rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Ja, det er virkelig å håpe at det blir laget en oppfølger slik at første bok rundes.
    Det skjer jo ett og annet i de neste 5 bøkene også som burde gi grobunn for et par fete manus/filminnspillinger til ;)
    Men som du er inne på rama, så er det svimmelt mye penger det kostet å lage den første delen av Dune. Og da har Villeneuve bare pirket litt i historien om Arrakis, fremen folket, House Atredis, House Harkonnen, Keiserens renkespill og Bene Gesserit ordenen. Døde virkelig Duncan Idaho (Jason Momoa), blir vi kvitt den oppblåste ekle kyniske fyrst Harkonnen her gestaltet av Stellan Skærsgaard og ikke minst gjenstår å få vite noe om de gigantiske sandormenes livssyklus.

    Når Peter Jackson m.fl. maktet å gi oss Ringenes Herre og Hobbiten, så bør alle gode krefter settes inn slik at Villeneuve har nok midler og holder koken videre.
    Jeg mener 1,2 milliarder er vel ikke mer enn hva De Forenklede Stater bruker på en ettermiddag til litt "rape and plunder" i land de burde holde seg langt unna, handelsboikott av Kina, pleie paranoia vha. CIA/FBI/NSA noen ettermiddagstimer osv.osv. Da er det mye bedre å bruke penger til og underholde folket.
    Jeg tror neppe den norske oljefondet (Staskassen) hadde merket det nevneverdig om de hadde lagt et par av de 12 000 milliardene Norge har på bok i potten til Villeneuve. Det er sent på natt, og lov til å skrive med store bokstaver, samt drømme seg bort ;)
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, det er virkelig å håpe at det blir laget en oppfølger slik at første bok rundes.
    Det skjer jo ett og annet i de neste 5 bøkene også som burde gi grobunn for et par fete manus/filminnspillinger til ;)
    Men som du er inne på rama, så er det svimmelt mye penger det kostet å lage den første delen av Dune. Og da har Villeneuve bare pirket litt i historien om Arrakis, fremen folket, House Atredis, House Harkonnen, Keiserens renkespill og Bene Gesserit ordenen. Døde virkelig Duncan Idaho (Jason Momoa), blir vi kvitt den oppblåste ekle kyniske fyrst Harkonnen her gestaltet av Stellan Skærsgaard og ikke minst gjenstår å få vite noe om de gigantiske sandormenes livssyklus.

    Når Peter Jackson m.fl. maktet å gi oss Ringenes Herre og Hobbiten, så bør alle gode krefter settes inn slik at Villeneuve har nok midler og holder koken videre.
    Jeg mener 1,2 milliarder er vel ikke mer enn hva De Forenklede Stater bruker på en ettermiddag til litt "rape and plunder" i land de burde holde seg langt unna, handelsboikott av Kina, pleie paranoia vha. CIA/FBI/NSA noen ettermiddagstimer osv.osv. Da er det mye bedre å bruke penger til og underholde folket.
    Jeg tror neppe den norske oljefondet (Staskassen) hadde merket det nevneverdig om de hadde lagt et par av de 12 000 milliardene Norge har på bok i potten til Villeneuve. Det er sent på natt, og lov til å skrive med store bokstaver, samt drømme seg bort ;)
    hadde verden bare vært så enkel, power…
    forøvrig er dune langt ifra den dyreste filmen som har blitt laget.
    faktisk ikke på topp 20 en gang, tror jeg.
    tøvefilmen pirates of the caribbean: on stranger tides topper den lista, den kostet tre ganger mer enn dune.
    grunnen til at filmer må spille inn tre ganger innspillingsbudsjett for å regnes som lønnsomme, er pga pr, distribusjon, kinokostnader,, etc.
    det hender at de lager oppfølgere selv om de tapte på første film, men da kun hvis har tro på at oppgølgeren vil gjøre vei i vellinga (også for første film).
    langtidsinntekter i form av re-runs og hjemmekino regnes også inn.
    uansett, om et par uker, etter første helgen i usa, får vi klare indikasjoner på om det blir dune 2 eller ei.
    men foreløpige tall fra verdenen utenfor de forenklede stater ser ikke så gæli ut.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Måtte jeg velge, holder jeg Bladerunner 2049 foran Dune. Konseptet med ungdom som finner sin vei gjennom smerte, feil og trengsel er litt oppbrukt. Stadlandet fantastisk som bakgrunn. Men jeg må jobbe litt mer med å ta eierskap. På terningkast, en firer til DUNE. Bladerunner 2049, for meg, svak sekser.. :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Måtte jeg velge, holder jeg Bladerunner 2049 foran Dune. Konseptet med ungdom som finner sin vei gjennom smerte, feil og trengsel er litt oppbrukt. Stadlandet fantastisk som bakgrunn. Men jeg må jobbe litt mer med å ta eierskap. På terningkast, en firer til DUNE. Bladerunner 2049, for meg, svak sekser.. :)
    isolert sett er jeg enig, og personlig liker jeg bedre å være i blade runner-universet enn i dune, som tipper litt for langt over til fantasy for min del.
    men en filmskaper av villeneuves kaiber kan fort åpne opp mer dersom han får laget dune 2, og uansett er dune 1 en meget habil løsning på en roman som sies å være umulig å filmatisere (bare spør david lynch).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hyggelig at dere får noe ut av disse videosnuttene, karer.
    er bare for moro.
    jeg bruker en eldgammel iphone5 hvor mikken tydeligvis ikke tåler høy lyd og dynamiske utsving, synes det låter litt thumpy og rart når telefonen autokomprimerer lydopptakene.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    isolert sett er jeg enig, og personlig liker jeg bedre å være i blade runner-universet enn i dune, som tipper litt for langt over til fantasy for min del.
    men en filmskaper av villeneuves kaiber kan fort åpne opp mer dersom han får laget dune 2, og uansett er dune 1 en meget habil løsning på en roman som sies å være umulig å filmatisere (bare spør david lynch).
    Habil teknisk sett uten tvil. Men like fed up av ungdom som trer inn i lyset, i kraft av profetier, krydder eller fødselsmerker... Historien er oppbrukt i ente potens, på tross av at det er klassiske bøker.. Men jeg kommer til å se den neste, om den kommer.. Og det blir sikkert bra.. Om enn lett forutsigbart.. :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fed up av ungdom som trer inn i lyset, i kraft av profetier, krydder eller fødselsmerker...
    du visste vel hva du gikk til...
    hvis du ikke liker spåkoner og interstellare krigere og tusser og troll og snørrhvalper som blir til konger, så er ikke dune greia.
    dune er soft sci-fi og fantasy.
    og det kan være moro, det, som star wars.
    og det skal sies at grunnen til at historien føles oppbrukt, er ikke fordi dune aper etter andre filmer, men fordi frank herberts bøker fra sekstitallet har inspirert haugevis av filmskapere og forfattere.
    det er de andre som hermer etter dune.
    men jeg er mer av en hard sci-fi mann.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    du visste vel hva du gikk til...
    hvis du ikke liker spåkoner og interstellare krigere og tusser og troll og snørrhvalper som blir til konger, så er ikke dune greia.
    dune er soft sci-fi og fantasy.
    og det kan være moro, det, som star wars.
    og det skal sies at grunnen til at historien føles oppbrukt, er ikke fordi dune aper etter andre filmer, men fordi frank herberts bøker fra sekstitallet har inspirert haugevis av filmskapere og forfattere.
    det er de andre som hermer etter dune.
    men jeg er mer av en hard sci-fi mann.
    Der er vi nok like. Og jeg ville gått igjen, men...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Zimmer har også laget musikk til Villeneuves nye DUNE omtalt over her.
    Jeg har skrevet om min kinoopplevelse i tråden min. Jeg synes det var mørkt, tungt og teknisk brilliant. Musikken er også 1.klasse. For min del er det ikke selve handlingen som gjør filmen interessant.
    Det er stemningen, det overveldende visuelle og det supergode filmatiske håndverket som gjør filmen god.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Zimmermann har også laget musikk til Villeneuves nye DUNE omtalt over her.
    Jeg har skrevet om min kinoopplevelse i tråden min. Jeg synes det var mørkt, tungt og teknisk brilliant. Musikken er også 1.klasse. For min del er det ikke selve handlingen som gjør filmen interessant.
    Det er stemningen, det overveldende visuelle og det supergode filmatiske håndverket som gjør filmen god.
    Jeg som røret litt i forrige post Terrence M har laget TRL med musikk av H.Zimmer
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    zimmer, ja. ikke zimmerman.
    han har levert mye pompøs og bra filmscore, som i interstellar, inception, 2049 og gladiator.
    malick!
    det første kvarteret av tree of life...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Himla dumt att jag brukte hifipengarna på en CD-spelare häromdagen. Annars kunde det blivit fullt Manley på dig, från topp till tå och SET på mina Tannoy. :eek:;)

    God helg, sir.

    46C0E99C-0D4F-4DC0-890E-1BB79B3CB9CE.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nå, jevn frekvensgang, er det en vits?
    faen om jeg vet,, men nå er det i alle fall hælj!
    deilig.
    en kjapp film og musikk quiz:
    i hvilken tv-serie besøker en av karakterene snekkerne som jobber for ham på en byggeplass og nynner «if i were a carpenter - and you were a douchebag»?
    god hælj, volkenz.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    nå, jevn frekvensgang, er det en vits?
    faen om jeg vet,, men nå er det i alle fall hælj!
    deilig.
    en kjapp film og musikk quiz:
    i hvilken tv-serie besøker en av karakterene snekkerne som jobber for ham på en byggeplass og nynner «if i were a carpenter - and you were a douchebag»?
    god hælj, volkenz.
    Vet ikke, men det høres ut som en viss herr Soprano.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bra tippet, largo!
    close enough.
    christopher moltisanti.

     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hele serien på DVD. Men det er en stund siden jeg så den sist. En av de bedre seriene som er laget imo.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    beste serien noensinne, ved siden av breaking bad.
    artig med homagene til mafia-klassikere.
    f.eks. når christopher moltisanti-skuespiller michael imperioli blir skutt i foten av joe pesci i goodfellas og svarer med å skyte en baker i foten i sopranos.




     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vermin var gem nok til å la meg overta en smd (peak hifi) tallerken i frest aluminium som han har spart på en stund til et garrard nr 2-prosjekt som foreløpig er lagt på is.
    litt større og tyngre enn original tallerken i støpt aluminium.
    cnc-frest alu er i teorien bedre enn støpt alu.
    mer massivt med færre bobler og jevnere vektfordeling.
    men jeg kan ikke skryte på meg å høre noen stor forskjell.
    uansett gøy å optimalisere litt, dessuten ville jeg ha en mer moderne look uten strobedotter på tallerken.
    tenkte å få den lakkert i svart etter hvert, men blank alu matcher forsåvidt ikke så ille med en del detaljer på både drivverk og arm.


    D9581F64-9973-4CE7-A7A0-CDAC288E34D6.jpeg



    8B33DF26-B2DD-4C34-A12F-68581EC7D020.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Viktig med bøse ting når midtlivskrisa sparker for fullt... 😄.. Uansett, spilleren din er flott rama, ikke misunnelig I det hele tatt.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn