Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ønsker moderate forsterkere som er fleksible ang plassering,derfor tenkte jeg på AW 180,som jo fikk en god omtale i TAS nå nettopp.
    Pussig at du nevnte akkurat de Slinger....

    Tenkte nettopp på test i Fidelity, tror den var av Tore Dag Nilsen, som omtalte de så positivt. Pussig om de brokoplede og senere utgavene skal være så mye dårligere.....

    Har selv ikke studert de så nøye, men min gamle mwt modda AW 250 dmb savnes Faktisk... Til tross for at den ikke var det siste i oppløsning hadde den en storhet og musikalitet...

    Btw ; blokkene til Malmin er ikke noen beist akkurat. Ca 43 brede, 37 dype og 17 cm høye.

    Bladeliusen er lav steropower i Tyr kabinett. Svær trafo på ca 1200 VA. Bilder ser du på | NOMONO tror jeg det var. Kjøpte min i April via Morten på NAT.

    Http://www.nomono.se/articles/en-liten-juvel

    Er du i Oslo så ønskes du velkommen til en lytt Slinger.

    Mvh Huldra, i natten
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Lurer på om forsterkerkonstruksjoner som er brokoblete er god match for Respons. Disse forsterkerene blir fort svakere med 4 ohms høyttalere. Vet Nemo er brokoblete, men vet ikke om AW 400 er det. Min erfaring er at Respons krever kontroll for ikke å bli litt pudding i bassen.
    Har faktisk ikke hørt noen EC forsterkere på Respons, så dette må tas med en klype salt.

    Mulig du er inne på noe der....


    Mine MI 9 MONOBLOKKER er og brokopla, m nyutvikla print og likerettere, 1KVA trafo og 188 000 uF per side, så ihvertfall ikke noe problem på mine Focal Diva, som er nede på 2,7 Ohm i bassen.

    Mvh Huldra
     
    Sist redigert:

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Må vel legge inn bildet her også da,siden det er et Response oppsett.:)

    IMAG0169.jpg
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Noen som kjenner modell, årstall ellernhistorien generelt på disse ?

    mvh:
    Stian

     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Hadde faktisk noen slike for mange år siden. Det basselementet ser ikke orginalt ut. De er noen år gamle. Mer en 20 år kanskje? Jeg solgte mine i Bergen.....

    Atle
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei venner av Respons!

    Jeg melder meg inn her med mine Respons Grand LE.

    Hadde en 16 timers kjøretur-retur fra Stavanger til Oslo sist uke og fikk kloa i serienummer 001 som var den Knut Vadseth testet i Fidelity 3, 2004. Litt stas det synes jeg:)

    Har bygget om garasjen til lytterom, gulvet er fliselagt men det heller jo mot der porten var slik at vann kan renne ut igjen når det dras inn med bilen. Det fulgte med 4 grå gummipucker som underlag for disse og jeg er egentlig interessert i å bruke dem da det var anbefalt av konstruktøren. Problemet er at da blir ht stående i forskjellig høyde da anlegget står på langveggen. Jeg har tidligere justert inn andre HT i garasjen ved hjelp av laser og med justerbare spikes for å få dem helt likt oppsatt, noe som høres godt igjen når det er gjort.

    Er det noen som har andre erfaringer med underlag unntatt disse puckene, eventuelt forslag til noe jeg kan sette under dem igjen for å få justert dem? Puckene er vel ca 35mm i dia og 15 mm tykke, og det bør være noe solid så det blir så dødt som mulig under føttene... Tenkte på å lime sammen noen stoppskiver men, kanskje noen har et bedre forslag?
     
    Sist redigert:

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.217
    Antall liker
    1.323
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg var på Arken messa i Gøteborg siste helg. Her er siste versjon av Respons Grand Dimension:

    Respons BE.jpg


    Spilte veldig bra enda hele oppsettet stod i et veldig lite rom:

    Respons BE 2.jpg
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Fantastisk lekre ht!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, jeg var på Arken messa i Gøteborg siste helg. Her er siste versjon av Respons Grand Dimension:



    Spilte veldig bra enda hele oppsettet stod i et veldig lite rom:
    OIOIOIOIOIO!!!!

    KREM KREM KREM!!:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Hei folkens!
    Jeg er i dialog med en her på forumet som skal selge et par Respons Art.
    Dette er jo forholdsvis gamle høyttaler. Det positive er at de er oppgradert med revelator mellomtonen.
    Er det ting jeg burde vite om disse? Hvordan låter de i forhold til nyere modeller.
    Diskanten i de noe er jo vesentlig dyrere og sikkert bedre. Har hatt høyttalere med den diskanten og vet hvor flott den spiller.
    Hvordan er Art i bassenområdet?
    Takker for alle innspill.
     

    Beàthoven

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.08.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    42
    Ikke la deg skremme av alderen såfremst de ikke er herjet med. Respons Art er en fremfragende musikalsk høytaler uansett pris. Hadde for noen år siden selv samme høytaler med doble 8', men med oppgradert diskant, mellomtone og delefilter visstnok.

    En av de aller beste høytalerne jeg har hatt i hus. Solgte de alt for billig ettersom de ikke "passet" inn i stuen i følge andre halvdelen på den tiden. Lett å få til med forskjellig elektronikk. Du blir sittende å nyte musikken med dynamikk og overaskelser som setter gliset på plass..

    Bassen i mine tidligere art var litt fyldig men klarer å opprettholde den kjappe tørrheten med glimrende attack. Avhenger også meget hva du forer disse med.

    Var blant annet en fra sør sverige som ville kjøpe mine men pga vekt så var det uaktuelt å sende fra nord. Han hadde selv respons grand med 10 tommeren, men syntes hans tidligere Art (oppgraderte) passet bedre i lytterommet hans. Så han ville ha disse også ettersom han angret ett tidligere salg. Om de låter veldig annerledes pga oppgraderingen i forhold til de du pønsker på å kjøpe vet jeg ikke. Men for 12 k kan jeg ikke tenke meg annet enn at dette er mye godlyd for pengene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    10.673
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøp de. En av de beste "iterasjonene" av Art

    Men jeg har ikke hørt alle da.. Men noen... For den prisen så er det bare å slå til. De foretrekker endel effekt. Dvs. strømstyrke.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har "bare" en Parasound A21. Den bør nå ha nok krefter, men om den er god nok for disse vet jeg ikke. Det blir en laaaaang kjøretur da, 12 timer tur retur.
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Høyttalerene er i oslo, og jeg sitter for øyeblikket i regnværet i Ølen:-(
    Bor på Randaberg, så jeg er litt nærmere enn ellers.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    10.673
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje sende med Haukeliekspressen? Men det er mulig det er begrensing vekt. Disse er rimelig tunge.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Jeg kunne fått de hentet med transportfirmaet som vi bruker på jobben, men selger var litt skeptisk....
    Så da er det ikke annet å gjøre enn å hive seg i pizzabilen å dure avgårde. Venter bare på en endelig bekreftelse:)
    Må ha de, bare må ha de.
    Tror de veier 70 kg. pr stk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg kunne fått de hentet med transportfirmaet som vi bruker på jobben, men selger var litt skeptisk....
    Så da er det ikke annet å gjøre enn å hive seg i pizzabilen å dure avgårde. Venter bare på en endelig bekreftelse:)
    Må ha de, bare må ha de.
    Tror de veier 70 kg. pr stk.
    God tur!
    Tror de ikke veier mer enn 50kg pr stk;)

    Det var denne modellen jeg falt for i min tid og jeg synes aldri Norsk Audio teknikk fikk til den samme bassen og holografien med 10 tommermodellene som de fikk til med to 8 tommere. Tror dog 10 tommeren går litt dypere.

    Tror denne modellen er den som er voicet mørkest av de "nyere" Respons, så det blir deilig og mørk lyd.
     

    Beàthoven

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.08.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    42
    Jeg kunne fått de hentet med transportfirmaet som vi bruker på jobben, men selger var litt skeptisk....
    Så da er det ikke annet å gjøre enn å hive seg i pizzabilen å dure avgårde. Venter bare på en endelig bekreftelse:)
    Må ha de, bare må ha de.
    Tror de veier 70 kg. pr stk.
    God tur!
    Tror de ikke veier mer enn 50kg pr stk;)
    Sist jeg slet de på plass i stua veide de ca 70 kg pr stk. ;) Sterk mann denne Reidar..
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Da har jeg fått den bekreftende mailen jeg har ventet på.
    Høyttalerene en "mine", og jeg er snart eier av mine første Respons-høyttalerene. :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer! Tenker det kribler i hifi magen nå hehe:)
    Da må du nesten legge ut et snadderbilde når du får summet deg:)
    jeg skal poste bilder jeg og men laptopen er nede for telling og jeg får ikke lastet opp via ipad av ukjent grunn...
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer! Tenker det kribler i hifi magen nå hehe:)
    Da må du nesten legge ut et snadderbilde når du får summet deg:)
    jeg skal poste bilder jeg og men laptopen er nede for telling og jeg får ikke lastet opp via ipad av ukjent grunn...
    Det skal jeg!
    er det noen som sitter på kunnskap om oppgradering av diskantene på Art?
    Hadde vært kjekt å oppgradere til ringradiatoren.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    I morgen er det tidlig opp! 11 timers kjøretur, får håpe Artene er verdt turen:)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Tror ikke du blir skuffet! God tur rorres:)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ringradiatoren er IMHO den største feil med disse htt... ville heller gått for vanlig silke-dome.

    Arne K
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.119
    Feil??? Liker du ikke høyttalere som har spredning og derved fullt nivå også over 8 kHz? Reidars implementering av Ringradiator er superb. Her får man liv, rom og detaljer. Og dynamikk! Og faktisk mykhet, når musikk og elektronikk tillater det. Lyden av dårlig og skarp elektronikk gjemmes ikke unna. Ringradiatorenes svakhet er at de ikke er like effekttålelige som f.eks. 29 mm softdomene fra samme produsent, men det håndterer Reidar elegant ved å kutte brått vekk under 3,5 kHz. Ringradiatoren er ellers overlegne softdomene.
     

    Sigmund_B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    140
    Antall liker
    28
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Uten ringradiator hadde jeg ikke kjøpt mine Respons høyttalere. Slik Persson har implementert de i sine konstruksjoner er de fullstendig fri for fnidder og råhet, men likevel med en fantastisk klarhet, dynamikk og substans. I mine ører er de en av beste diskantene som finnes der ute (kanskje den beste).

    Mvh
    Sigmund
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jadajada...hvor mange produsenter var det som hoppet på "hypen" når de kom...og alle skulle ha dem, FORDI DE VAR DYRERE....
    Og hvor mange av de som kom med RingRad. leverer samme htt fremdeles?
    Jeg skal ikke si at den er direkte dårlig, og ikke at fiske-kasse-implementeringen er dårlig, men at det er et "vanskelig" element.
    OG...rommet har større betydning enn elektronikken... (og jeg vil IKKE ha den)

    Arne K
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Har vært godt fornøyd med både ringradiatoren og SS silkedome. Ringradiatorene i Xavian XN 360 syntes jeg låt helt fantastisk.
    Nå er i alle fall høyttalerene hentet:)
    12 timer bak rattet i strekk.
    Det var like før jeg måtte kaste inn teppet.......ubrøytet snø/slapse-føre over Suleskaret. De med sommedekk sto bom fast. Jeg la om til piggfritt i går kveld.
    FLAKS.....men det var så vidt jeg kom opp den bratteste bakken!!!!!
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jadajada...hvor mange produsenter var det som hoppet på "hypen" når de kom...og alle skulle ha dem, FORDI DE VAR DYRERE....
    Og hvor mange av de som kom med RingRad. leverer samme htt fremdeles?
    Jeg skal ikke si at den er direkte dårlig, og ikke at fiske-kasse-implementeringen er dårlig, men at det er et "vanskelig" element.
    OG...rommet har større betydning enn elektronikken... (og jeg vil IKKE ha den)

    Arne K
    Nå har jeg hørt ogla sine Respons høyttalere med denne diskanten og opplever faktisk ingenting av det som du beskriver her men faktisk bare vellyd.Meget homogen og spilleglad høyttaler:cool:
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.119
    Dette er Reidars venneside, og vi er ikke ute etter å ta noen, men jeg vil gjerne fremheve noen finslipte detaljer i konstruksjonene med Ringradiator. Det blir skrevet her at Ringradiatoren er kostbar, vanskelig å implementere og at rommet er viktig for lyden. Alle tre påstandene er riktige.
    Kommentar til påstand 1: Er det ikke fint at vi fansen får påkostet kvalitet over hele fjøla når vi kjøper Respons? Kvalitet koster, og det er ellers alt for vanlig i denne bransjen å selge keiserens nye klær. Vi har forøvrig sagt hva vi mener om lydkvaliteten Ringradiator gir, og de som ikke har hørt hva denne diskanten presterer sammen med MIT-kondensatorer, har noe i vente!!! Disse kondensatorene står kun i toppmodellen og 2010-utgaven av den lille gulvstående.
    Vanskelig å implementere og rommets betydning: Her kommer Reidars sans for detaljer og finsliping inn i bildet. Fasongen på fiskekassene er den beste man kan realisere i småskalaproduksjon og med vanlig snekkerarbeid. Pyramidal form, små bafler, avrundede kanter og filt rundt elementet gir langt mindre avvik på frekvensgangen enn vanlig. Slike frekvensavvik må korrigeres i delefilteret, og dette angår alle høyttalerprodusenter.
    Har dere lagt merke til at diskantelementet i Respons-høyttalerne nærmest ligger i et søkk i filten? Det er for å begrense spredningen nederst i virkeområdet. Derved får dette glimrende elementet temmelig homogen spredning over hele sitt virkeområde. Begrenset spredning er viktig når filterfrekvensen ligger såpass høyt som 3,5 kHz. Der oppe har femtommers elementet svært begrenset spredning (for ikke å snakke om syvtommers elementet som møter Rringradiatoren i toveismodellen). Sluttresultatet i Reidars tilfelle er fin effekttålighet fra diskanten, lite forvrengning, jevn spredning over hele frekvensområdet (som strekker seg mye lengre opp enn modeller med 29 mm softdomer) og høyttalere som ikke gir uforusette effekter i forskjellige rom. Brå forandringer i spredningsmønsteret i det kritiske mellomtone- og nedre diskantområdet er det verste som tenkes kan i så måte, noe som var akilleshelen til f.eks. de gamle klassiske engelske toveishøyttalerne med åtte tommers bass/mellomtone og 19 mm diskant.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen som vet hva en slik oppgradering koster?
    Diskantene er jo dyre, men ser at de selges hos Ljudia for 2040,- pr stk.
    For meg er det dessverre uaktuelt å sende høyttalerene for oppgradering.
    Dersom jeg kan kjøpe elementene, og kun sende delefilterene for oppgradering, så er jo det beste løsning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.158
    Antall liker
    10.673
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ville ikke gjort den oppgraderingen... Koster nok rimelig mye mer enn det smaker IMO..
    Og ja har rimelig god erfaring med dette. De HT du har er veldig gode.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.119
    Jeg er uenig at det koster mer enn det smaker, men det koster flesk, ja. Du kan ikke kun sende delefiltrene. Reidar måler hvert element, både diskanter og de andre, og tilpasser delefilterkomponenter til dem. Respons-standarden for avvik er "second to none", og uautoriserte modifikasjoner ødelegger i grunnen alt Respons står for. Så valget ditt blir mellom å beholde de absolutt utmerkede høyttalerne du har kjøpt deg eller å svi av noe i nærheten av 15 lapper (?, usikker på eksakt pris. Oppgradering til f.eks. MIT-kondensatorer i diskanten koster minst seks tusen) for i praksis å få et nytt, råtrimmet høyttalersystem som kan måle seg med det beste av nye høyttalere. Er høyttalerne pene og i god stand ellers, er dette en meget god investering. For siste gang; kvalitet på dette nivået er ikke gratis.
    Takk for meg, i denne runden.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    7.000,- SEK koster oppgraderingen + diskantene.
    Men som Todani skriver, så må de sendes til Sverige.......Det blir nok litt tungvindt.
    Men, nå har jeg ikke fått testet de ennå, så det kan jo være at de er midt i blinken for meg:)
     

    Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    47
    Hej

    Jag har följt denna tråden med stort intresse och glädje senaste tiden. I augusti tog jag mina Grand med RR diskant och åkte till Tjörn för uppgradering till Beryllium diskant
    Precis som någon tidigare skrivit så arbetar Reidar ytterst noggrannt med matchning av elementen - det är helt enkelt ett hantverk och vad jag förstår är det många timmar som läggs på arbetet.
    Den nya diskanten är ytterligare ett snäpp upp i kvalitet jämfört med den redan utomordentliga ringradiatorn. Högtalarna är hos Reidar i 2 dagar för material och arbete. Inte bara diskanten blir bättre utan hela högtalaren spelar ännu mer homogent och med mer attack i anslagen än tidigare.

     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    29
    Flotte høyttalere Bamboos!
    Hva bruker Responseiere under høyttalerene?
    Jeg skal ha mine i kjellerstua.
    Der har jeg veggtilveggteppe og trenger ikke ta hensyn til verken det ene eller andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn