Respons og ARC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Respons og ARC imponerte som vanlig, inkl. min datter på 6 år :)
    Hun satt musestille svært lenge, likte designet og ikke minst skikkelig elektronika..

    Opplevde Respons og ARC for første gang for fire år siden på Arken. Se Fidelity nr 11. 6/2004 side 46. http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/11.pdf

    I mellomtiden har jeg hørt veldig mye og vært på mange gode konseter..

    Det er helt utrolig at 120 rørwatt kan spille så kraftig, kontrolert og sjokkerende dyp bass. Hvor er subene med flere 18" som blir foret med mange tusen watt?

    Rommet er ganske et av de minste og vanskligste rommene på messen. Det er nesten kvadratisk.. Dette burde bety store problemer, men med noe 5 cm dempematriale var det kun rillene til lystoffrøret som lagde vibrasjoner når man traff frekvesen på en låt. Vi snakker om svært høyt volum med kraftig dypbass på en låt! Hvordan det er mulig å få så bra lyd i et så dårlig rom, er for meg et mysterium!

    Respons sin fordel er at den gjengir musikk som den oppleves i konserthuset. Andre høyttalere kan virke mer hifi eller imponerende der og da. De fleste som her lyttet mye live til akustisk musikk hører at Respons imponerer ved å formidle akustisk musikk naturlig, behaglig og engasjerende. Fasen er korrekt. Kontrasten mellom anslagene viser hvor stille denne høyttaleren er og gir en dynamikk som må oppleves.Det er som å være i konsertsalen..

    Det er vanskelig å kommentere parameterene diskant mellomtone og bass. Artistene er plassert i rundt i rommet, overlappingen mellom elementene ikke er hørbar. Den gode holografien er som dynamikken, den får frem smilet og følelsene!

    Angående følelser så ble Gabriels Obo spillt og jeg fikk (gode og kraftige) frysninger som jeg ikke har opplevd siden jeg spillte i Grieghallen for 12 år siden. Dette er et godt komplement!

    Ser ingen grunn til og ikke kjøpe denne høyttaleren :)

    Messens beste lyd, ja uten tvil :D

    Gleder meg til morgendagen, livet er deilig i Sverige :D
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    He,He. Må bare si meg helt enig her! Jeg har levd lykkelig noen år med komboen ARC+Response og den fungerer til å formidle følelser inn i musikken, det er helt klart! Jeg har hørt en masse anlegg som har spillt både høyere, dypere og har kostet mange ganger mer, men ingen, og jeg mener ingen har klart å formidle musikken slik at godfoten svinger som ARC+Response! Det blir alltid for mye "HiFi", eller så blir en sittende å lytte til frekvenser som stikker seg frem, eller mangler.
     
    A

    Afterglow

    Gjest
    Respons, ARC og Transparent Audio

    Nå skal man passe seg litt for å i at godlyden stort sett kommer fra Respons, da med litt drahjelp fra Audio Research. (Tipper forresten at det var den nye VS 115 effekttrinnet som ble brukt, kan du bekrefte det?)
    Har selv gjort samme feilen å kjøpt høyttalere etter å ha hørt kjempebra lyd demonstrert... husker ennå demoen hos Audio Video Design i '96 der jeg endte opp med å kjøpe Totem Model 1 Signature. (favoritthøyttalerne til Trond Torgnesskar forresten....)

    Når man skal oppnå god lyd så er alle leddene i kjeden like viktige. Ser fra det litt uskarpe bildet ditt at det ble brukt kabler fra Transparent Audio, sansynligvis Reference av siste utgave. De er også meget viktige! Man må også nevne forforsterkeren Audio Research Reference 3 og cd-spilleren CD 5 (eller var det Reference 7?) som er like viktige bidragsytere som effekttrinnet.
    Vet fra før at kombinasjonen Transparent Audio + Audio Research + Respons har blitt brukt mange ganger med stor suksess. 8)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.627
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt foran kan være så flott og riktig det bare vil, men om ikke høyttaleren er både god (som her) og i stand til å spille på lag med rommet hjelper det ikke i det hele tatt.

    Hyggelig rapport!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden var som forventet.

    Kunne godt tenkt meg en ARC sak jeg, hører du meg julenisse.
     
    A

    Afterglow

    Gjest
    John Harald: Husker du typebetegnelsen på ARC effekttrinnet? Var det det nå utgåtte VS110 eller det nye VS115?
    Siden de altså demonsterer dette, i ARC sammenheng, billige effekttrinnet sammen med toppmodellen Reference 3 så ble jeg litt nysgjerrig.... ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    John_Harald skrev:
    Respons sin fordel er at den gjengir musikk som den oppleves i konserthuset. Andre høyttalere kan virke mer hifi eller imponerende der og da. De fleste som her lyttet mye live til akustisk musikk hører at Respons imponerer ved å formidle akustisk musikk naturlig, behaglig og engasjerende. F
    Jeg følger opp i denne tråden jeg også.

    For meg virker det som om at Person har konstersalen som referanse, men da ute i salen. For er den samme klangen å finne oppe på scenen? Og der hvor mikrofonene er plassert?
    Hva er mest riktig å bruke som referanse? Tja.. si det.. Men jeg tror at i forhold til opptaket dvs i mikrofonenes ståsted så er ikke Response helt dønn nøytrale. Littegrann avdempet i mellomtonen og littegrann mørk og rund i klangen i forhold til mer direktelyd. Der tror jeg Revel er mer korrekt. Tror alså siden de ikke spilte med samme elektronikk på messa. Det vil vel være litt rart at Response er den mest korrekte mens de fleste andre ikke er det? Husk at de aller fleste opptak er tatt om med kanskje 30 centimeters avstand. Hvordan høres lyden ut der? Jeg har i jobben mange, mange ganger vært tett opptil musikere og tror jeg har en god referanse.

    Men for all del - jeg likte også lyden meget godt!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men en ting som Respons er flinke til i forhold til mange andre produsenter er å ha et bra nivå i bunn.
    Har hørt svært mange høyttalere med alt for slank lyd men det er jo det som er hifi for enkelte.

    Jeg synes lyden av Respons ligger tonalt ganske nær Sonus Faber og jeg har en mistanke om at det ikke er helt feil.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Anonym skrev:
    Jeg synes lyden av Respons ligger tonalt ganske nær Sonus Faber og jeg har en mistanke om at det ikke er helt feil.
    Ja, Cremona i allefall - Stradivari er mer nøytral tror jeg.

    Har hørt svært mange høyttalere med alt for slank lyd men det er jo det som er hifi for enkelte.
    Jo, men samtidig tror jeg mange høyttalere gir for mye i bassen i mange rom. Kanskje er ikke bassnivået så høyt som mange tror i virkeligheten? Jeg tror mange liker litt overdreven bass.

    På Ärken demonstrerte en kar med XTC høyttalere en korrigert frekvenskurve. Plutselig låt bassen ganske så beskjedent men den var jo mer korrekt nå.

    Jeg syntes Respons hadde vel svulstig bass i rommet i Göteborg men så er vel høyttaleren beregnet for større rom også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.627
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg synes lyden av Respons ligger tonalt ganske nær Sonus Faber og jeg har en mistanke om at det ikke er helt feil.
    Ja, Cremona i allefall - Stradivari er mer nøytral tror jeg.
    Ikke egentlig. Strad er mer utstrakt øverst og nederst enn Cremona (mk. I, ikke M), men har til gjengjeld større utsving i de 8 oktavene mellom. Strad er high-end, må vite. :'(
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Siste Respons er vel strengt tatt high end den også......
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.627
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er dessverre slik at endel dyre høyttalere farger lyden myyye. Jeg har nevnt Strad. Marten Coltrane er en annen.
    Summer on-axis kurvene til Strad og Coltrane så blir det noenlunde flatt. For alt jeg vet blir resultatet likt med de store Responsene on-axis.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    FMG skrev:
    John Harald: Husker du typebetegnelsen på ARC effekttrinnet? Var det det nå utgåtte VS110 eller det nye VS115?
    Siden de altså demonsterer dette, i ARC sammenheng, billige effekttrinnet sammen med toppmodellen Reference 3 så ble jeg litt nysgjerrig.... ;)
    Som for fire år siden, hadde jeg forventet at Audio Research Reference 210 skulle bli benyttet. Kan bekrefte at dette var nye VS115. 120 rørwatt spiller i allefall høyt nok på disse høyttalerene ;D
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Her er hele riggen med CD 5, Reference 3 og VS115 :) Blir fort varmt i et lite rom med døren igjen.. Det er ingen tvil om at dette er en forførende match til toppmodellen til Respons!
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Rommet var i utganspunktet svært lite og hadde ukurant, kvadratisk form. I tillegg hadde høyttalerene en plassering svært nære hjørnene. Det vil si svært nær både bak og side vegg. Min tidligere erfaring med høyttalere er at de ofte trives mye luft rundt seg.. Uansett var rommet, som dere ser på bilder, fyllt opp med 5 cm dempeplater. Som nevnt tidligere syns jeg det er utrolig hva de har fått til i dette vansklige rommet! Jeg undres på hvordan det ville oppleves i et litt større rom, behandlet med akustikkprodukter fra Engelholm Audio ::)
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hadde en lengre prat med Reidar Persson angående lydfilosofi og jeg tror vi begge liker den naturlige lyden av filharmoniorkester som nytes ca midt i salen. Han har selv vært mye i konserthuset og lyden Lyden av Respons og ARC bærer uten tvil preg av det. Eksempelvis på første rad er lyden mye høyere, men lengre bak opplever jeg klangene og holografien som mer behaglig ;) Slik oppleves også Respons og ARC for meg. Har selv spilt trompet/kornett i Oslo Konsert Hus/Grieg Hallen og kjenner meg hjemme med Respons og ARC!

    Vi drøftet også om fordeler og ulemper ved aktiv deling. Reidar Persson hadde selv testet dette ut og jeg fikk det samme overraskende svaret som jeg kun tidligere har hørt fra Snickers-Is! En høyttaler med et svært godt tilpasset passivt delefilter vil ikke låte bedre med at aktivt delefilter! Som Snickers-Is også har skrevet tidligere, er det også vanskelig å kopiere alle egenskapene med et komplisert passivt filter. Ulempen med aktivt delefilter er at prisen fort flyr høyt opp i himmelen med tre effektforsterkere, tre kabler isteden for en, evt tre da-konvertere osv.!

    Så hvorfor stillte jeg dette spørsmålet?
    Hadde forestillt meg at diskant og mellomtone hadde kunne forbedres med hver sin 300B SET og at bassen kanskje ville hatt enda mer kontroll med et stort transistortrinn f.eks fra Krell ::)

    Har tidligere beskrevet lytteopplevelsene på lørdag, men hvordan låt herligheten på Søndag..

    Tanken min var at etter å ha testet mye forskjellig lenge først, var referansegrunnlaget større enn det ville vært på en vanlig dag hjemme i Oslo.. Så selvfølgelig derfor sparte min datter og meg, det beste til slutt på Søndag ;D

    Forskjellene fra lørdag var:

    - Mye forskjellig og annen type musikk.
    - Det ble spilt med svært, svært høyt volum! Langt over det jeg ville gjort i min egen stue. Volumet var mer moderat på lørdag.
    - Døren sto oppe stort sett hele tiden, mens på lørdagen var den lukket.
    - Konstruktøren Reidar Persson ikke der på Søndag.

    Den store overaskelsen var at jeg var så heldig å fikk oppleve skikkelig, ekte blindtesting av Respons og ARC... Nå kan ikkert metode for blindtestingen diskuteres, men for meg var dette prikken over ien etter en fantastisk helg på Arken :)

    En ting er min datter, syns at lyden var en av de beste på messen og at jeg godt kunne ha Respons og ARC med hjem. Vi snakker om en 6 åring som etter å ha vært på messe lørdag og hele søndag, syns at lyden var så bra at hun satt muse stille på rommet til Respons og ARC i en time :)

    Etterpå kom det inn en blind mann som sto og hørte på musikken en god stund og gliste bredt lenge ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Han viste ikke at det var Respons og ARC han lyttet på!
    Etterpå satte han seg ned ved siden av meg og volumet ble skrudd ytterligere opp.. Mens basselementet pumpet ut og inn, skjedde det noe jeg aldri vil glemme! Han satt seg ned ved siden av meg og han løftet armen sine høyt opp og de danset i takt med musikken. Etter et sml kom det et høyt og langt gledeshyl etterfulgt med et enda større smil :)

    Når han senere ble forklart hva som spillet og at bassen kom fra en 10", trodde han ikke sine egne ører 8)

    Opplevelsen av Respons og ARC på Arken har satt store spor :)
     

    Vedlegg

    I

    ijustpop

    Gjest
    Veldig artig å lese dette John-Harald! Takk for at du tar deg tid til å skrive ned disse intrykkene.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    John_Harald skrev:
    som nytes ca midt i salen. Han har selv vært mye i konserthuset og lyden Lyden av Respons og ARC bærer uten tvil preg av det. Eksempelvis på første rad er lyden mye høyere, men lengre bak opplever jeg klangene og holografien som mer behaglig ;)
    Men da er vi jo enige om referanser og nøytralitet ::). Handler nok mye om smak og behag egentlig.

    - Døren sto oppe stort sett hele tiden, mens på lørdagen var den lukket.
    - Konstruktøren Reidar Persson ikke der på Søndag.
    Jo - han var der søndag også og døren var lukket. Virket som en meget trivelig fyr. Jeg fikk akkurat samme inntrykk som Lørdag.


    Etterpå kom det inn en blind mann som sto og hørte på musikken en god stund og gliste bredt lenge ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Han viste ikke at det var Respons og ARC han lyttet på!
    Etterpå satte han seg ned ved siden av meg og volumet ble skrudd ytterligere opp.. Mens basselementet pumpet ut og inn, skjedde det noe jeg aldri vil glemme! Han satt seg ned ved siden av meg og han løftet armen sine høyt opp og de danset i takt med musikken. Etter et sml kom det et høyt og langt gledeshyl etterfulgt med et enda større smil :)

    Når han senere ble forklart hva som spillet og at bassen kom fra en 10", trodde han ikke sine egne ører 8)
    Hehe, det var morsom lesning. Tror jeg så han andre steder.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, dette var artig lesning... Moro når italiensk forsterkeri og svensk ingenør kunst smelter sammen... :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er hyggelig at dere setter pris på hva jeg skriver :)
    Noen få ganger i livet, møter man på nye, sterke inntrykk og positive opplevelser, som setter seg dypt inn i sjelen :) Respons og ARC på Arken ble en av disse! Ved slike heftige stunder er det godt å dele sin entusiasme, i stedet for å sitte inne alene med entusiasmen.. Disse minnene tror jeg at man ikke bare huske resten av livet, men også vil leve godt på :) Respons og ARC burde vel strengt talt blitt skrevet ut på blå resept :D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Ja, dette var artig lesning... Moro når italiensk forsterkeri og svensk ingenør kunst smelter sammen... :)
    ???
    Er jeg helt utafor eller ::)
    Slettes ikke umulig det ;)

    Mvh.KW
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    KW skrev:
    ???
    Er jeg helt utafor eller ::)
    Slettes ikke umulig det ;)

    Mvh.KW
    ARC produseres fremdeles i US, men med italienske eiere.........
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    KW skrev:
    ???
    Er jeg helt utafor eller ::)
    Slettes ikke umulig det ;)

    Mvh.KW
    ARC produseres fremdeles i US, men med italienske eiere.........
    Det stemmer det, de har nettopp blitt kjøpt opp.. Det skjønner jeg godt p.g.a. den gode lydkvaliteten :) ;) :D ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    John_Harald skrev:
    FZ skrev:
    KW skrev:
    ???
    Er jeg helt utafor eller ::)
    Slettes ikke umulig det ;)

    Mvh.KW
    ARC produseres fremdeles i US, men med italienske eiere.........
    Det stemmer det, de har nettopp blitt kjøpt opp.. Det skjønner jeg godt p.g.a. den gode lydkvaliteten :) ;) :D ;D
    Får håpe ARC får beholde sjela si... At den ikke vannes ut. For det er vanvittig gode ting de har lagd fremt il nå... :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , henger meg på her....var innom rommet på søndag , ett vanvittig bånndrag i dette systemet , selv i ett relativt dårlig rom.....dette imponerte meg stort , selv om det til tider var enorm bass der inne , dette vil nok gå langt bedre i ett større rom,,,,,,

    etter 1. møte både med response og ar......må jeg bare si: dette kommer til å sitte lenge, lenge.

    skal jeg noengang konvertere fra 8watt og 101 db horn , må det bli til noe sånt som dette.

    Ett + er at det er en flott finish på responsene , og jeg kommer til å prøve å få hørt monitorene , trur de og spiller veldig bra....på rør.

    Messa var så som så , persson reddet det hele , mest skuffende var egentlig klipsch palladium oppsettet , som sikkert hadde spillt bra , om det hadde blitt foret med noe bedre elektronikk........hvis jeg ikke så feil , ble det brukt en ONKYO AMP :eek:.......frontene koster jo svinnende 130k for paret....og kunne med fordel blitt matet med ditto elektronikk.....finishen på "båtbaugene" var det ikke noe å utsette på.......palladium 39 som er den største , er en flott høyttaler , men den krever nok litt mer mat enn det man vanligvis bruker på rf-modellene i allefall....
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    detta var nesten for god reklame til å være sann, tror jeg må sjekke ut disse responsene 8)

    jakr
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Italienske eiere ::)
    Vel, da var jeg litt utafor da :-\
    Nå vet jeg det...... at det er itelienske eiere mener jeg, mer eller mindre utafor visste jeg jo at jeg var ;D

    Mvh.KW
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.627
    Antall liker
    21.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    John_Harald skrev:
    FZ skrev:
    KW skrev:
    ???
    Er jeg helt utafor eller ::)
    Slettes ikke umulig det ;)

    Mvh.KW
    ARC produseres fremdeles i US, men med italienske eiere.........
    Det stemmer det, de har nettopp blitt kjøpt opp.. Det skjønner jeg godt p.g.a. den gode lydkvaliteten :) ;) :D ;D
    Får håpe ARC får beholde sjela si... At den ikke vannes ut. For det er vanvittig gode ting de har lagd fremt il nå...  :)
    Sonus faber eies av det samme selskapet. Noen mener at Sf havnet på kjøret etter at Gud* forlot dem.


    *Franco Serblin er Gud.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg må bare si meg fullstendig uenig med John_Harald. Responsrommet var i mine ører aldeles elendig. Langt, langt, milevis fra messas beste lyd. Kjempeskuffelse! Bilstereobass av verste sort, pløsete, unyansert og ulineær. Det var neppe anleggets skyld, for å si det sånn. Men dette var ikke HiFi.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring med Respons, jeg har den mellomstore Artist D, er at de kan om de blir matet og eller plassert feil gi for mye bass som kan bli pløsete. Dette er et tilpasningsproblem og kan trimmes inn. Hos meg har bassresponsen blitt mye bedre etter en del små endringer. Basert på egne og andres erfaringer bør man passe på plassering, demping og bein. Det siste har jeg ennå ikke testet skikkelig. Blir de matet og plassert riktig spiller de glimrende.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg må bare si meg fullstendig uenig med John_Harald. Responsrommet var i mine ører aldeles elendig. Langt, langt, milevis fra messas beste lyd. Kjempeskuffelse! Bilstereobass av verste sort, pløsete, unyansert og ulineær. Det var neppe anleggets skyld, for å si det sånn. Men dette var ikke HiFi.
    Hei, du tar feil ;)

    At du tar feil, var selfølgelig en spøk!;D

    Rommetm høyttalerenes plassering og rommets utforming er den største faktoren som farger lydblidet!

    Mange mener at Respons og ARC er noe av det beste som finnes.. De har mange fornøyde eiere og har testet godt i mange blader. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse, men du har selfølgelig fll rett til å være fullstendig uenig ;) Det er godt at vi er forskjellige, har forskjellige preferanser og oppfatter lydopplevesene forskjellig! Hvis ikke hadde Hifisentralen vært et veldig kjedlig sted hvor alle var enige :D

    Hva er dine preferanser på bass?

    Er enig med deg at dette ikke var hifi.. Dette er High End! Musikken kommer ut naturlig og behagelig. Dette er det oppsettet som minner meg mest om å sitte midt i salen i konserthuset og høre på filharmonien ;)

    John Harald
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men du svarte meg ikke helt på spørsmålet John Harald. Jeg skjønner veldig godt hva du falt for med anlegget (gjorde det godt på vei selv) men synes du klangen midt i salen er den samme som fra dirigentes plass? Synes du ikke nøytralitet egentlig burde ha referansen fra hva mikrofonene faktisk tar opp? I forhold til alle mulige sjangre?

    Jeg er enig med Zomby_ Wolf med at bassen ikke var helt HiFi korrekt, men synes du overdriver mye. Tipper det var en kombinasjon av rommet og høyttalerne.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg tror Gjeilo plata fra 2L låter meget nøytralt og kan brukes som en referanse. Hva tror dere? Om dere har den..

    Men alså - bare for å sagt det- det som virkelig betyr mest er de store musikalske og subjektive opplevelsene :D.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    Men du svarte meg ikke helt på spørsmålet John Harald. Jeg skjønner veldig godt hva du falt for med anlegget (gjorde det godt på vei selv) men synes du klangen midt i salen er den samme som fra dirigentes plass? Synes du ikke nøytralitet egentlig burde ha referansen fra hva mikrofonene faktisk tar opp? I forhold til alle mulige sjangre?

    Jeg er enig med Zomby_ Wolf med at bassen ikke var helt HiFi korrekt, men synes du overdriver mye. Tipper det var en kombinasjon av rommet og høyttalerne.
    Hei!

    Noe av det beste er at klassisk på Respons og ARC minner meg om lyden midt i salen, når jeg hører filharmonien spiller uten mikrofoner!

    Har tidligere spilt bl.a. soprankornett, dvs at jeg satt nærmest dirigenten og opplevde en enorm dynamikk og mye direktelyd. Klangen midt i salen er helt annen! Lyden er mer dempet, romklangen blander seg med direktelyden og klangen fra orkesteret , helheten fra orkesteret og detaljene/nyansene kommer bedre frem, holografien øker o.s.v.

    Om jeg synes jeg ikke nøytralitet egentlig burde ha referansen fra hva mikrofonene faktisk tar opp? Med en gang man begynner å blande mikrofoner inn i bildet blir alt fort veldig mye mer komplisert! Ved å bruke kun to mikrofoner plassert ute i salen blir lyden fort veldig kjedelig! Ved å bruke nærfelts mikrofoner i tillegg, får man ekstra mange microdetajer som man ikke ville oppfatte op samme måte ute i salen. F.eks. pusting, tramping i gulvet, plekteret som går over strengene, mer direktelyd o.s.v. Dette gjør at man på anlegget hjemme kan oppfatte at artistene står live i stuen! Men jeg mener dette ikke er nøytralitet, men en gjenskapelse av virkeligheten som gjerne også kan oppleves som bedre enn virkeligheten ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ble kanskje litt 'brå' på morran i dag John_Harald. Jeg hadde noen korte minutter innom sentralen før jeg skulle ut i et oppdrag på jobben.

    Jeg hørte også positive egenskaper fra anlegget, nydelig mellomtone og diskant i nærmest perfekt balanse. Bassen var som sagt ikke i nærheten av hva jeg vil kalle nøytral, mer hva jeg ville forvente hvis en testosteronstyrt tenåring fikk leke seg med en equalizer. Jeg vil tippe at den for det første lå minst 4-5 dB for høyt i nivå. I tillegg var den mildt sagt seig og slapp i transientene. På den annen side hadde den en renhet ved seg (antagelig veldig lite harmonisk forvrengning), skulle bare mangle med basselementer fra ScanSpeak.

    Jeg skulle gjerne hørt disse høyttalerne i et større rom, eventuelt et rom som var behandlet med passende akustikkremedier. Persson trenger virkelig hjelp fra Svanå eller tilsvarende.

    Selv om jeg i utgangspunktet tror at høyttalerne (og resten av anlegget) er bra, mener jeg at bassrefleks har problemer heftet ved seg som ikke løses uten videre.

    Min referanse på bassgjengivelse er Gradient Revolution '05 og DP 6.4 P. Høyttalerne mine er ikke helt der oppe når det gjelder max lydtrykk og dermed makrodynamikk. Men... Det er ikke mye der ute som kan måle seg på homogenitet og transientrespons. På disse hører du virkelig hva bassistene gjør.

    Håper du ikke tar det ille opp, selv om vi er uenige.

    MVH
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg ble kanskje litt 'brå' på morran i dag John_Harald. Jeg hadde noen korte minutter innom sentralen før jeg skulle ut i et oppdrag på jobben.

    Jeg hørte også positive egenskaper fra anlegget, nydelig mellomtone og diskant i nærmest perfekt balanse. Bassen var som sagt ikke i nærheten av hva jeg vil kalle nøytral, mer hva jeg ville forvente hvis en testosteronstyrt tenåring fikk leke seg med en equalizer. Jeg vil tippe at den for det første lå minst 4-5 dB for høyt i nivå. I tillegg var den mildt sagt seig og slapp i transientene. På den annen side hadde den en renhet ved seg (antagelig veldig lite harmonisk forvrengning), skulle bare mangle med basselementer fra ScanSpeak.

    Jeg skulle gjerne hørt disse høyttalerne i et større rom, eventuelt et rom som var behandlet med passende akustikkremedier. Persson trenger virkelig hjelp fra Svanå eller tilsvarende.

    Selv om jeg i utgangspunktet tror at høyttalerne (og resten av anlegget) er bra, mener jeg at bassrefleks har problemer heftet ved seg som ikke løses uten videre.

    Min referanse på bassgjengivelse er Gradient Revolution '05 og DP 6.4 P. Høyttalerne mine er ikke helt der oppe når det gjelder max lydtrykk og dermed makrodynamikk. Men... Det er ikke mye der ute som kan måle seg på homogenitet og transientrespons. På disse hører du virkelig hva bassistene gjør.

    Håper du ikke tar det ille opp, selv om vi er uenige.

    MVH
    Litt brå... .. "Bilstereobass av verste sort, pløsete, unyansert og ulineær." Se min signatur for hva jeg mener om humørets- og rommets betydning ;) Det er lov å ha en litt brå start på dagen! :)

    Vi er nok enig i mye også. Nydelig mellomtone og diskant i nærmest perfekt balanse. Da er det bare å tilpasse noen heftige dipolsubber uten baffel eller noen trykkammersubber, eller?

    Har selv hørt Gradient med aktive basser uten baffel, det låt rått ;D ;D ;D

    Det som mange regner som en god nr.2-løsning er trykkammer bass, gjerne som spiller under resonansfrekvensen til kabinettet. En ref. er Petter Dale.

    Bassrefleks kan få store problemer med stående bølger. F. eks har jeg skrevet i en annen tråd om arken fra Engelholm Audio hvordang jeg opplever et vanskelig rom godt behandlet:
    "kvadratisk rom på 16m2. Rommet var kvadratisk både i høyde, lengde og bredde. Det hadde i utgangspunktet en heving på 15dB ved 40Hz. Dette tilsvarer at en forsterker på 25 watt plutselig leverer 800 watt. Etter akutikkbehandlingen var hevingen ved 40Hz senket til 2 - 5 dB! Å oppleve hva et godt så godt rom betyr for lydopplevelsen, var vært turen til Arken alene"

    At du opplever at bassnivået er 4-5 dB for høyt i nivå i forhold til dine preferaner er helt ok for meg! Selv er jeg glad i bass (d.v.s. føle musikken), jeg liker å spille lavt (liker derfor å skru opp bassen ekstra). Selv om jeg er syv år yngre enn deg er vi begge testosteronstyrte og begge har muligheten til å stille frekvensrespons til egen musikksmak og hva du liker!

    Opps, ikke bra!

    Har flyttet inn i ny leilighet på Smestad og fikk nettopp nabodamen, som bor under meg på døren.. Hyn syns jeg spillte fin musikk, men det ble veldig høyt over mange dager :eek:
    Dette lover dårlig for å oppgradere til Respons!

    Trenger tips!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    John_Harald skrev:
    Opps, ikke bra!

    Har flyttet inn i ny leilighet på Smestad og fikk nettopp nabodamen, som bor under meg på døren.. Hyn syns jeg spillte fin musikk, men det ble veldig høyt over mange dager :eek:
    Dette lover dårlig for å oppgradere til Respons!
    Da er vi nesten naboer :). Fikk melding fra dama over i kveld jeg også: "Hjelp - jeg går i stykker!!!". Men hadde en HiFi interessert på besøk og vi spilte til slutt Sepultura på max :eek:. Han syntes lyden min var akkurat som det skulle være; helt nøytralt. Ikke bytt noe var beskjeden :) :).

    Vi får bare bli enige om å være uenige om hva som er nøytralt. Det viktigte er vi enige om så da så :).

    Tips? Det hjelper mye å gjøre et godt inntrykk. Liker hun deg går det mye bedre ;). Finn et seneste tidspunkt på kvelden hvor du derretter må spille lavt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lyngens tips om å 'gjøre et godt inntrykk' er right on the money.

    Ellers kan jeg anbefale myke føtter, type Tema Isolator, Vibrapod, SD-føtter eller lignende.

    Og så er det en annen ting..... wait for it! Dipoler gir kun en tredjedel av energitilførselen til rommet for samme lydtrykk i lytteposisjon. Det er gode nyheter for naboene!

    ;D
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    John_Harald skrev:
    Noe av det beste er at klassisk på Respons og ARC minner meg om lyden midt i salen, når jeg hører filharmonien spiller uten mikrofoner!

    Har tidligere spilt bl.a. soprankornett, dvs at jeg satt nærmest dirigenten og opplevde en enorm dynamikk og mye direktelyd. Klangen midt i salen er helt annen! Lyden er mer dempet, romklangen blander seg med direktelyden og klangen fra orkesteret , helheten fra orkesteret og detaljene/nyansene kommer bedre frem, holografien øker o.s.v.
    Viktig tema. Jeg har selv Respons Grand LE, og ikke ARC, men Conrad Johnson både pre (CT5) og effekt (140 W mono) og dette anlegget blir stående en stund. Har prøvd endel de siste 35 årene og dette gir nettopp den "rette opplevelsen" av å sitte midt i salen.

    Jeg har selv spilt i symfoniorkester og det er ikke verken mixesjefens eller anleggets jobb på reprodusere opplevelsen av trompetisten bak meg som surkler eller ventil klikkingen til klarinettisten ved siden av meg.

    Dette var hovedgrunnen til at jeg forlot elektrostater som er mye bedre på slik mikrodynamikk, men i lengden er det mest imponerende og ikke Musikk.

    Kombinasjonen Respons Grand LE, kvalitets rør effekt og et godt rom gir meg opplevelsen av å sitte på rad 8 i Konserthuset, og der er det godt å være.

    Mvh Ole
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn