Ren strøm og god lyd

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hmmmm! Ja, det var tungt og digert ::) Skulle nesten kunne tro det kunne være noe som har Powercon utganger ;D

Kan det være det?
Noe du har kjøpt av faren til en vi kjenner begge to ::)
Det får nok bli mitt tips.
Du er jo bare utrolig til å gjette, KW! ;D
Melder meg herved inn i PowerPlant klubben!

:)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du er jo bare utrolig til å gjette, KW! ;D
Melder meg herved inn i PowerPlant klubben!

:)
Bedre til å gjette enn å huske ;D
Var det fulltreff også angående hvem du kjøpte den av?
Uansett gratulerer så mye ;D
Fortell gjerne hvor mange watt den trekker med alt påslått, for jeg regner med at du vil prøve/bruke den også med rørblokkene dine.
Jeg vil anbefale deg å bruke 230 volt og 60hz, dersom du ikke føler for å bruke multiwave (tube) da.
Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Bedre til å gjette enn å huske ;D
Var det fulltreff også angående hvem du kjøpte den av?
Uansett gratulerer så mye ;D
Fortell gjerne hvor mange watt den trekker med alt påslått, for jeg regner med at du vil prøve/bruke den også med rørblokkene dine.
Jeg vil anbefale deg å bruke 230 volt og 60hz, dersom du ikke føler for å bruke multiwave (tube) da.
Mvh.KW
Jada, det var fulltreff.
Når det gjelder oppkoblingen så er jeg neimen ikke så sikker, har koblet litt fram og tilbake her i dag.

Størst effekt syns jeg den har på frontend. Og der låter ren sinus på 100Hz knall. Men er ikke sikker på om rørene i monoblokkene vil sette noe særlig pris på den frekvensen? Så akkurat nå kjører jeg de via UPC'n. Det låter slett ikke så verst.
Hadde alt koblet opp i sted og kjørte på "tub" alternativet, men ble ikke overbevist. Må prøve ut dette nærmere.
Er bare litt for mange alternativer å teste da, med frekvensjustering på sinus, 4 multiwaver, egen tub setting, +++
Og hvor er fjernkontrollen....hehe...

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jada, det var fulltreff.
Når det gjelder oppkoblingen så er jeg neimen ikke så sikker, har koblet litt fram og tilbake her i dag.

Størst effekt syns jeg den har på frontend. Og der låter ren sinus på 100Hz knall. Men er ikke sikker på om rørene i monoblokkene vil sette noe særlig pris på den frekvensen? Så akkurat nå kjører jeg de via UPC'n. Det låter slett ikke så verst.
Hadde alt koblet opp i sted og kjørte på "tub" alternativet, men ble ikke overbevist. Må prøve ut dette nærmere.
Er bare litt for mange alternativer å teste da, med frekvensjustering på sinus, 4 multiwaver, egen tub setting, +++
Og hvor er fjernkontrollen....hehe...
Blir det ikke klaff, får du selge den videre ;D

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Høres ut som et fantastiskt produkt, men hjelper det?
...selv er jeg plaget av 'knipselyd' i høytalerne når feks fryseboksen i huset starter, eller når mobilen i naborommet søker etter nett når den ligger til ladding (ingen av de tingene er på samme kurs som anlegget).

Hva evt hadde vært et alternativ for meg? ...en NH, et strømfilter, ..?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Blir det ikke klaff, får du selge den videre ;D
Hehe...NO WAY!!!
I dag har jeg hatt "nattlyd" siden jeg kom hjem fra jobb!

;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
Ja. Det er vel litt vel mange "muligheter" og PS Audio selv har jo nå på sin nye (tror jeg) kun gått for en multiwave (tilsvarer 1 på vår) Kanskje også har de beholdt AutoWave? Vet ikke.
Det er nettopp av hensyn til rørene dine, at en kanskje skal være forsiktig med å eksperimentere med hz-innstillingen, på det andre er det ofte noe å hente med høyere frekvens (også transistoreffekter).
Jeg låner rørgrei nå og kjører på 60hz for sikkerhets skyld.
PS Audio selv sier at det ikke skal være noe negativt med noe høyere frekvens på rørutstyr.
Kanskje noen som kan rør, kan ha noe å bidra med i så måte opp i mot forskjellige typer rør (og konstruksjoner)?
Powercon uttakene kan du bruke til andre (mindre ting) og du lager bare dette sjøl med f.eks. Supra e.l.
Det er jo PowerCon som er brukt på "inntaket" og jeg har laget meg en ny (og lengre med en slik og LMCfat)
Dessverre så lagde aldri PS Audio egne spesialnettkabler til dette bruk og årsaken var jo det enorme kvadratet de den gang (og nå?) brukte på sine netkabler, som rett og slett ble for stort for Powercon.
Jeg bruker nesten aldri multiwave og "gadd" aldri å gjøre skikkelige forsøk på å lytte etter forskjeller på de forskjellige.

Vi får visitere hverandre litt nå i disse mørke ukene.
Jeg har nå (nesten for mye) utstyr på lån. bl.a. røreffekt og pre.
Mvh.KW
Mvh.KW
Mvh.KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
topline, er det en PP600 du har handlet? Litt uklart lengre opp...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jepp!
Det er den forrige til MP, som kjøpte PS Audio1000 for en tid tilbake.
Mvh.KW

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.228
Hei på dere!

Må nesten henge meg på denne diskusjonen deres.
Er ikke hensikten her å få en mest mulig perfekt 50 Hz sinuskurve?

En UPS er i prinsippet en likeretter med en batteribank som forsyner en
vekselretter. Er disse istand til å levere annet en opphakket firkantpuls ut
da? Er det noen her som sitter på litt god kunnskap innen akkurat dette
fagfeltet?

Med min begrensede kunnskap på emnet ville jeg trodd at en skilletrafo
skulle gjort nytten her. Altså en helt ordinær trafo, med like mange viklinger
på primær og sekundærspolen. Spenning ut samme som spenning inn.
Vil tro at et sånt system skulle skille ut det meste av støy fra nettet.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Med min begrensede kunnskap på emnet ville jeg trodd at en skilletrafo
skulle gjort nytten her. Altså en helt ordinær trafo, med like mange viklinger
på primær og sekundærspolen. Spenning ut samme som spenning inn.
Vil tro at et sånt system skulle skille ut det meste av støy fra nettet.
Sorry, men i forhold til en powerplant gjør en skilletrafo null niks (lydmessig).
Hadde en tidligere og den hadde en viss funksjon ja, men i forhold til PP? No no.. ::)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det blir nok en PS PP premier eller en PurePower på deg snart tenker jeg. Meg også!
Ja blir nok det, jeg vakler frem og tilbake nå, PPP virker plutselig som det beste alternativet, neste minutt er det PurePower ;D sender mail om mulighet for testing i dag.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ja blir nok det, jeg vakler frem og tilbake nå, PPP virker plutselig som det beste alternativet, neste minutt er det PurePower ;D sender mail om mulighet for testing i dag.
Hva som vil være best er jo umulig å si uten å ha testet begge i eget oppsett, noe som ofte er vanskelig å få til.
For egen del så har jeg hørt PP tidligere og visste litt om hva den gjør med lyden.
Har også et avslappet forhold til evt andre produkter. Det vil alltid være slik at det kan være produkter i markedet som kunne fungert bedre i oppsettet ditt enn hva du selv har. Men det er noe man bare må leve med.
Det viktige er at du blir fornøyd med det du har, og at nyinnkjøpte komponenter gir effekten du forventer av dem.
Noe Powerplanten gjør fullt ut hos meg. At det kan være ting der ute som kanskje er enda bedre......so let it be that way. Jeg er fornøyd!! ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Har også et avslappet forhold til evt andre produkter. Det vil alltid være slik at det kan være produkter i markedet som kunne fungert bedre i oppsettet ditt enn hva du selv har. Men det er noe man bare må leve med.
Det viktige er at du blir fornøyd med det du har, og at nyinnkjøpte komponenter gir effekten du forventer av dem.
Noe Powerplanten gjør fullt ut hos meg. At det kan være ting der ute som kanskje er enda bedre......so let it be that way. Jeg er fornøyd!!  ;D
Du prater om når innkjøpet allerede er gjort, jeg har ikke kjøpt enda, så dermed er valget vanskeligere ;)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.723
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
75
Akkurat dette er mitt problem også  :eek:

Hadde det ikke vært for disse kjøleviftene, hadde jeg bestillt en av dem for lenge siden.

Ja blir nok det, jeg vakler frem og tilbake nå, PPP virker plutselig som det beste alternativet, neste minutt er det PurePower  ;D sender mail om mulighet for testing i dag.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Ser ikke ut som de har 230V utgave av denne.
Du har visst rett. Finnes dog sikkert andre fabrikanter av tilsvarende utstyr, eller mulighet for modding.

Her er det tekniske om balansert strøm, for de som måtte finne det interessant -> http://www.equitech.com/articles/bpng.html

Uten at jeg er spesielt bevandret i dette, virker implementasjonen fornuftig nok. Har hifi-strømrensere denne funksjonaliteten?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du har visst rett. Finnes dog sikkert andre fabrikanter av tilsvarende utstyr, eller mulighet for modding.

Her er det tekniske om balansert strøm, for de som måtte finne det interessant -> http://www.equitech.com/articles/bpng.html

Uten at jeg er spesielt bevandret i dette, virker implementasjonen fornuftig nok. Har hifi-strømrensere denne funksjonaliteten?
Hei!
Powerplant gir balansert strøm ;D
Jeg kan ikke nok om det tekniske til å avgjøre "viktigheten" av det, men man slipper i all fall å lure på hva som er "rett" vei å sette stikket i veggkontakten.
Mvh.KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Feil KW. Eldre PP gir balansert strøm, ref. Albania, men den nye PPP gir ikke balansert strøm ut. Iom. at store deler av Norge også holder på å gå over til ubalansert strøm, 400V inn til boliger mener jeg det er positivt. Paul McGowan mener også at dette gir et bedre produkt lydmessig enn de gamle modellene.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Mvh.KW
Hei!

Har fulgt anbefalingen din nå og kjører hele anlegget via PP på 230/60 modus.
På tomgang drar anlegget rundt 100 watt, ved spilling rundt 140-150 med noen peak på 170.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Feil KW. Eldre PP gir balansert strøm, ref. Albania, men den nye PPP gir ikke balansert strøm ut. Iom. at store deler av Norge også holder på å gå over til ubalansert strøm, 400V inn til boliger mener jeg det er positivt. Paul McGowan mener også at dette gir et bedre produkt lydmessig enn de gamle modellene.
Hei!
Hva er feil? :)
Min Powerplant gir balansert strøm ;)
Store deler av Norge går over til ubalansert strøm, det er da vel ikke balansert nå?
400 volt inn til boliger? Likevel regner jeg med at det kun er 240volt ut?
Så langt jeg har skjønt KAN 240 volt gi problemer for enkelte forsterkere, mener å ha hørt dette fra/av R. Malmin.
Jeg er ikke sikker på hverken det ene eller det andre rundt dette ;)
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
Som ikke gjør noe annet enn de tre andre, men til over 2 ganger prisen ???
...og det vet du fordi du har sammenlignet den mot de andre?????

Selv om alle disse fire er såkalte "power conditioners", betyer ikke det at de alle er like gode eller dårlige.

Det blir omtrent som å si at alle effektforsterkere er like gode fordi de gjør det samme.

Mvh
Roysen

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
...og det vet du fordi du har sammenlignet den mot de andre?????

Selv om alle disse fire er såkalte "power conditioners", betyer ikke det at de alle er like gode eller dårlige.

Det blir omtrent som å si at alle effektforsterkere er like gode fordi de gjør det samme.

Mvh
Roysen
Så du spørsmålstegnet, eller er du ute etter trøbbel  8) ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Janhella, dette blir spennende. Mine neste oppgraderinger kommer også til å skje på strømsiden.
Ser ikke bort fra at jeg må be meg selv på besøk når du har fått en sånn i hus. Hadde vært utrolig gøy å hørt ett oppsett med og uten. Har troen på dette her.
Lykke til ihvertfall.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Skal du ha balansert strøm, så får du det med en helt alminnelig transformator. Skilletrafoer, power-trafoer i utstyr. Alle gir balansert ut.

Og hva hvis det ligger litt overharmonisk på sinusen. Hva slags filter tror dere lyttene i powersupplyene deres er?

Påvirkning fra slikt går an å måle. Mine produkter må faktisk gjennom slike tester for å få typegodkjenning. De strengeste kravene er at utstyrets funksjon ikke påvirkes, dvs at utstyret holder spesifiserte data, som feks signal/støy forvrengning osv under hele testen.

Jeg har målt, og de vanligste er problemer med innstrålt, altså gjennom lufta, over 80MHz!, gjerne opp i GHz området. Og aldri ledningsbundet under 100kHz!

Seriøst! Innstrålt er et mye større problem enn litt rufsete sinus. Problemet er bare at det er lite fokus på det, vanskelig å forstå, og det kreves kostbart utstyr for å påvise og fikse problemene.
Når det da ikke kreves av produsentene av hifiutstyr å gjøre noe i så henseende, da er jo resultatet gitt.

Se forøvrig min post i tech om EMC og hifi.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det er alltid en vurderingssak hvor man skal putte pengene. Men nå når disse produktene har kommet ned i en pris rundt 20k så er det lite å lure på lenger.

Dette er tweaks som burde selge i bøtter og spann, for forskjellen med og uten er stor. Eneste grunnen til at det ikke selger er at folk ikke vet hva det er. Man har prøvd et nettfilter eller en trafo, og opplevd at forskjellen der ikke var SÅ stor. Hvertfall ikke verdt mange tusen kroner, så da kjøper vi heller nye kabler! ;D

torleif

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Antall liker
0
Fikk ny Au24 signalkabler og i esken var det lagt ved reklamemateriell på en strøm renser som kanskje kunne være interessant.
adeptResponce
High Resolution Master Power Conditioner
Features:
' Main power cable included: Standard 6ft. 10 AWG powerChord by Audience with Neutric 20A
Powercon and Marinco power connectors
' Low resistance, heavy duty magnetic circuit breaker power switch
' No high resistance type series inductors
' Ultra-high efficiency filter components on every outlet
' Double filtering between outlets for maximum component to component isolation
' Dynamic range maximized by power factor correction
' Entire audio and/or video system canbe powered by a single Adept Responce power conditioner
' Audience Auricap capacitors used exclusively in filter sections
' Digital incoming voltage readout on front panel
' Current/Voltage: 15 or 20A/ 120V,220V,230V,240V
' Power Outlets: 12 Hubbell high conductivety power receptacles
' Satellite/ Cable TV: Ground loop isolation transformer for hum reduction
' Price $3800
Mer informasjon på www.audience-av.com

Mvh
Torleif

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Skal du ha balansert strøm, så får du det med en helt alminnelig transformator. Skilletrafoer, power-trafoer i utstyr. Alle gir balansert ut.

Og hva hvis det ligger litt overharmonisk på sinusen. Hva slags filter tror dere lyttene i powersupplyene deres er?

Påvirkning fra slikt går an å måle. Mine produkter må faktisk gjennom slike tester for å få typegodkjenning. De strengeste kravene er at utstyrets funksjon ikke påvirkes, dvs at utstyret holder spesifiserte data, som feks signal/støy forvrengning osv under hele testen.

Jeg har målt, og de vanligste er problemer med innstrålt, altså gjennom lufta, over 80MHz!, gjerne opp i GHz området. Og aldri ledningsbundet under 100kHz!

Seriøst! Innstrålt er et mye større problem enn litt rufsete sinus. Problemet er bare at det er lite fokus på det, vanskelig å forstå, og det kreves kostbart utstyr for å påvise og fikse problemene.
Når det da ikke kreves av produsentene av hifiutstyr å gjøre noe i så henseende, da er jo resultatet gitt.

Se forøvrig min post i tech om EMC og hifi.
Hei!
Bare for å ha nevnt det, jeg kjøpte ikke min PP600 p.g.a. balansert strøm, det visste jeg ikke noe om før en stund etter kjøpet ;D

Angående ren strøm, så er det kanskje noe også ASR har skjønt med sin type konstruksjon med bl.a. batteridrift (egen) til pre og separate strømforsyninger til effekt?
Hvorfor skal en egentlig benytte seg av batteridrift f.eks. dersom vanlig strømtilgang er godt nok, bare PR. ?
Er det ikke et faktum at total ren batteridrift vil være det aller beste, bare en har strøm nok?
Jeg vet ikke!
Mvh.KW

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Batteridrift med kabelen trukket ut vil selvfølgelig helt eliminere problemet med støy på power. For å utnytte dette må alt utstyr driver med batteri.

Man kommer ikke unna problemene med innstrålt selv om man driver med batteri eller lignende. Et godt jordplan (alu, kobber e.l. plate under stereoen) vil hjelpe, med alle kabler skjermet, og godt terminert.

Personlig er jeg ikke i tvil om at det er unødvendig. Jeg har sett/målt effekten av en trafo med støyskjerm. En trafo av god kvalitet, men skjermen terminert på skikkelig måte og jorplan er mer en godt nok. Tro meg.

Problemet med støyfilter o.l. er at det ikke er god nok kunskap i bransjen om hvordan disse skal brukes for optimalt resultat og da tyr man heller til upraktiske løsninger som feks batterier, generatorer osv.

Optimalt oppsett vil være en stor nettstøytrafo der skjermen er terminert med kortest mulig ledning til et jordplan som dekker hele anlegget med høyttalere. Alle kabler er skjermet, med skjermen terminert mot jordplanet. Alle apparater har chassis terminert mot jordplanet med lavimpedant kobling som f.eks bred kobberfolie eller kobberskinne.

Altså: Støyskjerm, jordplan og jording, helt enkelt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Batteridrift med kabelen trukket ut vil selvfølgelig helt eliminere problemet med støy på power. For å utnytte dette må alt utstyr driver med batteri.

Man kommer ikke unna problemene med innstrålt selv om man driver med batteri eller lignende. Et godt jordplan (alu, kobber e.l. plate under stereoen) vil hjelpe, med alle kabler skjermet, og godt terminert.

Personlig er jeg ikke i tvil om at det er unødvendig. Jeg har sett/målt effekten av en trafo med støyskjerm. En trafo av god kvalitet, men skjermen terminert på skikkelig måte og jorplan er mer en godt nok. Tro meg.

Problemet med støyfilter o.l. er at det ikke er god nok kunskap i bransjen om hvordan disse skal brukes for optimalt resultat og da tyr man heller til upraktiske løsninger som feks batterier, generatorer osv.

Optimalt oppsett vil være en stor nettstøytrafo der skjermen er terminert med kortest mulig ledning til et jordplan som dekker hele anlegget med høyttalere. Alle kabler er skjermet, med skjermen terminert mot jordplanet. Alle apparater har chassis terminert mot jordplanet med lavimpedant kobling som f.eks bred kobberfolie eller kobberskinne.

Altså: Støyskjerm, jordplan og jording, helt enkelt.
Hei!

<Batteridrift med kabelen trukket ut vil selvfølgelig helt eliminere problemet med støy på power. For å utnytte dette må alt utstyr driver med batteri.>

Ikke alltid, da en f.eks. kan kjøre dac optisk (og trådløst) ;)

<Man kommer ikke unna problemene med innstrålt selv om man driver med batteri eller lignende. Et godt jordplan (alu, kobber e.l. plate under stereoen) vil hjelpe, med alle kabler skjermet, og godt terminert.>

Enig!

<Personlig er jeg ikke i tvil om at det er unødvendig. Jeg har sett/målt effekten av en trafo med støyskjerm. En trafo av god kvalitet, men skjermen terminert på skikkelig måte og jorplan er mer en godt nok. >

Mulig det, men en får ikke dermed (så langt jeg vet) fast"låst" spenning og mulighet for variasjon på frekvens (som PP gir) samt ytterligere "fordeler" som denne gir.

<Personlig er jeg ikke i tvil om at det er unødvendig. Jeg har sett/målt effekten av en trafo med støyskjerm. En trafo av god kvalitet, men skjermen terminert på skikkelig måte og jorplan er mer en godt nok. Tro meg.>

Det må du få lov til og tro, ellers samme svar som over.(imo)

<Problemet med støyfilter o.l. er at det ikke er god nok kunskap i bransjen om hvordan disse skal brukes for optimalt resultat og da tyr man heller til upraktiske løsninger som feks batterier, generatorer osv.>

Mulig det, godt at du har troen/viten på dette området bedre enn f.eks. PS Audio (jeg er nok litt misunnelig her ja ;) )

<Optimalt oppsett vil være en stor nettstøytrafo der skjermen er terminert med kortest mulig ledning til et jordplan som dekker hele anlegget med høyttalere. Alle kabler er skjermet, med skjermen terminert mot jordplanet. Alle apparater har chassis terminert mot jordplanet med lavimpedant kobling som f.eks bred kobberfolie eller kobberskinne.>

Jeg kan nok langt fra nok til å imøtegå dette og det er mulig du har rett, men hvor stor rent fysisk ville en slik skilletrafo bli og ville den kunne være tilnærmet støyfri?
I så fall så har du muligens et produkt som kunne være et godt alternativ på dette markedet ;)

Jeg er langt i fra noen ekspert på dette området, men det er det jo andre som (mener de) er, så hvorfor ikke gi oss et produkt som er mer effektivt( og bedre) i forhold til pris (og kanskje litt brukbar design ;) )
Kanskje det kan vanke en innbringende fortjeneste også ;)
I all vennlighet:)
Mvh.KW

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Ok, da her jeg ihvertfall gått til det steget å bestillt elektriker, så forhåpentligvis så har jeg ny 16A kurs neste mandag.

Topp Bunn