Rengjøring/polering av støvdeksel.

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.361
Antall liker
35.095
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvordan kan en rengjøre støvdeksel slik at de "blir som nye"?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har polert et par bilfrontlykter med polish - de har blitt som nye - kanskje det kan fungere?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sjekk videoer på YouTube, det er mye enklere enn at folk skal forklare noe, som kan føre til misforståelser.

Kjøp poleringsmiddel for akryl/plexiglass og se videoer.


Poleringsmiddel Jula
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.393
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det høres brutalt ut, men du må slipe ned, pusse og så polere. Alt avhenger selvsagt av hvor skadet dekselet er.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har forsøkt på mitt 40 år + Thorens deksel uten særlig hell sålangt.
Kan se ut som om plasten har blitt "matt" mye dypere enn jeg trodde...
Skal forsøke litt til å baksiden av dekselet, har forsøkt med både Biltema og Jula slipe/poleringssett.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.361
Antall liker
35.095
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Oi, best å la det være som det er muligens?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Hvis det er tydelige riper og sår, er du nødt til å rubbe/pusse ned til disse er borte. Slipepapir som brukes med vann. Gradvis fra grovere til finere typer, så lenge du orker å holde på. Til slutt polering. Det er mye jobb, og mye søl. Etter at det er helt pusset ned og man begynner å polere, tar det lang tid før det begynner å bli blankt. Det holder ikke med 3 omganger, for å si det sånn. Om lokket bare er matt og har finere linjer og striper, så kan man kanskje gå rett på polering. Det vil aldri bli helt som nytt, du vil fortsatt se veldig fine "sirkellinjer" om du sjekker nøye. Men det blir veldig blankt og flott.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg skal til med å shine opp frontlyktene på bilen, og har lett litt rundt etter "riktig" utstyr. Ser ut som sliping + polering er riktig fremgangsmetode. Det finnes kit som inneholder det man trenger. Her er det selvsagt forskjellige kvaliteter ute og går + litt avhengig av hvor skadet plasten er.

Billigste kitet jeg har sånn noenlunde tro på, er Turtle Wax:

Selv valgte jeg et litt dyrere kit fra Poleringskongen med kvalitets våtslipepapir fra Mirka:

Jeg prøvde selv på et lexan-vindu i båten med "billig-løsninger", og det ble helt katastrofe. Så til lykter til tusenvis/stk, spanderer jeg heller litt ekstra.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Novus Scratch Remover fikset mitt 44 år gamle plexiglassdeksel! Settet består av tre flasker. Nr. 3 fjerner riper. Ganske dype sådanne. Nr. 2 polerer. Og nr. 1 gir den siste finishen og renhold.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Istemmer denne anbefalingen. NOVUS 3-trinnssystem er klart best. Dyrt å kjøpe i Norge og få butikker har det. Men på E-Bay er det lett å få tak i settet med store flasker til en overkommelig pris.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Novus Scratch Remover fikset mitt 44 år gamle plexiglassdeksel! Settet består av tre flasker. Nr. 3 fjerner riper. Ganske dype sådanne. Nr. 2 polerer. Og nr. 1 gir den siste finishen og renhold.
Se opp. Ser noen tar fantasi priser på 1000-1400 kr for frakt mens andre klarer seg med 60 kr, begge fra statene :)
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Forsikre deg først at det er akryl deksel du har. På en del av spillerne som kom med deksel orginalt, var dekslene av annet materiale, b.l.a polycarbonat. Disse dekslene blir bare styggere hvis du prøver å polere de opp. Snakker av erfaring. På min Denon DP 57 var det slik, og jeg måtte lage nytt deksel etter å ha prøvd å polere det orginale ;)
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Alt kan poléres, men det varierer litt på krav til slipemiddel, hastighet og press.
Dersom du ikke allerede har maskin, og godt håndtlag(les erfaring) tror jeg du vil komme best utav det med å betale noen som driver med polering til daglig.
Tror det er vanskelig å få et PENT og jevnt resultat på en så stor flate som et støvdeksel, med manuell håndspåleggelse!

Du er jo i Piano&Flygel-bransjen, og jeg så ikke for meg at man polérer opp et skada/herpa flygel for hånd heller, men kanskje jeg tar feil? evt har du noe kontakter der du kunne hørt med? Det fine med sånne som vet hva dem gjør, er at di tørr å gå hardt nok ut for å korrigere, for så å stegvis polére opp til ønsket resultat.

Eller, så kan du sende meg en PM så kan jeg tipse om hvem som skal få prøve seg på dekselet på 1210'en min nå i vinter :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.361
Antall liker
35.095
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har mine kontakter når det gjeller polering av piano og flygler, men blander ikke inn jobb i min hobby - så jeg tenker å prøve selv. Jeg har poleringsmaskin, men ikke en proff en - mulig jeg kjøper meg en.
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei.

Om ikke polering funker er det 2 valg, kjøp nytt lokk eller hvorfor ikke lakkere det med en «sote» lakk, blir da sotfarget men man kan se gjennom dekslet🙋‍♂️
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.422
Antall liker
12.512
Sted
Sørlandet
Autosol er en relativ grov rubbing som ikke er særlig tilgivende å jobbe med. Den tørker fort, lukter, spruter og når den tørker på puten så lager den samtidig kjedelige hologrammer/swirls i overflaten. Det finnes langt bedre rubbe produkter der ute og de fjerner riper meget effektivt. Rupes D-A har jeg selv utelukkende gode erfaringer med. Er lokket i veldig dårlig tilstand så pusser jeg med 2000 og 3000 papir først for å spare tid.

 
Sist redigert:

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Her er en relevant video som viser forskjellige pakkeprodukt beregnet på billykter:
Store forskjeller og sikkert en del nyttige erfaringer som er relevante for pussing av plastlokk:)
 
M

MarkusH

Gjest
Hadde beholdt lokket ripete jeg ass, har det på min gamle Thorens, syns det er litt sjarm jeg da. ;) Gamle ting trenger da ikke å se nye ut? :)
 
Topp Bunn