rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    matcher både pickupen, conrad johnson og fostex-diskantene 😁
    har testet både alene rett på tallerken, skinnmatte over og skinnmatte under.
    liker foreløpig 2 tynne skinnmatte under best.


    1D65DE3B-A9A9-4AC3-B739-6D957E7E021F.jpeg



    DB1CD4C4-D3FB-4C60-8D65-E69487ACB341.jpeg



    7383C517-B2BA-4239-8EE2-BD2118BDA3B1.jpeg



    B59E2697-CB46-4E7B-987D-B6DBC1AF0C5A.jpeg



    F91516CE-7FFD-4616-BA17-E5B91F28FFC3.jpeg



    1B25F3BC-4C04-4869-AB85-F450FA219446.jpeg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    hmmm... jeg har aldri eid et cj-produkt lenge nok (dvs over flere år) til å vite noe særlig om driftssikkerhet.
    men har vel et inntrykk av at de ikke er blant verstingene i klassen.
    litt urovekkende å høre at det kan gå såpass galt med et ukurant rør, trodde b+ sikringen ville håndtere dette, slik at man i verste fall får svidd av en motstand eller diode, og that's it.
    jeg har forresten aldri likt kt88 i klassisk cj, blir for varmt og soggy i mine ører.
    men så har jeg heller ikke prøvd så veldig mange varianter av kt88.
    det utskjelte 6550-røret (som kan låte flatt og hardt i mange forsterkere) synes jeg faktisk gjør en fantastisk jobb i nittitalls cj premier og i arc classic-serien fra åttitallet.
    noe som viser at kategoriske utbasuneringer om hvordan ulike typer rør låter, er litt tåpelig.
    håper du får fiks på din p11a!
    så lenge utgangstrafoene er intakt, så kan den vel reddes.
    Fiks skal det bli, om den så må til Fairfax, Virginia!

    Driftssikkerheten har vært gjennomgående outstanding på de cj-produktene jeg har hatt, så mitt uhell med P11 var et unntakstilfelle. Dette er produkter som er laget for å vare. Noen må ha byttet en sikring eller to en gang, og jeg visste ikke at det fantes såkalte high output-versjoner av rør engang.

    KT88 har jeg bare prøvd meg på denne ene gangen, så der er erfaringsgrunnlaget fra egne systemer av opplagte grunner magert. AirTight f. eks. har jeg hørt spille supert med dette utgangsrøret, så jeg er helt enig i at rør-typen i seg selv ikke er avgjørende. I P11A var 6550 som hånd i hanske i mange år, for det meste det som i dag er NOS Svetlana og SED. Nydelige rør. Nyproduserte Tung-Sol får fin omtale av mange, men jeg har aldri prøvd. Jeg har et lager av de omtalte NOS-rørene, noe nytt og noe brukt, og kommer til å få dem målt før bruk etter reparasjon.

    Uansett, du har tidløst flott lyd i hendene, rama.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fiks skal det bli, om den så må til Fairfax, Virginia!

    Driftssikkerheten har vært gjennomgående outstanding på de cj-produktene jeg har hatt, så mitt uhell med P11 var et unntakstilfelle. Dette er produkter som er laget for å vare. Noen må ha byttet en sikring eller to en gang, og jeg visste ikke at det fantes såkalte high output-versjoner av rør engang.

    KT88 har jeg bare prøvd meg på denne ene gangen, så der er erfaringsgrunnlaget fra egne systemer av opplagte grunner magert. AirTight f. eks. har jeg hørt spille supert med dette utgangsrøret, så jeg er helt enig i at rør-typen i seg selv ikke er avgjørende. I P11A var 6550 som hånd i hanske i mange år, for det meste det som i dag er NOS Svetlana og SED. Nydelige rør. Nyproduserte Tung-Sol får fin omtale av mange, men jeg har aldri prøvd. Jeg har et lager av de omtalte NOS-rørene, noe nytt og noe brukt, og kommer til å få dem målt før bruk etter reparasjon.

    Uansett, du har tidløst flott lyd i hendene, rama.

    stas med skikkelig die hard cj-fans som deg og tkr i denne tråden.
    ikke det at jeg var bekymret for å være alene.
    cj solgte jo i bøtter og spann (relativt sett mtp på rørutstyr og prissegment), og det at såpass få av de store klassikerne dukker opp på børsen, vitner om fornøyde eiere som tviholder på tingene.
    jeg liker særlig godt cj i "bro-perioden", altså mesteparten av det de lagde på nittitallet, da de leverte lyd som lå mellom de mest rørete greiene fra åttitallet og den "nye" lyden etter at de begynte med utstrakt bruk av teflonkondiser.
    mine cj-favoritter etter hva jeg har hørt og hatt, inkluderer premier 11a, premier 8a, premier 12, premier 10, premier 14, premier 16ls2, mv-55, mv-60, mv-125, mf-2250 og mf-2275 (transistor), premier sa350 (transistor).
    art kan jeg ikke huske å ha hørt (mulig bare i forbifarta når jeg har vært hjemme hos folk for å hente ting jeg har kjøpt), men den er sikkert også knall.
    resten av katalogen har jeg enten ikke hørt eller ikke likt.
    jeg er ikke så glad i diverse pv-preamper og de tidligste mv-powerampene.
    nyere cj kjenner jeg ikke godt nok, og er heller ikke voldsomt interessert i.
    det lille jeg har hørt, har pekt i retning av "moderne rørlyd" - cj-sjela er borte.
    men, klart, de lager sikkert helvetes gode produkter fremdeles, det er bare jeg som ikke har satt meg skikkelig inn i de ulike modellene fra årtusenskiftet og utover.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ledig plass må fylles opp.
    skulle egentlig ha en half size transistoramp og diverse psu og buffere der.
    det ble ikke noe av det, gitt.
    noen må stoppe meg før det går helt galt.


    3E632F2E-8465-4BD6-BE55-017E6ED73B68.jpeg
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Grattis! Premier 14? Tenkte litt på deg da jeg så en slik ute
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gammel CJ-pre? Spennende! Og fra nå av blir Manleyen bare benyttet som RIAA?

    mvh
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Wow! Vintage cj through and through. For kjøtt og blod-lyd med flow, eleganse og innsikt? Trolig cj P10/P14 og P11A på kvalitetshøyttalere med grei impedans og følsomhet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.278
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fyttirakker'n, var det en som sa. Gratulerer med 100% match på design og lyd. Du kjenner jo vintage cj inn og ut, men jammen blir det interessant å se hva du synes i 2021.

    Hvilke 6GK5-rør sitter i? Mullard eller RCA Clear Tops? Her er det absolutt klanglige muligheter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer Rama, dette ser lekkert ut!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takker, folkens!
    ikke spesielt fornuftig kjøp, dette her.
    men fristelsen til å lappe sammen et komplett sett cj fra the golden age ble for stor.
    har alltid likt å ha manley steelhead rett i effekttrinn, så vi får se om premier 14 gjør noe nytte for seg.
    mange ulike måter å konfigurere dette på, siden både steelhead og premier 14 er veldig fleksible.
    skal fikse et par ting med gainen først før jeg fyrer den opp.
    både p11 og 14 har 25db gain, og det er altfor mye for mine skvetne høyttalere.
    men har selvsagt en plan, ellers hadde jeg ikke dratt den i hus.
    foreløpig skal jeg teste denne motstanderbroen (som er satt inn i en provisorisk boks).
    dette er en litt annen løsning enn det lassemann skisserte i sin tråd.
    hvis det funker, så loddes broen fast på innsiden av enten premier 14 premier 11 slik at jeg slipper dobbelt opp av signalkabler.
    blir en artig helg, i alle fall.
    god helg, buddies.


    gain.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lyd!
    bra lyd også.
    skuslet vekk to verdifulle lyttetimer igår kveld og ble skikkelig frustrert, fant ikke ut hva som var feil, men noe fishy var det.
    premier 14 driver jo og vender fasen, stakkar, så jeg gjorde som seg hør og bør - snudde tilbake ved å bytte om pluss/minus på høyttalerkablene før jeg fyrte opp.
    men var litt i ørska og glemte å snu fasen i suben også, så skjøten mellom sub og høyttaler hørtes skikkelig suspekt ut.
    våknet kl 6 idag av at det plinget i hodet, dytta kona vekk og sprang ut i stua og fikset suben.
    nå er alt meget bedre, men om det er bedre enn det var før premier 14 ble lempet inn i anlegget er for tidlig å si.
    manley steelhead gjør en helvetes god jobb som pre, så det skal mye til for å overgå den.


    C7713CDE-6D4A-46D8-B74F-5C3D7B231032.jpeg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg godt igjen i stemningen som fort vekk oppstår når ny komponent settes inn i lydkjeden. Det er en prøvelse.

    Min Premier 14 strever ikke med noen av de effekttrinnene jeg har på høyttalere med følsomhet på 95 Db. Kunne det vært en mulighet å kjøre uten dempeledd? Jeg famler i blinde her, selvfølgelig.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gammel CJ-pre? Spennende! Og fra nå av blir Manleyen bare benyttet som RIAA?

    mvh
    holder på å prøve ulike måter å koble på.

    1) manley på fixed output som vanlig riaa inn i cj
    2) manley på variable output inn i cj (ergo en ekstra volumpot i kjeden)
    3) cj foran manley (da vil cj kun gi farger til andre kilder, ikke vinyl).

    foreløpig har jeg landet på alternativ 2 som beste løsning, selv om kilder som cd og dac får en litt lengre vei siden de rutes gjennom manley først.
    noble-potmeteret i manley er imidlertid såpass gjennomsiktig at jeg ikke er særlig brydd med å sette det foran cj.
    og white follower bufferen i manley med 4 stk 5687 er superb.
    jeg liker dessuten fjernkontrollen til manley best (cj har som kjent disse releene som klikker i hundre steg oppover).
    fordelen med rele, er at man kun har en mostand i signalveien uansett volum.
    jeg setter volum på cj fast på 60 og styrer alt fra manley, da blir det perfekt gainmessig ifht effektforsterker/høyttaler, ingen eksterne dempeledd.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fyttirakker'n, var det en som sa. Gratulerer med 100% match på design og lyd. Du kjenner jo vintage cj inn og ut, men jammen blir det interessant å se hva du synes i 2021.

    Hvilke 6GK5-rør sitter i? Mullard eller RCA Clear Tops? Her er det absolutt klanglige muligheter.
    foreløpig bruker jeg rør jeg fikk med på kjøpet:
    2 stk ge og 2 stk mullard.
    fin kombo etter mine ører, og tyst.
    og da mener jeg ikke bare tyst til å være en rørpre, men helt tyst uansett hva man sammenligner den med.
    vanvittig flott byggverk, premier 14.
    hele lydkretsen står på eget, fjæret internchassis isolert med solid kobber.
    jeg ringer deg en dag, så skravler vi litt cj og rørvalg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    holder på å prøve ulike måter å koble på.

    1) manley på fixed output som vanlig riaa inn i cj
    2) manley på variable output inn i cj (ergo en ekstra volumpot i kjeden)
    3) cj foran manley (da vil cj kun gi farger til andre kilder, ikke vinyl).

    foreløpig har jeg landet på alternativ 2 som beste løsning, selv om kilder som cd og dac får en litt lengre vei siden de rutes gjennom manley først.
    noble-potmeteret i manley er imidlertid såpass gjennomsiktig at jeg ikke er særlig brydd med å sette det foran cj.
    og white follower bufferen i manley med 4 stk 5687 er superb.
    jeg liker dessuten fjernkontrollen til manley best (cj har som kjent disse releene som klikker i hundre steg oppover).
    fordelen med rele, er at man kun har en mostand i signalveien uansett volum.
    jeg setter volum på cj fast på 60 og styrer alt fra manley, da blir det perfekt gainmessig ifht effektforsterker/høyttaler, ingen eksterne dempeledd.
    -Så både analogt og digitalt går gjennom Manley+ CJ? (Det må jo nesten det, skal du ha volumstyring)
    Da bruker du Prem 14 bare som en veldig stor og dyr fixed-gain rørbuffer?
    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kjenner meg godt igjen i stemningen som fort vekk oppstår når ny komponent settes inn i lydkjeden. Det er en prøvelse.

    Min Premier 14 strever ikke med noen av de effekttrinnene jeg har på høyttalere med følsomhet på 95 Db. Kunne det vært en mulighet å kjøre uten dempeledd? Jeg famler i blinde her, selvfølgelig.

    sjekk svaret jeg skrev til tkr.
    jeg har landet på en måte å koble på som overflødiggjør eksterne dempeledd.
    uansett, du har rett.
    siden premier 14 har hele 100 relésteg på volumstyring, så er et ikke noe stort stress med litt høy gain.
    så lenge man kan bruke 50-60 av stegene før systemet går i metning, så vil det være plenty (mange reléstyrte preamper har så lite som 30 steg).
    dempeledd er forkastet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    -Så både analogt og digitalt går gjennom Manley+ CJ? (Det må jo nesten det, skal du ha volumstyring)
    Da bruker du Prem 14 bare som en veldig stor og dyr fixed-gain rørbuffer?
    Mvh
    ja!
    men buffer blir kanskje litt feil å si, siden det er en aktiv preamp vi snakker om her.
    så den enkleste måten å tenke på er cj som preamp, med en buffret volumpot foran seg som styrer lydnivå for alle kilder.
    eller, samme det, hehe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uventet har du styring på sakene, ser jeg, og dessuten flere gode veier å gå. Folk med våre tilbøyeligheter trenger alternativer for ikke å kjøre oss fast i gamle vaner. Romstering med alternativer hjelper i alle fall meg til å ha formeninger om hva som er hva. Rett svar finnes ikke, så det er bare å finne det en liker best på et gitt tidspunkt. I min verden er nettopp det kilden til uoppslitelig fascinasjon. De fleste kjepphester står heldigvis for fall, for mer frihet og utvungen moro.

    Trivelig om du ringer. Se PM.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.006
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    stort sett bare rolige øyeblikk her.
    men de er kjedelig å skrive om på sentralen.
    Dette er jo litt skummelt, rama! Det betyr at vi andre misunner deg hemningsløst basert på en feilslutning, siden vi tror livet ditt er en sammenhengende fest. Nei, på tide med noen kjedelige poster, så du ikke gjør deg skyldig i noen selvmord hos oss andre som tross alt lever tradisjonelle og kjedelige liv 🤪😄
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dette er jo litt skummelt, rama! Det betyr at vi andre misunner deg hemningsløst basert på en feilslutning, siden vi tror livet ditt er en sammenhengende fest. Nei, på tide med noen kjedelige poster, så du ikke gjør deg skyldig i noen selvmord hos oss andre som tross alt lever tradisjonelle og kjedelige liv 🤪😄

    dette er symbolsk for livet mitt for tiden.
    brunstekt, ved veis ende.
    venter på nedkjøling og oppkutting.
    i svarthvitt.


    6C7AD5F4-308B-42DB-9EB8-57DB899D5344.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn