Rense 78 - plater

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg har en ultralyd vasker som jeg bruker på vinylplater. Lurer på å bruke den på gamle 78 plater og annet for et museum. Noen som har erfaring med det?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.692
Antall liker
21.539
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.399
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Jeg skal ikke vaske så mange, så det kan se ut til at oppvaskkummen, Zalo og en tannbørste blir verktøyet mitt. Unngå alkohol, sies det. Forståelig, shellac er ikke som vinyl i det hele tatt.
Isopropanol er vel alkohol (jeg er ikke så bevandret i det kretser :LOL::LOL: ), men Degritter anbefaler en dasj isopropanol hvis det er noen fettflekker el.lign.
Funker bra gjør det også.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.692
Antall liker
21.539
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mange fettflekker på mine, men jeg tror jeg skal stoppe på Zalo. Det fungerer på krystall. :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Takk for svar! Da ser jeg det slik at ultralyd er problemfritt med 78-plater.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Prøv med en plate som det ikke er så farlig med først. De vaskemidlene som brukes i ultralydvaskere kan nok være litt tøffe, men godt mulig det går bra. Ultralyden i seg selv er jo ikke farlig, men en ultralydvasker er ikke effektiv uten passende vaskemidler - og Zalo er (visstnok) ikke et av disse. Når jeg vasker plater bruker jeg Zalo og oppvaskbørste. En liten sprut med Zalo og en skvett vann på hver side av platen, skrubber godt i sirkel-mønster (følg rillene), skyller av med lunkent vann og blåser platen tørr med trykkluft til slutt.
Det kjente "trelim-trikset" som noen bruker på vinylplater må ABSOLUTT IKKE bruker på shellac.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ynot: Isopropylalkohol, ja..Samme som brukes i svakere konsentrasjoner til å lage CD-rens😎 Eller sterkere til å rense kretskort, for den del..
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Takk for svar! Har ultralydvasker. Satser på mildt oppvaskvann.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Jeg har en ultralyd vasker som jeg bruker på vinylplater. Lurer på å bruke den på gamle 78 plater og annet for et museum. Noen som har erfaring med det?
Fyll opp et kar med lunkent vann iblandet litegrann Zalo.
1 Gni meget varsomt med myk klut på langs over vinyloverflatene.
2 Skyll omhyggelig av med rennende lunkent vann fra springen. All sepe må skylles av.
3 Legg platen ned på håndduk som ikke loer og tørk varsomt over platen. Snu platen og tørk den andre siden.
4 Legg platen i plateomslaget når den er tørr. La den ligge urørt til neste dag for å være forvisset om at plateoverflatene er helt tørre.
 
Sist redigert:
Topp Bunn