Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må bare føye til at Flageborgs nevnelse av forvrenging ved lave frekvenser på høyt volum er en pris å betale for kompakte subwoofere. Det gjelder alle kompakte subwoofere som skal gå subsonisk, ikke bare REL. Kuren er veldig enkel; kjøp en REL som er tilpasset ditt lytterom og dine volumvaner.
    Det er ikke et tema med REL's større modeller med ABR-system (Stentor, Studio osv)som har den åpneste, reneste, minst forvrengte bass jeg noengang har hørt.

    Generelt synes jeg REL's subwoofere har to hovedfordeler; de er mulig å integrere til fulle i selv highend musikksystemer (bedre enn noen annen sub jeg har hørt), og dernest har de (når de er veljusterte og -integrerte) den raskeste, åpneste og mest musikalske lydkvalitet jeg har hørt fra noen sub'er.
    Dette har store deler av bl.a UK presse fremholdt i 15 år nå, så jeg merker meg at jeg ikke er alene om den oppfatningen.

    Vil man, som enkelte, ha ristet sine innvoller ved testplater for så å skryte av SPL og sine målekurver, så fins det langt mer egnede remedier.
    Vil man derimot nyte å høre på sin Mahler, Bruckner, Beethoven, Coltrane, Joni Mitchell eller hva det nå måtte være, så fins det for meg ingen bedre remedier.

    Mvh Vidar P
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en rekke avsporinger i tråden her, og i vennetråder så holder vi oss til tema. Det ligger liksom litt i kortene.

    Jeg oppdaget denne tråden litt for sent, så jeg fjerner ikke noe av innleggene selv om de burde ha vært tatt bort.

    Mvh
    Høvdingen
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jeg synes faktisk diskusjonen er interessant og ønsker både Flageborgs og andres meninger velkommen. I en dedikert vennetråd passer det derimot kanskje ikke så godt. Siden det allerede har skjedd, så foreslår jeg at tråden flyttes til hifi genelt og man kan eventuelt sette spørsmålstegn bak tittelen. En ny vennetråd kan startes for REL.

    At REL er dyb bassen konge er nok tvilsomt, og her tror jeg Flageborg har helt rett. Derimot virker REL til å være konge på integrering i hifi system og for musikalske kvaliteter. Men her har jo andre en annen oppfatning, og det kunne blitt en artig diskusjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    omholt skrev:
    At REL er dyb bassen konge er nok tvilsomt, og her tror jeg Flageborg har helt rett.
    Er du sikker på at du har belegg for en slik konklusjon?

    Stereophile er ikke uten videre enig;

    The REL Studio III subwoofer has the best build quality, moves more air, and has the best pitch definition of any subwoofer I've tested...

    ...Its sub-bass reproduction is perhaps the Studio III's strongest suit. It reveals low-frequency acoustic cues that depict the venue in which the recording was made...

    ...the REL Studio III is one of the few subwoofers that can play the deepest bass notes and reproduce the almost subsonic ambience cues of the recording's acoustic space while remaining musical. Because of this, I highly recommend it to those who must have the very best in subwoofer performance.
    http://www.stereophile.com/subwoofers/1004rel/

    Jeg tror ikke du kan ha hørt en REL Studio III? Ta en titt da på denne omtalen, se på kurvene og målingene f.eks... -6dB nede ved 9(!!) Hz er dypbass i mitt vokabular.
    Selv vil jeg mene at dette absolutt er en skarp kandidat til tittelen "dypbassens konge". Hvilken subwoofer er klart bedre enn denne?

    REL er ikke bare små, rimelige trykkammersub'er; deres gode navn og rykte har de fått pga de ekstreme musikalske evnene til highend-serien ST.

    Mvh Vidar P
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jeg tok nok alle REL subene under en kam der Vidar og tenkte vel i grunnen på de rimeligere REL subene. De dyreste av REL er sikkert svært bra på dyp bassen også. Men sammeligner man REL sine litt rimeligere suber med f.eks SVS, så tror jeg REL taper lett den duellen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke i mine ører iallefall :) Men smaken er som baken, og om du foretrekker lydkvaliteten fra SVS istedet for en tilsvarende priset REL, så skal ikke jeg protestere på din smak.
    Hvilke er det du har sammenliknet egentlig som tapte duellen med hvilken SVS?

    Mvh Vidar P
     
    O

    omholt

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Ikke i mine ører iallefall :) Men smaken er som baken, og om du foretrekker lydkvaliteten fra SVS istedet for en tilsvarende priset REL, så skal ikke jeg protestere på din smak.
    Hvilke er det du har sammenliknet egentlig som tapte duellen med hvilken SVS?

    Mvh Vidar P
    Jeg har ikke testet verken REL eller SVS :-X
    Det jeg skriver baserer jeg på hva jeg har lest av tester og målinger, så jeg synser for det meste :)
    Utifra slik jeg kjenner min smak, så er jeg rimelig sikker på at jeg ville ha foretrukket REL framfor SVS til musikk. Men skal man tro målinger og tester så gruser SVS subene REL suber i samme prisklasse både når det kommer til dypbass og flytting av luft. Det gjelder nok også for en god del REL suber som koster en del mer enn SVS. Tror ikke målingene lyger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Målinger er det en LESER..... Musikk er det en HØRER hvis utstyret er riktig... ;D. Jeg har hørt etpar SVS. Og ja, til kinobruk har de noe for seg. Kontante, brutale og med høy gøy-faktor. Men når de ble koblet opp mot musikk så ble det helt galt, dvs veldig vanskelig å få de integrert i lydbilde. På klassisk musikk var det best å slå av SVS'ene..

    ¨Så til syvende og sist blir det snakk om hva en skal bruke subben til grovt sett. REL til musikk, SVS til å underholde med en god film og popcorn. Hver sin smak.. Begge har kvaliteter som gjør at de kan brukes til begge deler, men ulike ting er vektlagt som gjør de istand til å ivareta sine egne ting best. Det være seg musikken eller filmen :) .
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hørt Rel ved et par anledninger for lenge siden. Både en rimelig og en dyrere sak. Begge ble demonstrert på både musikk og film, og i ulike volum. I begge tilfeller var det veldig, veldig lett å høre at dette var noe i en helt annen klasse, både på dypbassevner og ikke minst på evnen til å ikke ødelegge musikken, rett og slett. Det har jeg knapt nok hørt maken til verken før eller siden, uansett prisklasse.
    Skal jeg selv oppgradere med en sub noen gang, så er jeg ikke i tvil.

    Akkurat nå prøver jeg derimot å finne en Rel til en kamerat, det er jo plent umulig. Tydelig at Rel-eierne (i motsetning til de som har andre merker i alle prisklasser) ikke er villige til å selge sin sub :D


    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,5902.0.html
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Jeg husker den aller første REL'en som fikk noen omtale i pressen, det måtte ha vært tilbake i 1990/91 eller deromkring; jeg tror det var Stentor som fikk en glødende god test i bladet Audiophile (UK). Bladet er dessverre gått inn, men de samme skribentene driver på ennå, bl.a Jimmy Hughes.

    Siden dengang jeg fikk høre de har jeg alltid vært fan av REL's subwoofere, og har alltid oppfattet de som tildels betydelig bedre til musikkgjengivelse enn hvilke som helst av konkurrentene jeg har hørt og hatt.
    Som det viste seg, så var store deler av pressen enige, og det er vel ikke mange sub-produsenter som har høstet så mange awards som REL?

    Det er riktig som det blir sagt; Richard E Lord designet disse sub'ene med dette ABR-systemet som subsoniske bass-systemer, ikke for å dele langt oppe i det hørbare frekvensområdet; dette har Lord og REL poengtert utallige ganger i intervjuer, og gjør det også i sine manualer.

    Forresten, hadde jeg hatt økonomiske interesser i omsetningen av et annet merke subwoofere, så tror jeg faktisk at jeg ville ha holdt meg unna denne vennetråden.
    Flageborg; det som det refereres til skjedde lenge før det var noe som het internett blant folk flest, men jeg jeg husker klart som dagen mange av de glitrende intervjuene, og produktomtalene. REL var en sensasjon på den tiden; de var vel blant de første (og kanskje de aller første) som laget subwoofere som suksessfullt lot seg integrere med highend hifi.

    Mvh Vidar P
    Og anmeldelsen av Studio i samme blad var ikke mindre euforisk. Bladet ligger i hylla hjemme! :)
     

    akto

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Innlegg
    595
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Vidar P skrev:
    Stereophile er ikke uten videre enig;

    The REL Studio III subwoofer has the best build quality, moves more air, and has the best pitch definition of any subwoofer I've tested...

    ...Its sub-bass reproduction is perhaps the Studio III's strongest suit. It reveals low-frequency acoustic cues that depict the venue in which the recording was made...

    ...the REL Studio III is one of the few subwoofers that can play the deepest bass notes and reproduce the almost subsonic ambience cues of the recording's acoustic space while remaining musical. Because of this, I highly recommend it to those who must have the very best in subwoofer performance.
    http://www.stereophile.com/subwoofers/1004rel/

    Jeg tror ikke du kan ha hørt en REL Studio III? Ta en titt da på denne omtalen, se på kurvene og målingene f.eks... -6dB nede ved 9(!!) Hz er dypbass i mitt vokabular.
    Selv vil jeg mene at dette absolutt er en skarp kandidat til tittelen "dypbassens konge". Hvilken subwoofer er klart bedre enn denne?

    REL er ikke bare små, rimelige trykkammersub'er; deres gode navn og rykte har de fått pga de ekstreme musikalske evnene til highend-serien ST.

    Mvh Vidar P
    Uten å blande meg for mye inn i noe diskusjon (selv om jeg synes emnet er interessant :) ) vil jeg si at det er drøyt å bruke den innebygde måleren på DD-serien som "sannhetsvitne" - en måling vi vet blir pyntet på for å få en fin kurve (den smoothes i 1/6 oktav, i tillegg til at den er svært unøyaktig; ja jeg har testet ... )
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen som har testen den nye Britanina serien selv her inne ? Har hørt rykter om at siden REL ble amerikanske har de begynt å produsere i Kina. Stemmer dette ? :(
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    Målinger er det en LESER..... Musikk er det en HØRER hvis utstyret er riktig... ;D. Jeg har hørt etpar SVS. Og ja, til kinobruk har de noe for seg. Kontante, brutale og med høy gøy-faktor. Men når de ble koblet opp mot musikk så ble det helt galt, dvs veldig vanskelig å få de integrert i lydbilde. På klassisk musikk var det best å slå av SVS'ene..

    ¨Så til syvende og sist blir det snakk om hva en skal bruke subben til grovt sett. REL til musikk, SVS til å underholde med en god film og popcorn. Hver sin smak.. Begge har kvaliteter som gjør at de kan brukes til begge deler, men ulike ting er vektlagt som gjør de istand til å ivareta sine egne ting best. Det være seg musikken eller filmen :) .
    Vel...
    Jeg har hørt REL ved flere anleninger, og kan på eget erfaringsgrunnlag ikke gjøre annet enn å gjenta meg selv: REL er RÆL.

    Dersom man må sette deling til 36Hz - da er det jo pokker ikke mye disse boksene kan levere, for spesielt dypere går de jo ikke. I tillegg vitner dette om at de ikke spiller særlig med på laget i frekvensene ovenfor heller.

    Din erfaring med SVS forteller meg like mye at du ikke har hørt dem velintegrert mtp. musikk.

    Du må derfor gjerne ta deg en tur - med din REL - så får vi se hva vi kan få til?

    Hlsenen svært musikkelskende SVS-eier... ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Er det virkelig så vanskelig å se at man er inne på en vennetråd? Dette er en tråd for de som liker, eier, har eid, vil eie, skal eie, elsker osv Rel, ikke for de som har noe gulp å komme med. Start heller en subtråd på generelt.


    RoKo skrev:
    HCS skrev:
    Målinger er det en LESER..... Musikk er det en HØRER hvis utstyret er riktig... ;D. Jeg har hørt etpar SVS. Og ja, til kinobruk har de noe for seg. Kontante, brutale og med høy gøy-faktor. Men når de ble koblet opp mot musikk så ble det helt galt, dvs veldig vanskelig å få de integrert i lydbilde. På klassisk musikk var det best å slå av SVS'ene..

    ¨Så til syvende og sist blir det snakk om hva en skal bruke subben til grovt sett. REL til musikk, SVS til å underholde med en god film og popcorn. Hver sin smak.. Begge har kvaliteter som gjør at de kan brukes til begge deler, men ulike ting er vektlagt som gjør de istand til å ivareta sine egne ting best. Det være seg musikken eller filmen :) .
    Vel...
    Jeg har hørt REL ved flere anleninger, og kan på eget erfaringsgrunnlag ikke gjøre annet enn å gjenta meg selv: REL er RÆL.

    Dersom man må sette deling til 36Hz - da er det jo pokker ikke mye disse boksene kan levere, for spesielt dypere går de jo ikke. I tillegg vitner dette om at de ikke spiller særlig med på laget i frekvensene ovenfor heller.

    Din erfaring med SVS forteller meg like mye at du ikke har hørt dem velintegrert mtp. musikk.

    Du må derfor gjerne ta deg en tur - med din REL - så får vi se hva vi kan få til?

    Hlsenen svært musikkelskende SVS-eier... ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoKo skrev:
    HCS skrev:
    Målinger er det en LESER..... Musikk er det en HØRER hvis utstyret er riktig... ;D. Jeg har hørt etpar SVS. Og ja, til kinobruk har de noe for seg. Kontante, brutale og med høy gøy-faktor. Men når de ble koblet opp mot musikk så ble det helt galt, dvs veldig vanskelig å få de integrert i lydbilde. På klassisk musikk var det best å slå av SVS'ene..

    ¨Så til syvende og sist blir det snakk om hva en skal bruke subben til grovt sett. REL til musikk, SVS til å underholde med en god film og popcorn. Hver sin smak.. Begge har kvaliteter som gjør at de kan brukes til begge deler, men ulike ting er vektlagt som gjør de istand til å ivareta sine egne ting best. Det være seg musikken eller filmen :) .
    Vel...
    Jeg har hørt REL ved flere anleninger, og kan på eget erfaringsgrunnlag ikke gjøre annet enn å gjenta meg selv: REL er RÆL.

    Dersom man må sette deling til 36Hz - da er det jo pokker ikke mye disse boksene kan levere, for spesielt dypere går de jo ikke. I tillegg vitner dette om at de ikke spiller særlig med på laget i frekvensene ovenfor heller.

    Din erfaring med SVS forteller meg like mye at du ikke har hørt dem velintegrert mtp. musikk.

    Du må derfor gjerne ta deg en tur - med din REL - så får vi se hva vi kan få til?

    Hlsenen svært musikkelskende SVS-eier... ;)


    Ja, ja...nok en morsom fyr skjønner jeg...36hz ? Hvor har du det ifra da ? Jeg MÅ ikke sette noe som helst, og potensiale til min REL Stadium er på 12 hz... Dere får starte en vennetråd for SVS, det kunne trengs. Såre meninger om et annet merke trenger vi ikke her inne ;).

    At REL er ræl for deg er jo like rett som at SVS er gettoblaster-bass på steroider for meg... Ingen har fasiten her... Men mitt valg er klart... ;D
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    At REL er ræl for deg er jo like rett som at SVS er gettoblaster-bass på steroider for meg... Ingen har fasiten her... Men mitt valg er klart... ;D
    Hey! Mitt valg er da også minst like klinkende klart.... ;)

    PS: Ser forresten at du har lagt ut "gromsuben" for salg! Er da valget ditt like klart fortsatt... ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoKo skrev:
    HCS skrev:
    At REL er ræl for deg er jo like rett som at SVS er gettoblaster-bass på steroider for meg... Ingen har fasiten her... Men mitt valg er klart... ;D
    Hey! Mitt valg er da også minst like klinkende klart.... ;)

    PS: Ser forresten at du har lagt ut "gromsuben" for salg! Er da valget ditt like klart fortsatt... ;)

    Mindre lytterom en periode gjør at jeg ikke trenger den.

    Ser at mange SVS kommer med strålende krittiker ifra diverse BILDEoglyd blader... Det sier jo litt om hva SVS er gode på. Skal jeg ha meg kringlyd noen gang vil jeg vurdere svs..men som sagt..start deres egen tråd...er litt lei av å diskutere svs her inne på en VENNETRÅD for REL...
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    Neida, jeg ser selvsagt den...

    Lykke til videre, uansett hva din neste bassmodul blir!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RoKo skrev:
    Jeg har hørt REL ved flere anleninger, og kan på eget erfaringsgrunnlag ikke gjøre annet enn å gjenta meg selv: REL er RÆL.

    Dersom man må sette deling til 36Hz - da er det jo pokker ikke mye disse boksene kan levere, for spesielt dypere går de jo ikke.
    Dette var vel noe av det snåleste jeg har lest her på en stund... selv mine rimelige StormV måler jo rett ned til under 20hz. Altså en oktav under der du påstår at de stanser.
    Du kan vel forresten heller ikke ha fått med deg at Studio III er en av tre A-klasse ratede i Stereophile, og at den målte ned til 9 hz/-6dB.

    Fordi enkelte kløner ikke klarer å få til REL i sine systemer, eller fordi noen får sine største "musikalske" kick av bulderet fra katastrofefilmer ved 120dB, så er det fortsatt å si at REL har lagd noen av de mest musikalsk sett beste subbass-systemer som fins på markedet. Imo. Hvilken sub er f.eks mye bedre enn Studio 3?

    REL var blant de første til å lage seriøse musikk-sub'er, og jeg håper deres nye amerikanske eiere ikke kutter ut highend-modellene! Det ville ha vært et tap.

    Mvh Vidar P
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    Nei, selvsagt bør jo også en REL gå dypere enn 36Hz... ;)

    Jeg skal legge spesielt merke til disse utgavene neste gang jeg "passerer" en REL. Meget mulig at de aller dyreste/beste modellene kan levere bedre resultat enn de jeg hittil har hørt.

    Studio III og Storm V står herved klistret på hjernebarken!
     
    O

    omholt

    Gjest
    Hvis Akto leser denne tråden, foreslår jeg at dere testet REL B2 eller B1 i Hjemmekino. Med riktig kalibering og bruk av høynivå. Test gjerne SVS og andre suber i samme slengen. Musikk som høyest priotet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    omholt skrev:
    Hvis Akto leser denne tråden, foreslår jeg at dere testet REL B2 eller B1 i Hjemmekino. Med riktig kalibering og bruk av høynivå. Test gjerne SVS og andre suber i samme slengen. Musikk som høyest priotet.
    Hjemmekino skal teste med MUSIKK som høyeste prioritet ? ;D. BILDE og Lyd bladene kan du få billig for meg... ;D
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    Såpass ja....
    Da var det dette med fordommer da, hmmm....?

    Nå forholder det seg jo slik da at Atle til stadighet poengterer at han er en lydmann - med andre ord en som ikke prioriterer bilde og derunder kino foran musikk.
    Det har vel flere enn meg fått demonstrert både titt og ofte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoKo skrev:
    Såpass ja....
    Da var det dette med fordommer da, hmmm....?

    Nå forholder det seg jo slik da at Atle til stadighet poengterer at han er en lydmann - med andre ord en som ikke prioriterer bilde og derunder kino foran musikk.
    Det har vel flere enn meg fått demonstrert både titt og ofte.

    Har ikke noe med Atle perosnlig å gjøre i det hele tatt. Jeg synes bare at inneholdet i BILDEoglyd og hjemmekino er av mindre intr for meg.. ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    akto skrev:
    Uten å blande meg for mye inn i noe diskusjon (selv om jeg synes emnet er interessant :) ) vil jeg si at det er drøyt å bruke den innebygde måleren på DD-serien som "sannhetsvitne" - en måling vi vet blir pyntet på for å få en fin kurve (den smoothes i 1/6 oktav, i tillegg til at den er svært unøyaktig; ja jeg har testet ... )
    Her litt info som bekrefter dine erfaringer:
    http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-forum/6346-behringer-fbq2496-velodyne-sms-1-distortion.html
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flageborg skrev:
    akto skrev:
    Uten å blande meg for mye inn i noe diskusjon (selv om jeg synes emnet er interessant :) ) vil jeg si at det er drøyt å bruke den innebygde måleren på DD-serien som "sannhetsvitne" - en måling vi vet blir pyntet på for å få en fin kurve (den smoothes i 1/6 oktav, i tillegg til at den er svært unøyaktig; ja jeg har testet ... )
    Her litt info som bekrefter dine erfaringer:
    http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-forum/6346-behringer-fbq2496-velodyne-sms-1-distortion.html
    Greit om du tar den på pm med akto. Hva veldoynes måle mikrofoner gjør feil er av mindre intr i en REL vennetråd. På tross av at den ble brukt som målemikrofon under Stereophiles test av REL Studio, har det ikke noen relevans for hvorfor de som er venner av REL er det...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør oppmerksom på at dette er en vennetråd. Diskusjoner knyttet til ANDRE merker startes under "Hifi generelt". Vær vennlige og respekter dette.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg savner bilder av Rel subene deres...
    Mye morsommere med litt bilder folkens :)

    (er ute på bildemisjonering i kveld... ;))
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tenkte jeg skulle gjenopplive denne tråden ettersom jeg er blitt/blir en REL-venn. Vel, har betalt for subben, men den befinner seg i Dallas av alle steder. Bare 1,5 mnd til så baler jeg med å få en Studio inn døra ;D
    Det er "dessverre" originalen og ikke II eller III, Men regner med at jeg kommer til å trives godt likevel :)
    Gleder meg som en unge! ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ragwo skrev:
    Tenkte jeg skulle gjenopplive denne tråden ettersom jeg er blitt/blir en REL-venn. Vel, har betalt for subben, men den befinner seg i Dallas av alle steder. Bare 1,5 mnd til så baler jeg med å få en Studio inn døra ;D
    Det er "dessverre" originalen og ikke II eller III, Men regner med at jeg kommer til å trives godt likevel :)
    Gleder meg som en unge! ;D
    REL Studio er den beste subwooferen jeg noensinne har hørt. Det skulle ikke forbause meg om det er en av de beste subwoofere på planeten.

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    REL Studio er den beste subwooferen jeg noensinne har hørt. Det skulle ikke forbause meg om det er en av de beste subwoofere på planeten.
    Gleder meg ikke akkurat mindre av slike kommentarer. :)
    Skal bruke den sammen med Vienna Acoustics BCG, så jeg håper det blir en god match. Det eneste er at den å konverteres fra 110v til 230v. Står i instruksjonsboka at det bare er å skifte et par sikringer, men i samme setning står det: "Factory selected - do not change without seeking expert advice". Kan bli moro å se om jeg får det til. Noen her inne som har gjort det før?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    REL Studio er den beste subwooferen jeg noensinne har hørt. Det skulle ikke forbause meg om det er en av de beste subwoofere på planeten.
    Det skulle vært moro å oppleve denne en dag - det mangler ikke på superlativer i testen fra 2004 i Stereophile.

    Hvis det er noen som kan gi en demo - er det bare gi beskjed.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ragwo skrev:
    Vidar P skrev:
    REL Studio er den beste subwooferen jeg noensinne har hørt. Det skulle ikke forbause meg om det er en av de beste subwoofere på planeten.
    Gleder meg ikke akkurat mindre av slike kommentarer. :)
    Skal bruke den sammen med Vienna Acoustics BCG, så jeg håper det blir en god match.
    Jeg kan forsikre deg; REL Studio vil passe samtlige høyttalere på markedet. Her er det ikke snakk om match. Dette er subsonisk bass så det holder, og en filtrering som med REL Setup vil få den integrert med hva enn det skulle være... så lenge du akter å følge REL Setup og skjære den ved et tosifret antall hertz.

    Ang 110V/240V; jeg ville ha hørt med teknisk på Sumiko jeg; de pleier å svare godt; dette er en UK-made REL og det er mye som tyder på at den vil enkelt kunne brukes med 240V gitt en ørliten lodding eller justering.

    Mvh Vidar P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vidar P skrev:
    Jeg kan forsikre deg; REL Studio vil passe samtlige høyttalere på markedet. Her er det ikke snakk om match. Dette er subsonisk bass så det holder, og en filtrering som med REL Setup vil få den integrert med hva enn det skulle være... så lenge du akter å følge REL Setup og skjære den ved et tosifret antall hertz.

    Ang 110V/240V; jeg ville ha hørt med teknisk på Sumiko jeg; de pleier å svare godt; dette er en UK-made REL og det er mye som tyder på at den vil enkelt kunne brukes med 240V gitt en ørliten lodding eller justering.
    Takk for tipset. Skal ta kontakt med Sumiko i god tid før suben kommer. Har ikke planer om å sette delefrekvensen i taket. Den spiller ikke høyere enn 100hz uansett i følge instruksjonsboka, og det låter ikke bra når en sub spiller så høyt opp i frekvensregisteret. Det er hvertfall min erfaring. Skal bruke den hovedsaklig til musikk, men også litt film. Det viktigste er at den er kjapp og presis og lar seg lett integrere i lydbildet. 120db spl trenger jeg ikke, det får jeg nok av på jobb uansett.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Flageborg skrev:
    Vidar P skrev:
    REL Studio er den beste subwooferen jeg noensinne har hørt. Det skulle ikke forbause meg om det er en av de beste subwoofere på planeten.
    Det skulle vært moro å oppleve denne en dag - det mangler ikke på superlativer i testen fra 2004 i Stereophile.

    Hvis det er noen som kan gi en demo - er det bare gi beskjed.
    Hvis du skal over til Bergen i løpet av høsten er du hjertelig velkommen innom for demo på Studio I og en kaffe eller to. Har forhåpentligvis fått suben til da.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    ragwo skrev:
    Hvis du skal over til Bergen i løpet av høsten er du hjertelig velkommen innom for demo på Studio I og en kaffe eller to. Har forhåpentligvis fått suben til da.
    Takk for invitasjon.

    Tenkte å avlegge Bergen et besøk på vei hjem fra lydtreffet i Geiranger førstkommende helg, men fikk beskjed om at det ble "for mye" på en tur....;)

    Jeg blir gjerne med på å "få til" subben - alltid klar for å lære noe nytt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har ikke lagt merke til tråden før nå og gledet meg til å lese, men gleden varte ikke lenge. Her har moderatorer gjort en slett jobb!! At en vennetråd blir spammet av folk som promoterer SVS er trist, og innlegg burde vært slettet...... :-[ :-[
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvordan trives du med din Rel, Lyngen?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ragwo skrev:
    Hvordan trives du med din Rel, Lyngen?
    Kan ikke leve uten den :). Jeg er veldig godt fornøyd, spiller detaljert og hurtig nok. Integreringen er bra. Men så har jeg heller ikke prøvd andre merker i samme prisklasse.

    Musikken blir ikke helt den samme hvis jeg slår den av (noe jeg bare gjør sent på kvelden for naboens skyld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn