Renovere Tandberg Hi-Fi System 15

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hva er motivasjonen for å legge så mye arbeid i disse høyttalerne ?
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    De spiller i utgangspunktet fint, kan jeg hente litt på diskanten og detaljer så blir dette gode høyttalere, spesielt til rør forsterkere, lettdrevne høyttalere.

    12" bass som spiller dypt og med fint trøkk, dette er fortsatt gode høyttalere på riktig utstyr.

    Artig med vintage lyd fra Tandberg også :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å holde dem så originale som mulig! Men Kjells tips om filteret, samt å bruke Akustilux er lurt, tror jeg. Nye elementer er det vel mulig å få i, men det er vel relativt vanskelig--sjekk ut vintagedelen. Flere som sitter på Tandbergskatter her, både kunnskapsmessig og teknisk..Men for sikkerhets skyld, se å få bytta internkablingen..QED Micro høyttalerkabel holder..
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    De er som sagt veldig stygge i finishen og sprayet svarte, så det blir å pusse/sparkle store hakk og hjørner som er ødelagte, det er også satt i bedre høyttaler terminaler, så de er ikke akkurat originale, selv om jeg skulle ønske de var det.

    Elementene er nok gode så de skal få bli, er kabinettene som ser for ille ut, hadde jeg vært snekker hadde jeg laget nye enkle kabinetter i samme størrelse.

    Da må man bare gjøre det beste ut av det :)

    Hvem selger disse kablene du nevner Auditor?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det skal du få, Jan! Hent delefilterkomponentene fra Dynabel..de er landets beste på DIY..og har nok oversikt over konstruksjon og størrelse på komponentene..QED får du på Hi Fi Klubben..Håper ellers du og frua koser dere med Mantra på rør...
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Det gjør vi, har byttet litt rør for å få litt mindre bass og mer detaljer i toppen, nå låter det gull :)

    Var egentlig ute etter en slik plate å feste komponentene på, se link over, noen som vet om dette kan skaffes på Biltema eller Clas?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bra! Bruk ei masonittplate, da...med SMÅ hull.. de der holder..
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Det var det som var planen :)

    Spørsmålet var...

    Kan disse skaffes på Biltema eller Clas?

    Hadde vært greit siden disse butikkene er her i byen :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det der er byggevare- sku tru Maxbo, Byggmakker o.l har...men Clas og Biltema har lite og ingenting med godlyd å gjøre..bortsett fra sand- det har de..
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Flott link, det enkleste er ferdig borret ;)

    Neida, skal ut å handle idag, sjekker de tidligere omtalte butikker, og så blir det byggmakker om ingen har, kjøpe en liten huntonitt plate eller noe :)

    God helg alle sammen, takk for innspill!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bruk helga fornuftig, dere to der oppe!
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hehe...

    Fornuftig=Mekking på høyttalere og høre god musikk, samt litt rødvin og øl ;)

    Go Elg...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Blant annet, ja..men så var det Valentines Day i går og...hehe
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Liten oppdatering...

    Med gode innspill og råd er jegbferdig innvendig på mine Tandberg Hi-Fi System 15.

    Det som ble gjort var enkelt og greit var følgende:

    Det ble bestillt Russiske kondesatorer fra ebay, gode,billige og egnet for delefilter (audio) disse ble da store i forhold til de originale kondensatorene.

    Verdiene stemte ikke heller, så jeg måtte kombinere flere kondensatorer i parallell for å få riktige verdier. Løste dette ved å kjøpe huntonitt plater og lime fast kondensatorene med akryl, kjøpte så litt kobbertråd og gikk fra det "nye" filteret og inn på det originale filteret.

    Fjernet de kondensatorene som var der fra før selvfølgelig, grunnen til at jeg gjorde dette byttet til nye kondesatorer, var at lyden var lite detaljert i toppen, følte høyttaleren som litt lukket.

    Resultatet for de som ønsker å vite det er en god forbedring i alle områder, de spiller ganske dypt og har flott luftig og detaljert diskant nå...

    Anbefales!

    Ser at bildet ikke vises, lagt inn fra iPad :)

    Bare kopiert og limt inn i posten, annen måte å gjøre dette på?


     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Liten oppdatering...

    Med gode innspill og råd er jeg ferdig innvendig på mine Tandberg Hi-Fi System 15.

    Det som ble gjort var enkelt og greit var følgende:

    Det ble bestillt Russiske kondesatorer fra ebay, gode,billige og egnet for delefilter (audio) disse ble da store i forhold til de originale kondensatorene.

    Verdiene stemte ikke heller, så jeg måtte kombinere flere kondensatorer i parallell for å få riktige verdier. Løste dette ved å kjøpe huntonitt plater og lime fast kondensatorene med akryl, kjøpte så litt kobbertråd og gikk fra det "nye" filteret og inn på det originale filteret.

    Fjernet de kondensatorene som var der fra før selvfølgelig, grunnen til at jeg gjorde dette byttet til nye kondesatorer, var at lyden var lite detaljert i toppen, følte høyttaleren som litt lukket.

    Resultatet for de som ønsker å vite det er en god forbedring i alle områder, de spiller ganske dypt og har flott luftig og detaljert diskant nå...

    Anbefales!


    Får ikke til å legge inn bilde fra iPad :(
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Hei Jan Erik. Jeg har og noen hi-fi 15 høyttalere som jeg fikk ordnet med nye delefiltre: Etter god hjelp her(takk til dere) fikk jeg mekket meg "hardwirede" delefiltre med nye lytter og kondensatorer, samt skiftet mellomtone elementene. Og jeg ble ganske fornøyd med lyden de gir på min Tandberg Huldra 10. Jeg beholdt de oppbrinnelige spolene og byttet kabler innvendig til Supra Classic, (uten at jeg skal påstå at jeg hat peil på kabler og slikt) og lot det hele gå direkte fra delefilteret og ut til koblingspunktet forsterkeren.

    Har et par hi fi 17 også, men de har jeg ikke kommet til å ordne med ennå. Da 15 kom og tok min oppmerksomhet.

    Jeg og hadde en lyst å benytte disse til rørforsterker, kjøpe det. men har vært i tvil etter å lese om hvordan høyere ohm, 8-16 kanskje er best til rørforsterkeri. Nå er jo huldra 10 oppgitt til 4, og Hi-fi system er også 4 ohm. Gir altså litt opp rør-rorsterkeri drømmen da jeg er redd for om jeg og må begynne tenke på nye høyttalere:) misforstå meg rett, det lyder jo sikkert helt konge på rør, men det er tanken om at det er rom for ny forbedring som sikkert vil plage meg. Da jeg ønsker nå være litt i "slå meg til ro modus"

    Jeg har altså den tredje i serien hi-fi 15.

    Skulle gjerne lagt ut noen bilder av mitt arbeid, men jeg har ingen, og det ligger innpakket for tiden. Men det var arti å holde på.


    Lykke til videre med din renovering.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.093
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Til JohnsenH: Music Angel Kt88 har utganger for 4 ohm. Dette er helt uproblematisk, og en billig måte å prøve rørforsterkeri på.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, Jan Erik!! Da gjenstår kun internkabel og kabinettfix...Puss vekk svart farge og kom helt ned til treet. Det legger du inn med en 4-5 strøk Pledge..fås i dagligvarebutikken. Baseres på mandelolje, og nærer treet ordentlig. Bør kunne få original palisanderfarge tilbake på Tandbergene. Jeg brukte det på en 2025 receiver jeg hadde, og det funka ordentlig.
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Til JohnsenH: Music Angel Kt88 har utganger for 4 ohm. Dette er helt uproblematisk, og en billig måte å prøve rørforsterkeri på.
    Ja, jeg ser det er ganske vanlig å ha slikt forskjellig med ohm valg for høyttalere på rørforsterkere. Så er det jo ofte behov for høy sensitivitet, ved lave wattstyrker som noen single endede og andre rør forsterkere har, som gjør det litt spennende å prøve. Så, plutserlig skal man prøve horn og høye ohm. Jeg liker dem godt på Huldra 10 da, blir jeg ikke lei av å gjenta. Selv om det er noe i det høye mellomtone skiktet her som ikke er så veldig passende for mye annet enn viol instrumenter og en slags nerve om jeg så får si, jeg synes legge merke til. Ja det er en skittenhet, som er litt spennende og.
    Ja. blir vel kanskje rør til slutt. Eller full stopp, nei nei nei, ikke les det.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Gratulerer, Jan Erik!! Da gjenstår kun internkabel og kabinettfix...Puss vekk svart farge og kom helt ned til treet. Det legger du inn med en 4-5 strøk Pledge..fås i dagligvarebutikken. Baseres på mandelolje, og nærer treet ordentlig. Bør kunne få original palisanderfarge tilbake på Tandbergene. Jeg brukte det på en 2025 receiver jeg hadde, og det funka ordentlig.

    Mine er så stygge i kabinettene at det ikke er noe å ta vare på, tenker da på fineer`n.


    Her må jeg prøve å pusse/slipe bort så mye som mulig av den svarte malingen, så sparkle alle store hakk og hjørner som er kvestet, før jeg sprayer de matt svart.

    Tror dette blir enklest siden de er svarte nå, ikke alle disse trespilene som er så lette å pusse, og tror jeg gjør meg selv en stor tjeneste ved å fortsette og ha disse i svart, ikke det peneste, mene men...de spiller nå fantastisk bra synes jeg :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    OK! Høres ut som en god plan! Hold meg oppdatert..
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Hei Jan Erik. Ble nyskjerrig. Hvordan låter så Music angelen med Hi-Fi 15 høyttalerene, En god match synes du? Men nå er du vel opptatt med kabinettene, og har sikkert ikke rukket hørt så mye... Ser frem til resultatet.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Har ikke fått tid å teste System 15 på Engelen ennå, de spiller nå på min Tandberg TR 1000, og det låter veldig bra.
    De går ikke like dypt i bassen som mine JBL L50 (vintage) med 10" i bassen, System 15 har 12" bass, men er en trykkammer høyttaler, og derfor går de nok ikke like dypt.

    Tror disse skulle passe Engelen meget bra.

    Ellers spiller de flott etter bytte av kondensatorer, ble luftig i toppen, nesten litt skarpt, men håper det går seg litt til når de blir spilt litt.

    Kabinetter blir ikke før til våren når jeg kan stå ute å pusse litt :)

    Ha en flott helg...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn