Repeater/mesh nettverk til streamer?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Jeg streamer i dag via wifi, men tenker på å handle streamer uten den muligheten. For å slippe å trekke kabel gjennom hele huset lurer jeg på om et mesh nettverk eller lignenede med uttak for kabel er en grei løsning. Kunne tenkt meg en til streameren i stuen og en til gaming for ungene på loftet.
Kunne noen kommet med konkrete råd til en kar med edb-dysleksi?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Bruker Deco X-75 (3 pack) MESH
Den har innebygd modem.
En' står der fiber kommer inn, en' på musikkrommet og en' i stua
Enhetene har 3 LAN tilkoblinger.
Valgte den da jeg allerede har behov for to på musikkrommet😊
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.426
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg streamer i dag via wifi, men tenker på å handle streamer uten den muligheten. For å slippe å trekke kabel gjennom hele huset lurer jeg på om et mesh nettverk eller lignenede med uttak for kabel er en grei løsning. Kunne tenkt meg en til streameren i stuen og en til gaming for ungene på loftet.
Kunne noen kommet med konkrete råd til en kar med edb-dysleksi?
Satt akuratt og tenkte på det samme, men har jo angs for slik jeg også. 3 etg som skal dekkes her i huset.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Kjører Asus sin mesh her, en i sikringsskapet da innføringen av fiber er der med kablet cat6 til stue oppe og nede fra mesh noden.
En i stuen med 8 nettverksuttak og wifi og en i stuen oppe med 3 nettverksuttak og den har bra nok signal til å også sende til en i garasjen trådløst så jeg får wifi der også.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Et problem med rene repeatere er vel at de stjeler båndbredde, noe mesh ikke gjør i samme grad. Vi oppgraderte da vi hadde tre gamere i huset samtidig.

Vi har et litt gammelt LinkSys Velop nettverk i hus med tre etasjer. En ved modemet, og ellers en i hver etasje. Hver node har to ethernet-kontakter, noe som er litt lite i stereobenken. Ellers har det vært dønn stabilt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Et problem med rene repeatere er vel at de stjeler båndbredde, noe mesh ikke gjør i samme grad.
Mesh bruker en dedikert kanal for transport/backhaul. Repeatere bruker samme som klientene, man får derfor veldig begrenset båndbredde og tregere respons.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
En slik en, eller rettere sagt 3 stk?
Skal da den ene kobles til med kabel og resten "snakker" sammen?
Man kan kjøre alt trådløst, men anbefales å kjøre de kablet sammen. En er Main og resten er noder for mesh, kan kjøpe flere senere og sette der det er dårlig signal også. Main er litt fastlåst og må kobles imot internett leverandøren.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg bruker denne hjemme (router i 1. etg. og denne kablet inn til streamer i 2. etg.), samt på hytta og installerte samme hos min datter i går.
Ekstremt stabile og med god rekkevidde: https://www.kjell.com/no/produkter/...erk/tp-link-re450-wifi-repeater-ac1750-p61260
Den funker, men du finner en bedre på power.no i disse dager fra d-link som er på tilbud til halve prisen: https://www.power.no/data-og-tilbeh...fi-rekkeviddeforlenger/p-1138801/?q=Dap-x1860

Du trenger altså ikke å bytte ut alt, du trenger kun denne.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Et problem med rene repeatere er vel at de stjeler båndbredde, noe mesh ikke gjør i samme grad. Vi oppgraderte da vi hadde tre gamere i huset samtidig.

Vi har et litt gammelt LinkSys Velop nettverk i hus med tre etasjer. En ved modemet, og ellers en i hver etasje. Hver node har to ethernet-kontakter, noe som er litt lite i stereobenken. Ellers har det vært dønn stabilt.
Mesh bruker en dedikert kanal for transport/backhaul. Repeatere bruker samme som klientene, man får derfor veldig begrenset båndbredde og tregere respons.
Dette stemmer ikke. Det kommer an på mesh/repeater-oppsettet/hardware. Begge deler har mulighet for å bruke en dedikert radio til henholdsvis mesh/repeater og ssid. På de vanlige mesh-variantene (dvs det som ikke er toppmodeller) er det fortsatt dual band som gjelder, dvs at samme 5g-radio brukes til meshkommunikasjon og ssid.. Toppmodellene har gjerne 3 radioer, 1 2,4g og 2stk på 5g hvor den ene er forbeholdt mesh-kommunikasjon.

Uansett, bruker man en repeater med kun 1 5g-radio er det heller ikke helt riktig at denne stjeler båndbredde. Det eksisterende oppsettet vil fortsatt ha samme hastighet, men siden repeateren bruker samme radio til mottak/sending blir naturligvis båndbredden halvparten, men når man er kablet til repeateren (som streameren din er, ellers hadde du ikke trengt dette) så beholder man hele båndbredden.. og kanskje enda litt mer da radiene i disse repeaterne (og forsåvidt rutere også) har en tendens til å være kraftigere og mer følsomme enn det som sitter inni diverse produkter som hifikomponenter osv) Men dette er av akademisk interesse, hastigheten er fortsatt ørten ganger raskere enn hva streameren trenger, så kjøp den repeateren jeg linket til ovenfor med god samvittighet.
 
Sist redigert:

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg bruker Telia sine mesh repeater/WiFi til strømming fra Roon Rock server til RaspBerry/HiFiBerry i flere rom her med cat kabel fra mesh repeater til streamer lokalt, funker helt problemfritt for alle formater(y)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Dette stemmer ikke. Det kommer an på mesh/repeater-oppsettet/hardware. Begge deler har mulighet for å bruke en dedikert radio til henholdsvis mesh/repeater og ssid. På de vanlige mesh-variantene (dvs det som ikke er toppmodeller) er det fortsatt dual band som gjelder, dvs at samme 5g-radio brukes til meshkommunikasjon og ssid.. Toppmodellene har gjerne 3 radioer, 1 2,4g og 2stk på 5g hvor den ene er forbeholdt mesh-kommunikasjon.

Uansett, bruker man en repeater med kun 1 5g-radio er det heller ikke helt riktig at denne stjeler båndbredde. Det eksisterende oppsettet vil fortsatt ha samme hastighet, men siden repeateren bruker samme radio til mottak/sending blir naturligvis båndbredden halvparten. Men dette er av akademisk interesse, hastigheten er fortsatt ørten ganger raskere enn hva streameren trenger, så kjøp den repeateren jeg linket til ovenfor med god samvittighet.
Wifi 6(E) (802.11ax) har også 6GHz, fordelen der er flere kanaler å velge imellom i tillegg til høyere båndbredde og responstid etc. og er vel ganske standard idag for de som tilbyr mesh nettverk.
Det meste holder til streaming av musikk som du nevner, men av og til er det også fint å ha mulighet til flere ting samtidig og også kanskje streaming av film også. Brukte repeater tidligere for over 5 år siden da det var dårlig signal der hjemmekinoen sto i en annen etasje, repeateren funket til film også skal sies men responstiden ble faktisk ganske høy og dekningen fra repeateren og ikke minst mottak var så som så og endte opp med å plassere den på en hylle 2 meter opp for å få signal imellom router og repeater noenlunde stabilt. Med mesh så er det ikke noe å tenke på lengre, det fungerer mye bedre og det fungerer langt bedre sømløst også.

Jeg kjørte 3 bokser med trådløst mesh her hjemme tidligere, etter vi fikk røsket ut kabeltv fra get så ble det å trekke Cat6 kabel i de rørene istedet for antennekabel og en ekstra boks ettersom jeg trengte en inne i sikringsskapet, ikke store forskjellen men mulig litt mer stabilt etter det ble kablet.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.426
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
men tilbake til spm.
Hver er bra, her i huset er det kun for surfe på nett.
Har 4 koblings pkt i huset.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Ville bare takke for alle innspill. Jeg svingte innom en av de lokale el.forretningene i går og kom ut med denne etter anbefaling fra betjeningen:

IMG_0563.jpeg


Den var nedsatt med 600 så jeg måtte ut med 1590. Det var veldig behagelig pris for meg når man har sett at slike ting kan komme opp i nesten 10K.
Om den er bra eller dårlig har jeg ikke noe formening om, men den hadde en veldig grei app som tok meg gjennom installeringen steg for steg - og så bare virket det!
Dét var midt i blinken for meg!

Måtte sjekke speedometeret på telefonen og den sier jeg har 400mb/s på telenor routeren og 200mb på mesh nettverket. Jeg merker igrunnen ikke noe forskjell, men det jeg merker veldig forskjell på er streameren som har fått kabel. Den er nå lynrask i forhold til hva den var tidligere. Om det har noe å si for lyden vet jeg ikke, men i dag var det gøy å høre på musikk.
mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Uten å ønske noe veldig diskusjon om temaet så er det ikke tvil om at bedre hastighet/kabel på streameren har hatt stor innvirkning på lyden. Hele lydbildet har blitt tightere og ryddet opp i litt problemer jeg har tenkt jeg har hatt.
Hadde jeg visst det skulle bli så stor forandring skulle jeg gjort det for lenge siden.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jeg har en Netgear Orbi med to satellitter, og den dekker et toetasjes, stort hus helt fint. Noen ting kabler jeg likevel opp, men det er mest for hysteriet. En printer vil ikke gå på WiFi uten at laptop-PC er kablet til ruter, det har jeg bare akseptert. Mens Roon ARC vil bare virke når samme laptop med Roon er på WiFi, så ethernet-pluggen vil nok slites ut med tiden. Det siste har nok noe med å sette adresser i ruteren, men det virker stabilt slik jeg har det, og bruker ikke mer tid på det!
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kjøpte også Deco i fjor. Veldig fornøyd med app-styringen. Veldig enkelt å trykke på WPS-knappen nå. (må gjøre det hver gang jeg kobler strimern på trådøøst nett) nett. God dekning i hele huset.
 
Topp Bunn