Regne ut tider...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hvordan kan en 5. klassing regne ut hvor mye tid det tar for et tog kjøre i fra kl 09:45 til 10:03. Enkel hoderegning sier 18 minutter, men dette skal settes opp som et regnestykke - egnet for en 5. klassing.....selv er jeg 34 og kan ikke finne en "enkel" måte å regne det ut på.

Håper på hjelp asap :)

Vidar
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.135
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
:      60
 10:03
- 09:45
=00:18
Toget køyrer i 18 minutt.

(du må låne 60 minutt frå timane. Strek over "10" og skriv "6" over 0, og "0" over 3. Trekk frå, og du får 18. Ettersom det er tekstoppgåve, må svaret skrivast med fullstendig setning, som skal vere eit direkte svar på spørsmålsstillinga. Hugs prikken over i-en; to strek under svaret).
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Hvordan kan en 5. klassing regne ut hvor mye tid det tar for et tog kjøre i fra kl 09:45 til 10:03. Enkel hoderegning sier 18 minutter, men dette skal settes opp som et regnestykke - egnet for en 5. klassing.....selv er jeg 34 og kan ikke finne en "enkel" måte å regne det ut på.

Håper på hjelp asap :)

Vidar
Regn om til minutt da vel:
(10x60+3) - (9x60 + 45)= 603 - 585 = 18
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.478
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Dette er en veldig vanskelig oppgave med mange svar.
Hvor fort går toget ? Hvor mange stasjoner er det på strekningen ? Er det damp ? Eller elektrisk ? Krengetog ?

Puh !
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Ikkje heilt god for ein 5.kl - berre dersom han/ho skjønar det....
Det har du sikkert rett i. Eg er ikkje van med 5. klassingar lenger.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette er en veldig vanskelig oppgave med mange svar.
Hvor fort går toget ? Hvor mange stasjoner er det på strekningen ? Er det damp ? Eller elektrisk ? Krengetog ?

Puh !
Dette er vel ikke det viktigste, men hvor dyr biletten er - og om toget i det heletatt er lønnsom å kjøre i 18 min uten passasjerer. Det må du vel skjønne! :D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.478
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Dette er vel ikke det viktigste, men hvor dyr biletten er - og om toget i det heletatt er lønnsom å kjøre i 18 min uten passasjerer. Det må du vel skjønne! :D
Hvis toget kjører i 18 min. uten passasjerer er det uvesentlig hva billetten koster. Hvis da ikke toget er tomt p.g.a. for dyre billetter. Eller ?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Hvis toget kjører i 18 min. uten passasjerer er det uvesentlig hva billetten koster. Hvis da ikke toget er tomt p.g.a. for dyre billetter. Eller ?
Mest sannsynlig er det forsinka, så de 18 minuttene er bare å glemme.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
kl. 10 - 09.45 = 15 min
kl. 10.03- 10.00 =3 min
Dette settes opp i kolonner for systemets skyld og forståelsens skyld og minuttene (evt. timene i en annen kolonne) summeres nedover.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
God hovudrekningsmodell, men som oppstilling er vi ikkje heilt heime.....
Den er grei til oppstilling til de som har problemer og en vei å gå for de som sliter med forståelsen av tidsregning. En modell som har vært uttestet over flere tiår blant mange lærere, ikke kun noen hoderegningsmodell, men en "mellomstasjon".
 
O

OldBoy

Gjest
1) kl 10:03 = 63 minutter over 9
2) kl 09:45 = 45 minutter over 9

Trekk 2) fra 1):

1) - 2) = 63 minutter (over 9) - 45 minutter (over 9) = 18 minutter.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
1
Hvordan kan en 5. klassing regne ut hvor mye tid det tar for et tog kjøre i fra kl 09:45 til 10:03. Enkel hoderegning sier 18 minutter, men dette skal settes opp som et regnestykke - egnet for en 5. klassing.....selv er jeg 34 og kan ikke finne en "enkel" måte å regne det ut på.

Håper på hjelp asap :)

Vidar
Regn om minuttene til vanlig desimal av timene:
10.03 blir 3*100/60 = 10.05 timer
09.45 = 45*100/60 = 9.75 timer
10.05 - 9.75 = 0.3 timer
0.3 timer konverteres til minutter
0.3 x 60/100 = 18 minutter
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Her vil nok eit fleirtal av 5.klasse ramle av lasset....
Der er vi enige, Arve, men når det er sagt....
Den første forklaringen du kom med måtte jeg tygge lenge på... Jeg forsto kort sagt ikke filla av hva du ville fram til. Mens CBA-forklaringen var åpenbar for meg! ;)

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Der er vi enige, Arve, men når det er sagt....
Den første forklaringen du kom med måtte jeg tygge lenge på... Jeg forsto kort sagt ikke filla av hva du ville fram til. Mens CBA-forklaringen var åpenbar for meg! ;)

Honkey
Jeg skal forklare det for deg en dag jeg har svært god tid. ;D ;D
 
N

nb

Gjest
Bruk Excel, der man man regne pluss og minus på klokkeslett;)

Ellers er jeg tilhenger av metoden å konvertere til f.eks timer som desimaltall, men det er mulig 5. klassinger ikke henger med på det, det er en stund siden jeg gikk i 5. klasse, så husker ikke helt hva folket skjønte på de tider...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.135
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Der er vi enige, Arve, men når det er sagt....
Den første forklaringen du kom med måtte jeg tygge lenge på... Jeg forsto kort sagt ikke filla av hva du ville fram til. Mens CBA-forklaringen var åpenbar for meg! ;)

Honkey
;)
No brukar eg same forklaringsmodell som noverande læreverk, der utgangspunktet er at 1 t=60 min, og veksling/låning mellom time_minne må vere å låne 60 minutt.
Det er stor kunst å rekne. Vi tek masse for sjølvsagt, fyrst og framst fordi vi har automatisert mange "operasjonar".
Eit av dei beste døma på dette, er det desimalske talsystem. Dette tek vi utan unntak som sjølvsagt, og mange born gjer det same. Vi har lært oss posisjonssystemet, bruken av 0, og meistrar stort sett dei fire rekneartane automatisk.
Prøv å multiplisere eit par romartal med kvarandre, og du vil garantert få problem.
Eller kvifor ikkje to tal i det binære system?

2x5 = 10 i desimalsystemet vert til 10x101 = 1010, og 3x3 = 9 vert til 11x11=1001 binært.

(Inka-talsystemet var basert på 20 - veldig gøy å rekne med dette om du likar utfordringar).
Klokka er inndelt på ein annan måte, fyrst i 12, deretter i 60. Det skapar alltid problem for ein "desimalist".....

Læreplanane våre hadde tidlegare krav om kjennskap til romartalsystemet. Det ser ut som dette er borte frå matematikkpensum på mellomtrinnet, men vil nok verte medteke av gammal vane av somme lærarar, iallfall dei som ikkje får tilgong på nye lærebøker med det fyrste. Men det er relevant å trekkje romartala inn når vi jobbar med samfunnsfag/historie - greske og romerske samfunn er konkret nemnt i kompetansemåla i samfunnsfag for mellomtrinnet. Og då vil læraren måtte vurdere i kva grad romartala er relevante... (sit på jobb og kosar meg med årsplanane akkurat no - elevfri dag)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
1
Her vil nok eit fleirtal av 5.klasse ramle av lasset....
Jeg har en 5. klassing og en 7. klassing selv, 5. klassingen ville nok ikke forstått noen av forklaringskonseptene her. Den eneste muligheten for en 5. klassing er nok å å telle minuttene mellom klokkeslettene på en klokke. Oppgaven er nok generelt for vanskelig for en 5. klassing hvis man skal kunne forklare utregningen uten å ha en mal.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.135
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mitt døme var ut frå arbeidsoppgåver der elevane skulle finne differanse mellom klokkeslett. Då må du lage eit døme, og la elevane rekne oppgåver til dei
a) forstår framgangsmåten
b) ideelt sett: forstår kva som skjer med 60-overgangen.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg har en 5. klassing og en 7. klassing selv, 5. klassingen ville nok ikke forstått noen av forklaringskonseptene her. Den eneste muligheten for en 5. klassing er nok å å telle minuttene mellom klokkeslettene på en klokke. Oppgaven er nok generelt for vanskelig for en 5. klassing hvis man skal kunne forklare utregningen uten å ha en mal.  
Det har jeg og. ( en i 5. og en i 7.)

Jeg synes den forklaringen til Viking virket enklest å forstå for en i 5. jeg, tror den ville fungert.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det har jeg og. ( en i 5. og en i 7.)

Jeg synes den forklaringen til Viking virket enklest å forstå for en i 5. jeg, tror den ville fungert.
Derfor er det den kollegaene mine bruker som en start på denne typen matematikk, så kan de gå over til mer avanserte oppsett etterhvert som de forstår dette.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
485
Antall liker
403
Enig med Komponenten, Viking sin måte er helt klart enklest for en 5-åring.
Generelt er selve regnestykkene enkle, men å sette dem opp på en forståellig måte kan være verre. Mener å huske at da jeg gikk på barneskolen (1730-tallet:)) hadde vi bøker med eksempler. Virker ikke som dette finnes i dag... (mitt barn har ikke kunnet framvise noe). Når man i tillegg må hjelpe til med sannsynlighetsberegning og få vite at det finnes underkategorier av partall og oddetall, blir det nesten for mye for en metusalem. Ikke akkurat pensum på 60-tallet.
Takk Gud for internett!
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.524
Antall liker
4.443
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
09:45
09:46
09:47
09:48
09:49
09:50
09:51
09:52
09:53
09:54
09:55
09:56
09:57
09:58
09:59
10:00
10:01
10:02
10:03


??? ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.135
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Enig med Komponenten, Viking sin måte er helt klart enklest for en 5-åring.
Generelt er selve regnestykkene enkle, men å sette dem opp på en forståellig måte kan være verre. Mener å huske at da jeg gikk på barneskolen (1730-tallet:)) hadde vi bøker med eksempler. Virker ikke som dette finnes i dag... (mitt barn har ikke kunnet framvise noe). Når man i tillegg må hjelpe til med sannsynlighetsberegning og få vite at det finnes underkategorier av partall og oddetall, blir det nesten for mye for en metusalem. Ikke akkurat pensum på 60-tallet.
Takk Gud for internett!
5-åringar må halde seg unna her....
 
K

knutinh

Gjest
Hvordan kan en 5. klassing regne ut hvor mye tid det tar for et tog kjøre i fra kl 09:45 til 10:03. Enkel hoderegning sier 18 minutter, men dette skal settes opp som et regnestykke - egnet for en 5. klassing.....selv er jeg 34 og kan ikke finne en "enkel" måte å regne det ut på.

Håper på hjelp asap :)

Vidar
9*60+45 = 585min
10*60+3 = 603 min

0d585 = 0b1001001001
0d603 = 0b1001011011

0b1001011011
-0b1001001001
=0b0000010010

=18 minutter
 
Topp Bunn