Rengjøring av ølglass

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Har sett enkelte her nevne dette med fett og andre uønskede stoffer i forbindelse med vask av ølglass. Hvordan skal man egentlig gjøre dem rene?
Hvordan kan man gjenoppfriske glass som har hatt en del turer i oppvaskmaskinen?
Vi vil jo ha liv i ølet!!

Honkey
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hvis du først har fått fett i ølglasset så er det egentlig kun en ting å gjøre - kast det!
Alternativet er å la glassene stå natten over i en bøtte med vann og kustisk soda. Det fjerner nesten alle fettrester.
 
A

Affa

Gjest
Tull.!!!!!!!!!!!!!!!!
100% Vask glassene med soda.
Eller
95% I maskin uten glansmiddel.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ølglass skal stimes. Ikke vaskes.
 
K

kbwh

Gjest
Vask med soda en gang i blant forstår jeg. Oppvaskmaskin fungerer greit så lenge glassene ikke vaskes sammen med fete gryter og denslags.

(Ikke så farlig for meg egentlig, som sverger til LIDL's Bergadler i Hadeland Lord ølglass)
 
A

Affa

Gjest
Ølglass skal stimes. Ikke vaskes.
Øl er i utgangspunktet en simpel, men god drikk, tappet på flasker som tidligere var fulle av sneiper, snus, fluer, leppestift osv. Renhold er ikke så kritisk som ølhunder later som det er. Dere spiser jo Sodden rett i fra boksen. Hva skal dere med glass da? Det faktum at øl fra flasken blir dovent og er uaromatisk er vel ikke noe dere bryr dere om? Rusen får dere uansett.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Tenderer til å være enig med Affa (nå igjen!! 8) ), men det er nå noe eget med et godt glass med solid skumtopp og levende bobler i da...
Selvsagt er flaska god nok! Om ikke den er i orden hjelper da f... ikke uansett hvor mye jeg vasker glasset. Øl fra boks er annenrangs, og oppbevarer du ølet på plast er det over og ut med hele greia. Det får da være grenser!

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Øl er godt. Jeg tar 3 flasker hver kveld, men i glass med stett. Ølet holder seg da friskt og kaldt. Øl som i stor hastighet skyller opp og ned flaskehalsen for hver slurk blir utrolig dovent
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg må si meg imponert over den kunnskapen herrene besitter mht drikking av øl. Jeg visste ikke at det går an å drive dette til en kunst! Dere går jo vinkjennerene på klingen!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
He he!

Like viktig er det at pilsen er langkjølt.....Minimum 24 timer i kjølen....helst mer!

Mvh
OMF
 

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
kaldt. Øl som i stor hastighet skyller opp og ned flaskehalsen for hver slurk blir utrolig dovent
Skyller opp og ned ?
I de flaskene jeg drikker er det bare en slurk. Så det er intet problem. ;D
 

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
He he!

Like viktig er det at pilsen er langkjølt.....Minimum 24 timer i kjølen....helst mer!

Mvh
OMF
Nei, dette er helbom! Øl skal være kjellerkaldt, dvs ca 6 grader. Selv en amatør som jeg vet da det!
 
K

kbwh

Gjest
Kjøleskapskald pils smaker for lite.
Amerikanerne er totalt koko. De heller øllet sitt i frosne glass.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei, dette er helbom! Øl skal være kjellerkaldt, dvs ca 6 grader. Selv en amatør som jeg vet da det!
Hmmm...skal ta inn over meg den. Det forklarer kanskje hvorfor jeg ble så full i går. Men er det ikke omtrent 6 grader i kjølen og da...?

Likefullt...hovedpoenget mitt var at man faktisk merker på pilsen om den har ligget lenge på kjøling eller ikke....

Mvh
OMF
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Likefullt...hovedpoenget mitt var at man faktisk merker på pilsen om den har ligget lenge på kjøling eller ikke....

Mvh
OMF
Dette må du begrunne. Ellers vil jeg påstå det er innbilning.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Det er vel noe lignende som har gitt liv til diverse "ICE"-varianter, så vidt jeg har forstått.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ingen problem å vaske et ølglass. Oppvaskmaskin er godt nok stort sett (et poeng det med glansemiddel dog) Vasker du i soda (krystallsoda) så er det i alle fall bra, vaske i kaustisk soda er av den paranoide varianten (greit nok dersom man brygger selv og vasker flaskene med dette).

Øl trenger riktig temperatur. Temperaturen varierer med ølet, jeg har prøvd et lite tverrsnitt av belgisk trappist øl i sommer og der kunne det godt være 10-12 grader. Engelsk ale trenger mer enn dette. Ca. 7 grader høres passende ut for norsk pils (les Hansa)

PS: er det noen som vet om Nøgne Ø har fabrikkbesøk? Ser at de har flyttet til Rygene nå (til hifiinteresserte ganske så nært Vidar Sonesen og Audioart)
 
S

slowmotion

Gjest
Ølglass vaskes for hånd med lite såpe,
og skylles så under rennende vann til alle bobler er borte,
og så skylles det litt till....

Man merker på smaken om man bruker riktig vasketeknikk.

Høye glass ( gjerne med hank ) hølder ølet friskere lenger
enn breie glass, hvis man seigpiner ølet på den måten.

Personlig synes jeg øl skal drikkes rett ned,
fra glass, i store slurker....
Så får man heller vente litt før man åpner neste flaske.

Smaker best når det holder mellom 4-6 grader,
men det er veldig individuelt hva folk liker best.

Det er ikke noe som er "riktig" , følg egen smak .

Skål!
 
T

Thomas1

Gjest
Får du en ring rundt inne i glasset etter hver slurk, har du vasket glasset riktig. Vask glasset med soda, og ikke bare tørk glasset, men puss det i tillegg. Husk å drikke glasset med høyre hånd, sett fra deg glasset på et dempet underlag, og roper, skål og velkommet i en frekvensrate på 1 slurk hver 2.minutt, blir du i riktig humør.....
 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Har en kompis som eier sin egen lille pub.  ;D ;D ;D

Slike skulle egentlig deles ut på blå resept, men det er en annen sak.  ::)

Han sier at de ( på puben ) først vasker ølglassene for hånd med "vanlig" vaskemiddel, dvs noe industripulver beregnet for slike steder, deretter kjøres glassene i oppvaskmaskina, en slik industrimaskin, som vasker med rimelig høy temperatur og bruker et vaskemiddel som sikkert kan brukes som både lakkfjerner og felgrens ! Da blir glassene bra ! For vanlige dødlige er det ikke helt enkelt å komme i mål med Zalo, hvis mor har drukket melk av ølglasset.  :p  Men det går altså an å gjøre noe med det, at man må kaste glasset er bare en myte ! :-X

Det man kan gjøre hvis man ikke får glassene helt bra, er å spørre hos sin stam pub, om man kan få litt av det vaskemiddelet de bruker.  Nå virker nok soda rimelig bra det også.

Hva gjelder temperatur er jeg blitt fortalt av "forståsegpåere" at serveringstemperaturen avhenger av lufttemperaturen. Varm luft varmere øl, og kald luft kaldere øl. Men i likhet med kabler kan jeg ikke føre målbare bevis for det !  :D  Det viktigste med øl må jo være at "Feel good" faktoren er maksimal !

Må tilslutt bare si meg enig med Affa når det gjelder bruk av glass med stett, kan anbefales ! ( Løk / tulipanformet stettglass til Skotsk hjemmebrent er heller ikke dumt. )

.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vitenskapelig test utført!! :) :

Vasket Ikea stettglass 0,5 ltr i varmt vann med Kaustisk Soda etter at de hadde ligget i denne oppløsningen i 2 timer. Hanskene jeg brukte + oppvaskbørste ble først rengjort i separat kar med samme type oppløsning. Glasset ble polert tørt med Torky papir.

Fant fram et glass fra skapet som hadde vært vasket i en standard oppvaskmaskin med kjeler, fett og annen drit, skyllemiddel inkludert.

Glassene stod en stund for å forsiker meg om lik temperatur.

Kjølte ned to stk billigøl fra Lidl til ca 8 grader

Tømte de i hvert sitt glass med glassene passe på skrå for å unngå for mye surr og skumming.

Det ble mest skum i det maskinoppvaskede glasset, med dette skummet hadde større bobler, grovere struktur enn det sodavaskede.

Etter 1 minutt var skummet stort sett borte fra sodaglasset, ca 3 mm igjen på oppvaskglasset

Boblene i oppvaskglasset var tydelig større og færre enn de på sodaglasset.

Mener å kunne kjenne en ørliten forskjell i lukt og smak fra de to testglassene! Sodaglasset er litt "tettere" i smaksstrukturen, har en liten klarere bittersmak og noe mer metallisk islett enn oppvaskglasset. Jeg liker sodaglasset best med nokså liten margin. Årsaken er at det er mer smakl og lengre ettersmak.

Etter noen slurker og noen minutter ble forskjellene utvisket. Sodaglasset hadde fortsatt mindre og flere bobler, men skummet var i grunn ikke mulig å skille fra det som var i oppvaskglasset.

Da glassene var under halvfulle var det hipp som happ.

Konklusjon:
Affa har rett. Selv MED glansemiddel er oppvaskmaskin oppe på 90% av sodavasking. Men for finsmakeren er det en åpenbar forskjell innledningsvis.
Øl er godt!

Honkey
 
T

Thomas1

Gjest
I morgen skal jeg ta deler av denne testen selv...deler av den. Jeg har en Cb stående fra ferien og en del Carlsberg fra tidligere harry turer over grensen. Disse skal nytes på trebåtfestivalen i Risør. Altså bare drikke delen av testen. ;)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hvordan man liker ølet er vel en vanesak..?
Når jeg tenker parallellen til Jaegermaeister, så er det jo slik at de som liker det, drikker det romtemperert.
For jo kaldere det er, dess mindre smaker det.
Selv liker jeg øl best romtemperert (egentlig 14-16 grader).
Liker man øl så smaker det mest ved romtemperatur, liker man det ikke så godt, så er det beste å ha det så kaldt som mulig.
Og for de som misliker det, og må "kaste" det ned så fort som mulig (for å slippe å ha ølsmak i munnen) og så vente lenge til neste åpnes,... hva med å gå over til 60%? Pinen blir jo kortere da, og rusen kommer plutselig :)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Eh, det var jo vasking det handlet om...
Oppvask hansker, kokvarmt vann (100 grader) og Zalo er helt ok. Sliter du med leppestift eller annet fettstoff, vask med rødsprit før såpevann
...og alltid skylle med rent vann før tørking...
 
S

slowmotion

Gjest
Og for de som misliker det, og må "kaste" det ned så fort som mulig (for å slippe å ha ølsmak i munnen) og så vente lenge til neste åpnes,... hva med å gå over til 60%? Pinen blir jo kortere da, og rusen kommer plutselig :)
Var den myntet på meg?
Vet du, det er faktisk enkelte som er veldig glade i øl,
men som likevel liker å drikke det i store slurker fra glass....
Meg selv , for eksempel....

Eventuell rus er uvesentlig, og egentlig en biting.
Å drikke øl langsomt ( seigpining ) ser jeg ikke vitsen med...
Man har single malt whisky til slikt.

;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette må du begrunne. Ellers vil jeg påstå det er innbilning.
Her er det bare å invitere meg på blindtesting! Nevn tid og sted - og jeg stiller! Jeg trenger vanlighvis 12-15 tester før jeg avgir dom!

Mvh
OMF
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
;D Har ingen tro på blindtesting. Det er for lett. Når jeg hadde et glass vodka og et glass øl, og lukte øya når jeg drakk, så traff jeg riktig hver gang.
Tror tilogmed jeg skulle greid det med et tredje element, da i form av whiskey.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Må skyte inn at jeg ikke fatter hvorfor øl servers i svære 0,4 - 0,6 ølglass, for er det noe som er vondt er det doven øl.
Den dagen jeg åpner bar vil fatøl kun bli servert i snittglass.
 
W

wurst

Gjest
Er det flere enn meg som synes at ølet i Vinstue 90 (Halvfemser´n) i Kjøben er noe for seg selv? Det tar 20 min å tappe opp et lite glass så man må jo ta seg en Carlsberg mens man venter, men det er verdt det!
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Var den myntet på meg?
Vet du, det er faktisk enkelte som er veldig glade i øl,
men som likevel liker å drikke det i store slurker fra glass....
Meg selv , for eksempel....

Eventuell rus er uvesentlig, og egentlig en biting.
Å drikke øl langsomt ( seigpining ) ser jeg ikke vitsen med...
Man har single malt whisky til slikt.

;)
Den var ikke myntet på noen, bare en betraktning i forhold til at jeg liker smaken på øl, og drikker i passe store slurker, lar den flyte litt rundt i munnen og "godgjøre" seg før jeg svelger, for å ha smaken i munnen lengst mulig.

Mange bekjente (bla. på diverse Harley-treff) har hatt det med å "bøtte nedpå" for deretter å klage sin nød over metthetsfølelsen som gjerne kommer etter 10 - 20 øl...på en time eller to...mistenker at de jager rus, men har valgt feil styrke ;)
Single malt er en fav her i gården også :D

Jeg har ingen smaksorganer annet enn tungen, når øl (eller mat og snop for den saks skyld) har passert tungen er smaksopplevelsen over, ettersmaken er alt jeg har igjen, og den varer heller ikke så lenge...

La øllet rotere i munnen før du svelger det, tygg maten godt før du svelger, og la sjokoladen smelte på tungen
..da snakker vi smaksopplevelser...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har ingen smaksorganer annet enn tungen, når øl (eller mat og snop for den saks skyld) har passert tungen er smaksopplevelsen over, ettersmaken er alt jeg har igjen, og den varer heller ikke så lenge...

Og drikker du for mye har du ikke minnene heller.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
en bekjent fikk seg jobb på et "finere" serveringssted. i vanvare la han et melkeglass sammen med alle ølglassene som skulle vaskes. da sjefen fant ut av dette beordret han alle glassene kastet....

christian
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
en bekjent fikk seg jobb på et "finere" serveringssted. i vanvare la han et melkeglass sammen med alle ølglassene som skulle vaskes. da sjefen fant ut av dette beordret han alle glassene kastet....

christian
... men at den sjefen var en dust kan vel ikke sette standarden for hvordan vi andre skal behandle ølglass?
;)
Dessuten, da jeg drev pub fikk vi så mange glass vi ville gratis fra bryggeriet som leverte oss øllet. Og når glass er gratis, er det mye lettere å kaste...
 
S

slowmotion

Gjest
Den var ikke myntet på noen, bare en betraktning i forhold til at jeg liker smaken på øl, og drikker i passe store slurker, lar den flyte litt rundt i munnen og "godgjøre" seg før jeg svelger, for å ha smaken i munnen lengst mulig.
:D

Single malt er en fav her i gården også :D
:D
Jeg har ingen smaksorganer annet enn tungen, når øl (eller mat og snop for den saks skyld) har passert tungen er smaksopplevelsen over, ettersmaken er alt jeg har igjen, og den varer heller ikke så lenge...

La øllet rotere i munnen før du svelger det, tygg maten godt før du svelger, og la sjokoladen smelte på tungen
..da snakker vi smaksopplevelser...
Øl er ( for meg ) ( helt personlig ) er tanken på øl - gleder meg til å drikke øl - åpne flasken - finne fram glass - helle øl i glasset uten skum -
se på glasset og glede meg til å drikke øl - kjenne lukten av øl -
glugg, glugg, glugg, glugg, glugg, glugg, ahhhhhhhhh -
kjenne ettersnaken av øl - glede meg til å drikke mere øl......

Hmmm, jeg tror jeg tar meg en øl
 
A

Affa

Gjest
Vitenskapelig test utført!! :) :

Vasket Ikea stettglass 0,5 ltr i varmt vann med Kaustisk Soda etter at de hadde ligget i denne oppløsningen i 2 timer. Hanskene jeg brukte + oppvaskbørste ble først rengjort i separat kar med samme type oppløsning. Glasset ble polert tørt med Torky papir.

Fant fram et glass fra skapet som hadde vært vasket i en standard oppvaskmaskin med kjeler, fett og annen drit, skyllemiddel inkludert.

Glassene stod en stund for å forsiker meg om lik temperatur.

Kjølte ned to stk billigøl fra Lidl til ca 8 grader

Tømte de i hvert sitt glass med glassene passe på skrå for å unngå for mye surr og skumming.

Det ble mest skum i det maskinoppvaskede glasset, med dette skummet hadde større bobler, grovere struktur enn det sodavaskede.

Etter 1 minutt var skummet stort sett borte fra sodaglasset, ca 3 mm igjen på oppvaskglasset

Boblene i oppvaskglasset var tydelig større og færre enn de på sodaglasset.

Mener å kunne kjenne en ørliten forskjell i lukt og smak fra de to testglassene! Sodaglasset er litt "tettere" i smaksstrukturen, har en liten klarere bittersmak og noe mer metallisk islett enn oppvaskglasset. Jeg liker sodaglasset best med nokså liten margin. Årsaken er at det er mer smakl og lengre ettersmak.

Etter noen slurker og noen minutter ble forskjellene utvisket. Sodaglasset hadde fortsatt mindre og flere bobler, men skummet var i grunn ikke mulig å skille fra det som var i oppvaskglasset.

Da glassene var under halvfulle var det hipp som happ.

Konklusjon:
Affa har rett. Selv MED glansemiddel er oppvaskmaskin oppe på 90% av sodavasking. Men for finsmakeren er det en åpenbar forskjell innledningsvis.
Øl er godt!

Honkey
Flott! Da er den saken oppklart.
 
Topp Bunn