Reparere / recone : 1940s Altec Lansing 515 ( 20 ohms )

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Er det noen der ute som har erfaring / kompetanse på å reparere gamle woofere?

    REF: bilder : Altec 515 RWB 20 ohms woofer med skader.
     

    Vedlegg

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Å recone et basselement er ikke spesielt vanskelig. Det vanskelige er vel å få tak i delene som skal til?
    Har reconet mange elementer, og det handler bare om å ta seg tid og være nøye.

    Jeg hadde kontaktet SpeakersExchange og forespurt på deler. De har en del Altec-deler på lager vet jeg.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Takk for input. Jeg har nå kjøpt, visstnok, eksakt klon av 515 RWB på eBay.

    GPA har visstnok også recones, men disse er basert på nyere modeller av 515 elementet, de tilbyr ikke identisk klone av denne modellen.

    Jeg fikk anbefalt aceton til å løse opp limet, dustcappen ( hva enn dette heter på norsk…) skal jeg prøve å gjenbruke; kontaktlim ( pliobond 25 ) er også blitt anbefalt til montering.

    Slik jeg forstår det; Så skal jeg gjenbruke tingen rundt bunn av papirkonen ( spider’n ) som er i bakelitt, og løsne både spidern og Voice coil-en med aceton?

    Jeg har hørt sentrering av papir konen er avgjørende…. , må vel også lodde av og på ledningene… er dette riktig tenkt?

    Alt av info på området er av interesse.

    beklager engelsk / norsk beskrivelser…
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Det er forsåvidt riktig. Bruk av aceton på pappkon for å fjerne/løsne kontaktlim er riktig fremgangsmåte. Så anbefaler jeg at du kjøper inn et par NYE stanley-kniver og et skalpell-kit.
    Støvhette skjærer du av så godt du kan, skal du uansett skifte cone, så fokuserer du på å få med deg støvhetta hel, og ofrer den gamle conen.
    Jeg har alltid sverget til kontaktlimet simplyspeakers selger.

    Skal du gjenbruke både spider og spole? Sitter disse sammen i et og samme stykke? Hva er cone limt fast til spider/spole med? Epoxy er det vanlige og bruke, det er utfordrende å skille cone og spole/spider fra hverandre uten bruk av varme og da ryker gjerne spolen med.
    Om spole og spider sitter fast i et og samme stykke ville min fremgangsmåte vært å skjære vekk gammel cone, deretter preppe spole og spider så godt man kan for at ny cone skal passe perfekt. Er det brukt epoxy ville kanskje det å bruke dremel med slipeverktøy vært en grei fremgangsmåte. Aner ikke før jeg hadde stått med det selv.

    Jeg bruker å lime sammen spider, spole og cone sammen først, gjøre klart tinsel-leads(som det heter på engelsk) og hullene i cone, lodde sammen dette med spole, lime med epoxy og alt dette for dette først på benken.
    Så prøvemonterer man i kurven og lager shims for sentrering etterpå, limer spider fast i kurven, deretter kantopphenget tilslutt.
    Husk å rengjør spolegapet godt før du finne på å montere det sammen igjen.

    Simplyspeakers har forøvrig flere filmer på youtube som beskriver prosessen på ulike drivere. Det gir deg noen ideer på hva man står ovenfor.
    Det er verdt å merke seg at de som regel er utformet på en slik måte at man skal få et bra resultat selv om prosessene er noe omstendelige og tidkrevende. Jeg begynte omstendelig, men etterhvert som jeg fikk teken tok man mange snarveier man lærte seg og utførte med et samlebåndprinsipp.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et helt recone kit :


    Jeg kjøpte kun papir delen:

    REF:

    Muligens den første linken gir en pekepinn på hvordan jeg skal montere kun papir conen?

    Tusen takk!
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Først og fremst, så hadde jeg sansynligvis selv kjøpt hele kittet. Det sparer en for litt bry, men originalitet er også litt å kjempe for.

    Basert på bildene fra begge linker vil jeg hatt følgende approach:
    1. Skjære ut støvhette, her går man fra oversiden, skjærer ut ganske nære limflaten. Så kommer man til fra siden når store deler av conen er vekk. Da skjærer man gjennom rett på undersiden. Så trimmer man til støvhetten med kniv/dremel etterpå(restene av gammel cone).

    2. Så sitter du igjen med litt av den gamle conen i bånn der. Hva er det viktigste? Jo redde kobbertrådene fra spolen uten at de knekker av/ryker. disse er limt inn med epoxy. Min erfaring er at dette kan være tricky å få til. Har best erfaring med å klippe vekk så mye av cone du klarer rundt kobbertrådene uten at epoxyen knekker. Deretter må du forsøke å gjøre epoxyen litt myk med varme, merk at epoxy som varmes opp gasser noe hinsides, og dette svir vanvittig i øynene.. Sikkert ikke bra for helsa.

    Her må du bruke masse tid. Tenker at du skal si deg fornøyd om du klarer å få bort mye av epoxy/papp mot ytterste delen av trådene, så limer du bare dette til ny cone når du kommer så langt.. Husk at kobbertrådene er lakkert utenom siste del, så du får ikke tinnet til å bite langt innpå de trådene uten å pusse vekk dette.

    3. Få vekk alt av gammel cone rundt spole og spider. Jeg hadde maskert inn spolegapet og slipt vekk med dremel slik at ny cone sklir rett nedpå. med samme høyde som den gamle. Når ny cone passer perfekt, så er det bare å lime med epoxy rundt spolen fra oversiden, lodd på nye tinsel-leads på spolen og tre gjennom hullene i cone med gode lengder. Lim dette også til cone med epoxy.

    4. Ta bort maskering og sett inn shim. Nå sitter cone fast til spider/spole, det er da du limer fast kantoppheng til kurv. Jeg liker personlig ikke å bruke shim når jeg limer fast kantoppheng, men dette er smak og behag. Bruk kontaktlim på dette punktet. Ikke epoxy. Dersom du får spoleskrap når du fjerner shims, ikke fortvil med en gang. Varm opp kurven og kontaktlimet, da klarer du å løsne kantopphenget og du får en sjanse til..

    5. Lodd tinsel-leads til terminalene

    6. Lim fast støvhette med kontaktlim.

    Det er hvertfall det jeg tenker om fremgangsmåte. Jeg har lykkes 4 av 5 ganger med å gjenbruke gammel cone med installasjon av ny spole og spider. Dette er vanskeligere enn å bare bytte cone. Jeg hadde ikke rørt limingen av spider til kurv og spole til spider. Dette hadde jeg latt være i fred.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hehe…. Føles ut som en noe umulig oppgave, på det nåværende tidspunkt… skal se om det finnes noen YouTube om dette…

    Å prøve å redde / reparere original cone ; et mulig første alternativ?
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Jeg har nå begynt å ta vekk gammel cone. Fått høre at denne, originalt, ikke var limt fast til kurven, kun stemplet på plass. Spideren er heller ikke limt fast til chassis, kun skrudd fast med fire hettemuttere.

    Jeg klarer nå å ta opp spolen og tilhørende spider. Det er fortsatt kontakt, ingen brudd.

    Jeg har foreløpig ikke turt å gjøre noe med endene på spolen, er det mulig å beholde papirrester fra original cone på tuppene helt frem til der den skal loddes?, også lime på plass disse med epoxy på ny cone?

    Jeg løper da mindre risiko på å ødelegge spolen. Vil bruke fint sandpapir på endene av spolen før jeg lodder på tinsel leads på nytt. Det var jo en veldig grundig guide jeg fikk av MB-S124! Tusen takk!

    Kjøpt også nå en Proxxon Micromot.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn