Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Lyngen skrev:
    ragwo skrev:
    Hvordan trives du med din Rel, Lyngen?
    Kan ikke leve uten den :). Jeg er veldig godt fornøyd, spiller detaljert og hurtig nok. Integreringen er bra. Men så har jeg heller ikke prøvd andre merker i samme prisklasse.

    Musikken blir ikke helt den samme hvis jeg slår den av (noe jeg bare gjør sent på kvelden for naboens skyld.
    Har du satt den opp i samsvar med Rel-setupet eller har du funnet deg din egen formel for god rel-lyd?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ragwo skrev:
    Lyngen skrev:
    ragwo skrev:
    Hvordan trives du med din Rel, Lyngen?
    Kan ikke leve uten den :). Jeg er veldig godt fornøyd, spiller detaljert og hurtig nok. Integreringen er bra. Men så har jeg heller ikke prøvd andre merker i samme prisklasse.

    Musikken blir ikke helt den samme hvis jeg slår den av (noe jeg bare gjør sent på kvelden for naboens skyld.
    Har du satt den opp i samsvar med Rel-setupet eller har du funnet deg din egen formel for god rel-lyd?
    Jeg bare prøvde alt mulig og ende opp men best lyd når den står ved siden av høyttalerene. Ikke den peneste plassen å sette den men pytt pytt. Deler ved .... sjekket nå og den sto høyere enn jeg trodde; 60 hz :eek: , og jeg som mente jeg skulle dele ved 48hz ca... hmmmmmmmmmm... :). Har ikke rørt frekvensinnstillingen på kanskje 2 måneder.

    Men ved mye bass på høyt volum er det kjedelig å måtte reise seg for å finne 100% likt press på føttene igjen da den vibrerer. Men det skjer ikke ofte. Kan jo bruke spikes´ene kanskje.

    Står nå litt lengre frem enn på bildet.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Lyngen skrev:
    Jeg bare prøvde alt mulig og ende opp men best lyd når den står ved siden av høyttalerene. Ikke den peneste plassen å sette den men pytt pytt. Deler ved .... sjekket nå og den sto høyere enn jeg trodde; 60 hz :eek: , og jeg som mente jeg skulle dele ved 48hz ca... hmmmmmmmmmm... :). Har ikke rørt frekvensinnstillingen på kanskje 2 måneder.

    Men ved mye bass på høyt volum er det kjedelig å måtte reise seg for å finne 100% likt press på føttene igjen da den vibrerer. Men det skjer ikke ofte. Kan jo bruke spikes´ene kanskje.

    Litt lengre frem enn på bildet.
    Takk for rask svar! Sitter her i stua og lurer på om jeg i det hele tatt har plass til suben hvis jeg skal sette den i et hjørne som Rel anbefaler. Suboppsettet ditt er nok veldig aktuelt å teste ut. Har bedre plass inn mot midten av rommet enn ut til sidene.
    Det har forøvrig vært dørgende stille fra selger av suben etter jeg overførte pengene. Håper han ikke har glemt meg fullstendig...
    Legger ved et par bilder av mitt kommende te-bord. Ikke akkurat gode bilder, men de får duge til selger sender meg nye.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring med de lukkede ST'ene er samme som Lyngens; man vil ofte tjene på å dele høyere enn man tror. Jeg delte mine 2xStorm V ved 60hz (vol ca 48) med Spendor S9e. Nå ligger de vel an til å selges, siden de nye KEF'ene ikke viser særlig behov for subwoofer.

    Jeg liker forresten hjørneplassering jeg; synes å gi mindre forvrengning ved høyt volum, antakelig pga hjelp fra hjørnet.

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Min erfaring med de lukkede ST'ene er samme som Lyngens; man vil ofte tjene på å dele høyere enn man tror.

    Jeg liker forresten hjørneplassering jeg; synes å gi mindre forvrengning ved høyt volum, antakelig pga hjelp fra hjørnet.
    Hjørneplassering skal selvfølgelig testes ut, men jeg er redd høyttalerne kommer så langt fram at jeg ikke kommer inn døra til stua. Vil gjerne beholde litt avstand mellom høyttalerne for å ikke miste stereoperspektivet. Kan jo evt. forsinke den ene sida i forhold til den andre, men det er jeg lite lysten på å gjøre.
    Har du mulighet for å legge ut bilder av dine subplasseringer?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Husk at din Studio ikke er lukket.

    Velvel, det er bare å følge REL setup først og fremst tror jeg, så får man heller finjustere senere. Det er iallefall min beste erfaring.

    Her den høyre Storm V'en, foran et lånt sett KEF 205/2.



    Det ligger noen bilder fra meg i Naim-tråden fra side 272 og utover;

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,276.4065.html

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Husk at din Studio ikke er lukket.

    Velvel, det er bare å følge REL setup først og fremst tror jeg, så får man heller finjustere senere. Det er iallefall min beste erfaring.

    Her den høyre Storm V'en, foran et lånt sett KEF 205/2.

    Det ligger noen bilder fra meg i Naim-tråden fra side 272 og utover;

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,276.4065.html

    Mvh Vidar P
    Takk skal du ha!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Min erfaring med de lukkede ST'ene er samme som Lyngens; man vil ofte tjene på å dele høyere enn man tror. Jeg delte mine 2xStorm V ved 60hz (vol ca 48) med Spendor S9e. Mvh Vidar P
    Det var litt morsomt at jeg hadde delt høyere enn jeg trodde. Jeg har jo blitt mer fortrolig med integreringen i den siste tiden. Kanskje jeg skulle prøve å sette den ned til 48hz for en stund for se om jeg legger merke til mindre god lyd? Min står også på ca 48 på volum.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Vidar P skrev:
    Min erfaring med de lukkede ST'ene er samme som Lyngens; man vil ofte tjene på å dele høyere enn man tror. Jeg delte mine 2xStorm V ved 60hz (vol ca 48) med Spendor S9e. Mvh Vidar P
    Det var litt morsomt at jeg hadde delt høyere enn jeg trodde. Jeg har jo blitt mer fortrolig med integreringen i den siste tiden. Kanskje jeg skulle prøve å sette den ned til 48hz for en stund for se om jeg legger merke til mindre god lyd? Min står også på ca 48 på volum.
    Jeg fikk også godt integreringsresultat ved å dele min StormV høyt (72Hz). Volum er satt litt høyere enn hos dere (55) men så står den også midt på veggen og ikke i noe hjørne. Jeg brukte testtoner fra Stereophile CD og desibelmåler og fant at frekvenskurven var betydelig flatere enn ved å stille inn på -3 db punktet til mine stativere.

    Moralen er som alltid; prøv deg frem både med plassering og innstillinger. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Volum kan være høyere hos deg enn hos f.eks meg av minst to årsaker;

    - Spendor'ene mine (store gulvstående) er mer følsomme
    - jeg bruker 2 x Storm V og følgelig trenger -3dB ned på hver av de fordi de er to

    Ellers er jo dette også romavhengig, og romkorreksjon i dyre dommer til side; man kommer langt, sågar svært langt, med et rimelig SPL-meter og en test-cd, som du sier.

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hei igjen!
    Noen som vet hvordan tilkoblingen til high level-inngangen til Studio I skal være? I følge instruksjonsboka skal jeg koble til begge positive lederne fra forsterkeren og en negativ. Til vanlig er pinninga på en xlr 1 jord, 2 pos, 3 neg, men det funker jo ikke siden jeg må kjøre ubalansert for å få signal inn fra begge kanalene på bare 3 pinner.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har du en balansert forsterker?

    Senere Studio-modeller har egen Neutrik balansert input i tillegg til ordinær Neutrik-plugg som er 1 jord, 2 og 3 hver sin kanal (som summeres i sub'en). Jeg vet ikke om Studio I har balansert inngang, men tror det?

    I så fall slik kan du snuse deg frem til skjema på www.rel.net (Products -> Reference -> downloads).

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Har du en balansert forsterker?

    Senere Studio-modeller har egen Neutrik balansert input i tillegg til ordinær Neutrik-plugg som er 1 jord, 2 og 3 hver sin kanal (som summeres i sub'en). Jeg vet ikke om Studio I har balansert inngang, men tror det?

    I så fall slik kan du snuse deg frem til skjema på www.rel.net (Reference og downloads).

    Mvh Vidar P
    Har balansert for- og effektforsterker, men vil gjerne bruke high level-inputen for å få samme lydsignatur til både suben og frontene. Skal sjekke ut Rel-siden. Takk skal du ha!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja da trenger du altså en subwoofer pr kanal om du skal kjøre highlevel balansert. Det er bare å begynne å lete :)

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Ja da trenger du altså en subwoofer pr kanal om du skal kjøre highlevel balansert. Det er bare å begynne å lete :)

    Mvh Vidar P
    ;D
    Hadde ikke vært meg imot, men tror ikke lommeboka eller naboene er like klare for 2 Studioer. Kommer nok til å få tilstrekkelig med kjeft og klager pga den ene. Suben er forøvrig kommet til Jetcarriers lager i New Jersey, så nå er det bare 5 uker igjen. Sukk..
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Har du en balansert forsterker?

    I så fall slik kan du snuse deg frem til skjema på www.rel.net (Products -> Reference -> downloads).

    Mvh Vidar P
    Var dessverre ikke så mye nytt å finne på sidene til Rel. Jeg får sende dem en mail.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det står jo beskrevet i detalj skjema for balansert kobling av Studio II og nyere der? Fant du det ikke?
    Men til syvende og sist er det en balansert Studio pr kanal om man skal bruke Highlevel :)

    Om du skal sende mail, send det til Sumiko US. De har pleid å svare godt og raskt. Liten sjanse å få svar fra Wales i disse dager.

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Det står jo beskrevet i detalj skjema for balansert kobling av Studio II og nyere der? Fant du det ikke?
    Men til syvende og sist er det en balansert Studio pr kanal om man skal bruke Highlevel :)

    Om du skal sende mail, send det til Sumiko US. De har pleid å svare godt og raskt. Liten sjanse å få svar fra Wales i disse dager.

    Mvh Vidar P
    Fant det, men siden jeg har kjøpt en Studio I vil jeg være på den sikre siden og ikke ta det for gitt at de ikke har endret noe i forhold til Studio II.
    Studio I har etter det jeg har forstått ikke mulighet til å kjøre highlevel balansert i stereo. Får forske litt mer. Har sendt Sumiko en mail ang konvertering til 230v og pinninga til inputen så jeg får se hva de svarer.
    Takk for hjelpa!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du skal vel koble pluss og minus til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Man skrev:
    Du skal vel koble pluss og minus til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
    Takk for tipset!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Du skal vel koble pluss og minus til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
    NB! Ikke gjør dette på en balansert forsterker. Med mindre Man personlig garanterer for evt reparasjonsbeløp på skader oppstått iht hans anbefaling da :)

    Dette er oppskriften for tilkobling highlevel til en ubalansert forsterker. Unntatt at du ikke trenger å skru neg til chassis jord, det holder å koble den til negativ på en av høyttalerutgangene.

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Man skrev:
    Du skal vel koble pluss og minus til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
    NB! Ikke gjør dette på en balansert forsterker. Med mindre Man personlig garanterer for evt reparasjonsbeløp på skader oppstått iht hans personlige anbefaling da :)

    Dette er oppskriften for tilkobling highlevel til en ubalansert forsterker. Unntatt at du ikke trenger å skru neg til chassis jord, det holder å koble den til negativ på en av høyttalerutgangene.

    Mvh Vidar P
    :eek:
    Oi. Er faktisk noe usikker på om forsterkeren er balansert ut. Den er hvertfall balansert inn. Nevnes noe om balansert voltage gain i instruksjonsboka til ampen, men jeg greier ikke helt å forstå om signalet blir gjort ubalansert på veien. Tror kanskje det gjør det, men er som sagt ikke sikker. Veldig off topic, men misforstår jeg helt når jeg tror at utgangene på ampen er ubalanserte? Ligger under avsnittet voltage gain. En annen ting er at Studio I ikke har balansert highlevel-input, så hvis ampen min har balanserte utganger kan jeg ikke bruke highlevel-inputen på suben? Lettere forvirra for øyeblikket. Håper noen med mer teknisk innsikt enn meg kan hjelpe meg. På forhånd takk! :)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om det ikke er balansert så har du ikke noe problem. Da får du stereo summert i en sub. Kontakt forsterker-leverandør!

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Om det ikke er balansert så har du ikke noe problem. Da får du stereo summert i en sub. Kontakt forsterker-leverandør!

    Mvh Vidar P
    Stor takk skal du ha for tipset! Vil nødig blåse ampen min til himmels.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Tenkte jeg skulle skrive om mine erfaringer med REL. I mine ører, som mange andres, er det noen av de mest
    musikalske subwooferne. Men en sterk advarsel til de som vurderer en REL; IKKE kjøp en av de rimeligere modellene hvis du foretrekker realistisk volum på musikk med mye bassinnhold. Og jeg snakker musikk, ikke filmlyd. Funk, heavyrock, fusion, 1812 overturen osv... der henger de rett og slett ikke med. "SetSafe" kretsløpet kutter volumet med en gang man drar på litt og alt blir mer blodfattig. Selv med en REL Q400 i et rom på 15 kvadrat og med volumet på sub satt meget lavt, ga den opp og dempet bassen betraktelig på en jazz/fusion favoritt jeg spilte høyt. Ingen andre sub'er jeg har hatt har så lett mistet pusten. Har hatt to REL, Infinity, JMLab, Epos, KEF og SVS. Så har litt å sammenligne med. Heldigvis kjører jeg nå romkorreksjon (TacT) og har dermed kunnet minske volumet enda litt til på sub, så nå henger den med, og spiller meget bra sammen med høyttalerne mine. Men det er veldig rart at en sub med 400 w forsterker ikke klarer mer volum. Her fortjener REL kritikk, helt klart. Men lyden, den er fantastisk god.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Polkagris; ST-seriens forsterkereffekt oppgis kontinuerlig inn i 8 ohm, mens jeg har sett de oppgi forsterkereffekt dynamisk inn i 4 ohm i andre billigere serier... og med forskjellig basis for effekt så er ikke det så mye å gå etter.
    Jeg er også enig i at de små REL ikke er noe for å løfte tak med. Jeg synes f.eks to stk Storm V gjør mye mer enn en, selv på mine relativt moderate volum; de mindre er ikke laget for SPL-freaks men for musikk-freaks. Derimot; fra Storm og oppover begynner det å monne :)

    /OT

    Mvh Vidar P
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Man skrev:
    Du skal vel koble pluss og minus til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
    NB! Ikke gjør dette på en balansert forsterker. Med mindre Man personlig garanterer for evt reparasjonsbeløp på skader oppstått iht hans anbefaling da :)

    Dette er oppskriften for tilkobling highlevel til en ubalansert forsterker. Unntatt at du ikke trenger å skru neg til chassis jord, det holder å koble den til negativ på en av høyttalerutgangene.

    Mvh Vidar P
    Dette kan jeg garantere Vidar P.
    Det er _akkurat_ dette som du må gjøre på en balansert forsterker, som jeg forsto ragwo hadde (selv om han nå er usikker), på en ubalansert forsterker kan du bare koble jord/minus fra kabelen på høyttalerutgangen, men dette kan du ikke selvsagt ikke gjøre hvis du har en balansert forsterker.

    Jeg vil dog modifisere litt på det jeg sa, iogmed jeg ble litt forvirret av Vidar P sa.
    Du skal vel koble pluss og minus venstre+ og høyre+ på kabelen til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
    Vidar P mente at at inngangen på REL var balansert, men det stemmer ikke. Det er stereoinnganger.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sa aldri at Studio I har balanserte innganger; derimot spurte jeg om det.  Vi snakker forøvrig om high-level.
    Mine Storm V har så definitivt balanserte innganger via XLR Neutrik plugger (i tillegg til ikke-balanserte XLR-innganger), så hvordan du kan hevde at de IKKE har det er over min fatteevne; forklaring utbedes :)

    REL beskriver sågar tilkobling til balansert forsterker via balanserte innganger til Studio II i sine downloads; og sier klart at du ikke kan få to kanaler i en sub om du bruker balansert forsterker.

    Den oppskriften du skisserer er nøyaktig den oppskriften du finner i Studio setup for ubalansert tilkobling; + fra hver kanal og felles jord.

    Mvh Vidar P
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner ikke din modell i detalj.
    Jeg er med på at REL i nyere tid har fått innganger som aksepterer et balansert signal på de største modellene. (Regner med at selve inngangen ikke er balansert men at den bare velger å ikke "se" jordlederen)

    Men hvis den ikke har så må man bruke metoden jeg beskrev.
    Du kan bruke den samme metoden uansett om forsterkeren din er balansert eller ikke. (men i ubalansert konfigurasjon kan du også bare koble til minus på høyttalerutgangen) Derav likheten, Vidar.

    Jeg mener at det største problemet er når støter på forsterkere som er internt brokoblet..som T-amp eller lignende..?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Og siden ML23 ikke har balansert utgangstrinn er jo saken uansett biff :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man; Studio II er ikke nyere, den kom vel sikkert rundt midten av 90-tallet; den har da altså inngang for balansert forsterker. I linken min til REL fins det skjema for disse koblingene, og hvilke ledere som går hit og dit :)
    Den aktuelle modellen i tråden er en Studio I, og jeg vet som sagt ikke om den har balansert tilkobling.

    Det er best å ikke gjette og anta for mye med såvidt dyrt utstyr; derfor oppfordrer jeg eier til å være sikker på det han gjør; dersom det er en ML23 og denne ikke har balansert utgangstrinn så er jo problem løst; og det er dags for bulder og brak fra to kanaler :)

    Studio er en enorm subwoofer!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Vidar P skrev:
    Polkagris; ST-seriens forsterkereffekt oppgis kontinuerlig inn i 8 ohm, mens jeg har sett de oppgi forsterkereffekt dynamisk inn i 4 ohm i andre billigere serier... og med forskjellig basis for effekt så er ikke det så mye å gå etter.
    Jeg er også enig i at de små REL ikke er noe for å løfte tak med. Jeg synes f.eks to stk Storm V gjør mye mer enn en, selv på mine relativt moderate volum; de mindre er ikke laget for SPL-freaks men for musikk-freaks. Derimot; fra Storm og oppover begynner det å monne :)

    /OT

    Mvh Vidar P
    Vel, som jeg nevnte i innlegget snakker jeg om musikk. En subwoofer i 10-15000 kroners klassen skal tåle å bli brukt til all slags musikk mener jeg. Derhen svakheten til REL. Jeg vet også at andre produsenter har automatisk demping av volum for å hindre forvrengning/skade, men ofte med mer headroom enn mange REL modeller. Men så lenge man er klar over dette med REL, er det jo da bare å punge ut hvis man vil spille all slags musikk ved realistiske volum. Og det er antageligvis verdt det. Kommer nok helt klart til å velge REL igjen hvis jeg skal oppgradere. Klart best integrering og lyd av de sub'ene jeg har hatt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for gode tips fra Man og Vidar P! :D
    Tror ikke forsterkeren har en differential output(balansert) hele veien ut. Jeg siterer: "..Consist of a differential amplifier with a cascode. This stage drives a second differential ampilfier with a cascode and a current mirror. The current mirror converts from balanced to ground(differential) to unbalanced to ground while maintaining push-pull operation"
    Det burde vel bety at forsterkeren ikke er balansert hele veien. Kan jo jorde til chassis for å være sikker uansett. Studio I støtter ikke balansert highlevel, bare balansert linjesignal i følge instruksjonsboka.
    Gleder meg forøvrig som en unge til å få suben i hus. Lurer bare på hvordan jeg skal få den inn døra. Den står på palle og veier 137kg med emballasje. Moro! ;D

    Takk for all hjelp! :D
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da er jeg endelig en ekte Relvenn. Har nettopp dratt beistet inn døra og koblet d opp. En finfin ting m suben er at den har en switch som velger voltstyrke. så jeg slipper alt plunderet med å lodde om innvendig :). Størrelsen på suben er helt vill. Viennaene mine blir minimale i forhold. Tror jeg får plass til et helt slektstreff inni bassporten ;-). Når det gjelder lyden er førsteinntrykket solid. Suben spiller kjellerdypt og er utrolig tight. Jeg føler for øyeblikket at jeg mangler litt punch og at skillet mellom der høyttalerne gir seg og suben tar over er for tydelig, men jeg har ikke jobbet mer enn i 30 min med plassering, volum og delefrekvens så jeg har nok en del å hente der. Lydmessig gjør den bemerkelsesverdig lite ut av seg, den bare legger til litt fylde i de nederste oktavene, men visuelt er den et monster. Null waf, om ikke på minussiden :). Skal se om jeg får lagt ut et bilde av den. Surfer m en w810 for øyeblikket så jeg vet ikke om opera mini takler vedlegg. Litt spartansk i stua for øyeblikket. Har nettopp hatt besøk av malere og bare fått pakka opp d viktigste. Blir nok mange fine timer med lytting i ukene fremover :).
     

    Vedlegg

    GunnarB

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2003
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Oppdaget denne tråden nå, lenge siden jeg har vært inne på Hifisentralen....
    Jeg er en fornøyd eier av Studio III, har hatt den et år eller to nå. Før det hadde jeg Stadium III, ikke dårlig den heller. Kan underskrive det som er sagt om musikalitet og at den lar seg integrere godt med høyttalerne. Tenker ikke over suben før den blir slått av, da blir lyden på en måte blodfattig...
    Synes det fungerer bra både til musikk og film. ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nå har jeg fått koblet til highlevel-inngangen og plutselig våknet dyret. Jeg har aldri hørt en slik bass før! Jeg sitter og gliser selv om pcen har krasja og malerne jeg har hatt på besøk har lagt igjen ca 200000 mikroskopiske malingsflekker på gulvene i hele leiligheta. Det er trivielt, suben er guddommelig ;D! Tror jeg må avbestille ferien og bare bli hjemme og lytte! ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tar jeg det dithen at du føyer deg inn i rekkene av oss døvhørte subjektivister som finner hørbare forskjeller på highlevel og lowlevel? :)

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Tar jeg det dithen at du føyer deg inn i rekkene av oss døvhørte subjektivister som finner hørbare forskjeller på highlevel og lowlevel? :)

    Mvh Vidar P
    Jepp. Jeg melder meg glatt inn i klubben :). Kanskje på litt feil grunnlag, men men. Må innrømme at jeg ble råskuffa ved første lytting. Det var nesten ikke volum i det store og hele når jeg spilte. Selv med volum mot max på suben var det ikke noe å skryte av. Det låt pent, men ikke noe skyv i det hele tatt. For å få noe som lignet på trøkk måtte jeg guffe på slik at det ble ubehagelig høyt. Suben fikk rett og slett ikke nok signal i forhold til hva høyttalerne fikk. Virker som om inngangsimpedansen på subens lowlevel er mye høyere enn på MLen. Når jeg tok mot til meg og koblet til via highlevel ble det plutselig liv i suben :) Alt over 30% er helseskadelig... Kan jo nevne at ML no23 ikke har balanserte utganger. Koblet en leder til hver positiv terminal og en leder til en av de negative og ampen spiller fortsatt :)
     

    sommer1976

    Fersking
    Ble medlem
    30.03.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Det skulle vært moro å oppleve denne en dag - det mangler ikke på superlativer i testen fra 2004 i Stereophile.

    Hvis det er noen som kan gi en demo - er det bare gi beskjed.
    [/quote]

    hvem vil gi en SVS freak demo av en Rel?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    sommer1976 skrev:
    Det skulle vært moro å oppleve denne en dag - det mangler ikke på superlativer i testen fra 2004 i Stereophile.

    Hvis det er noen som kan gi en demo - er det bare gi beskjed.
    hvem vil gi en SVS freak demo av en Rel?
    [/quote]

    Hvor holder du til i landet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn