Respons og ARC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ole skrev:
    John_Harald skrev:
    Noe av det beste er at klassisk på Respons og ARC minner meg om lyden midt i salen, når jeg hører filharmonien spiller uten mikrofoner!

    Har tidligere spilt bl.a. soprankornett, dvs at jeg satt nærmest dirigenten og opplevde en enorm dynamikk og mye direktelyd. Klangen midt i salen er helt annen! Lyden er mer dempet, romklangen blander seg med direktelyden og klangen fra orkesteret , helheten fra orkesteret og detaljene/nyansene kommer bedre frem, holografien øker o.s.v.
    Viktig tema. Jeg har selv Respons Grand LE, og ikke ARC, men Conrad Johnson både pre (CT5) og effekt (140 W mono) og dette anlegget blir stående en stund. Har prøvd endel de siste 35 årene og dette gir nettopp den "rette opplevelsen" av å sitte midt i salen.

    Jeg har selv spilt i symfoniorkester og det er ikke verken mixesjefens eller anleggets jobb på reprodusere opplevelsen av trompetisten bak meg som surkler eller ventil klikkingen til klarinettisten ved siden av meg.

    Dette var hovedgrunnen til at jeg forlot elektrostater som er mye bedre på slik mikrodynamikk, men i lengden er det mest imponerende og ikke Musikk.

    Kombinasjonen Respons Grand LE, kvalitets rør effekt og et godt rom gir meg opplevelsen av å sitte på rad 8 i Konserthuset, og der er det godt å være.

    Mvh Ole
    Kan tenke meg at anlegget ditt med Respons og Conrad Johnson låter svært bra, kan du si litt mer om hvordan lyden er?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Zomby_Woof skrev:
    Lyngens tips om å 'gjøre et godt inntrykk' er right on the money.

    Ellers kan jeg anbefale myke føtter, type Tema Isolator, Vibrapod, SD-føtter eller lignende.

    Og så er det en annen ting..... wait for it! Dipoler gir kun en tredjedel av energitilførselen til rommet for samme lydtrykk i lytteposisjon. Det er gode nyheter for naboene!

    ;D
    Takk for gode tips :D
    Bruker i dag muke gummiføtter under subben, men å kun gi en en tredjedel av energitilførselen til naboene er mye bedre! Det går jo ann å bruke Respons, ARC og dipolsuber.. Bassen har mest energi og forplanter seg mest til naboene! Hvor følsomme er dipolsuber for plassering? Kan de stå inntill bak/sidevegg eller må de plasseres midt på gulvet slik som på bildet under? Kan gjerne bygge selv, men hvor mange 12" eller 18" trenger jeg? Noen som vet hva pris for et sett ekstra Bass-Seksjoner til Gradient REVOLUTION Active
    NY MODELL 2005? Finner ikke priser på hjemmesiden til pmaudio..
     

    Vedlegg

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    John_Harald skrev:
    Kan tenke meg at anlegget ditt med Respons og Conrad Johnson låter svært bra, kan du si litt mer om hvordan lyden er?
    Hei, Noen stikkord slik jeg opplever det. Dette er selvsagt helheten, der også kildemateriale, D spiller og kabel + rommet betyr noe. Men at Respons Grand LE og Conrad Johnson er en viktig årsak er jeg ikke i tvil om, for det har vært mye rart innom min stue som jeg sammenligner med.

    - Dynamikk, spesielt på makroplanet, noe av det som kjennetegner et stort orkester, sett fra en plass midt i salen.
    - Oppløst nok til å være troverdig, men uten å overfokusere imponator-detaljene. Helheten i musikken bevares som noe mer enn summen av detaljene
    - Også middelmådige CD'er låter greit. På mine Martin Logan Ascent funket ikke dårlige CD'er.
    - Topp CD'er låter fantastisk på alle vesentlige parametere.
    - Mulighet for å tune med NOS rør (noe jeg har gjort med alle rør bortsett fra 6550) har gitt meg den balansen jeg søker av oppløsthet og tonal helhet.
    - Nok kraft av monoblokkene på 140 w til å håndtere også orkestermusikk, men enkel vokal og kammer fungerer også flott.
    - Harmonisk sammenheng fra topp til bunn. Intet som skiller seg ut
    - Substabs og tyngde i bunnen, f.eks. på Iver Kleive/Reiersrud med orgel og gitar som viser evnen til tyngde i bunn kombinert med string attakk uten at det rotes sammen.
    - Gnistrende spill på vokalmusikk, både brystkassen hos tenorer som Alfredo Kraus og klarheten og toppen hos topp sopraner
    - Perspektiv og 3D opplevelse, evne til å fylle rommet uten å lage grøt
    - Muligens heller det mot det mørke, men det er en mørkhet som jeg har opplevd i de aller fleste konsert og operahus jeg har besøkt (unntatt de som kjører med næroptak og mye forsterkeri) og dermed opplever jeg den som ekte
    - Mørkheten har jeg nylig kompensert litt ved å blande Conrad Johnson 90 talls utstyr med nytt CJ utstyr.
    - Kabler bør være åpne og helle mot det lyse i et slikt oppsett, sølv interconnects funker best for meg.
    - Sist meg ikke minst; anlegget gir ikke lytte tretthet før etter etpart timer konsentrert lytting og det er det beste jeg har opplevd i min stue - og endel bokser har vært innom de siste 35 år siden jeg begynte med dette.

    Men er poenget å få mest mulig dB pr krone eller romperiste naboen med 18 Hertzen ville jeg brukt pengene på noe annet...

    Var det svar nok?

    Mvh Ole
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for utfyllende svar, dette var spennende lesning! Det er godt å høre at d er fornøyd etter 35 år med hi-fi :) Hva er dimensjonene på rommet, hvordan er rommet innredet og hvordan er høytalerne plassert? Har du problemer med stående bølger i bassen?

    PS, er ikke ute etter å plage naboen mer enn nødvendig og er villig til å betale for gode musikkopplevelser! Har vurdert å bygge et rom i rommet med flytende gulv o.s.v. , men har slått tanken fra meg fordi jeg har vinduer på tre vegger, radiatorer på to vegger, en dør til verandaen og jeg har blitt anbefalt å ikke gjøre det..
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    John_Harald skrev:
    Tusen takk for utfyllende svar, dette var spennende lesning! Det er godt å høre at d er fornøyd etter 35 år med hi-fi :) Hva er dimensjonene på rommet, hvordan er rommet innredet og hvordan er høytalerne plassert? Har du problemer med stående bølger i bassen?

    PS, er ikke ute etter å plage naboen mer enn nødvendig og er villig til å betale for gode musikkopplevelser! Har vurdert å bygge et rom i rommet med flytende gulv o.s.v. , men har slått tanken fra meg fordi jeg har vinduer på tre vegger, radiatorer på to vegger, en dør til verandaen og jeg har blitt anbefalt å ikke gjøre det..
    Jeg har verken tid eller mulighet for å bygge om stuen, har både kone og barn og som kjent er det estetiske en dimensjon man som mann gjør klokt i å diskutere med den ytterste varsomhet om husfreden skal beholdes og i alle fall goodwill til neste HiFi kjøp skal bygges opp!

    Stuen er ca 60 kvm vil jeg tro, inkludert delvis åpen kjøkken og delvis vinklet mot spisestue. Respons Grand LE er plassert på kortvegg ca 2 meter fra sidevegg og en knapp meter inn fra bakvegg.

    Har ikke noen gang målt mht. frekvens-dipper og stående bølger, men om noen i Oslo/Bærum har ustyr for den slags og har lyst på en kaffe-kopp og en flaske vin er jeg mottagelig for en PM :)

    Mvh Ole
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Din plassering og ditt rom vli være mye mer optimal for Respons vil jeg tro enn det lille rommet jeg opplevde Respons på Arken!

    Noen som har noen tips for plassering av Respons i min nye leilighet? Problemet med lytterommet er at jeg har vinduer på tre vegger.. Det positive er at alt av møbler kan kan kastes ut ;)
     

    Vedlegg

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    - Dynamikk, spesielt på makroplanet, noe av det som kjennetegner et stort orkester, sett fra en plass midt i salen.
    - Oppløst nok til å være troverdig, men uten å overfokusere imponator-detaljene. Helheten i musikken bevares som noe mer enn summen av detaljene
    - Også middelmådige CD'er låter greit. På mine Martin Logan Ascent funket ikke dårlige CD'er.
    - Topp CD'er låter fantastisk på alle vesentlige parametere.
    - Mulighet for å tune med NOS rør (noe jeg har gjort med alle rør bortsett fra 6550) har gitt meg den balansen jeg søker av oppløsthet og tonal helhet.
    - Nok kraft av monoblokkene på 140 w til å håndtere også orkestermusikk, men enkel vokal og kammer fungerer også flott.
    - Harmonisk sammenheng fra topp til bunn. Intet som skiller seg ut
    - Substabs og tyngde i bunnen, f.eks. på Iver Kleive/Reiersrud med orgel og gitar som viser evnen til tyngde i bunn kombinert med string attakk uten at det rotes sammen.
    - Gnistrende spill på vokalmusikk, både brystkassen hos tenorer som Alfredo Kraus og klarheten og toppen hos topp sopraner
    - Perspektiv og 3D opplevelse, evne til å fylle rommet uten å lage grøt
    - Muligens heller det mot det mørke, men det er en mørkhet som jeg har opplevd i de aller fleste konsert og operahus jeg har besøkt (unntatt de som kjører med næroptak og mye forsterkeri) og dermed opplever jeg den som ekte
    - Mørkheten har jeg nylig kompensert litt ved å blande Conrad Johnson 90 talls utstyr med nytt CJ utstyr.
    - Kabler bør være åpne og helle mot det lyse i et slikt oppsett, sølv interconnects funker best for meg.
    - Sist meg ikke minst; anlegget gir ikke lytte tretthet før etter etpart timer konsentrert lytting og det er det beste jeg har opplevd i min stue - og endel bokser har vært innom de siste 35 år siden jeg begynte med dette.
    Dette er som jeg skulle ha skrevet ned mine egne opplevelser. Det er bare det at denne opplevelsen har jeg nå etter å ha nedgradert kraftig (ja, hold dere fast); til Patos Lyric 402MKII (!). Nå skal det sies at utstyret bak er en del prisklasser over Patos`ene, men likevel.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    John_Harald skrev:
    Din plassering og ditt rom vli være mye mer optimal for Respons vil jeg tro enn det lille rommet jeg opplevde Respons på Arken!

    Noen som har noen tips for plassering av Respons i min nye leilighet? Problemet med lytterommet er at jeg har vinduer på tre vegger.. Det positive er at alt av møbler kan kan kastes ut ;)
    Jeg ville prøvd først på kortvegg, men plasser ht 1-2 meter fra sidevegg og 1 meter fra vindusvegg. Litt gardiner bak ht kan være smart, men neppe ønskelig av andre hensyn enn lyd, et dilemma :)
    Lytteposisjon mot midten av rommet, i alle fall ikke mot den andre enden vekk fra ht.
    Vipp Responsene en god del inn mot sentrum slik at du ser nesten (bare nesten) parallelt med innersiden av ht.

    MEN; Dette er mine erfaringer i min stue, kan være annerledes hos deg!

    Mvh Ole
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.484
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gode råd. Her er mine, som til en viss grad går i mot tidligere råd:

    Lange høyttalerkabler er ufarlig. Øk tversnittet tilsvarende.
    Gardiner som hifilydremedium er overvurdert.
    Hva med å spille på tvers med en høyttaler på hver side av døren til gangen?
    Lyttestoler kan være av den flyttbare sorten (mine høyttalere står på hver sin side av skyvedøren ut til terrassen, og jeg planlegger digital glass/frontveggfjerning som neste anleggsforandring).
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Valentino skrev:
    Gode råd. Her er mine, som til en viss grad går i mot tidligere råd:

    Lange høyttalerkabler er ufarlig. Øk tversnittet tilsvarende.
    Tversnitt har intet å si er min erfaring. Kvittet meg med rent sølv kabler (skinner...) som veide 2.75 kilo - 99.9...% sølv, fant ut etterpå at sølvprisen var høyrere enn jeg solgte for. Tykke som en anakonda og stive som noe unevnelig, men mine tynne AU24 skolisser låter betydelig bedre!

    Ole
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.484
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Au24 "låter bedre" fordi de i effekt øker forsterkerens utgangsimpedans og derfor forandrer høyttalerens frekvensgang noe.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hadde satt veldig pris på at dette ikke utviklet seg til en kabeltråd.. På arken ble det brukt kabler fra Transparent Audio og jeg har ikke noe å utsette på disse. Uansett har jeg selv et svært avslappet forhold til kabler og har ikke noe problem med lange strekk. F.eks på et langt kabelstrekk er at høyttalerkablene på Coloseum Kino går fra effektforsterkerene i kontrollrommet ved projektoren og helt ned til høyttalerene i andre anden av salen!

    Nok om kabler, jeg mener at Respons og ARC har større effekt av riktig plassering i rommet og riktig rominnredning :D Har selv erfart hva hvor lite en gardin er effektiv i forhold til f.eks Engelholm Audio. Da tenker jeg på har vært på diffusjon av førsterefleksjonspunktene over 300Hz og bassabsorbering under 300Hz.

    Takk for forskjellige plasseringråd, flere tas i mot med takk! Kan dere tegne inn i bildet hvor høytlerplasseringen og lytteposisjon burde være og gjerne også forklare hvorfor mener dere den plasseringen fungerer best?

    Ellers hadde vært hyggelig å få plass til minst en sofa med plass til tre, men denne behøver ikke å være i sweet spot. Er også glad i en god film en gang i blant ;D Hadde satt pris på om det det ble plass til et lydtransparent, kurvet CineScopelerret eller en Pioneer Plasma på en eller annen vegg.. Møbler som ikke er viktig er spisebord, bokhyller, salongbord o.s.v.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Valentino skrev:
    Au24 "låter bedre" fordi de i effekt øker forsterkerens utgangsimpedans og derfor forandrer høyttalerens frekvensgang noe.
    Kan sikkert være minst 100 grunner til hvorfor det låter bedre, men skolissene låter altså bedre enn nesten 3 kilo rent sølv.
    Ekstra bonus er det også at jeg kan flytte høyttaleren uten at monoblokkene på 30 kilo samtidig dras ned av racket....

    Ole
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn