Ren strøm og god lyd

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Så filmen om de greske audiophile, artig at andre enn meg anser ren strøm som det viktigste for godlyden. En av karene der nevnte noe som ren strøm var 95% av lyden  ;D

Her er noen alternativer jeg ser på for tiden, noen som har gravet seg lenger ned i materien enn det jeg har pr. i dag angående disse produktene, og vil komme med sin anbefaling. Det beste ville å fått uttalelser fra noen som har testet dem, men det skal vel mye til....

PurePower 1050

http://www.purepoweraps.com/

ExactPower EP15A

http://www.exactpower.com/ep15a.html

Power Plant Premier

http://www.psaudio.com/products/premier_power_plant.asp
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg kommer til å gå for psaudio sin premier powerplant.
Den virker mest fleksibel og har flest kontakter.
Lydmessig så tror jeg de er hipp som happ.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg kommer til å gå for psaudio sin premier powerplant.
Den virker mest fleksibel og har flest kontakter.
Lydmessig så tror jeg de er hipp som happ.
Bestillt eller venter du på reviews fra kjøperene?
 

audi

Medlem
Ble medlem
24.04.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Dette var interessant. Har du noen priser på disse. Ingen i norge som selger slike avanserte strømprodukter?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
PurePower støyer for mye for stille lytteomgivelser. Samme gjør vist PPP hvis du trekker konstant mye strøm. "PC viftene slår inn." Antar jeg da... Vurderer allikevel sistnevnte selv... Jeg bruker ikke mye strøm. Mulig en brukt p600 er tingen
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Har deponert på en Isotek stromfordeler/filter

og har fått meg en skikkelig aha opplevelse, tror ikke jeg høre noe forskell på cd spinneren, men på vinyl var det som natt og dag, bedst med filter :D
Kommer derfor til å satse på denne istedet, GII mini sub

http://www.isoteksystems.com/minisub.asp
vet egentlig ikke om det har noe for seg, der er trods alt snak om 5000,- i forskell

For de som ønsker og ta den helt ut, fins jo GII Titan, ca 40kkr

Mvh Tom-Erik
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det som jahalla mente med dette innlegget var vel produkter som genererer NY strøm. Disse generatorene griper myyye dypere inn i kjernen av problemet en et filter noen gang vil være i stand til å gjøre. Jeg vil selv forske på dette temaet i 2007. Dette for å funne ut av hvor mye det er å hente på ren strøm.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det som jahalla mente med dette innlegget var vel produkter som genererer NY strøm. Disse generatorene griper myyye dypere inn i kjernen av problemet en et filter noen gang vil være i stand til å gjøre. Jeg vil selv forske på dette temaet i 2007. Dette for å funne ut av hvor mye det er å hente på ren strøm.
Jeg har lurt på det der. Vil ikke en slik generator nærmest være en slags forsterker som genererer en 50 Hz tone? Forsvinner det ikke mye effekt på veien da? Virkningsgraden på en vanlig forsterker ligger vel på en 40-60%, og en rørforsterker på rundt 20%?
mvh
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Fem 230v kontakter !


Jeg kommer til å gå for psaudio sin premier powerplant.
Den virker mest fleksibel og har flest kontakter.
Lydmessig så tror jeg de er hipp som happ.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
PurePower støyer for mye for stille lytteomgivelser. Samme gjør vist PPP hvis du trekker konstant mye strøm. "PC viftene slår inn." Antar jeg da... Vurderer allikevel sistnevnte selv... Jeg bruker ikke mye strøm. Mulig en brukt p600 er tingen
The Audiophile APS has a fan that I could not hear from my listening position but can be heard when I walked up to my rack. I imagine that those who are looking to use this piece in an ultra-quiet room for low-level listening might be able to hear some fan whirl. However, this condition is not common and therefore a nitpick of an otherwise perfect product.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Så det samme innlegget selv. Dette er tøys. Jeg kjenner en som har den. Han har koblet den ut pga støy fra viften.

The Audiophile APS has a fan that I could not hear from my listening position but can be heard when I walked up to my rack. I imagine that those who are looking to use this piece in an ultra-quiet room for low-level listening might be able to hear some fan whirl. However, this condition is not common and therefore a nitpick of an otherwise perfect product.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Så det samme innlegget selv. Dette er tøys. Jeg kjenner en som har den. Han har koblet den ut pga støy fra viften.
Godt å vite.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hem... APC minner meg om strøm til PC, og ikke High-End audio. Jeg er ening janhalla, dette er ikke lett. Veldig få har erfaringer med disse enhetene. Jeg tror faktisk at mange ikke engang "hører" dem, mulig pga resten av anlegget. Slik er det med kabler også. Det er først når ting virkelig begynner å åpne seg at slike saker kommer til sin rett. Artig å følge med fremover på denne tråden.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hem... APC minner meg om strøm til PC, og ikke High-End audio. Jeg er ening janhalla, dette er ikke lett. Veldig få har erfaringer med disse enhetene. Jeg tror faktisk at mange ikke engang "hører" dem, mulig pga resten av anlegget. Slik er det med kabler også. Det er først når ting virkelig begynner å åpne seg at slike saker kommer til sin rett. Artig å følge med fremover på denne tråden.
Joda, men vant en A/V kåring i 2006:

http://www1.electronichouse.com/poty/14615.html
 
K

kiwi

Gjest
Trur dette med hvor mye en strømrenser hjelper på lyden kommer veldig anpå hvor du bor i landet, hva som er koblet på trafoen osv. ville tru at det vil hjelpe mer i oslo område en feks skien hvor jeg bor. har selv testet 2 typer strømrenser T+a og burmester merket at det ble noe roligere lydbildet spesielt når jeg brukte burmesteren men synes ikke det var nok til at jeg kjøpte den. Vil da prioritere og få dempet rommet mitt bedre ;) det er både billigere og vil gi mer lydmessig gevinst for min del i mitt rom ;)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
En UPS med batteribackup og støyfiltrering. "eliminates all power threats" Dette fokuset blir vel litt feil, eller... Regner med at du er ute etter audio-forbedringer
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hva slags komponenter brukte du sammen med dette?

Trur dette med hvor mye en strømrenser hjelper på lyden kommer veldig anpå hvor du bor i landet, hva som er koblet på trafoen osv. ville tru at det vil hjelpe mer i oslo område en feks skien hvor jeg bor. har selv testet 2 typer strømrenser T+a og burmester merket at det ble noe roligere lydbildet spesielt når jeg brukte burmesteren men synes ikke det var nok til at jeg kjøpte den. Vil da prioritere og få dempet rommet mitt bedre ;) det er både billigere og vil gi mer lydmessig gevinst for min del i mitt rom ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har lurt på det der. Vil ikke en slik generator nærmest være en slags forsterker som genererer en 50 Hz tone? Forsvinner det ikke mye effekt på veien da? Virkningsgraden på en vanlig forsterker ligger vel på en 40-60%, og en rørforsterker på rundt 20%?
mvh
Hei!
Jeg er er ikke sikker på hvorvidt jeg forstår problemstillingen/spørsmålet.
Det er riktig at en slik generator nærmest er bygd opp som en (mono) forsterker.
Virkningdgraden på min PP 600 er da ca. 55-60%, dette sagt ut i fra at den (PP600) selv forbruker ca. 1,6 ganger mer strøm enn det de tilkopplede produkter "forbruker" (dette er noe jeg har lest på PS Audio forum for lenge siden.
Den nye har en virkningsgrad på ca. 85 % og er slik sett bedre, men så lenge man holder seg innenfor kapasiteten så er virkningen/generert størm den samme, noe jeg også regner som sikkert med de andre tilsvarende produktene.
De produktene som kobles til får jo "full" pakke med strøm, så fremt den samme kapasiteten ikke overskrides.
Altså slik ment at det er ikke noen forskjell mellom de tilkoblede produkters egen "effektivitet" sammnelignet mot direkte "veggdrift"

Jeg tror faktisk ikke at vifta på PPP i de fleste tilfeller med div. komponenter vil gå særlig ofte under normale innetemperaturer.
Dette kommer jo også an på på hvor mye strøm en over tid trekker gjennom den.
Noe som igjen samsvarer med hvor mye strøm en gitt effektforsterker
virkelig "krever" av strømtrekk ved et gitt volum, som igjen har noe med "driftseffekten" av den aktuelle høyttaleren.
Klasse A og rør vil jo trekke kontinuerlig mer strøm gjennom f.eks. PPP
enn klasse AB, slik at PPP hele tiden vil "jobbe" noe mer enn f.eks den rake motsatsen f.eks. mine Bel Canto eVo 2.
Min erfaring med min PP600 de gangene jeg har på displayet som kan vise hvor mange watt forbruket er og varierer, er at det er størst variasjon med klasse AB tilkoblet, ren klasse A har jeg ikke prøvd, mens
klasse D og rør har liten variasjon, med den forskjell at klasse D ligger mye lavere i strømtrekket enn rør (mye), dette har jo da noe med effektiviteten til de to konstruksjonene å gjøre.
Siden jeg kjøpte PP 600 før mine Bel Canto så var nettopp det valget påvirket av ønsket om å kunne bruke også effektrinnene på PP600 som jo tross alt har en begrensning.

Edit; Powerplant kan jo også stilles inn til ønsket frekvens, med de fordeler det kan innebære.
Mvh.KW
 
K

kiwi

Gjest
Burmester oo1 cd spiller, Burmester B50 Høytaller og Burmester 956 sluttrinn, Cardas kabling hele veien
Mvh: espen
Hva slags komponenter brukte du sammen med dette?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Om du skal bruke penger på ups bør den vere True On Line
Får å beholde stabil spenning bør ikke lasten bli mer enn ca 2/3 av maks, med virkningsgrad fra 60-90% bør du regne med viftestøy.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei!
Jeg er er ikke sikker på hvorvidt jeg forstår problemstillingen/spørsmålet.
Det er riktig at en slik generator  nærmest er bygd opp som en (mono) forsterker.
Virkningdgraden på min PP 600 er da ca. 55-60%, dette sagt ut i fra at den (PP600) selv forbruker ca. 1,6 ganger mer strøm enn det de tilkopplede produkter "forbruker" (dette er noe jeg har lest på PS Audio forum for lenge siden.
Den nye har en virkningsgrad på ca. 85 % og er slik sett bedre, men så lenge man holder seg innenfor kapasiteten så er virkningen/generert størm den samme, noe jeg også regner som sikkert med de andre tilsvarende produktene.
De produktene som kobles til får jo "full" pakke med strøm, så fremt den samme kapasiteten ikke overskrides.
Altså slik ment at det er ikke noen forskjell mellom de tilkoblede produkters egen "effektivitet" sammnelignet mot direkte "veggdrift"

Jeg tror faktisk ikke at vifta på PPP i de fleste tilfeller med div. komponenter vil gå særlig ofte under normale innetemperaturer.
Dette kommer jo også an på på hvor mye strøm en over tid trekker gjennom den.
Noe som igjen samsvarer med hvor mye strøm en gitt effektforsterker
virkelig "krever" av strømtrekk ved et gitt volum, som igjen har noe med "driftseffekten" av den aktuelle høyttaleren.
Klasse A og rør vil jo trekke kontinuerlig mer strøm gjennom f.eks. PPP
enn klasse AB, slik at PPP hele tiden vil "jobbe" noe mer enn f.eks den rake motsatsen f.eks. mine Bel Canto eVo 2.
Min erfaring med min PP600 de gangene jeg har på displayet som kan vise hvor mange watt forbruket er og varierer, er at det er størst variasjon med klasse AB tilkoblet, ren klasse A har jeg ikke prøvd, mens
klasse D og rør har liten variasjon, med den forskjell at klasse D ligger mye lavere i strømtrekket enn rør (mye), dette har jo da noe med effektiviteten til de to konstruksjonene å gjøre.
Siden jeg kjøpte PP 600 før mine Bel Canto så var nettopp det valget påvirket av ønsket om å kunne bruke også effektrinnene på PP600 som jo tross alt har en begrensning.

Edit; Powerplant kan jo også stilles inn til ønsket frekvens, med de fordeler det kan innebære.
Mvh.KW
Hei, du har helt rett, det var det jeg ville vite. Det dreide seg rett og slett om hvor mye strøm en sånn generator ville trekke.
Har problemer med dårlig dimensjonert strømnett i huset her, og lurte på hvor stor tilleggsbelastning en slik generator ville bety.
mvh
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Bestillt eller venter du på reviews fra kjøperene?
kommer til å kjøpe i løpet av 2007, så nei jeg har ikke bestillt enda.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er da vitterlig 10 kontakter på baksiden. Hva er de fem andre til?
Det er 10 kontakter på dem amerikanske versjonen og 5 på Schuko-versjonen.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Det er 10 kontakter på dem amerikanske versjonen og 5 på Schuko-versjonen.
Vi blir snytt, det er for lite, trenger minst 8 stk som jeg har på Shunyataen :-/
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det er 10 kontakter på dem amerikanske versjonen og 5 på Schuko-versjonen.
Tuller du? det kan da ikke vere mulig.
Det står 10 power port AC receptacles på goldenage sin hjemmeside også.
Jeg tror ikke det er forskjell på amrikanske og europeiske modeller annet enn at den er 220V.

Fem kontakter er jo alt for lite. Min Monsterpower HTS2600 har åtte kontakter og det er på grensen...
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Tuller du? det kan da ikke vere mulig.
Det står 10 power port AC receptacles på goldenage sin hjemmeside også.
Jeg tror ikke det er forskjell på amrikanske og europeiske modeller annet enn at den er 220V.

Fem kontakter er jo alt for lite. Min Monsterpower HTS2600 har åtte kontakter og det er på grensen...
Jeg har sjekkt debattforumet til PSAudio og mailet Paul McGowan direkte, så jeg føler meg rimelig sikker. Årsaken er at Schuko inntakene er større enn den amerikanske standarden.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.367
Antall liker
11.022
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
High Fidelity testet exactpower første halvår i fjor tror jeg, eller var det i 2005? De likte den svært godt. Vidar (teflonhjernen min streiker) testet den i et eller annet fidelity, og syntes ikke det var vært prisen i hans oppsett, men anbefalte folk uten dedikert kurs til hifien å gi den en sjanse.

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er da vitterlig 10 kontakter på baksiden. Hva er de fem andre til?
Hei!
Jeg vet jo ikke hva den nye faktisk har, men på min PP600 er det 4 shuko + 4 poweron altså i alt 8 stk.
Jeg så forresten en PP600 til salg ganske nylig, MP sin tidligere og den ble annonsert med 4 uttak, men det er feil den også hadde +4 poweron.
Jeg synes det er rart om den nye kun har 5 shuko og intet annet.
De burde i det minste fått plass til noen poweron, som tar liten plass.

Jeg tror det er Golden Age som også importerer Eac-Power (var det i hvert fall)
Mvh.KW
 

stigen

Medlem
Ble medlem
18.06.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
ERFARING MED PS AUDIO :

Hadde tidligere PS Audio P600 noen år. Øker tyngden i bunnen og "gir" mere kropp til instrumenter oppover. I senere år har hatt digitalforsterkeri, uten PS Audio ( nå P500) ville jeg ikke beholdt forsterkerne.
Var mest fornøyd med P600( uten vifte ,adskillig tyngere 50 kg). P500 hører man visften mellom melodiene. P500 kanskje bedre oppover.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hei!
Jeg vet jo ikke hva den nye faktisk har, men på min PP600 er det 4 shuko + 4 poweron altså i alt 8 stk.
Jeg så forresten en PP600 til salg ganske nylig, MP sin tidligere og den ble annonsert med 4 uttak, men det er feil den også hadde +4 poweron.
Jeg synes det er rart om den nye kun har 5 shuko og intet annet.
De burde i det minste fått plass til noen poweron, som tar liten plass.

Jeg tror det er Golden Age som også importerer Eac-Power (var det i hvert fall)
Mvh.KW
Hva slags uttak er de poweron greiene da?

Fikk forresten pakke på døra her i sted....

Pakke med stor P. Mål: 70x65x45 Vekt 49 kg.
Nissen kom sent i år.....hohoho..

Gjett hva det er! ;D ;D ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva slags uttak er de poweron greiene da?

Fikk forresten pakke på døra her i sted....

Pakke med stor P. Mål: 70x65x45 Vekt 49 kg.
Nissen kom sent i år.....hohoho..

Gjett hva det er! ;D ;D ;D
Hei!
PowerCon heter de ;)

Her kan du se de:

www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? Gå inn på kontakter/nettkontakter/div.nettkontakter.
Hmmmm! Ja, det var tungt og digert ::) Skulle nesten kunne tro det kunne være noe som har Powercon utganger ;D

Kan det være det?
Noe du har kjøpt av faren til en vi kjenner begge to ::)
Det får nok bli mitt tips.
Noe annet i den størrelsen og tyngde? Jeg må nok melde pass (lab?) ;)

Mvh.KW
 
Topp Bunn