Høyttalere Rel sub på class A

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvordan kobler man en Rel sub på klasse A forsterker? Samme måte som til klasse AB?

på sine nettsider har Rel instruks for klasse AB, D og rør
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Forskjellen befinner seg vel i hvordan man kobler til en REL sub til en balansert forsterker vs. en ubalansert. Da forutsatt at man bruker høynivå.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kun instruks for klasse D kontra de andre klassene
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Kan ikke se noget der taler for at der skal være forskel. Ser dog ingen fornuft i at bruge klasse a til sub.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"Velger man høynivåtilkobling må man være spesielt oppmerksom dersom stereoforsterkeren er en klasse D-forsterker. Grunnen til det er at der du vanligvis kobler til både pluss for begge høyttalerutganger samt minus til en av dem, må du velge en annen løsning for klasse D-forsterkere. Og grunnen til det er at der minus vanligvis bare går til jord, er det på rundt 90% av klasse D-forsterkerne en konstant spenning på minus-terminalen, ifølge REL. Derfor skal du i stedet koble til jord på forsterkeren i stedet. Dette kan f.eks. skje ved at di kobler en RCA til RCA på en ledig utgang på forsterkeren. REL Acoustics har laget en egen veiledning om dette med tilkobling til klasse D-forsterkere... " - ifra Audiophile.no
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En annen fallgruve med høynivåtilkobling av sub er når man har to monoblokker, men bare én sub. Da bør man ikke prøve seg med høynivåtilkobling, men koble via pre-out på forforsterkeren. Jeg sjekket dette med Bryston da jeg vurderte høynivåtilkobling via mine to monoblokker, men fikk til svar at "ikke prøv dette hjemme" - noe som kyndige hjelpere her på Hifisentralen støttet fullt ut.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En annen fallgruve med høynivåtilkobling av sub er når man har to monoblokker, men bare én sub. Da bør man ikke prøve seg med høynivåtilkobling, men koble via pre-out på forforsterkeren. Jeg sjekket dette med Bryston da jeg vurderte høynivåtilkobling via mine to monoblokker, men fikk til svar at "ikke prøv dette hjemme" - noe som kyndige hjelpere her på Hifisentralen støttet fullt ut.
Jeg er ikke spesielt kyndig, men som eier av 2stk Rel subber så vil jeg påstå at Rel sine howtos funker ypperlig og jeg bruker høynivå til musikk. Det har jeg gjort på 4 forskjellige forsterkere (alle A eller AB).

Over tid har jeg fundert mye og spurt/mast mye her på sentralen om hva som kan bli bedre. Har brukt mye tid og kalorier på å teste ut det jeg kan teste ut av forskjellige råd, men har endt opp med at Rel sine råd funker (best?).

Jeg har for øvrig klasse A i dag, med 2 stk Rel S3. Funker knall :)
 

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke spesielt kyndig, men som eier av 2stk Rel subber så vil jeg påstå at Rel sine howtos funker ypperlig og jeg bruker høynivå til musikk. Det har jeg gjort på 4 forskjellige forsterkere (alle A eller AB).

Over tid har jeg fundert mye og spurt/mast mye her på sentralen om hva som kan bli bedre. Har brukt mye tid og kalorier på å teste ut det jeg kan teste ut av forskjellige råd, men har endt opp med at Rel sine råd funker (best?).

Jeg har for øvrig klasse A i dag, med 2 stk Rel S3. Funker knall :)
Takk for svaret. Så da kobler du høynivåkabelen til din klasse A på samme måte som om det var en klasse AB?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for svaret. Så da kobler du høynivåkabelen til din klasse A på samme måte som om det var en klasse AB?
Prikk likt :)
Har du 2stk så kobler du sort kabel på minus og de to andre på pluss (ofte rød). Og ditto på den andre kanalen.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har en Luxman L-595A SE (dyr som f...)men den låter ganske bra synes jeg
 

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har en Luxman L-595A SE (dyr som f...)men den låter ganske bra synes jeg
Interessant. Jeg har tittet på (og lyttet i butikk) på Luxman 550. Har dessverre ikke fått låne med hjem. Men har hatt Sugden og Pass Labs på hjemlån. Er ganske sikker på at jeg ønsker meg en klasse A :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Interessant. Jeg har tittet på (og lyttet i butikk) på Luxman 550. Har dessverre ikke fått låne med hjem. Men har hatt Sugden og Pass Labs på hjemlån. Er ganske sikker på at jeg ønsker meg en klasse A :)
Nå forlater vi vel tema for tråden, men det er din tråd :)
Jeg hadde Luxman 590 en kort stund og den låt veldig bra. Hos meg går det i Sonus faber, og jeg kjenner ikke dine HT så jeg kan ikke anbefale det ene eller det andre for deg. 590 er iaff en god forsterker, og som ser bra ut hvis du liker den litt "gammelgubbeutseende" den har.
 

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Innlegg
48
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nå forlater vi vel tema for tråden, men det er din tråd :)
Jeg hadde Luxman 590 en kort stund og den låt veldig bra. Hos meg går det i Sonus faber, og jeg kjenner ikke dine HT så jeg kan ikke anbefale det ene eller det andre for deg. 590 er iaff en god forsterker, og som ser bra ut hvis du liker den litt "gammelgubbeutseende" den har.
Haha, ja det er vel litt på siden av temaet :D
Jeg har ProAc. De låter fantastisk med rør, men det har jeg ikke helt lyst til å "leve med". De trenger mer i bunn, derav tenker jeg Rel sub.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri likt sub, men så fikk jeg innfallet at når jeg ser film så trenger jeg mer boooom. Så jeg testet en Ken Kreissel og den gjorde det jeg forbinder med sub, låter booooooooom. Det var bare volum og lav frekvens.
Noen tipset meg om Rel og da endret jeg syn på sub, sub kan låte bra. Jeg er fornøyd med mine 2stk S3.
 
Topp Bunn