Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Bump. Noen innspill?
    Hei Morten.
    Har noe erfaring med større modeller og min erfaring er at det blir bedre jo lengre opp du går. Om det er verdt det avhenger seff på hva som ellers er i kjeden og hva du selv er villig til å legge i det.
    Hvis det ikke er hørbart så ville ihvertfall jeg lent meg tilbake og nytt lyden. RP6 er en godt spiller
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Morten S, så lenge du har oppgradert med Tangospinner er det lite du kan gjøre, bortsett fra å bytte olje, men det gjorde du sikkert da du plasserte Tangospinner.
    Jeg har sjekket med RPM-appen, og det er høyere W&F på Rega, sammenlignet med andre, enten det er RP6, RP8 eller høyere.

    Så lenge det ikke er hørbart, så bryr ikke jeg meg om avvik.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Støttes. Dersom du sliter med greier som ikke er hørbart, så vil nok det være plagsomt selv oppover i Regamodellene.
    Enten begynne å slite mer med det som er hørbart, eller finne en spiller fra et annet merke som fikser ikke hørbare problemer.

    mvh
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Støttes. Dersom du sliter med greier som ikke er hørbart, så vil nok det være plagsomt selv oppover i Regamodellene.
    Enten begynne å slite mer med det som er hørbart, eller finne en spiller fra et annet merke som fikser ikke hørbare problemer.

    mvh
    Ikkehørbare problemer er vel mye av essensen til hele sentralen. 😉
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Er vel helst appen som er problemet. Så lenge du ikke ikke hører svaj i tonene fra ett flygel på rolige stykker med lange toner, så er det ikke noe problem. Da er det appen som er problemet.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg kan være med på påstanden at det ikke-hørbare ikke er et stort problem. Tror likevel appene fungerer som de skal. Alle tre.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Kjøp en stroboskopskive og en strobolampe, da ser du om du har ett problem. Appen stemte ikke her hos meg, så det gidder jeg ikke bruke. Kjøpte meg strobolampe og skive, bare for å sjekke. Er i tillegg alergisk overfor sure toner, svajende utklinging etc. Hadde en Rega i mange år, var aldri noe problem. Samtidig registrerer jeg at mange klager på dette, og har en startet så.........;)
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Kjøp en stroboskopskive og en strobolampe, da ser du om du har ett problem. Appen stemte ikke her hos meg, så det gidder jeg ikke bruke. Kjøpte meg strobolampe og skive, bare for å sjekke. Er i tillegg alergisk overfor sure toner, svajende utklinging etc. Hadde en Rega i mange år, var aldri noe problem. Samtidig registrerer jeg at mange klager på dette, og har en startet så.........;)
    Takk for info. Hva viste dine W&F apper og hva viste strobolampe?
     

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    23
    Antall liker
    78
    Sted
    Bryne
    Står en del om dette med Rega og ujevn W/F på diverse internasjonale forum (Hoffman ol.).

    Slik jeg har lest meg til så forsvinner det meste (ihvertfall det hørbare) i det en bruker ekstern psu (f.eks Neo) og bytter ut plastikk sub-platter’n.

    Selv har jeg en nyere P3 med Neo mk2 og Groovetracer subplatter. Dette oppleves stabilt og stødig!
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Takk for info. Hva viste dine W&F apper og hva viste strobolampe?
    Appen viste tendens til svai, stroboskiven at den gikk ørlite for fort, men jevnt. Dette var ikke hørbart. Jeg kjøpte en Rega P3-24 med Groovetracer subplatter og TTpsu til min datter, og den går helt korrekt.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Appen viste tendens til svai, stroboskiven at den gikk ørlite for fort, men jevnt. Dette var ikke hørbart. Jeg kjøpte en Rega P3-24 med Groovetracer subplatter og TTpsu til min datter, og den går helt korrekt.
    Hadde også ikke hørbare avvik med mobil og app, men tror det er veldig vanskelig å få en god måling på slike lette spillere som Rega. Telefonen må ligge helt sentrert, eller så er det ikke sentrert kraft fra denne vi måler. På tyngre spillere så spiller dette ikke like mye rolle.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat dette som gjør at appene ikke er noen fasit, kun en indikasjon, og det er i BESTE fall :)
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Skal bli spennende å se på forskjellen her på hodetelefon utgangen her direkte på mine Focal Elegia heatsett vs via Record Out og Topping A90. Kanskje en boks mindre …. Eller to om den interne DACen er grei nok. Litt luksus med en Denafrips Ares II 12th når jeg hører 90 prosent på vinyl og 10 prosent streaming på loftstua. Mest TV og da spiller jo DACen ikke så stor rolle.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    452
    Antall liker
    866
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg overtalte jentungen for noen år siden til å kjøpe en brukt Rega Brio R så kunne hun passe på min Klipsch KG 5.5 (med Bob Crites oppgradering i horn og delefilter). Har lenge tenkt på å teste den på mine Heresy IV, men kom aldri så langt. Nå som @trondav skulle oppgradere så bød det seg en mulighet på en Elex-R til fornuftig pris.

    Nå er den i hus og fått spilt en drøy time, streamet fra Tidal på pc med usb til Rega Saturn mk4 sin dac, har ikke sittet i sweetspot hele tiden, men førsteinntrykket er at den låter fantastisk på Heresy'ene :love:

    Dette blir en god avlaster for rørene på Stingrayen (y)

    20230616_093902.jpg
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Når du ikke hører det hvorfor bry seg, hvilken reim har du på din RP6?
    Jeg har en trippel pulley fra Tango. O-ringene jeg mottok var av dårlig kvalitet og det gikk ujevnt, som nevnt tidligere. Idag kjøpte jeg to stk Rega reference og det målte umiddelbart veldig mye bedre.

    Jeg hører på mye klassisk og organiske instrumenter. Hvis ting er surt nå vet jeg at det entene er opptaket eller skeiv trykk på plata/skeivt hull.

    Se gjerne målinger tatt før og nå.
    _20230719_140706.JPG
    _20230719_140742.JPG


    Og siste måling:
    _20230719_140543.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg har en trippel pulley fra Tango. O-ringene jeg mottok var av dårlig kvalitet og det gikk ujevnt, som nevnt tidligere. Idag kjøpte jeg to stk Rega reference og det målte umiddelbart veldig mye bedre.

    Jeg hører på mye klassisk og organiske instrumenter. Hvis ting er surt nå vet jeg at det entene er opptaket eller skeiv trykk på plata/skeivt hull.

    Se gjerne målinger tatt før og nå.
    Vis vedlegget 936204 Vis vedlegget 936205

    Og siste måling:
    Vis vedlegget 936206
    Siste måling med sporing av plate:

    _20230719_143555.JPG
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hei, har tenkt å kjøpe meg en Denon 103 for å teste på regaen min. (Har en ny exact nå) Noen som har testet 103 på rega ?
    16799652-2E4B-497C-8B2A-C3105531B4BB.jpeg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg mener jeg hadde rp3 med exact.
    Byttet til Denon 103 og så til Rega Ania.
    Der ble jeg for å si det sånn.
    Den hadde jeg veldig sansen for.
    Dette er en tid tilbake og husker best det med Ania.
    Lasse
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^DL103 er i utganspunktet for stiv til en Rega-arm. Kan virke om man gjør den så tung som motvektsloddet klarer.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    ^DL103 er i utganspunktet for stiv til en Rega-arm. Kan virke om man gjør den så tung som motvektsloddet klarer.
    Var det jeg tenkte på. Skal få frest ut en messing plate å ha imellom pu og arm for å få litt mer vekt. Så må jeg dreie noen skiver/hylser for å få løftet opp arm i bakkant. Har ett ganske tungt lodd på. Husker ikke hva det het, ikke det originale.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du ikke får tak i en kan du lage deg en veldig presis topunktsprotraktor her:
    Generisk Stevenson er så godt som lik Rega, men dersom du ikke driver med gamle LP-er med 56 mm innerradius kan Loefgren A/Baerwald være et godt alternativ (dersom det er plass nok i de avlange hullene i armhodeskallet).
    Lim den på en uspillbar LP.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    619
    Antall liker
    744
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takk!

    Dersom du ikke får tak i en kan du lage deg en veldig presis topunktsprotraktor her:
    Generisk Stevenson er så godt som lik Rega, men dersom du ikke driver med gamle LP-er med 56 mm innerradius kan Loefgren A/Baerwald være et godt alternativ (dersom det er plass nok i de avlange hullene i armhodeskallet).
    Lim den på en uspillbar LP.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    I den tiden jeg drev med Rega, og dreide mellomlegg for Rega armer, brukte jeg å splitte mellomleggene/ shimsen. Da slipper du å dra armen helt av for å bytte shims.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    I den tiden jeg drev med Rega, og dreide mellomlegg for Rega armer, brukte jeg å splitte mellomleggene/ shimsen. Da slipper du å dra armen helt av for å bytte shims.
    Trenger ikke å dra armen av nå heller. Bare skrur ut de tre skruene og trer hylser under og på med skruene igjen.👍 Tar ca 1min.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Oi, er visst lenge sida jeg tuklet med disse tingene. Mye mer stæsj å få tak i nå skjønner jeg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn