Reloop turn5 og valg av pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Jeg har hørt begge de kombinasjonene- tilogmed med FIRE 180er :devilish: NAD av den årgangen funka gull, men det var noe med akkurat ECI2 og AW180 for min del..Hadde en periode på ti år med diverse EC-forsterkeri...dog i noe mindre klasse..Har eid 4,5/AW60 også..En toppstands ECI2 er fortsatt verd hele sin pris, såfremt du gir den høyttalere som lar den være seg selv uten negativt fortegn. PMC DB1 Gold funker stjerne der, men jeg hadde selv Snell M på´n..

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.064
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk fra AW180 til Classé CA300, til Chord SPM 1200B... Bratt kurve på ett år, og 850 ble byttet i NHT 2.9. Bortsett fra diskanten var de bedre enn 850. EC 4 1/2 ble byttet ut til fordel for Meridian 502.

Men nå er vi way OT her. 😁

M

medlem215396

Gjest
    Er det noe nytt å si i denne saken? Har hatt Turn 5 en god stund, men kun spilt med den medfølgende 2M Red. Etter å ha testet riaa trinnet i Naim SuperNait 3 ble jeg motivert til å kjøpe en alternativ pu som AT VM95SH.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Stover: Det burde da funke mer enn eksemplarisk, det..

M

medlem215396

Gjest
    Takk! Ingen nye oppdagelser da :) kjenner til AT fra før så da er det rimelig trygg grunn.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.064
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har AT VM95SH i utvalget av MM pickuper, og den er veldig bra. Særlig i forhold til hva den koster. Jeg nesten tenderer å foretrekke den foran 2M Black.

IMG_20190531_183044_edited_edited.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange faktorar som syter for kvaliteten til ein pickup.

Nålesliping er ein av dei, og tendensen er at dei meir avanserte slipingane er best, men det finnest unntak begge vegar. Dyre slipingar er gjerne også meir krevjande når det gjeld armval, og fleire Shibataslipingar vinn stort på å vere i ein ekstra lang arm. VdH likar seg veldig godt i tangentialarmar, har eg merka meg.

Talet på viklingar er også ganske viktig, meir usikker er eg når det gjeld materialet desse spolane er laga av. Eg har ikkje fått gjort direkte samanlkningar mellom gull- sølv og kopartråd, men Rudi har prøvd nokre pickupar som i hovudsak skiljer seg frå kvarandre på spolane, vinklingar og materiale. Eg har diverre ikkje fått diskutert dette med han så langt. Men eg trur at få viklingar er eit pluss. Det har med neste faktor å gjere:

Så har vi utgangssignalet frå pickupen. Når eg har hatt høve til å samanlikne low-medium-high-output frå MC-pickupkar (Benz, til dømes), er tendensen til at pickupversjonane med lågast utsignal er betre enn dei med fleire millivolt.. Men ein pickup med svært lågt output er ei utfordring til riaatrinnet,

Vekta av pickup, nålefane, og kor stiv denne er, er også faktorar som verkar sterkt inn, men det er vanskeleg å seie kva som er (mis)matching arm/pickup og kva som er eigenlyden til pickupen.

Eg tykkjer altså det er vanskeleg å gje gode råd om pickupar, spesielt utan å kjenne preferansane dine.

M

medlem215396

Gjest
    Dersom jeg skulle definere mine preferanser for en pu? At den passer til armen teknisk sett, det har jeg fått bekreftet fra kyndig hold at AT VM95SH gjør.
    At pris vs ytelse er på plass. Spiller åpent og innsiktsfult, uten å bli klinisk eller kald. Må ikke ha ekstreme basskvaliteter, velger først og fremst kvalitet.
    Får man sånt i noen grad til skarve 2K?

S

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.379
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her er det omvendt: SH gir mer varme og fylde i bassen enn ML. Uansett er begge to pickuper som "spiller åpent og innsiktsfult, uten å bli klinisk eller kald" og som git mer for pengene enn nesten alt annet jeg har hørt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.064
    Torget vurderinger
    1
    AT VM95SH er ikke tynn i lyden, men mer nøytral enn AT-VM95ML. Mer fokus på detaljer, eller mer varme eller fylde i lyden er det man kan velge mellom her. Begge er gode valg.

M

medlem215396

Gjest
    Har helt ny forsterker med integrert mm riaa trrinn og tenker jeg bør avvente innspilling/ erfaringer før pu velges. Ha fokus på totaliteten.

Har liggende en Tiger Paw Vulkan vegghylle som er ment brukt med Linn LP12. Det er en vesentlig vektforskjell mellom Reloop og LP12, har noen en formening om utfallet ved å bruke denne hyllen med T5?
    Den er solid nok, spikene vil nok grave seg inn i hylleplaten, men sånn ytelsesmessig?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Stover: Alle spillere har godt av en så god som mulig avkobling. Vegghylle er smart. Det som er enda smartere her er det du sier om å ha fokus på TOTALITETEN. Du har skjønt hva match er, og hvor mye den har å si for det totale resultatet 👍 Det burde langt flere her inne tenke langt mer på;) Både Black og AT funker gull med riggen din, men de gjør ting på langt forskjellige vis. Og har forskjellige krav/potensialer. I den klassen er Black min referanse, men jeg skjønner hvorfor du vil ha en SH også. Og med et integrert RIAA-trinn vil du ha mer igjen for å bruke SH. Av den enkle grunn at den ikke har like mye detaljeringspotensial som en Black. Men heller ikke like store krav for å låte bra. Dessuten er den prisa til en tredel av det en Black koster. Og basert på et hus til en HELT annen-billigere- pris. SÅ: Den vil da ha størst sjanse for å få ut potensialet sitt med en integrert RIAA :cool: Fordi alle 95-deler bortsett fra stylus er hentet direkte fra budsjettklassen.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.064
    Torget vurderinger
    1
    Mja, for å blande meg bort i debatten her som eier av både 2M Black og AT VM95SH så er sistnevnte til prisen rene røverkjøpet, og ikke like analytisk som 2M Black. Jeg har byttet mellom disse og finner Audio Technica's pickup å være et ypperlig valg dersom man ikke vil legge for mye penger på bordet. Men vil man ha gå et lite steg videre kan man godt bevilge seg en Black.

trondav

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Antall liker
    535
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    23
    Har en Reloop 3 og er knallfornøyd med Rega Exact 2 - kunnde det vært noe?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Trondav: Også det burde funke...er glad i Exact også ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn