rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    heksehyl, saltede blekksprut og annet totensnadder kan jeg plukke med meg på veien.
    mqa, ja.
    vi får kalle det the awakening tour.
    Østsida av Mjøsa er ikke Toten. Toten er landskapet sør for, og rundt Gjøvik. Tradisjonelt hører også Vardal og Biri til Toten. Jeg trodde ellers det var polkagriser, og ikke alt dette andre svineriet som ble servert om musikkelskere skulle ha litt munngodt. 😊
    Vi får se hvordan Deltavarianten herjer først.
    I verste fall er vi tilbake til start.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, det blir nok ikke et nytt raid oppover med det aller første, for å si det forsiktig.
    har dessuten noen andre besøk som må prioriteres først.
    så mange man skulle ha besøkt, mens ukene flyr.
    men maggies og rør må jeg få hørt på et eller annet tidspunkt.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Apropos besøk. Jeg var fryktelig nærme bopelen din i dag, @rama . Hadde veldig lyst å høre om det kunne passe med et impulsbesøk, men hadde litt for lite tid tilgjengelig. Håper det er mulig å ta en tur en annen gang. Og du er ❤lig velkommen andre veien også.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Apropos besøk. Jeg var fryktelig nærme bopelen din i dag, @rama . Hadde veldig lyst å høre om det kunne passe med et impulsbesøk, men hadde litt for lite tid tilgjengelig. Håper det er mulig å ta en tur en annen gang. Og du er ❤lig velkommen andre veien også.

    det kommer flere muligheter.
    vi bor jo i joggeavstand fra hverandre.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    ferien er over, må hjem og gjøre nok et forsøk på å redde filmmagasinet fra pandemihelvetet.
    i bilen på vei over fjellet satt jeg og tenkte på hva som blir mest ålreit med å komme hjem igjen: sjekke om kattekreket lever etter å ha blitt vanskjøttet og overlatt til naboens nonchalante tilsyn i tre uker, sitte fredelig i skyggen i hagen med en drink eller ta noen pils med venner på byen, men fant fort ut at vinneren ble gjensynet med denne deilige armen: origin live conqueror mk3c med sølvkabling og bjeller og fløyter.
    tror ikke jeg kommer til å ha armer fra andre enn origin live heretter.


    Vis vedlegget 735473



    Vis vedlegget 735474


    Vis vedlegget 735475


    Vis vedlegget 735476


    Vis vedlegget 735578
    Den armen og spilleren ser sykt bra ut sammen,må være noe av det beste æ har sett 😎👍👍👍👍👍👍
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Det er mange som hovedsakelig spiller klassisk musikk med Magnepan.
    På orkesterverk er det en fordel med litt saft fra ampen. Etter min mening høres strenger og stemmer så og si aldri bedre, enn med Maggies med true ribbon tweeter som sitter i modeller fra 3.7 og oppover.
    Unntaket er Quader som er ennå bedre på f.eks kammermusikk og slikt feinschmekeri, men Maggies trøkker mer i Crescendo.
    (mulig en herre med Quad og DP melder seg på her nå... 😊)
    Jeg har faktisk ikke noe ferskt grunnlag å være uenig med deg i dine betraktninger omkring lydgjengivelse via Magnepan 3.7 ++ kontra Quad ESL-2905/2912 Bluesbreaker, men jeg finner sistnevnte å sparke bedre fra seg enn ESL-63. Vokal, kor og trio jazz gjør at man rett som det er får gåsehud, mens et symfoniorkester på fullt øs blir i meste laget. Dog gjengir de glatt mye god kompleks progrock til stå karakter, samt Kraftwerk og Yello.
    På den annen side tåler nevnte Magnepan modell mer pådrag og krefter enn de store Quadene, så det vil unektelig være rart om de ikke hadde formidlet trøkk i crescendo. På den annen side tåler merkelig nok gladpackfoilen Rammstein også, men selvfølgelig ikke på samme øredøvende måte som via horn og vanlig konvensjonelle høyttalere.

    Jeg har for meg at det låter strålende hjemme hos deg Bluesbreaker, men at HCS har ennå mer skyv via sine Sanders monoblokker uten subber.
    Ha en riktig god natt!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har bare hørt esl63 (quad-forsterkere) og 2905 (digre pass-beist), og har inntrykk av at magnepan er mer altetende (både på musikk og lydtrykk).
    men akustisk er det få som kan matche quad (og enkelte martin logan-modeller).
    samtidig vet jeg at powerpoint er glad i pink floyd, rammstein og den slags, og antar da at han må ha fått quadene til å rocke også, på sett og vis.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det der med klassisk musikk er forresten langt mer komplekst enn de utsagnene vi ofte sitter og lirer av oss i forbifarta på på hfs.
    generaliserende og fordummende, og jeg har syndet mye selv.
    "låter fantastisk på klassisk" forteller egentlig ikke så mye.
    klassisk er ikke en bås, men et hav av genre og subgenre som mer enn noe annet dekker en enorm variasjon av instrumenter, skala på fremførelse, opptaksmetoder, etc.
    wagner på full øs har f.eks. lite til felles med en strykekvartett som står og gnikker på haydn.
    og blåser man igang messingdominerte saker, så mener jeg fremdeles det er få ting som kan måle seg mot horn.
    første gang jeg var i låven til vermin - i selskap med folk som generelt synes klassisk musikk er mest egnet for psykotiske, tilårskomne mennesker - fikk jeg sneket meg til allegro con fuoco-satsen i dvoraks niende med volum på elleve og vel så det, og det er en opplevelse som fremdeles sitter godt i.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som bor i grei avstand fra meg som har en printer?
    må få tatt en utskrift i kveld.
    dattera mi må fly til vestlandet imorgen med et flyselskap som krever at man printer ut boardingkort (!).
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har printer.
    Men det med printet boardingkort (Norwegian?) er bare tull. Jeg bruker bare boardingkort på mobilen.

    PS.Jeg vet det står i mailen med billettene, men dog... Går fint med mobilen. Gjerne mobilappen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sender deg dolumenter.
    er et lite, obskurt selskap som flyr oslo-florø, de opererer med dilldall i stil med ryanair.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det der med klassisk musikk er forresten langt mer komplekst enn de utsagnene vi ofte sitter og lirer av oss i forbifarta på på hfs.
    generaliserende og fordummende, og jeg har syndet mye selv.
    "låter fantastisk på klassisk" forteller egentlig ikke så mye.
    klassisk er ikke en bås, men et hav av genre og subgenre som mer enn noe annet dekker en enorm variasjon av instrumenter, skala på fremførelse, opptaksmetoder, etc.
    wagner på full øs har f.eks. lite til felles med en strykekvartett som står og gnikker på haydn.
    og blåser man igang messingdominerte saker, så mener jeg fremdeles det er få ting som kan måle seg mot horn.
    første gang jeg var i låven til vermin - i selskap med folk som generelt synes klassisk musikk er mest egnet for psykotiske, tilårskomne mennesker - fikk jeg sneket meg til allegro con fuoco-satsen i dvoraks niende med volum på elleve og vel så det, og det er en opplevelse som fremdeles sitter godt i.

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har vært hos nlykke en tur, og gudbedre som det spiller på det loftet.
    hifi har aldri vært en konkurranse for min del, men oppi huet mitt må dette være blant de aller beste anlegg jeg har hørt noensinne, i alle fall hva homogen lydgjengivelse angår (en styrke det forøvrig deler med hcs' anlegg som jeg også hørte nylig).
    det har ikke en bunnkapasitet som kan måle seg mot de største og råeste bassystemene som står rund omkring, og heller ikke den frigjorte, vektløse dynamikken til kompresjonsdrivere/horn, men jeg bryr meg ikke.
    det jeg hørte, blir heretter et referansepunkt for hva "vanlige" dynamiske elementer er i stand til.
    bortsett fra en tendens til teksturtykning i området nedre mellomtone/øvre bass, som jeg tror er en romkarakteristikk, så er dette i mine ører forbanna nær perfeksjon.
    og denne litt fyldige teksturen jeg snakker om, er faktisk et gode på mye av det vi spilte gjennom, særlig strykedominert klassisk musikk.
    man snakker ofte om kapasitet i bassen, men det er selvsagt viktig at overskuddet går gjennom hele registeret, som det gjør hos nlykke.
    det er tydelig at nlykke har klassisk som hovedføde, men det betyr ikke at man skal klamre seg til halmstrået at det spiller mediokert på annet, for det gjør det ikke.
    disse svære transmisjonslinjebeistene fra pmc kan trå til skikkelig på rock og tungsynth også, når de blir bedt om det.
    det som jeg tenkte skulle bli en time, ble kjapt en tretimers seanse med masse klassisk musikk av forskjellig art, litt gammelreggae, en dose fusionrock, et rølpekutt med yello, etc - ispedd hyggelig skravling mellom slagene.
    en strålende ettermiddag var det.
    her er noen bilder.
    sjekk ellers nlykkes flotte tråd for mer info om dingsene.
    bortsett fra rogue og avid acutus var det meste nye bekjentskap for min del.


    nlykke 1.jpg



    nlykke 2.jpg



    nlykke 4.jpg



    nlykke 5.jpg



    nlykke 3.jpg



    nlykke 7.jpg



    nlykke 6.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fantastic! Dette må jeg få hørt snart. Som du klokelig sier, ingen konkurranse, men gøy når en kjenner noen av sine egne preferanser underbygget. Noen ganger er det fint å få preferanser utfordret, andre er annerledes en mulighet til å nyte og ta til seg nye impulser. I det hele tatt, en fin hobby vi har. Og med mange fine folk som gir en mulighet til å stadig ta til seg nye inntrykk :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    har vært hos nlykke en tur, og gudbedre som det spiller på det loftet.
    hifi har aldri vært en konkurranse for min del, men oppi huet mitt må dette være blant de aller beste anlegg jeg har hørt noensinne, i alle fall hva homogen lydgjengivelse angår (en styrke det forøvrig deler med hcs' anlegg som jeg også hørte nylig).
    det har ikke en bunnkapasitet som kan måle seg mot de største og råeste bassystemene som står rund omkring, og heller ikke den frigjorte, vektløse dynamikken til kompresjonsdrivere/horn, men jeg bryr meg ikke.
    det jeg hørte, blir heretter et referansepunkt for hva "vanlige" dynamiske elementer er i stand til.
    bortsett fra en tendens til teksturtykning i området nedre mellomtone/øvre bass, som jeg tror er en romkarakteristikk, så er dette i mine ører forbanna nær perfeksjon.
    og denne litt fyldige teksturen jeg snakker om, er faktisk et gode på mye av det vi spilte gjennom, særlig strykedominert klassisk musikk.
    man snakker ofte om kapasitet i bassen, men det er selvsagt viktig at overskuddet går gjennom hele registeret, som det gjør hos nlykke.
    det er tydelig at nlykke har klassisk som hovedføde, men det betyr ikke at man skal klamre seg til halmstrået at det spiller mediokert på annet, for det gjør det ikke.
    disse svære transmisjonslinjebeistene fra pmc kan trå til skikkelig på rock og tungsynth også, når de blir bedt om det.
    det som jeg tenkte skulle bli en time, ble kjapt en tretimers seanse med masse klassisk musikk av forskjellig art, litt gammelreggae, en dose fusionrock, et rølpekutt med yello, etc - ispedd hyggelig skravling mellom slagene.
    en strålende ettermiddag var det.
    her er noen bilder.
    sjekk ellers nlykkes flotte tråd for mer info om dingsene.
    bortsett fra rogue og avid acutus var det meste nye bekjentskap for min del.


    Vis vedlegget 738979


    Vis vedlegget 738986


    Vis vedlegget 738987


    Vis vedlegget 738988


    Vis vedlegget 738989


    Vis vedlegget 738990


    Vis vedlegget 738991
    Been there, done that. :) Synes at bassen i det anlegget er så til de grader uanstrengt, den bare er der når den skal være der......Ble veldig imponert, jeg også.

    mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Takk for veldig fin og nyansert omtale av din opplevelse av lytteloftet. Du treffer spikeren på hodet når du vektlegger homogenitet. Absolutt noe jeg har jobbet mye for og få til.

    Vi snakket jo også om et eventuelt besøk hos deg, det gleder jeg meg til! Vi snakkes.;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fantastic! Dette må jeg få hørt snart. Som du klokelig sier, ingen konkurranse, men gøy når en kjenner noen av sine egne preferanser underbygget. Noen ganger er det fint å få preferanser utfordret, andre er annerledes en mulighet til å nyte og ta til seg nye impulser. I det hele tatt, en fin hobby vi har. Og med mange fine folk som gir en mulighet til å stadig ta til seg nye inntrykk :)

    det står mange skamgode anlegg rundt omkring nå, synes de fleste jeg kjenner har fått jevnt og trutt bedre lyd med åra, noe som sikkert kommer av mer erfaring og større bevisshet rundt det å legge inn klutene på ting som utgjør størst forskjell/forbedring.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    det står mange skamgode anlegg rundt omkring nå, synes de fleste jeg kjenner har fått jevnt og trutt bedre lyd med åra, noe som sikkert kommer av mer erfaring og større bevisshet rundt det å legge inn klutene på ting som utgjør størst forskjell/forbedring.
    Ser spennende ut det anlegget til @nlykke . Interessante og bra komponenter , og rommet viser at det er jobbet mye med plassering og detaljer i tillegg.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mye spennende, positiv og hyggelig lesing om HIFI besøk på HFS i det siste. Det er nok som du er inne på mange som har fått lyden til å sitte!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vi snakket jo også om et eventuelt besøk hos deg, det gleder jeg meg til! Vi snakkes.;)
    det må vi få til, tar det på pm.
    jeg har heldigvis ikke fått noen nedtur av å komme hjem til eget anlegg, men klart, det låter litt annerledes her enn hos deg, blir artig å høre hva du synes.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du fløy vel widerøe i sin tid, cross?
    savner de litt.
    da jeg ble sammen med elin bodde foreldrene hennes nesten helt oppe ved flyplassen.
    faren til venninna var widerøe-kaptein.
    mange piloter og pilotfruer i det nabolaget.
    noen år senere overtok de det gamle huset etter bestefar og flyttet ned til byen.
    elin har begynt å få hjemmelengsel, så det blir vel vestlendinger av oss om noen år.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Flög sex år för DAT, som fick kontraktet efter Coast Air, som i sin tur fick kontraktet efter Wideroe som hade hatt det i en mannsålder i Florø. DAT är väl tillbaka i Florø nu? 15 år sedan jag jobbade för de och är nog ett annat sällskap idag än den gången.

    Vi bodde i Brendøyvegen 9B i ett stort hus med utsikt över flygplatsen och storhavet. I andre etage bodde först en pensionerad Wideroe-kapten med fru (ex kabinchef i WF). Efter ett långt liv i en trång turbo-prop kabin var båda två halvdöva så det gick stort sett i skriking till varandra där uppe. 😅 Bergli hette de. Sonen Per var/är flygare i SAS och tog över huset när gamlisene drog till hagefritt rekkehus. DAT leide hela underetagen plus ett grönt hus nede i Mulelidmarka ännu närmre flyplatsen. Det satte vi stor pris på och slapp hotell.

    Minns alla grillkvällar i hagen till Leif Bergli om lördagen när inga flygplan gick och de lokala Florøjenterne väntade nede på bryggen på Hjørnevikbua. :love: Oj, nu blev jag plötsligen sentimental här jag sitter.:giggle:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    elin og de bodde også i brendøyvegen! (nr 7).
    de kjente selvfølgelig bergli og andre i det luftfartstunge nabolaget, selv om faren til elin var bankmann.
    men da du bodde der, var vel hun og jeg bergensere.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är det möjligt! Elin växte alltså upp i nabohuset? Hehe, liten värld får av och till en ny dimension.

    Jag var där i tre år mellan 2003-2006. Elin är väl några år äldre än mig, men kanske hon känner Lene Kroppan? Minns några få namn, men osäker på många.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hun kjente nok de fleste i luftfartsghettoen, som jeg døpte brendøyvegen, og lekte med disse pilotbarna da hun vokste opp.
    vi er nok noen år eldre enn deg, ja.
    vi ble sammen i 95-96 og har bodd i oslo (i to omganger), bergen (to omganger), alta og trondheim.
    reneste sigøynerne.
    når datteren vår flytter hjemmefra om to år, så dumper jeg hifien i nærmeste container og klatrer opp på hestekjerra igjen.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    hun kjente nok de fleste i luftfartsghettoen, som jeg døpte brendøyvegen, og lekte med disse pilotbarna da hun vokste opp.
    vi er nok noen år eldre enn deg, ja.
    vi ble sammen i 95-96 og har bodd i oslo (i to omganger), bergen (to omganger), alta og trondheim.
    reneste sigøynerne.
    når datteren vår flytter hjemmefra om to år, så dumper jeg hifien i nærmeste container og klatrer opp på hestekjerra igjen.
    Bare gi beskjed så stiller jeg med container utenfor døra di 😂
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    selger cj premier 14 preamp og avvikler spetakkelet med dac og switchbox + buffer.
    kjøper en rørpreamp/dac kombo til altfor mye penger.
    bare litt dumt at strømforsyninga er nesten like stor som hovedenhet, så 2-i-1 blir likevel 2-i-2. 🙄
    på vei fra det sagnomsuste utlandet i disse dager.


    9814ABA5-6B86-45D4-AB42-4E5F33AB1C66.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Biskopen skriver ikke med store bokstaver, men de som følger med på de små bokstavene, registrerer en høy utbyttingstakt på godsaker. Spent på hva som drysser inn denne gangen 😃
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    hertugen er en tapt sak.
    sammenlignet med drotningsvik er det jo gjengrodd på holmlia, karmana.
    Første linje er en definitivt en tapt sak, selv om mannen har sittet på hendene gjennom sommeren, men nå er det jo snart høst…… Vedrørende andre linje; derom strides de noenlunde lærde 😄
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn