Regjeringen "belønner" miljøvennlig biler.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Vet ikke om det er diskuttert i denne tråden, men det burde absolutt vært betydelig redusert avgift på hybridbiler! I dag er mange av disse bilene hardere beskattet pga en effektiv bensinmotor (dieselmotor kommer snart) i tillegg til en eller to el motorer. Dette fører ikke til nok økt salg av en "ny" teknologi til tross for reduserte drivstoffkostnader.

En fordel med hybrid fremfor elbil er at hybridbilen ikke bruker ekstern energi sett bort fra drivstoff til bensinmotoren. Dvs at forbruket av fossilt drivstoff reduseres uten at det påvirker bruk av alternativ energi som det alltid vil være mangel på over hele verden til evig tid, sansynligvis.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
315
Sted
Tranby
Avgiftene har ikke Sosialprofil. Hvem vet hvilke behov forbrukerne har? Familier trenger ikke prioritere sikkerhet, farts grensen er bare 100, små modeller tar dem fra a til b.
Politikere, forskere og byråkrater har andre preferanser enn forbrukere har.
Avgifts reduksjoner er inntekts tap, alle pengene tilhører jo i utgangspunktet staten.
Å ikke ta inn en avgift på elektriske biler er for eksempel subsidiering, eller faktisk å dele ut penger.
Motor konkluderte i tidligere utgave at biodrivstoff var den beste måten å få ned CO2 utslippene.
Regjeringen ville ikke dele ut penger. Produksjonen ble ulønnsom.

N

nb

Gjest
eldo472 skrev:
Avgiftene har ikke Sosialprofil. Hvem vet hvilke behov forbrukerne har? Familier trenger ikke prioritere sikkerhet, farts grensen er bare 100, små modeller tar dem fra a til b.
Visst har de det. Store motorer har høy avgift. Tunge biler har høyere avgift. Begge deler kjøpes hovedsaklig av folk med høy inntekt siden de koster mye penger. En bilkjøper i Norge kan i svært stor grad gjennom modellvalg påvirke hvor mye avgifter vedkommende betaler til satskassen. Det bli mye sammenlignet med andre land uansett selvsagt, men det er stort sett opp til kjøper om avgiftsdelen av prisen skal være 100k eller 300k.

Jeg har en Skoda Octavia med firehjulstrekk og 105 hesters turbodieselmotor. Vekt på 1275 kilo. Utslipp på 119g/km. Den gir så vidt jeg kan se en engangsavgift på ca 65.000 kroner om jeg hadde kjøpt den ny i dag. Om jeg derimot mener at jeg "trenger" en Volvo XC90 med 185 hestes bensinmotor og en vekt på 2080 kilo og utslipp på 224g/km kommer engangsavgiften på ca 385.000 kroner.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.999
val skrev:
Vet ikke om det er diskuttert i denne tråden, men det burde absolutt vært betydelig redusert avgift på hybridbiler! I dag er mange av disse bilene hardere beskattet pga en effektiv bensinmotor (dieselmotor kommer snart) i tillegg til en eller to el motorer. Dette fører ikke til nok økt salg av en "ny" teknologi til tross for reduserte drivstoffkostnader.

En fordel med hybrid fremfor elbil er at hybridbilen ikke bruker ekstern energi sett bort fra drivstoff til bensinmotoren. Dvs at forbruket av fossilt drivstoff reduseres uten at det påvirker bruk av alternativ energi som det alltid vil være mangel på over hele verden til evig tid, sansynligvis.
Hybridbiler er en bløff. Man bruker fossilt brensel for å lage strøm. Snakk om å gå over bekken etter vann. Grunnen til at de bruker marginalt mindre drivstoff er at de har en forholdsvis liten motor. Hvis man ser på tekniske data for Prius så kan man ikke ha 5 voksne mennesker i den, da overstiger man lasteevnen. Grunnen er at man drasser på noen tunge batterier.
Miljøfordelen med Prius er at man kan kjøre forbrenningsmotoren og derved lade batteriene utenfor byområdene (grise til landsbygden) for så å pusle rundt med eldrift i byområder. På en tur Oslo - Trondheim er miljøgevinsten null.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Pink_Panther skrev:
val skrev:

Hybridbiler er en bløff. Man bruker fossilt brensel for å lage strøm. Snakk om å gå over bekken etter vann. Grunnen til at de bruker marginalt mindre drivstoff er at de har en forholdsvis liten motor. Hvis man ser på tekniske data for Prius så kan man ikke ha 5 voksne mennesker i den, da overstiger man lasteevnen. Grunnen er at man drasser på noen tunge batterier.
Miljøfordelen med Prius er at man kan kjøre forbrenningsmotoren og derved lade batteriene utenfor byområdene (grise til landsbygden) for så å pusle rundt med eldrift i byområder. På en tur Oslo - Trondheim er miljøgevinsten null.
Dette er ikke helt korrekt. Flere hybridbiler har en forholdsvis stor bensinmotor i tilegg til en eller to elmotorer som samlet gir en veldig høy effekt. Hybridbilene bruker også stillingsenergi samt energi fra bremsing.
Bilene bruker stort sett elmotorene til akselerasjon, all småkjøring og rygging. Når bilen har kommet opp i hastighet overtar bensinmotoren og den slipper å bruke unødvendig mye energi fra bensin på kjøring som er ekstra energikrevende. En elmotor gir også langt raskere akselerasjon en bensin og dieselmotorer.

Det har også kommet båter nå med hybridløsning hvor en dieselmotor kun lader batteriet til elmotoren som gir energi til transport noe som gir langt mindre energitap.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
315
Sted
Tranby
nb skrev:
eldo472 skrev:
Jeg har en Skoda Octavia med firehjulstrekk og 105 hesters turbodieselmotor. Vekt på 1275 kilo. Utslipp på 119g/km. Den gir så vidt jeg kan se en engangsavgift på ca 65.000 kroner om jeg hadde kjøpt den ny i dag. Om jeg derimot mener at jeg "trenger" en Volvo XC90 med 185 hestes bensinmotor og en vekt på 2080 kilo og utslipp på 224g/km kommer engangsavgiften på ca 385.000 kroner.
Bilen din med 4x4 har 141 g/km og det gir ca 85000 i avgift. 4 hjulstrekk koster med andre ord 20000 i avgift.
Moms og avgift er ca 46 % av bilprisen eller en økning på 83% fra utgangspunktet på ca 155 000 kr.
Prosentvis betaler du faktisk mer i avgift på verdien enn om du hadde kjøpt en ny Mercedes Benz S 250S CDI. Der betaler du 43 % av prisen i avgift. Sosialprofilen er temmelig tilfeldig lagt opp.
Den sterke progressive beskatningen av målinger tatt i laboratorier, gjør at bilene blir utviklet for å gå billig på testen.
Biler er også mitt interesse felt og jeg leser blant annet Auto Motor und Sport. BMW 118i og Mercedes Benz CLC 180 har omtrent samme størrelse og ble testet mot hverandre. I Norge får BMW mye lavere avgift da CO2 testen gir mye lavere måling. I testen til AMS var forbruket ganske likt, men det var Mercedes som brukte minst. Når man ser på tekniske data skjønner man hvorfor. BMW sin motor har full effekt rundt 6000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er høyest på ca 4200 omdreininger. Mercedesen har kompressor og har høyt dreiemoment fra 2400 omdreininger. BMW må gires mye mer. I den virkelige verden bruker bilen som får høyest avgift minst drivstoff. BMW oppgir også 99oktan bensin i testen, fyller man 95 går forbruket opp.
Noe må man beregne avgift etter, men jeg tror en så sterk progresjon faller urimelig ut i forhold til at det ikke er eksakt. Biler med superhøy utveksling som det er på øko bilene, passer ikke så bra i Norge.

N

nb

Gjest
eldo472 skrev:
Bilen din med 4x4 har 141 g/km og det gir ca 85000 i avgift. 4 hjulstrekk koster med andre ord 20000 i avgift.
Moms og avgift er ca 46 % av bilprisen eller en økning på 83% fra utgangspunktet på ca 155 000 kr.
Moms holder jeg utenfor siden det er det på alt av varer og tjenester i Norge - det du sier om 4x4 stemmer sikkert, jeg så bare ganske kjapt på specsene på en ny bil (min er fra 2006). Poenget mitt var bare at hvor mye man vil bidra til statskassen er langt på vei en funksjon av modellvalg. Og jeg har jo selv sagt at bilavgifter link til miljø er temmelig diffus.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
nb skrev:
Poenget mitt var bare at hvor mye man vil bidra til statskassen er langt på vei en funksjon av modellvalg.
Eller; modellvalg er langt på vei en funksjon av hvor mye du har råd til å la statskassen flå deg for.

N

nb

Gjest
Tubesnake skrev:
nb skrev:
Poenget mitt var bare at hvor mye man vil bidra til statskassen er langt på vei en funksjon av modellvalg.
Eller; modellvalg er langt på vei en funksjon av hvor mye du har råd til å la statskassen flå deg for.
Ja det er også en måte å se på det. Som sagt: Toppskatt.

Bilkjøpere lar seg for øvrig gladelig flå på ekstrautstyr uten å lage noe større nummer av det, men man får kanskje igjen en god del av den absurde kostanden ved ekstrautstyr når man selger bilen. Det gjør man vel forsåvidt også delvis med avgiftene til staten, bruktbilprisene i Norge er også temmelig stive.

Til info koster det rundt 10.000 Euro i variable kostnader å produsere en Audi Q7;) Eller omtrent det samme som det koster for å få fancy skinnseter og noen kule felger på en slik bil.

Topp Bunn