Remastered-lydkvalitet

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
asbjbo skrev:
Tidlige innspillinger som ble produsert med tanke på CD kunne derimot låte ganske bra fra start. Jeg hørte tilfeldigvis på Dire Straits "Love over Gold" her i går på CD fra 1982. Knopfler var visst litt fascinert av de 96 dB dynamikk som plutselig var mulig å spille inn på en 16-bits CD, for der bruker han ganske mye av den! Riktignok må jeg sette volumkontrollen 10 dB høyere for den plata enn for det meste annet, men nå har jeg til og med fjernkontroll med presets, så det er en overkommelig jobb.
Dette er faktisk den utgivelsen som gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg sendte nemlig en lydfil (Private Investigations) til en kamerat som eksempel på god musikk (trodde jeg), og fikk svar tilbake om at her var jo dynamikken kraftig dempet. Nå er ikke "Love Over Gold"-remasteren det dårligste eksempelet på remastring, men jeg fikk tilbake Private Investigations i 1982-versjon, og det er jo tydelig mindre trykk i Remaster-versjonen som jeg var i besittelse av. Dette er en av platene jeg har kjøpt brukt i original 1982-utgave i senere tid. Noe mer sus og lavere generelt nivå, men dynamikkpeakene er bare herlige på originalen. Den perfekte remaster av denne ville for meg vært en utgave der man beholder dynamikken men gjør en viss grad av støyfjerning.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Duelund_Support skrev:
Enig har endnu ikke hørt remastered udgivelse der ikke var dårligere end orginal. Virker omtrent som normalt støjfilter der også fjerner ønskelige informationer.
Ja, også støyfiltere skal definitivt anvendes med måte. Etter min mening har de vel bare nyttig funksjon i svært lavmælte musikkpartier der evt. støy truer med å overdøve de finere nyansene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Hvor kan jeg finne et enkelt program for å gjøre en kvalitetskontroll på CD'er? Forekomst av digital klipping, crest-faktor, gjerne grafisk visning av bølgeform? Jeg har tenkt å sende en del i retur med krav om pengene tilbake, men vil kunne dokumentere det jeg sier.
Audacity gir en gratis pekepinn. Vet ikke om man kan finne crestfaktoren med det (har ikke forsket på det), men de andre dekkes.
dtddiver brukte vel siste (beta) release av Audacity her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=28826.0
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
vredensgnag skrev:
OK - her kommer en avsporing, men den har relevans.
Jeg vedder på at ingen her har lest "Greven av Monte Christo" av Alexandre Dumas, père.

Før du hopper i stolen av indignasjon. Den opprinnelige versjonen, slik Dumas skrev den, var på hele 1300 trykte sider. I ettertid tok forleggere og strøk "uvesentligheter" og sidespor, for å få ned sidetallet og gjøre boken billigere å utgi. Dette har skjedd med et stort antall bøker, og lenge før Reader's Digest gjorde noe tilsvarende for at deres lesere skulle kunne spare tid.

Buyer beware, sier nå jeg, om det er bøker eller musikk. Og den opprinnelige versjonen av Greven er forøvrig en fantastisk bok, som nesten ingen har lest. Cappelen Damm utga en versjon i 1983 på hele 195 sider - da kan vi snakke om kompresjon!!! Aschehoug har en på 472 sider, ca. 1/3 av originalen ...
Jeg har lest den en gang i tiden. Neppe versjonen på 195 sider, da den versjonen jeg leste var fordelt over to relativt tykke bind (eller var det tre?)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Voff skrev:
<snipp> lyspunktet er at vinyl er blitt tidens high-end medium <snipp>
Der fikk jeg Calvadosen i halsen! Hihi!
Du mener for alvor at vinylformatet teknisk kan konkurrere med 16/44.1?
Det er ikke problemet. Problemet er at dagens CD-utgivelser gjerne utnytter 10dB av dynamikkpotensialet til CD (som vel ligger over 96dB). Enkelte klassisk- og jazzutgivelser utnytter opp mot 20dB, og da låter det ikke så galt, faktisk.
Til sammenligning er vinylutgivelsene jevnt over mer dynamiske i dag, dessverre.

Jeg er enig i at CD teknisk er et medium som er overlegent vinyl, men dessverre er utgivelsene så dårlige at de like gjerne kunne vært 8/44.1 istedenfor 16/44.1 (satt på spissen).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har da klassiske plater med langt over 20dB crestfaktor.

Det er en FALLITT å utrope vinylmediet til en lydvinner på grunnlag av grådighet/forbrukersløvhet.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
asbjbo skrev:
Litt det samme med kompresjon også; Dire Straits "Love over Gold" kunne kanskje vært litt bedre tilpasset normale lyttesituasjoner. Husker jeg hørte på den i bilen på '80-tallet, og det var et par av sangene jeg aldri helt fikk med meg fordi tekst og annet druknet i bakgrunnsstøyen. Nå, 25 år og mange hundre watt senere, hører jeg fint hva som egentlig er på plata, men hvis jeg stiller volumet slik at jeg lett hører detaljene i introen (synth og etterhvert akustisk gitar), så blir jeg pent nødt til å skru ned volumet senere for at ikke ørene mine skal ramle av. Mens en del nyere CDer er så hardt komprimert at de bare er flate og kjedelige å høre på i bilen også.
Jeg kaller dette kunstnerisk frihet. Telegraph Road er en kongelåt, et mesterverk Den begynner i det nesten uhørlig lavmælte (dette er vel et sted man med fordel kunne brukt forsiktig støyreduksjon for å skille musikken fra støyen i originalutgivelsen). Så bygger den seg sakte, sakte opp. Hører man på teksten kan man av dette også finne en parallell fra naturens stille, uberørte harmoni, der man nesten kan høre gresset gro, spiren til sivilisasjonen som vokser og tar over stillheten og som ender i en høyrøstet, nesten kaotisk sivilisasjon som for alltid har tapt verdien som naturens uberørthet hadde. Nei, da får det heller være at man ikke hører de første minuttene gjennom bilstøyen, mener nå jeg.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Jeg har da klassiske plater med langt over 20dB crestfaktor.

Det er en FALLITT å utrope vinylmediet til en lydvinner på grunnlag av grådighet/forbrukersløvhet.
Vinylmediet er ikke en lydvinner teknisk sett. Men dessverre har dagens plateselskaper valgt å gi ut musikk optimalisert for billige øreplugger og mikroanlegg på CD-mediet, som evner så mye, mye mer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.434
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg har da klassiske plater med langt over 20dB crestfaktor.

Det er en FALLITT å utrope vinylmediet til en lydvinner på grunnlag av grådighet/forbrukersløvhet.
Foreløpig (?) gjelder vandalismen stort sett pop/rock, men den har begynt å smitte over til jazz også, spesielt i grenselandet mot pop. Så vidt jeg vet er klassisk ganske upåvirket. (Synes jeg ser en dirigent si, litt truende, til mastering engineer: "Make MY record sound louder than ALL the rest!!" mens han fekter med taktstokken. Not.)

Fallitten er plateselskapenes og produsentenes, som har prostituert både seg selv, artistene og mediet i den tro at konsumentene har blikkører, at de selv kan kontrollere konsumentens volumkontroll, og at konsumenten kjøper mer hvis det låter høyere. Kanskje sant til en viss grad til å begynne med, men nå har galskapen gått så langt at disse aktørene fortjener den kommersielle fallitten de er i ferd med å få. Dessuten begynner lydkvaliteten selv på bærbare enheter (mobiltelefoner! iPods!) å bli såpass bra at man lett hører ødeleggelsene, selv der.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
asbjbo skrev:
Fallitten er plateselskapenes og produsentenes, som har prostituert seg, artistene og mediet i den tro at konsumentene har blikkører, at de selv kan kontrollere konsumentens volumkontroll, og at konsumenten kjøper mer hvis det låter høyere. Kanskje sant til en viss grad til å begynne med, men nå har galskapen gått så langt at disse aktørene fortjener den kommersielle fallitten de er i ferd med å få. Dessuten begynner lydkvaliteten selv på bærbare enheter (mobiltelefoner! iPods!) å bli såpass bra at man lett hører ødeleggelsene, selv der.
Støtter analysen din.

Jeg mener at volumkrigen over tid vil være ødeleggende for alle parter, for de som lager musikk, for de som distribuerer/selger musikk og for publikum/lytterne, fordi gleden med musikklytting vil forsvinne. Når underbevisstheta forteller deg at musikklytting gjør deg sliten og trett i hodet, da vil du gjøre mindre av dette.
Hvis eierne av de store plateselskapene fikk en rapport på bordet som dokumenterte dette, ville de kanskje endre retninga. Men det er ikke alt som like lett lar seg dokumentere, da må man heller bruke vett og forstand.
 
S

slowmotion

Gjest
asbjbo skrev:
Litt det samme med kompresjon også; Dire Straits "Love over Gold" kunne kanskje vært litt bedre tilpasset normale lyttesituasjoner. Husker jeg hørte på den i bilen på '80-tallet, og det var et par av sangene jeg aldri helt fikk med meg fordi tekst og annet druknet i bakgrunnsstøyen. Nå, 25 år og mange hundre watt senere, hører jeg fint hva som egentlig er på plata, men hvis jeg stiller volumet slik at jeg lett hører detaljene i introen (synth og etterhvert akustisk gitar), så blir jeg pent nødt til å skru ned volumet senere for at ikke ørene mine skal ramle av. Mens en del nyere CDer er så hardt komprimert at de bare er flate og kjedelige å høre på i bilen også.

OK, så det finnes en slags gyllen middelvei her også. Ideelt burde det sitte en obligatorisk kompressor i hver avspillingsenhet for at lytteren kunne tilpasse avspillingen til forholdene, som f eks hvor mye bakgrunnsstøy det er. Gjerne noen presets tilpasset egenskapene i spilleren også, slik at en kjøkkenradio hadde hardere kompresjon som default enn et midianlegg. Da kunne det vært en slags standard for nivå på CD'er, som det er på filmer, og vi ville sluppet hele problemet. Men svina ville sikkert fusket da også.
Jeg kan ikke forstå at noen ønsker mindre dynamikk på platene?
Forstår jeg deg riktig?
 
S

slowmotion

Gjest
Valentino skrev:
Jeg har da klassiske plater med langt over 20dB crestfaktor.

Det er en FALLITT å utrope vinylmediet til en lydvinner på grunnlag av grådighet/forbrukersløvhet.
Jeg tror at en av hovedgrunnene til at vinyl kan lyde såpass bra er kvaliteten
på platene. Ikke glem at flesteparten av vinylplatene er fra før loudnesskrigen,
fra en periode hvor god lydkvalitet var viktig. Og en del av de nyutgitte platene
har også god lyd, fordi vinylen ikke har kapasitet til at musikken kan være på maksvolum hele tiden. Det er rett og slett ikke plass på plata ...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.434
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Jeg kan ikke forstå at noen ønsker mindre dynamikk på platene?
Forstår jeg deg riktig?
Nei, ikke helt. Jeg vil helst ha musikalsk riktig dynamikk på platen, altså en perfekt gjengivelse av den musikalske idéen uten hensyn til begrensninger i avspillingsutstyr eller bakgrunnsstøy i lyttesituasjonen. Det betyr i praksis veldig mye mer dynamikk enn hva vi avspises med nå, kanskje noe slikt som de 20 dB crestfactor som Knopfler brukte i '82 og som Valentino fortsatt finner på klassiske innspillinger. Produsenten bruker også masse kompresjon og annen manipulering av dynamikken for å få til det musikalske uttrykket, eksempelvis å balansere forskjellige instrumenter i lydbildet eller å skape mer sustain i en gitar.

Men så erkjenner jeg at enkelte lyttesituasjoner ikke ligger til rette for å gjengi all den dynamikken som bør være på opptaket. Det kan være bakgrunnsstøy som spiser dB nedenfra, det kan være begrensninger i avspilleren, det kan være et ønske om å ha musikken som lydtapet i bakgrunnen mens man gjør noe annet, eller kanskje til og med personlig smak - selv om mange av oss ikke vil dele den smaken. Det vil hverken være ønskelig eller mulig å gjengi 120 dB dynamikk (fullt symfoniorkester) i en bil mens man kjører.

Derfor synes jeg den eventuelle globale kompresjonen hører hjemme i avspilleren, for at ikke alle innspillinger skal tvinges gjennom kjøttkverna for å låte "høyt" under verst mulige lytteforhold. Hadde det vært en slik kompressor i Philips-radioen i Kadetten min i 1982, så hadde jeg kanskje brukt den for å høre hele sangene over all ulyden. Det var derimot en equalizer der, og jeg gjorde mye rart med den. Loudness-knapp har man også sett. Noe slikt, men for dynamikken, sånn at vi andre kan få ha musikken vår ubesudlet.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er jo nesten paradoksalt, men mens hifi-verdenen avspises med dårlig dynamikk og flat mastring på overdrive, så er det i filmverdenen en trend der lydformatene blir bedre og mer oppløste og dynamikk definitivt er dagens agenda.

Surroundprosessorene selv i de billigste anlegg er utstyrt med dynamikkompresjon som kan skrus av og på etter preferanser og behov. Og likevel er det mange i hifi-verdenen som ugleser dem som har fler enn to lydkanaler og et display i oppsettet sitt. Det er liksom ikke ordentlig hifi, men for meg som har en fot i begge leire, så ser jeg at dette fungerer glimrende i hjemmekinoverdenen.

Jeg er derfor enig i at dynamikkompresjon bør ligge som en EVENTUELL funksjon i elektronikken, og ikke i kildematerialet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.434
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg mente nok også at kompresjonen skulle være i alle andres utstyr, ja. Selv bruker jeg tid og penger på å jakte opp alle kilder til kompresjon i signalkjeden, men legger jo merke til at resultatet egner seg mindre og mindre til bakgrunnsmusikk i middagsselskap. Det vil liksom ha oppmerksomhet når en skarptromme smekker til, uansett lyttevolum. Et godt tegn, synes nå jeg. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Noen burde ha standardisert innspillingsnivå (RMS) på CD-plater og dess like, f.eks. til -30dB FS - evt så burde alle CDutgivelser merkes med RMS-nivået. Replay gain er et mulig alternativ for de som har musikkserver, men det hjelper intet på at lyden er kastrert i studio/produksjon/mastering. Det er kanskje på tide å kjøpe seg en «compander». «You want everything louder than everything else?»

mvh
KJ
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
:) Hei..

Når det er snakk om kvalitet på remastrede plater.
Er det noen som har sjekket lydkvaliteten på den remastrede utgaven av "To Rustne Herrer"

Den er merket med "oppgradert Lyd" - og "Norsk på Nytt"
Det høres utnektelig meget bra ut..... :D
Platen anbefales forøvrig med: "løp og Kjøp" ;D
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...Hvis vi bare ser på dynamikk vil en god vinylplate kanskje greie 70 dB...
Ved hvilke frekvenser måler man 70dB dynamikk på vinyl? -Ved 1000 Hz, kanskje?

Undre meg på hva dynamikken er i bassen. Finnes det målinger på dette?

CD har jo 96dB dynamikk for alle frekvenser. Etter å ha anskaffet meg et anlegg med dynamisk kapasitet for alle frekvenser, så må jeg si at jeg setter veldig pris på CD-mediets prestasjoner både mht bassdynamikk og dypbass. Det gir en alternativ realisme i lyd, i forhold til vinyl. (Som på sin side også kan låte veldig realistisk og bra, men på en annen måte. (For å ta kortversjonen, da). HP i TAS har vært inne på noe lignende. Han snakker om CD og vinyl som 2 alternative verdener.
 
S

slowmotion

Gjest
Ja det burdre være dynamikk i bøtter og spann på CDer.
Men når de blir mikset slik som de ofte gjør ....

Jeg har lest at realistisk dynamikkområde på vinyl er opp mot 50dB ved gode utgivelser.
Litt mer hvis vi regner at vi hører ned i støygulvet. Og det gjør vi jo.

;)
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Sting skrev:
Sitter og hører på noen låter fra David Bowie som er remastered 24 bit og blir igjen overasket over hvor dårlig lyden ofte er på slike utgivelser. Har også noen utgivelser av Pink Floyd og Genesis som låter likt- alt minner egentlig om dårlige mp3 filer.
Kommer ikke til å kjøpe en cd til av slike før noen evt kan gå god for den først. Alle burde boikottet slike utgivelser til produsentene skjerper seg.
Gjelder dette jamt over alt som er remastered eller har jeg hatt uflaks?
Hei!

Har ikke lest hele tråden her men siden jeg er PF og Genesis fan lurer jeg på hvilke utgivelser det er du mener som låter som MP3 filer?

mvh,
OS
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Ja det burdre være dynamikk i bøtter og spann på CDer. Men når de blir mikset slik som de ofte gjør ....
Ofte og ofte, Fru Blom. Jeg har et par tusen Cder, hvorav en del remaster, og er generelt godt fornøyd med lyden. En og annen skuffelse blir det, men også noen positive overraskelser. Men jaggu er det også mange flate/kjedelige/livløse vinylplater der ute.

Jeg har lest at realistisk dynamikkområde på vinyl er opp mot 50dB ved gode utgivelser.
Litt mer hvis vi regner at vi hører ned i støygulvet. Og det gjør vi jo.
Tilbake til dette poenget, så skulle jeg likt å se en kurve/graf for en god vinylriggs dynamikkprestasjon i området 20 - 20kHz. Jeg googlet litt nå, men fant ikke noe. Noen som har sett en slik måling? -Eventuelt at måledataene er gjengitt i tabelform for et utvalg bassfrekvenser. Jeg tipper at 50dB kun oppnås i et snevert mellomtonregister, mens det blir betydelig dårligere på flankene, og i sær i bassen.

For min egen del så oppfatter jeg dypbass på vinyl som meget komprimert, og i mono selvsagt. (For å være litt ondskapsfull så kan man si at vinyl låter bra i bassen pga. komprimering). På dette punktet synes jeg CD låter mye bedre. Dypbass er ikke så viktig for mesteparten av musikken, men bidrar altså til "realisme" i lydgjengivelsen.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Sammenligningen mellom dynamikk fra produksjoner for musikk og filmlyd er interessant. I mine ører støtter det en forklaring basert på at musikk i større grad er produsert for "bakgrunnsunderholdning" mens film produseres for "hovedunderholdning". Det er kanskje ikke så mange av kjøperne av musikk som virkelig setter seg ned og lytter konsentrert til f.eks. pop/rock musikk? Skal man se en film så er det kanskje mer sannsynlig at man ikke pusler med så veldig mye annet samtidig..? Det hadde også vært interessant å vite mer om hvordan produsenter tenker rundt dette.

Mvh
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
Ja dette er et kjempeparadoks. Filmlyd innspilles med bedre dynamikk enn mye populærmusikk. Tragisk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Tilbake til dette poenget, så skulle jeg likt å se en kurve/graf for en god vinylriggs dynamikkprestasjon i området 20 - 20kHz. Jeg googlet litt nå, men fant ikke noe. Noen som har sett en slik måling? -Eventuelt at måledataene er gjengitt i tabelform for et utvalg bassfrekvenser. Jeg tipper at 50dB kun oppnås i et snevert mellomtonregister, mens det blir betydelig dårligere på flankene, og i sær i bassen.

For min egen del så oppfatter jeg dypbass på vinyl som meget komprimert, og i mono selvsagt. (For å være litt ondskapsfull så kan man si at vinyl låter bra i bassen pga. komprimering). På dette punktet synes jeg CD låter mye bedre. Dypbass er ikke så viktig for mesteparten av musikken, men bidrar altså til "realisme" i lydgjengivelsen.
Jeg tror dynamikk er stort sett uavhengig av frekvens bortsett fra det som kolliderer med støyfrekvensen.
Har du prøvd en moderne platespiller? Jeg klarer ikke å merke noen forskjell mellom CD og LP når deg gjelder enkelte frekvensaspekter (isolert sett) ved daglig lytting. Muligen en kontrollert A/B test vil avsløre forskjeller. De eventuelle der finnes tror jeg er mer pga av mastring en medium. F.eks er bassen bedre og dypere på Telarc 1812 på LP enn på CD.

På 80-tallet derimot, på platespilleren jeg hadde da, var bassen adskillig mer svampete enn CD....
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Ja, trist pedal. For hadde populærmusikk blitt innspilt med bedre dynamikk ville den i alle vært mer populær for mitt bruk.

Noen lyspunkter finnes dog. Hørte igjennom denne i dag [Chess, Original recording 1964, CD remaster 1999]:



Dette høres ut som brukbar dynamikk på mitt anlegg. Et par ganger, mens han virkelig gauler til, skvatt jeg i stolen.


Mvh
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Ja det burdre være dynamikk i bøtter og spann på CDer.
Men når de blir mikset slik som de ofte gjør ....

Jeg har lest at realistisk dynamikkområde på vinyl er opp mot 50dB ved gode utgivelser.
Litt mer hvis vi regner at vi hører ned i støygulvet. Og det gjør vi jo.
For svært gode og jomfruelige vinylutgivelser har jeg hørt snakk om et SN på omkring 60 dB (støy med «fult» frekvensområde 20-20K Hz, sikkert A eller B vektet) ref. til nominelt nivå ved 1 KHz), med et tilegg av en overstyringsmargin på omkring 10-15-20 dB i området ca 300-3K Hz (helt avhengig av PU/arm mv.). Et «fullfrekvens» SN på 60 dB kan tilsi et «støygulv» på omkring 80-90dB under referansenivået ved 1 KHz (helt avhengig av frekvensfordelingen av støyen og hvilken vekting som er brukt i SN målingen). Summa summarum kan dette tilsi (forusatt at hukommelsen min er på riktig jorde, og at kilden jeg ikke husker er til å stole på m.v.) et maksimalt dynamikkområde/-spenn i frekvensområdet omkring 1 KHz på opp til 100-105 dB for de mest jomfruelige vinylugivelser avspil i et «clean room», uten akustisk tilbakekobling og med en nypolert diamant på PU. Ulempen med vinyl er bl.a. at man ikke kan spille inn/av bredbåndede signaler på nominelt nivå og at overstyringsmarginene på frekvensfløyene forsvinner som dugg for solen.

mvh
KJ
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
I all min uvitenhet KJ: Hva menes med overstyringsmargin i innlegget ditt?

Mvh
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Det er ikke det samme å mikse for CD/digitalt som for vinyl. Man har endel begrensninger, derfor kan det ikke brukes samme mastering for disse.
Bassen blir ofte komprimert/justert som pedal har registrert, slik at man ikke skal bruke for mye plass og ikke få for mye "sving" på nålen.

Nivåer leser ikke likt ut for analog og digital, man kan f.eks. overstyre analoge kretser/tape og få harmonisk forvrenging, det kan man IKKE med digitalt.

Litt info om dette: http://www.recordtech.com/prodsounds.htm
 
S

slowmotion

Gjest
pedal skrev:
slowmotion skrev:
Ja det burdre være dynamikk i bøtter og spann på CDer. Men når de blir mikset slik som de ofte gjør ....
Ofte og ofte, Fru Blom. Jeg har et par tusen Cder, hvorav en del remaster, og er generelt godt fornøyd med lyden. En og annen skuffelse blir det, men også noen positive overraskelser. Men jaggu er det også mange flate/kjedelige/livløse vinylplater der ute.
Jeg er stort sett enig. Men det er veldig avhengig av musikktype.
På mye av musikken jeg liker er lyden ofte mye bedre på de gamle vinylplatene
enn på CD-utgivelsene. Og det er synd, for jeg fortrekker å spille CDer
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
toref skrev:
I all min uvitenhet KJ: Hva menes med overstyringsmargin i innlegget ditt?

Mvh
Overstyringsmargin på vinyl er det maksmalt mulige utstyringsnivået ut over det nominell nivået (ofte angit i x cm/s). Dersom du sjekker spec på PUer så finner du at de gir en viss utgangsspenning for 3,6 eller 5 cm/s (varierer litt etter hvilken std de spec'er etter). Det er det nominelle maksnivået på vinylen. Det maksimalt mulige (med stor risiko for høy forvregning og store sproingsproblemer, foruten redusert spilletid og andre inspillingstekniske problemer mv.) er i området 10-15-20 dB over dette. Generelt sett er det OK å utnytte overttyringsmarginen ved transienter (gitt at frekvensinnholdet i transienten er innenfor de fysiske grensene for hva kuttehodet kan få til), men det er mer problemetis å bruke den til «vedvarende» toner o.l.

mvh
KJ
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
10-20dB ekstra til transienter er jo en veldig gunstig situasjon. Har dette sammenheng med at vinyl forvrenger mer "harmonisk" enn digitale innspillinger?

Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
toref skrev:
10-20dB ekstra til transienter er jo en veldig gunstig situasjon. Har dette sammenheng med at vinyl forvrenger mer "harmonisk" enn digitale innspillinger?

Mvh
Det har først og fremst sammenheng med 1) at vinyl ikke har et entydig definert maksimalt nivå (som digitalmedier hvor 0 dB FS er det meste som du kan trekke ut av mediet), og 2) at vinyl ikke er egnet til sterkt kompriomerte innspillinger med stor båndbredde opp mot nominelt maksnivå. En aktiv utnyttelse av overstyringsmarginen i mediet er en «lek med ilden» og bør gjøres med stor forsiktighet og omtanke. Det skal også sies at forvregningen øker veldig fort når overtyringsmarginen utnyttes, og det er mange falgruver ift. vinylmediets «feil» og særegenheter. Det er heller ikke veldig mange forbrukere som har avspillingsutstyr som takler vinylplater med transienter på +20 dB.

mvh
KJ
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
trex skrev:
Bassen blir ofte komprimert/justert som pedal har registrert, slik at man ikke skal bruke for mye plass og ikke få for mye "sving" på nålen.
RIIA kurven tar seg vel i stor grad av dette og blir vel først et problem dersom det er svært dyp bass og/eller mye musikk som skal ha plass på plata. Telarcs 1812 er vel et bevis på at det lar seg gjøre (selv om få armer og pu kan spore denne!).
Jeg har flere plater med ektrem dypbass; jeg mener at Vangelis Soil Festivities (på vinyl) går under 20Hz uten at det forårsaker noe problemer med hensyn til rillene og plass. Det samme gjør vel Telarcs Saint-Saens orgelsymfoni på vinyl.
Jeg tror CD også utsettes for komprimering i bassen (og ellers også!) får å låte bra på gettoblasteren, i bilen og på I-poden....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
...
RIIA kurven tar seg vel i stor grad av dette og blir vel først et problem dersom det er svært dyp bass og/eller mye musikk som skal ha plass på plata. Telarcs 1812 er vel et bevis på at det lar seg gjøre (selv om få armer og pu kan spore denne!).
Jeg har flere plater med ektrem dypbass; jeg mener at Vangelis Soil Festivities (på vinyl) går under 20Hz uten at det forårsaker noe problemer med hensyn til rillene og plass. Det samme gjør vel Telarcs Saint-Saens orgelsymfoni på vinyl.
Jeg tror CD også utsettes for komprimering i bassen (og ellers også!) får å låte bra på gettoblasteren, i bilen og på I-poden....
Ikke helt. RIAA motkorreksjonskurven er flat mellom 20 og 50 Hz, og det samme er innspillingskurven. Ved fast nivå så øker rilleutsvinget fra 50 til 20 Hz, siden nivået er bestemt av hastigheten på nåla (cm/s). Vinylplater med høyt nivå (ift. nominelt maks nivå) i dette området vil ha kortere «potensiell» spilletid enn plater med mer moderat nivå. Det første tiltaket for å få bedre kontroll med bassen på vinyl er å mikse bass i mono under ca 150-250 Hz (siden «kraftig» horisontal modulasjon i rilla er enklere å håndtere enn vertikal modulasjon), dernest kreves en årvåkenhet ift. nivåene og avstanden mellom rillene og mht sporbarheten av sluttproduktet. Det er ganske mange frihetsgrader, men også tilhørende kompromisser og fallgruver å ta hensyn til ved pressing av vinyl.

mvh
KJ
 
S

slowmotion

Gjest
Voff skrev:
Jeg tror CD også utsettes for komprimering i bassen (og ellers også!) får å låte bra på gettoblasteren, i bilen og på I-poden....
Ja, det er jo det som er problemet. Mediet i seg selv har jo stor muligheter for veldig god lyd.
 
S

slowmotion

Gjest
hmmm

Det minner om noen gamle damer vi traff på i Oslo Konserthus for mange år siden.
De likte å sitte bakerst på balkongen, for da var ikke musikken så bråkete ....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
;D ;D ;D

Fantastisk. Helt utrolig hvor mye rart man kan lese.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
asbjbo skrev:
Gudbevaremegvel, og ha meg unnskyldt, jeg må bare vise et sitat herfra:

I think this is the real origin of the problem here:
1) Sound engineers who make the recording assume it will be listened to on a cheap or old system
2) They artificially increase the dynamic range so that their recording sounds more or less realistic on a cheap / old system
3) If you use a more modern / top of the line system (such as a portable CD / MP3 player), the dynamic range is too high. The only way to get it real is to use a dynamic compressor.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I Bakvendtland/der øst er vest/og fem og to er ni/ und so weiter und so weiter
 
Topp Bunn