Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei, venner :)

    Jeg har kjøpt meg en brukt RB-808 tonearm. Knall tonearm, men armløfteren går for snart ned (er sikkert diskutert 1000 ganger før ;) ). Må den byttes, eller kan man fikse det på noen måte, med grease el. lignende?
    kjenner ikke armen i detalj. Er armliften en integrert del av armen, eller er det en separat enhet som sitter hullet festet med en liten set-skrue?
    Om den går for raskt ned kan det være at den er tom for olje/fett. Som regel er i så fall det et resultat av lekkasje ut av stangen som hev/senkarmen er festet i. Om det er slik er det en slitasje som ikke reparerbart.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med ekstra tungt lodd på Rega arm?
    Går og leker med tanken på vinylsnurrer igjen og kunne godt tenke meg å teste Thomas Schick Das MM pickup på en Rega. Hadde den på Lenco/PTP'en jeg hadde og likte den veldig godt. Den veier vel 8,8g, men har compliance på 6....
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Du havner vel på en resonansfrekvens på 15 hz, gitt at armens masse er 11g. Ikke en god match. Sjekk selv på Vinylengine. Mvh.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Den pakka ventes nok til Norge med spenning av flere enn meg. Kommer den, har jeg etpar gode venner som legger inn bestilling:cool: Ny Kyte har store sko å fylle. Originalen fra 90-tallet holder fortsatt stand som noe av det beste Rega har bygget.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sånn på en søndags formiddag, bare i tilfelle noen hadde glemt hvilken PU det er lurt å montere i Rega-armen....

    IMG_1331.jpg




    IMG_1330.jpg




    IMG_1332.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ^ Vel, hos meg ble Exact på P6 en stor skuffelse. Har skrevet litt om erfaringene i min egen tråd.
    Den er fin den, P6en!
    Takk for inntrykk. Jeg har ikke samme inntrykk av den, men så er jo folk forskjellige.
    Har du hørt noen andre Rega PUer?
    Jeg synes Elys2 (og Elys40) har noe av det du beskriver, men at Exact er bedre.

    Anbefaler deg en Onzow til PUen din, den ser litt hårete ut ;)

    2mblackSkjermbilde.JPG
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Vel, hos meg ble Exact på P6 en stor skuffelse. Har skrevet litt om erfaringene i min egen tråd.
    Den er fin den, P6en!
    Takk for inntrykk. Jeg har ikke samme inntrykk av den, men så er jo folk forskjellige.
    Har du hørt noen andre Rega PUer?
    Jeg synes Elys2 (og Elys40) har noe av det du beskriver, men at Exact er bedre.

    Anbefaler deg en Onzow til PUen din, den ser litt hårete ut ;)

    Vis vedlegget 572176
    Takk for det! Ja, vi har nok ulike preferanser, og utstyret ellers i kjeden kan jo gi ulike utslag på sluttresultatet. Tidligere har jeg hatt Bias 2, Elys 2 og Carbon, men på andre spillere og med andre komponenter ellers i anlegget. Exact er selvsagt bedre og mer oppløst enn Elys 2, men det er vel kanskje den tonale balansen til Exact som blir for lik Elys 2 og for "grå" for mine preferanser/i mitt anlegg.

    Når det gjelder den hårete pickupen har jeg ikke noen Onsow (måtte faktisk google det for å finne ut hva det er), men jeg har en slik:

    ortofon_borste.jpg


    Så etter noen strøk med børsten ser det straks bedre ut :)

    ortofon2mb+regap6-ny_crop.jpg
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Ojoj, da blir jeg snart eier av en lekker RP10 og gleder meg stort til å få den på plass!

    Tanken er å sette en Lyra Delios på den, men med ny forsterker (LM508IA), høyttalere (Piega prof. 5.2) og Parks Puffin som har kommet inn nå etter jul, så har jeg lagt en selvpåtvunget festbrems på økonomien et par mnd. fremover. Derfor trenger jeg innspill til en OK ventepølse av en MC-pickup slik at ikke han skalla fra luksusfellen kommer og banker på døren [emoji3]

    Eller er det ikke noe poeng å gå for ventepølse, og heller bruke 2M blue et par mnd. før Delios blir innkjøpt?

    Om noen har forslag til annen PU i prisleiet under 15k, mottas det med takk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Ojoj, da blir jeg snart eier av en lekker RP10 og gleder meg stort til å få den på plass!

    Tanken er å sette en Lyra Delios på den, men med ny forsterker (LM508IA), høyttalere (Piega prof. 5.2) og Parks Puffin som har kommet inn nå etter jul, så har jeg lagt en selvpåtvunget festbrems på økonomien et par mnd. fremover. Derfor trenger jeg innspill til en OK ventepølse av en MC-pickup slik at ikke han skalla fra luksusfellen kommer og banker på døren [emoji3]

    Eller er det ikke noe poeng å gå for ventepølse, og heller bruke 2M blue et par mnd. før Delios blir innkjøpt?

    Om noen har forslag til annen PU i prisleiet under 15k, mottas det med takk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Under 15K grensen ville jeg personlig absolutt ha valgt Hana ML blant de jeg har hørt. Den forhandles i furet værbitt av Mala Audio og koster 1 krone mindre enn 12K, så da blir det jo 3K igjen til å kjøpe vinyl for! Den er i mine øyne bedre enn den gode Lyra Delius som du foreløpig har inne på din short list. Jeg tviler vel på om jeg synes at min egen Lyra Kleos i sum er bedre enn Hana ML, og hadde nok heller kjøpt «billig japaneren» fremfor min Kleos om den hadde vært tilgjengelig den gang jeg valgte fra Lyras portefølje....
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Ojoj, da blir jeg snart eier av en lekker RP10 og gleder meg stort til å få den på plass!

    Tanken er å sette en Lyra Delios på den, men med ny forsterker (LM508IA), ....
    Eller er det ikke noe poeng å gå for ventepølse, og heller bruke 2M blue et par mnd. før Delios blir innkjøpt?

    Om noen har forslag til annen PU i prisleiet under 15k, mottas det med takk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Under 15K grensen ville jeg personlig absolutt ha valgt Hana ML blant de jeg har hørt. Den forhandles i furet værbitt av Mala Audio og koster 1 krone mindre enn 12K, så da blir det jo 3K igjen til å kjøpe vinyl for! Den er i mine øyne bedre enn den gode Lyra Delius som du foreløpig har inne på din short list. Jeg tviler vel på om jeg synes at min egen Lyra Kleos i sum er bedre enn Hana ML, og hadde nok heller kjøpt «billig japaneren» fremfor min Kleos om den hadde vært tilgjengelig den gang jeg valgte fra Lyras portefølje....
    Hei, Jeg har RP10 m Hana ML via LM 805iA, ganske så likt ditt oppsett Jonas.
    Byttet til Hana ML fra 2M Black, og kan varmt anbefale denne PU på RP10. Den er bedre på alle områder og helt klart verdt hver krone.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Ojoj, da blir jeg snart eier av en lekker RP10 og gleder meg stort til å få den på plass!

    Tanken er å sette en Lyra Delios på den, men med ny forsterker (LM508IA), høyttalere (Piega prof. 5.2) og Parks Puffin som har kommet inn nå etter jul, så har jeg lagt en selvpåtvunget festbrems på økonomien et par mnd. fremover. Derfor trenger jeg innspill til en OK ventepølse av en MC-pickup slik at ikke han skalla fra luksusfellen kommer og banker på døren [emoji3]

    Eller er det ikke noe poeng å gå for ventepølse, og heller bruke 2M blue et par mnd. før Delios blir innkjøpt?

    Om noen har forslag til annen PU i prisleiet under 15k, mottas det med takk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Under 15K grensen ville jeg personlig absolutt ha valgt Hana ML blant de jeg har hørt. Den forhandles i furet værbitt av Mala Audio og koster 1 krone mindre enn 12K, så da blir det jo 3K igjen til å kjøpe vinyl for! Den er i mine øyne bedre enn den gode Lyra Delius som du foreløpig har inne på din short list. Jeg tviler vel på om jeg synes at min egen Lyra Kleos i sum er bedre enn Hana ML, og hadde nok heller kjøpt «billig japaneren» fremfor min Kleos om den hadde vært tilgjengelig den gang jeg valgte fra Lyras portefølje....
    Takk for tips, ser ut til at Hana ML er et hot tips :)
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Ojoj, da blir jeg snart eier av en lekker RP10 og gleder meg stort til å få den på plass!

    Tanken er å sette en Lyra Delios på den, men med ny forsterker (LM508IA), ....
    Eller er det ikke noe poeng å gå for ventepølse, og heller bruke 2M blue et par mnd. før Delios blir innkjøpt?

    Om noen har forslag til annen PU i prisleiet under 15k, mottas det med takk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Under 15K grensen ville jeg personlig absolutt ha valgt Hana ML blant de jeg har hørt. Den forhandles i furet værbitt av Mala Audio og koster 1 krone mindre enn 12K, så da blir det jo 3K igjen til å kjøpe vinyl for! Den er i mine øyne bedre enn den gode Lyra Delius som du foreløpig har inne på din short list. Jeg tviler vel på om jeg synes at min egen Lyra Kleos i sum er bedre enn Hana ML, og hadde nok heller kjøpt «billig japaneren» fremfor min Kleos om den hadde vært tilgjengelig den gang jeg valgte fra Lyras portefølje....
    Hei, Jeg har RP10 m Hana ML via LM 805iA, ganske så likt ditt oppsett Jonas.
    Byttet til Hana ML fra 2M Black, og kan varmt anbefale denne PU på RP10. Den er bedre på alle områder og helt klart verdt hver krone.
    Med to anbefalinger til Hana ML, ser det ut til at denne rykker høyere opp på listen!
    Takk for svar!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med siste Hifi World her. Ikke måte på skryt for Planar 10/Apheta 3. Måler bra også! :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jonas_H: Ortofon Cadenza. Velg farge selv:cool:
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ville nok absolutt kikket på en Ortofon Cadenza Blue, åpen kjapp og presis i lyden med god tight bass.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Ellers kan man spare noen kr på å gå for Audio Technica AT33ptg eller ART9.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Er det noen innenlands som selger Tangospinner, Groovetracer e.l. subplatter produkter? Er det evt. noen som kan anbefale et utenlands nettsted?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen innenlands som selger Tangospinner, Groovetracer e.l. subplatter produkter? Er det evt. noen som kan anbefale et utenlands nettsted?
    Det er .com som gjelder for begge i utlandet. Rett fra kilden.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Ojoj, da blir jeg snart eier av en lekker RP10 og gleder meg stort til å få den på plass!

    Tanken er å sette en Lyra Delios på den, men med ny forsterker (LM508IA), høyttalere (Piega prof. 5.2) og Parks Puffin som har kommet inn nå etter jul, så har jeg lagt en selvpåtvunget festbrems på økonomien et par mnd. fremover. Derfor trenger jeg innspill til en OK ventepølse av en MC-pickup slik at ikke han skalla fra luksusfellen kommer og banker på døren [emoji3]

    Eller er det ikke noe poeng å gå for ventepølse, og heller bruke 2M blue et par mnd. før Delios blir innkjøpt?

    Om noen har forslag til annen PU i prisleiet under 15k, mottas det med takk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Da ble det fort endringer i sakene. Brukt RP10 uten PU utgikk dessverre, så da ble det en ny Planar 8 med Apheta 2. Ryktene sier at Planar 8 trolig ikke står mye tilbake for "gamle" RP10, men litt synd jeg ikke får hvit keramikktallerken.

    Uansett, gleder meg stort til å få den i hus og satser på at det blir et massivt løft i lydkvalitet kontra nåværende ProJect DC Espirit :)

    Takker igjen for tips på PU, men nå blir det altså Rega hele veien.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det Hiawata :)

    Med overhengende fare for sene lyttekvelder er det bra at jeg har en slump avspasseringstimer til gode.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Og der var den på plass!! Rett ut av boksen, en vanvittig stor forskjell fra projecten! Bass, rytme, luft, svart! Alt! Og pickupen har fortsatt ca. 100 plater før den er på topp [emoji3] ojojoj dette kan bli en sen kveld!




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et par tanker og bilder av min Rega RP10.

    Jeg synes spilleren kler å være avkledd uten det tradisjonelle plinthet (og noen anmeldere mener jo den spiller bedre avkledd, uten at jeg skal ha noen bestemt oppfatning av akkurat det). Det er selvfølgelig litt upraktisk å ikke benyttet plinthet som har fastmontert støvlokk. Hadde likevel bestemt meg for å ikke kjøpe et custom støvlokk (av forskjellige grunner). Fikk et tips av Bluesbreaker her på sentralen om et Michell Unicover som ikke koster mer enn noen glassperler. Var skeptisk vedrørende det visuelle, men synes det ble både praktisk og fint. Smak og behag, men litt opp-pimpet med støvlokk, Achromat platematte og noen gamle dempere jeg hadde for hånden, synes jeg spilleren er riktig så behagelig å hvile blikket på. Har sikkert ødelagt den berømmelige Rega-synegien med platematten og demperne, men jeg får forsøke å leve så godt jeg kan med greiene :cool: Det blir sikkert ikke bedre av at jeg benytter Apheta 1 som pu. Den er jo blant flere her og endel anmeldere ansett som dårlig, spesielt ift bang for the buck (ulver jager i flokk, uten at de nødvendigvis har selvstendige meninger :rolleyes:). Jeg hadde lave forventninger, men ble veldig positivt overrasket over Apheta (selv om den er på overtid for en MC pu). Den overrasket forøvrig også positivt en kamerat som nyter både Kondo og Koetsu på hjemmebane. Egne ører er aldri objektive, men de vet alltid subjektivt best :)

    F1974860-0666-496D-BED6-7C36FD9DED70.jpg


    D3A3F225-DB82-45C2-BA70-15E10D64024D.jpg


    Nevnte jeg at jeg synes det spiller forrykende :)
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.

    Jeg har læst hele denne dejlige REGA-tråd. Dejligt at læse om alle I glade og positive nordmænd. Og at læse om jeres gode REGA-produkter og jeres store viden på hi-fi-området.
    Kan jeg komme med i denne vennetråd, når jeg har REGA ELICIT R forstærkeren? Jeg er super glad for denne forstærker, den spiller med en dejlig rytme og varm lyd.

    3658B821-FB14-4D73-A787-5192ABEED0CF.jpg


    Jeg havde før en PrimaLuna Pro-Logue 2 rør-forstærker. Og jeg synes faktisk, at REGA ELICIT R forstærkeren er bedre end PrimaLuna’en.
    Jeg har i de sidste 30 år haft Thorens pladespillere. Lige nu spiller jeg på en Thorens TD 320 MK III med TP90 arm og Ortofon MC Quintet Bronze pickup. Lyden går gennem en Ortofon ST-80 SE step-up og en Pro-ject Tube Box DS2 RIAA.
    Efter de super gode erfaringer jeg har fået med min REGA ELICIT R forstærker, begynder jeg at tænke på at købe en REGA pladespiller. Det skal være en model, der er bedre end mit nuværende setup. Hvilken REGA pladespiller vil I foreslå? Og hvilken pickup vil I foreslå? Og vil I foreslå, at jeg genbruger step-uppen? RIAAen? og/eller pick-uppen?

    Mange venlige hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den spilleren godt satt opp er meget habil. Kanskje lettere å foreslå noe hvis du sier litt om hva du føler du mangler eller ønsker?
    For ikke å bare ta ett skritt til siden, men ett skritt opp tror jeg du skal ett bra stykke opp i Rega hierarkiet.
    Mener pickupen er det svakeste leddet i kjeden din. Spiller /riaa/step up klarer å følge opp en bedre pickup enn den du har.
    Litt tlc og ny pickup tror jeg du kommer langt med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn