rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for det, karmana.
    snakket med dattera mi, hun vil ha «sånnne høyttalere som har alt inni seg».
    like greit, det.
    hun hører mye på indie og garasje.
    du vet, sånn musikk og opptak som ikke er innspilt og mikset for hifianlegg.
    særlig den type anlegg hvor hiendnissene har rettet ut kurven for harde livet med dsp høres for jævelig ut på den type musikk.
    alt kollapser og blir til grøt.
    ja, jeg har hørt.
    en fornuftig røramp og et bredbåndselement i passende kasse, eller en enkel toveiser, kan forsåvidt være ok, men jeg vet ikke om det er bryet verdt.
    så enden på visa blir vel at jeg gir henne penger, så bestemmer hun selv hva hun skal kjøpe.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker at en veninne fra ungdommen hadde ett rosa Technics mini rack på pikerommet. Du får se om du finner en moderne utgave av noe slikt.

    12F96273-275F-483F-A01C-6C521F922D5C.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lekkert.
    akkurat nå er hun mer enn happy med en ue boom 2 og den store google home.
    hennes første bluetooth ht var forøvrig formet som en baby der lyden kom ut av ræva.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fakk, nå har jeg skrudd meg helt bort.
    lyden blir bare jæveligere og jæveligere. :cry:
    noen som vil bytte cd-spiller eller en dunk billig rødt mot komplett vinylrigg?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Kanskje et lite videolink møte med vinylmeister Fosse i Tiggerskrenten kan avstedkomme en mindre forskrudd lydgjengivelse og bedre balanse av nevrosene?
    Det kan virke som ordentlig verktøy og lang erfaring med montering av armer/pick-uper nå er veien å gå.
    Ikke meningen å gni det inn rama, men jeg fikk selv hjelp med en banal monteringsfeil av min Kuzma 4Point arm for en drøy uke siden av nettopp Fosse.
    Gitt hans brede og dype erfaring resonerte han seg raskt frem til hva som med stor sannsynlighet var feil hos meg.
    Av og til må man simpelthen bare bite i det sure eple, og våge å tape litt ansikt/rennomme ;)
    Om noen år så er det ingen som husket noe allikevel.
    Det bare å ta det som en mann, bryt sammen og begynn og grin.
    Og bli ferdig med det :cool:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja fan heller, har surret fast hendene med gaffa nå. :mad:
    venter på at en velvoksen hertug skal ramle forbi.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kanskje et lite videolink møte med vinylmeister Fosse i Tiggerskrenten kan avstedkomme en mindre forskrudd lydgjengivelse og bedre balanse av nevrosene?
    Det kan virke som ordentlig verktøy og lang erfaring med montering av armer/pick-uper nå er veien å gå.
    Ikke meningen å gni det inn rama, men jeg fikk selv hjelp med en banal monteringsfeil av min Kuzma 4Point arm for en drøy uke siden av nettopp Fosse.
    Gitt hans brede og dype erfaring resonerte han seg raskt frem til hva som med stor sannsynlighet var feil hos meg.
    Av og til må man simpelthen bare bite i det sure eple, og våge å tape litt ansikt/rennomme ;)
    Om noen år så er det ingen som husket noe allikevel.
    Det bare å ta det som en mann, bryt sammen og begynn og grin.
    Og bli ferdig med det :cool:
    teams med førti av de lyseste vinylhoder i omgangskretsen er en glitrende ide.
    ansikt er ikke mye å tape, aldri lagt skjul på at av alt innen hifi, er platespillere det kjedeligste jeg vet å fikle med.
    tar heller 900v dc fra en røramp rett på tommeltottene enn å skru så mye som en millimeter på et antiskatinghjul.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    ja fan heller, har surret fast hendene med gaffa nå. :mad:
    venter på at en velvoksen hertug skal ramle forbi.
    Fortrinnsvis antar jeg da at utvalgte segment av velvoksen adelig byrd ikke har sittet for lenge i gildehallen, lettere forspist og fordrukken før hjelp ble tilkalt.
    Og derav opparbeidet seg en litt dyp grunnpromille og rikelig med pølsefingre som resulterer i litt røff fremferd med delikat utstyr :rolleyes:
    Ikke det at jeg har noe med det, men.......:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ring meg i morgen Rama så tar vi en prat.

    Jeg har laget spesialprotraktorer for de fleste armer, men ikke for SME V, siden den på mange måter her henimot idiotsikker 🤭 Spøk til side, det du trenger å starte med er å få satt effektiv lengde korrekt, det går med medfølgende mal som du har, men om du mangler deler og ikke er helt komfortabel så finnes det enklere måter. Jeg har mal for effektiv lengde. Den kan du låne.

    Offset er gitt med SME, bortimot, du skal bare treffe på lengde, VTA, stiftetrykk og antisksting Jeg tipper du har bommet på nr 1 eller 3 om det låter helt huggorm. Og så har jeg noen andre triks med denne armen, men det trenger vi ikke å ta nå.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ring meg i morgen Rama så tar vi en prat.

    Jeg har laget spesialprotraktorer for de fleste armer, men ikke for SME V, siden den på mange måter her henimot idiotsikker 🤭 Spøk til side, det du trenger å starte med er å få satt effektiv lengde korrekt, det går med medfølgende mal som du har, men om du mangler deler og ikke er helt komfortabel så finnes det enklere måter. Jeg har mal for effektiv lengde. Den kan du låne.

    Offset er gitt med SME, bortimot, du skal bare treffe på lengde, VTA, stiftetrykk og antisksting Jeg tipper du har bommet på nr 1 eller 3 om det låter helt huggorm. Og så har jeg noen andre triks med denne armen, men det trenger vi ikke å ta nå.

    ja, en av grunnene til at jeg har klamret meg til sme v, er at den er eh... idiotsikker!
    lite ante jeg at bare man er stor nok idiot, så er ingenting sikker lenger.
    min forrige sme v på avid volvere klarte jeg å håndtere relativt greit.
    skiftet pu, demonterte arm og spiller og sto i.
    men det var nok fordi armbordet satt dønn fast, slik at vinkelen på armen var perfekt uansett hvor mye idioti jeg fant på.

    på micro seikien var ikke armbordet skikkelig skrudd fast, slik at armen ble dyttet ut av vinkel under pu-skifte.
    og jobben med å få den på rett kjøl igjen har altså vist seg å være for stor for meg...
    dessuten mangler jeg enkelte originaldeler (som jeg selvsagt la med da jeg solgte forrige arm).
    nuvel, nok syt.
    jeg slår på tråden imorgen.
    om du ikke får hjulpet meg via fjernhealing slik du gjorde med powerpoint her om dagen, så er det uansett hyggelig å skravle om stort og smått.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fortrinnsvis antar jeg da at utvalgte segment av velvoksen adelig byrd ikke har sittet for lenge i gildehallen, lettere forspist og fordrukken før hjelp ble tilkalt.
    Og derav opparbeidet seg en litt dyp grunnpromille og rikelig med pølsefingre som resulterer i litt røff fremferd med delikat utstyr :rolleyes:
    Ikke det at jeg har noe med det, men.......:cool:

    evo?
    han hadde klart dette på 15 min om han så hadde sittet åtte timer i sola og drukket båtpuss først og måtte gjort jobben iført pølseformede ovnshansker etterpå.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    evo?
    han hadde klart dette på 15 min om han så hadde sittet åtte timer i sola og drukket båtpuss først og måtte gjort jobben iført pølseformede ovnshansker etterpå.
    Å den hertugen!
    Men utsett ham nå ikke for unødig væskeinntak bokstavelig eller i form av whisky brygget på torv, kull og båtpuss for deretter og iføre ham makabre ovnshansker når han skal tafse på en veldreid arm og fin mekanikk. Han bytter jo platespillere såpass ofte at han kan justere opp din ekvipasje med bind for øynene.
    Dog holder jeg nok en sølvknapp eller to på Fosse.
    De 8 timene i sola søker jeg om å få innvilget litt sener i år ;)
    Unner selvfølgelig EVO III det samme :)
    Lykke til med både fjern-, og nær "healing" av din SME V arm.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har du disse to? Jeg vet du mangler den lille plastrinsa, men har du de to andre?

    Den til venstre er for å sjekke overheng (arm i forhold til platetallerkenen). Med SME så har du litt slakk å gå på med hensyn til hvor armbordet står fordi armen kan kjøres frem og tilbake i sitt eget feste. Har du nøklene for å kjøre armen frem og tilbake I sin egen «base».

    12A8742E-9578-453A-96C2-820E84D99FB2.jpeg


    Den til høyre er for at du skal rotere armen om sin egen akse, i selve «hovedstolpen» slik at den hviler i korrekt avstand fra platetallerkenen. Bommer du mye her så får ikke armen korrekt antiskating eller bevege seg ikke fritt.

    A809C33A-FBBA-4263-BCE1-3DCFBF8C1354.jpeg
    0462F880-B669-43CA-A28A-33DC071CA52E.jpeg
    C9D0C440-C186-4B84-8EC8-8441547E0C82.jpeg


    Jeg liker imidlertid best å sette overhenget (og dermed plassering av armen i forhold til platespillerspindel) med en protractor som denne. Eller aller helst med de jeg tegner selv for da tegner jeg opp buen som stiften skal følge hele veien, og så setter jeg nullpunktene der produsenten har tenkt at nullpunktene skal være, og der nullpunktene faktisk er etter armens egentlige geometri.

    58C77404-2CB3-49A9-A998-1AEA473DCD7F.jpeg
    CB463590-1B60-4CCF-BB4A-193BFE71FBCF.jpeg
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    fakk, nå har jeg skrudd meg helt bort.
    lyden blir bare jæveligere og jæveligere. :cry:
    noen som vil bytte cd-spiller eller en dunk billig rødt mot komplett vinylrigg?
    Har en 3-liter med Asbjørn Brekke Spesial om alt går feil. Det er bare å gi et pip....:)



    Amigo
    Denne spanske vinen har lite fylde og passer til lyst kjøtt, og grønnaker.

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for grundig innføring, fosse.
    jeg har de to dingsene du har avbildet.
    skal laste ned bruksanvisningen også.
    har hittil bare skrudd etter hukommelse, det var ingen suksess.
    får se om jeg får litt tid til dette i ettermiddag.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    njæ, er fullstendig klar over at dette har lav allmenninteresse, men har man først begynt å syte, så får man følge opp.
    etter en hyggelig videoprat med fosse idag, innbiller jeg meg at jeg har blitt litt klokere.
    og, wayheyy, det viste seg at jeg faktisk har den plastdingsen til spindelen likevel.
    flaks at jeg ikke har kastet den, trodde det bare var en mislykket dempefot!
    så nå er i alle fall armen i rett posisjon, tror jeg.
    men mangler fremdeles et par originale tilbehør som må til for finjustering av vta og overhang.
    skal bestille fra sme, men i første omgang får jeg låne av fosse eller hertugen så snart terrorregimet til kona, med turer og styr, har sluppet taket.


    D0F93A9D-DF59-4C7F-B491-D0B646DC158F.jpeg


    E1B0356C-2613-40FA-A707-74D3505E6B46.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Jøye meg! Ferdig montert opp allerede :oops:
    Speller det musikk a ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja! nå er skurringa borte, i alle fall på de platene jeg har rukket å spille.
    har ikke fått somlet meg til å låne sme verktøy, bare justert etter beste evne ved hjelp av pølsefingre og ikea umbracoer.
    mangler særlig et sekskantet (eller er det åtte?) skrujern som passer til skruen der man finjusterer overhang.
    må få sendt sjåfør med hest og kjerre og plukke opp hertugen til helgen, han har både verktøy og kan dobbeltsjekke innstillingene mine.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ønsker både venner og uvenner og rørjesuser og målemuhammedanere en god helg med et bilde av den nye bassfellen.
    grå gir visst en jevnere respons enn brun, mener kona.
    ta det easy nå, gutter.


    tønne 1.jpg
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Der har du kassa klar til en framtidig subwoofer. Katta hadde nok reist pels... God helg!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Der har du kassa klar til en framtidig subwoofer. Katta hadde nok reist pels... God helg!

    glitrende idé!
    de tre portene er tunet til henholdsvis 30, 50 og 80hz.
    men inntil videre får jeg kose meg slik det er.
    så jevnt og fint er det at kona ikke en gang dukker opp i target som en sedvanlig dipp rundt 170hz når hun kommer slentrende ut i stua for å vanne potteplanter (les forstyrre lytteøkten).
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ha en fin helg rama :cool: Trodde det skulle bli stille her hos meg i helgen men den gang ei :oops:

    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    en kjapp road trip til vestlandet for å se til en svigerfar som ikke lenger er i sin beste form.
    norge ser som vanlig forbanna bra ut omtrent overalt.
    her er jølster.

    50B8D51F-A57A-430A-94D6-AAB338789A3D.jpeg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    alltid godt å komme hjem til anlegget igjen, altså.
    ikke minst til denne herlige krabaten.
    fikk forresten hjelp av evo til å snu armbordfestet riktig vei, så nå er det mindre angstfylt å jobbe med justeringer.
    ellers er jeg ikke mye her inne for tiden, så dersom noen venner har anskaffet seg noe leketøy som jeg har oversett: gratulerer!


    9C635AE5-8E3F-4AB6-89B2-F1A633DB72CB.jpeg



    5E4B52D7-6C4C-4589-A675-A91F6F02617D.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da jeg møtte foreldrene til elin første gang på midten av nittitallet.
    at jeg fikk lov til å henge med dattera deres var et under.
    ser jo faen meg ut som en midddels knarkdealer fra colombia, passe stresset over å lukke dealen kjapt slik at han ikke blir henrettet av escobar når han kommer hjem.
    nå, vis meg ditt beste hairdo-bilde.



    5FF9C75C-1800-4009-8D66-F6F5C27FE9A7.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn