rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Griselekkert! :love:

    Gunmetall platten matcher treverket just purrfekt.

    Jeg tok rennafart over alle fartsdumper på veien for å teste ut hva riggen tålte, mens rama jamret seg og ba om nåde. Jaggu bestod ikke den med glans. Nå vet vi det ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for tips.
    jeg pleier å få deksel custom laget av en kar jeg kjenner.
    en typisk osteklokke hadde gitt best beskyttelse, men blir for høyt.
    høyeste punkt på armen (antiskatingfiskestanga) går ørlittegrann over kanten på tv’n, men det er greit nok at armhuset har den høyden siden det både er lite og vil stå helt ute på siden.
    kanskje jeg ender opp med en variant lignende det jeg hadde på micro seiki.
    får finne frem målebånd og ark og blyant og skrible litt.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke måte på grammofon heller, rama. Like deler mekanikk og estetikk borger for en god totalopplevelse. Og når lytteinntrykkene tar deg så langt i riktig retning, kan det være at denne skjønnheten har møtt rett mann. Her er det søt musikk på gang, tror jeg.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig kvern Le, gratulerer! Slikt vekker habegjær.
    Ville bare nevne at også jeg har bestilt støvlokk til Nottinghamene av Mario Eckstein, meget godt håndtverk,
    kjapt levert til en meget overkommelig pris, som nevnt over her.

    Kom litt høyt til TV her også, men pytt, jeg skal bygge en liten "kasse" til TVn, så er det løst. :)

    /Morten
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nydelig kvern Le, gratulerer! Slikt vekker habegjær.
    Ville bare nevne at også jeg har bestilt støvlokk til Nottinghamene av Mario Eckstein, meget godt håndtverk,
    kjapt levert til en meget overkommelig pris, som nevnt over her.

    Kom litt høyt til TV her også, men pytt, jeg skal bygge en liten "kasse" til TVn, så er det løst. :)

    /Morten
    angrer selvsagt som en hund på at vi ikke monterte veggfestet til tv'n 10 cm høyere opp.
    vi hadde en 46-tommer på den tiden og ville ikke ha den hengende for høyt, det ideelle er alltid å se rett på en skjerm uten å måtte bøye nakken opp eller ned.
    65-tommeren har også helt grei høyde for tv-titting, og vi har brukt de hullene bak som gir høyest tilgjengelig posisjon.
    men skal tv'n noe høyere opp nå, så må det borres fire nye, store hull i betongveggen, og det gidder jeg rett og slett ikke, har ikke utstyr heller.
    det var forøvrig janr som satte opp veggfestet for meg i sin tid.
    kom kjørende fra særps med røslig slagdrill i bagasjerommet.
    what a man, what a friend.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Finnes helt sikkert løsninger uten å måtte bore nye hull, men vi må ta ned TVen for å se hva som kan gjøres. Kan kikke på det en dag hvis du vil (innebærer jo å rydde bort anlegget mens dette gjøres)
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Skru av bena på de hvite kassene og sett de på noe lavere, f.eks. SD puter, så får du vel plass til støvlokk også.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Skru av bena på de hvite kassene og sett de på noe lavere, f.eks. SD puter, så får du vel plass til støvlokk også.

    lavere føtter på racket er iaff en mer aktuell greie enn heving av tv.
    ligger noen småting på gulvet under der, som jeg må gjemme et annet sted.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Ser at det er lenge siden jeg har vært i den stua. Da tror jeg du hadde Border Patrol og Zingali Client Name, og den lyden likte jeg veldig godt (om jeg husker riktig). Hva er den største lydmessige forskjellen siden den gang?

    Roy
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer igjen rama, nylig spiller som fortjener sin hedersplass....se nå å få oppgradert det derre Ikea racket! :p

    satan som du maser om det racket, tassen.
    clic rack til 11 lapper pr stk, solide som fy, ikkeno ikea det der.
    det ser nett og lite offensivt ut og kona er fornøyd.
    ikke alle gidder å fylle kåken med hjemmesnekra beitoræl, vettu.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ekke 17 mai lengre nå, hvilken nasjonalsang er det derre :ROFLMAO: hehe
    knall bøst det oppsettet ditt Rama og Congrats med den fete & vakre Garrard-en :coffee:🤗
    Mvh Ivan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ser at det er lenge siden jeg har vært i den stua. Da tror jeg du hadde Border Patrol og Zingali Client Name, og den lyden likte jeg veldig godt (om jeg husker riktig). Hva er den største lydmessige forskjellen siden den gang?

    Roy

    helt annen type lyd.
    zingali låt typisk som en 15-tommer som pumper deilig, rund "country saloon-bass" i en ventilert apekasse, avløst av en enslig 1.5-tommer kompdriver i fronttut som tar over fra 600 og oppover.
    masse begrensninger i et sånt konsept, men gjort riktig kan det låte riktig så fett likevel.
    zingali lagde bevisst en hengekøye på -3db i store deler av øvre mellomtone, det var liksom huslyden deres.
    de tilbød meg å rette ut kurven litt mer ved å skifte kondiser og motstandere i filteret, men krevde at høyttalerne skulle sendes til italia.
    derfor, farvel.
    fostex/nagaoka blh er fulltone som som ikke brukes som fulltone.
    de får hjelp i topp og bunn av diskant og subwoofer.
    låter kanonbra i mine ører, til tross for (eller kanskje på grunn av) en del humpetittkjøring i frekvensresponsen.
    digger spesielt smekket i mellombassen.
    i dypbassen er det selvsagt mye å gå på ved å bytte ut single sub til to (eller flere) suber, eller aller helst et gedigent, romtilpasset bass-system, men det skjer ikke i denne stua.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    helt annen type lyd.
    zingali låt typisk som en 15-tommer som pumper deilig, rund "country saloon-bass" i en apekasse, avløst av en enslig 1.5-tommer kompdriver i fronttut som tar over fra 600 og oppover.
    masse begrensninger i et sånt konsept, men gjort riktig kan det låte riktig så fett likevel.
    zingali lagde bevisst en hengekøye på -3db i store deler av øvre mellomtone, det var liksom huslyden deres.
    de tilbød meg å rette ut kurven litt mer ved å skifte kondiser og motstandere i filteret, men krevde at høyttalerne skulle sendes til italia.
    derfor, farvel.
    fostex/nagaoka blh er fulltone som som ikke brukes som fulltone.
    de får hjelp i topp og bunn av diskant og subwoofer.
    låter kanonbra i mine ører, til tross for (eller kanskje på grunn av) en del humpetittkjøring i frekvensresponsen.
    digger spesielt smekket i mellombassen.
    i dypbassen er det selvsagt mye å gå på ved å bytte ut single sub til to (eller flere) suber, eller aller helst et gedigent, romtilpasset bass-system, men det skjer ikke i denne stua.
    Synes det er mange som sier det er attakken i bassen de savner, mens det egentlig er i mellombassen det viktigste skjer på det punktet. Får du til ordentlig skyv i mellombassen, så er min erfaring at det nesten er klin umulig ikke å få "fot".

    To subwoofere med god dsp for tilpasning til både resten av høyttalersystemet og rommet, kunne nok løftet det enda et hakk, men du kommer veldig langt med bare en subwoofer også. Skjønner dessuten godt at at digre bassystemer i stua ikke er aktuelt.

    Har dessverre ikke hørt de høyttalerne du har nå, men de videoene du har lagt ut, kan tyde på at du har truffet "planken".

    Roy
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Driver akkurat nå og tester ut to REL-basser i forhold til hovedhøyttalerne som ruller raskt av ved 36 Hz. Klart bedre enn én: Åpnere, roligere og bedre balansert i forhold til klang og rom. Dessuten mer futt og fart. Hentet dem i går, så jeg trenger mer tid for finjustering, men det er nok potensial for oppgradering i denne løsningen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg må ha dsp i dypbassen.
    dsp-systemet i min velodyne dd18 er ganske primitivt, men duger geit nok.
    2 suber er bedre enn 1, 4 suber er bedre enn 2, osv.
    det neste trekket mitt blir å skifte ut velodyne til fordel for to passive suber pluss ekstern amp og dsp.
    gud vet når dét kommer til å skje.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen av sentralens kraftigste bicepser troppet opp hos jorwed for å hjelpe stakkaren med å bære inn hifi idag.
    men da vi kom frem hadde jorwed allerede solgt stæsjet mens han kjørte det hjem, så da kunne det like godt bli liggende i bilen for videretransport.
    mer jorwed blir det faen ikke.
    men hyggelig å møte roda igjen, pluss det nye bekjentskqpet thomasd.
    kozer oss glugg med kaffi, rullingskake, pmc-tasser og en stabel mark levinson.


    03DE678C-58D7-4CBF-94BE-A9C02701EFF6.jpeg



    21BB08DA-2762-46E9-AC8C-34D3A214DDDF.jpeg



    EA68824B-1F23-4E06-8819-B4A957FA08AE.jpeg



    E064CED6-3523-4FBC-AFEB-EC171A2E46A1.jpeg
    l


    4F588A57-506F-4124-98C8-FB6BFF36DCB7.jpeg
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for hyggelig besøk, Gutter! Ja, det ble litt forandring i planene, men ikke noe poeng å bære på seg mer jobb enn nødvendig :) Litt typisk, javel :) Men hyggelig å kunne servere kaffe til en hifi-gjeng igjen :)
    @rama , @_RoDa_ og @Thomasd

    TAKK for hjelpen. Det var, tross manglende høyttalere, en liten sak på 66kg som jeg ALDRI hadde fått opp uten deres hjelp. Og nei, jeg snakker ikke om Mr. Handsome (!) men ML 333.5.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Var ikke helt fornøyd med lyden i dag. Nevnte det ett par ganger. Fant feilen nå. Vi hadde ikke diskant/mellomtone på ene høyttaleren :) :) Høyttalerkabelen var falt ut :LOL: NÅ kan jeg legge meg og sove godt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    haha, nice try.
    uten mellomtone/diskant på den ene høyttaleren vil det jo stort dett høres ut som lyd på bare en side.
    må ha dettet ut etter at vi dro i så fall. :ROFLMAO:
    flyttet vel rundt på ting og klønet det til.
    vi var enig om at det låt litt tilbakelent, men jeg var mest fornøyd med at bassen ikke romlet så voldsomt i hjørnet, som det ofte gjør i det rommet.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for hyggelige timer sammen 😊
    Fint med litt hifiprat og forsterkeropptrapper en ellers kjedelig normal mandag.
    Takk for kaffe, kake og lytt.

    Synes ikke lyden var så gale at du må nappe ut høyttalerkabler, da. Kanskje du ble på en snurr av rullekaken @jorwed_ ?
    Uten mellomtone og diskant på en to-veis høyttaler, så vil jeg gjette på at det skal rause mengder romklang før man ikke oppdager at ene høyttaleren har null lyd. 😅 Ikke møttes vi på parkeringen for å sparke småstein og klage på lyden @Thomasd , @rama og jeg heller.
    Jeg synes lyden satt godt sentrert, veldig deilig tilbakelent og snill. Et supert utgangspunkt for å justere det mer «på» om man ønsker. Noe helt annet enn å starte i andre enden og justere seg mot snillere lyd. Rent psykedelisk så oppfatter jeg at transmisjonslinjebassen kan være litt soft og uten det kraftigste fokus på anslag.
    Men hos deg var fokuset på at anlegget har en slags «spill hva du vil» feeling som rydder vei for musikken gjennom dårlige innspillinger. Tok meg i å ønske meg mer sånn.

    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pusse messing.
    hvordan gjør dere det?
    mange motstridende kjerringråd på nett.
    (er visst et lag med lakk som jeg må fjerne med aceton først. får ikke vekk flekkene med zalo/varmtvann).


    5A6C294B-3925-4161-9E13-F06E9AE00930.jpeg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Sølv & messingpuss ?

    Lykke til med kjærring ærbe :ROFLMAO:

    283290.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn