Rem til Roksan Xerxes

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
830
Altså, jeg har en Roksan Xerxes som har vært en tro sliter i maange år, men for en tid tilbake ble det ulyder. Remmen, som er minst 20 år, hadde begynt å slure.
Enkelt nok, Ebay har mange som tilbyr ny rem, og jeg kjøpte fra en som virket lovende. Remmen ankom, passet fint og det var igjen musikk i furterommet. En kveld.
Dagen etter dro ikke platetallerkenen i gang, og det viste seg at remmen nå var slapp som en.....
Nytt forsøk, ny leverandør og samme resultat. Remmen holder noen timer før det er slutt.
Lageret er renset og smurt, og tallerkenen går lett rundt.
Er det meg eller remmene det er noe galt med, og i tilfelle remmene: hvor kan jeg tak i rem som holder?

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
219
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Eg klarte å pakke bort beltet til min xerxes da eg fløtta for ca ett år sia, bestilte så ett på ebay
- men den til 20 euro Valentino linke tel e 5x billigere og sikkert like bra

men dem har foretninger i Scotland også

ja eg brukte ett ekstra belte til en Clearaudio spiller i mellomtiden mens jeg ventet. fant beltet pakket i en eske sammen med med en likedan plastpose med nevnte CA belte. de er så åsi likens og eg monterte feilt belte først,. Roksan er litt smalere. Det gikk jevnt på 33,3 men 45 klarte CA beltet ikke og Roksan beltet var klar for utskiftning , målte 33.1 . det nye e helt grei og spiller bra no ca 1 år gammelt.
veldig glad i min xerxes , eg e 2. eier, hatt den som nr 2 spiller i 5-6 år , orginale eier brukte den fra -94 til 2010ish.
men den e litt lunefull. litt småplukk no e att gjenge innlegg forsvant fra sme-festet . også under flyttinga. Så no har eg en Rega arm på midlertidlig . Treverket til strømmforsyninga knakk i flere biter vistnokk.

Nydelig platespiller

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
830
Ja nå har jeg mottatt, og montert, nytt silikonbelte fra Dindiki. Forøvrig identisk med ett jeg fikk fra leverandør i England og bombe, det oppfører seg likedan. Funker fint i starten, men etter et døgn eller to, er det bare en slapp strikk. Motor og tallerken snurrer lett, så det er ikke problemet.
Nå har jeg fått gode tips på meldinger, så da prøver jeg det. Hadde sikkert vært billigst i lengden. 🙄

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.401
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan du gi oss tipsene? Det er alltid noe å lære. Anonymiser gjerne.

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
219
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Dette er etter ca 1 time

Screenshot_20250426_112036.jpg .
Dette etter ca 60 tima

Screenshot_20250428_003534.jpg

Samme beltet men også litt annet problem.

Er opptatt med bytur idag, tenker å eksperimentere med justeringer av motor. Blir senere i kveld muligens

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.401
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den er grei, men årsaken til at annet enn originalremmen går ad undas (myrdes? ref. vår venn inspektøren), vet du noe om det?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
830
Angående årsaken melder jeg pass, men jeg har kjøpt 3 remmer fra diverse (pirat)-leverandører. En gummirem var nesten brukbar, men hadde hørbar wow. Silikonremmene var stramme i starten, men strakk seg etter kort tids bruk. Som nevnt går motor og tallerken lett rundt, og stift-trykket er riktig. Gammel rem holdt i årtier, så de ekstra kronene for originalvare er nok verdt det.

Topp Bunn