Remastered-lydkvalitet

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lekker ny sveis, Valentino. Det blir kanskje det nye dette; highend dynamikkompressor for hjemmeaudio. Helt ny og fin nisje det der.
Jeg hadde lyst å si noe nedsettende om (snakeoil) kabelprodusenter her nå i sammenheng med dette, men overlater det diplomatisk til fantasien :)

Mvh Vidar P
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Sting skrev:
Sitter og hører på noen låter fra David Bowie som er remastered 24 bit og blir igjen overasket over hvor dårlig lyden ofte er på slike utgivelser. Har også noen utgivelser av Pink Floyd og Genesis som låter likt- alt minner egentlig om dårlige mp3 filer.
Kommer ikke til å kjøpe en cd til av slike før noen evt kan gå god for den først. Alle burde boikottet slike utgivelser til produsentene skjerper seg.
Gjelder dette jamt over alt som er remastered eller har jeg hatt uflaks?


De CD,ene av David Bowie du sikter til er vel fra 1999?

Det er flere band/artister som såkalt gir ut en 24 bit remastring, men spør du meg så høres det helt for jævlig ut nesten alle sammen :'(, men når det gjelder David Bowie så ville vel han ikke gi ut disse utgivelsene!
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hva er forresten signal/støy forholdet på gode mikrofoner for tiden? Det hjelper vel lite å ha masse å gå på på mediet så lenge man ikke får utnyttet det i opptaket?

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med hele Classic Records-katalogen fra 90-tallet, for eksempelets skyld kan man jo ta RCA Living Stereo-katalogen og BlueNote-katalogen.

NB! Masteringer kan være gode eller dårlige, på hvilket som helst tidspunkt i tid, med hvilken som helst teknologi, og uavhengig av om det er gjort annen mastering med samme musikkmateriale tidligere. Og dersom du forsøker å finne et system i det, hva som er bra og dårlig basert på om det står "re-" foran eller basert på årstall det er masteret, så ønsker jeg deg lykke til med det. Og håper du vil dele evt funn med oss utover. For jeg har ikke klart å finne noen form for system i hva som er gode eller dårlige masteringer.

Mvh Vidar P
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Vidar P skrev:
For jeg har ikke klart å finne noen form for system i hva som er gode eller dårlige masteringer.

Mvh Vidar P
Ikke jeg heller. :)
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Man skrev:
Kan dere som påstår at dere har gode erfaringer med 90talls-remastere komme med eksempler?
Inntil da må jeg dessverre si at dere er på bærtur.
Jeg har langt på vei trukket den same konklusjonen som deg, men det finnes da noen CDer utgitt etter 1990 som låter knall.

Disse kommer jeg på i farta som ikke er først utgave på CD (remastered).

Barry Diament remastringene av Bob Marley utgitt i 1990.
Gentle Giant utgitt på Terrapine Trucking/Road Goes on Forever 1992-1994
Jade Warrior utgitt på Background i 2000.
Agitation Free utgitt på Garden of Delights i 2002.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Tør ikke å gjenta det, men har brukt veldig mye penger på nyere utgivelser (remastringer) på CD mediumet. Føler meg faktisk direkte lurt, men enkelte lyspunkt er det langt der inne i tunnelen ;D

For eksempel så er alle Stranglers (orginal master tape) sine album fra 2002 i tilfredstillende lyd kvalitet!

Har nettopp kjøpt Ultravox (orginal master tape) Rage I Eden og Vienna, men kunne vel like godt ha beholdt EMI gold fra 1999.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Man skrev:
Det er der du går i fellen som 99% av alle andre, Vidar P.
Du går utifra at mastering er en eller annen nødvendig mystisk prosess.
Det er det ikke.
I CD'ens barndom ble ting ofte ikke "mastret". Det ble kjørt en flat transfer fra studiomaster til CD. CD'en sine tekniske spesifikasjoner tilsa at mastering ikke er nødvendig slik som man er ved Vinyl. Det var også mangel på software for å redigere lyd på PC'er eller andre spesialtilpassede maskiner, slik at det enkleste var å en flat overføring fra master. (at man i noen tilfeller brukte kopier av studiomastre som det var tuklet med, er en annen ting)
Disse tidlige platene låter uhyre bra, det er så mye mer musikk som kommer fram i forhold til remasterne.
Når så mastering er en unødvendig prosess, så sier det seg selv at en remaster kan kun gjøre 1 ting: degradere lyden.

Eksempler: De første utgavene av Miles Davis som kom i 84/85. Allerede året etterpå kom de i en eller annen Jazz Master Classics som var digitally remastered, hvor lyden ikke er i nærheten av de første utgavene. Heldigvis har jo lyden aldri vært direkte dårlig her.
Den remixede versjonen av KoB (med rørutstyr) har kommet i minst 3 utgaver. Paradokset er at den siste utgaven i 2008 låter best (den er "minst" remastret) , mens de første utgavene + remasteren i 2006 er klippet ihjel. Men 2008-remasteren har fortsatt et godt stykke opp til utgaven fra 1984.

David Bowie Rise and fall of Ziggy Stardust, som original "flat" fra studiomaster 1984.
Ryko remaster 1990, Ryko au20 remaster fra 1994 (tror jeg), 30års jubileum 24-bit remaster fra 2002.
1984 utgaven best, så kommer Ryko 1990, så ryko 1994 Au20, så 24bits utgaven som er helt helt på tryne. Dette gjelder alle Bowie-albumene. For hver remaster er bassen og/eller diskanten, og volumet boostet mer og mer.

Dire Straits Brother in Arms. original pressing fra 1985. En senere remaster hvor volumet er litt hevet. Så den kjente SBM-remasteren, hvor bassen er boostet ganske mye, og diskanten har fått den typiske hifi-hevingen. Den har fortsatt god lyd, og det klipper ikke, det er kun normalisert, men langtfra originalen. Dette gjelder også alle andre tidlige Dire Straits-album. Going Home fra Alchemy Live fra første utgaven har en helt utrolig waveform :D

Man kan selfølgelig overgå disse førsteutgavene med letthet, det er bare å overføre flatt fra studiomaster med moderne A/D-teknologi, og for mye klassiske musikk, er det kanskje slik det har foregått. Jeg vet ikke, men jeg stiller meg litt tvilsom til om det er tilfelle.

Har tidligere stilt meg svært kritisk til blant annet MFSL sine remasters.
Det er noen få gullkorn iblant. Det siste jeg oppdaget var MFSL sin remaster av DSOTM, den låter skikkelig bra! D.v.s *prikklikt* original-utgaven på CD, med kun en ørrliten touch bassboost :)

Et par til :
Førsteutgavene av Iron Maiden fram til ca 1992 *eier*! (flatt fra studiomaster her også)
De første av Bon Jovi, disse eier også totalt :D

Jeg er forøvrig lite opptatt av "god lyd", men kompresjon, det er døden altså.

Det skulle forundre meg utrolig mye om ikke utgivelser etter 1980 ikke har en stereobuss-kompressor på seg. Enten direkte fra bordet eller via outboard utstyr. Om ikke de er mastret (noe det godt kan være selv om det ikke står noe sted, det kan være volumjustert og komprimert i miks) er de i hvertfall justert for vinyl og CD og helt sikkert komprimert, enetn via utstyr eller via nivå på tape. Dette er også mastering i enkel form.

Så flatt fra miks er det neppe.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Ellers så gjør lydteknikere verden over det de kan.........

Sakset fra ProSoundWeb, forum for kjente lydteknikere.

Denne fra Bob Katz

Og fra Johannes Voggenthaler
 

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Limiting, hard komprimering, klipping ER nivåjustering i dag. Det er eneste måten å få det enda høyere på uten å faktisk gå over grensen til konverterene.
Mastering er nivåjustering pluss eq pluss noen andre triks.
Og man bør nok mastre, både for CD og vinyl, resultatet blir som regel mye bedre. Hvis du ikke skjønner vitsen, må det gjøres et stort og bredt søk på emnet. Selv om det ikke er noe tvil om at endel overdriver i dag. Men de har lån og hus og barn de også, hvis de ikke gjør det slik selskapene vil, får de ingen jobb.

Og jeg er enig med deg at endel remasters er elendige, kanskje det nå kommer "Remastered for PC-audio", nytt marked vet du. Så får vi håpe at neste utgave blir bedre.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Bumper denne. Jeg har fått øynene opp for bowie og lurer da på hvilke plater som gir godlyd?

Noen som har hørt platinum collection? Hvordan er kvaliteten på denne plata?

Synes flere av de gamle platene hans har grusom kvalitet.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har hørt den, men byttet til vinyl replica (Japansk), og synes at lyden er mye bedre på disse utgivelsene!

Mener å huske at platinum Coll. har ganske gamle utgivelser/melodier!
 
Topp Bunn