Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så noen få dråper slik til spilleren, ikke overdriv mengden.
    Du vet naturligvis hva 5W-30 betyr.
    Selv om vi verken snakker de helt store belastninger, temperatursvingninger, avleiringer, evne til smussopptak osv for olje i et platespillerlager er nok en olje med "fast" riktig/tilnærmet riktig viskositet å foretrekke.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Det har vært hevdet at Rega selv bruker Castrol Hypoid gear oil 80/90W. Hvorvidt det stemmer vet ikke jeg, men mener at det var det jeg hadde på min når den fikk en service for noen år siden.
     
    X

    X186841

    Gjest
    De fleste spillere med tighte lagre trives best med "tynn" olje 0-20 eller 5-30 syntetisk. Tykkere olje til mer romslige lagre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, jo - men du refererer til "multigrade" oljer
     

    Mono AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.09.2014
    Innlegg
    270
    Antall liker
    151
    ^ Ja, jo - men du refererer til "multigrade" oljer
    Hei!
    Dette er hva Rega benytter og anbefaler:
    ...We use mineral EP80 gearbox oil for Hubs and Mineral 20W50 Motor Oil for the Motors.

    Regards,
    Rob Hall
    Electronics / Service Eng.
    Rega Research Ltd.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke helt. EP er forkortelse for extreme pressure og 80 (viskositeten) refererer til at det er en singlegrade olje.
    OBS! Viskositet angitt for gearoljer er ikke direkte overførbart til f.eks motorolje. Kan deles på omtrent 4 - mener jeg.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lav viskositet er å foretrekke, men skal da tallet være lavt? Som i tallet 5 i w5-30?
    Wikipedia er enig med meg.
    Så da har jeg lært en del av ptb i dag. Takk skal du ha:)
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    ^ Ja, jo - men du refererer til "multigrade" oljer
    Hei!
    Dette er hva Rega benytter og anbefaler:
    ...We use mineral EP80 gearbox oil for Hubs and Mineral 20W50 Motor Oil for the Motors.

    Regards,
    Rob Hall
    Electronics / Service Eng.
    Rega Research Ltd.
    Fint, da slipper vi å kjøpe "jomfruolje" i 2ml flasker til fantasipriser.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva tror regavennene om RP40 vs P5?

    Exact PU på begge og TT-PSU på begge.
    Liker veldig godt utseendet på P5 og har gode minner fra den, men lurer på hvordan det stiller seg lydmessig.

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Original P5 er imo veien å gå hvis man i det hele tatt skal ha en. Min bor hos meg på sekstende året:cool: Jeg husker tross alt at din var kraftig modda, og det er jo opp til deg, det. Hva du gjør med den , altså. RP40 er en av de alller fineste spesialene Rega har bygget noen gang, så den også skal tas vare på. Lydmessig er imo den originale P5en noe bedre, men generelt sett er RP40 akkurat like god, HVIS du får tak i en, da...og jeg er like glad i dem begge.

    Mono AS: Der, ja! Det er spesifkasjonene sine, det:cool: Prøvde å huske dem selv, men sleit. La oss håpe kritikerne lærer litt, og tar disse fine maskinenes videre helse noe mer alvorlig, slik at de kan holde like lenge som min- og lenger enn det. Takk!:cool: Originalitet har bestandig lønt seg!
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    RoDa: Original P5 er imo veien å gå hvis man i det hele tatt skal ha en. Min bor hos meg på sekstende året:cool: Jeg husker tross alt at din var kraftig modda, og det er jo opp til deg, det. Hva du gjør med den , altså. RP40 er en av de alller fineste spesialene Rega har bygget noen gang, så den også skal tas vare på. Lydmessig er imo den originale P5en noe bedre, men generelt sett er RP40 akkurat like god, HVIS du får tak i en, da...og jeg er like glad i dem begge.

    Mono AS: Der, ja! Det er spesifkasjonene sine, det:cool: Prøvde å huske dem selv, men sleit. La oss håpe kritikerne lærer litt, og tar disse fine maskinenes videre helse noe mer alvorlig, slik at de kan holde like lenge som min- og lenger enn det. Takk!:cool: Originalitet har bestandig lønt seg!
    Hva mener du med det?
    Mineral EP80 og 20/50 er jo hyllevare hos alle oljedistributører/forhandlere. Rega sier ikke noe om merke.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lydmessig er imo den originale P5en noe bedre, men generelt sett er RP40 akkurat like god, HVIS du får tak i en, da...og jeg er like glad i dem begge.
    Hva er det du prøver å si her?
    Jeg har en RP40, men lurer på en P5.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.744
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Lydmessig er imo den originale P5en noe bedre, men generelt sett er RP40 akkurat like god, HVIS du får tak i en, da...og jeg er like glad i dem begge.
    Hva er det du prøver å si her?
    Jeg har en RP40, men lurer på en P5.
    Og de e jo flott det, sånn som ungdommen lika, Hey Hey...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Jeg sier: Velg det som passer. De er like gode , begge to. Såfremt de holdes i originalstand drivverksmessig , så nær som ny, hvit reim, og har samme Exact PU.. uten hevring. P5 er kanskje ikke like spretten og livat da, men den presenterer seg som klassisk Rega uansett. Og den som kjenner merket vet- eller burde huske- hva det betyr. Lita utfordring fra meg til deg..Husker du det for P5ens del, eller har du modda deg vekk derfra?
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa: Jeg sier: Velg det som passer. De er like gode , begge to. Såfremt de holdes i originalstand drivverksmessig , så nær som ny, hvit reim, og har samme Exact PU.. uten hevring. P5 er kanskje ikke like spretten og livat da, men den presenterer seg som klassisk Rega uansett. Og den som kjenner merket vet- eller burde huske- hva det betyr. Lita utfordring fra meg til deg..Husker du det for P5ens del, eller har du modda deg vekk derfra?
    Blir langt tilbake å huske, men at de er på linje kan jeg tro på.
    Vi er uenige om hvor viktig - og riktig - originalstand er, så det kan vi legge til side. :)
    Det er viktig for meg å si at utvekslinger som dette er veldig gøy og givende, Auditor.
    Jeg har også nok respekt for RP40 til at jeg ikke gjør noe som ikke er 100% reversibelt med den.
    Elys40, original subplatter med original lagerkule, original drivreim og original tallerken med original platematte ligger godt plassert og tatt vare på for å kunne sette den tilbake i 100% original stand.

    Jeg falt for Regalyden da jeg kjøpte P5en, og det er drivet i lyden jeg liker aller best.
    P5en hadde Ortofon Rondo Blue på seg hele tiden jeg eide den. Av de små og store oppgraderingene jeg gjorde så er det noen som jeg ikke ville gjort igjen.
    Da jeg fikk på delrintallerken forsvant noe av Regalyden som jeg liker. Det ble for pent og pyntelig, for dempet og rolig, synes jeg.
    Det ble en god platespiller, ikke en Rega platespiller. Hvis det overhodet gir mening.

    Jeg synes Rega låter gjenkjennelig på de forskjellige tingene jeg har prøvd, og synes forskjellen oppover kan beskrives med mer "farger".
    RP6 har mer farger enn RP3, Exact har mer farger enn Elys2. Jeg har ikke egen erfaring med P7, RP8 ... og vet ikke hvordan det blir enda lengre opp.
    Motsatt beskrevet er Elys2 gråere enn Exact og RP3 gråere enn RP6.

    Hvis jeg skal tillate meg å synse noe om hva som er egenskaper som bor i P5 som er annerledes med RP40:
    P5 har også en lett og spretten konstruksjon av plinten. Det er ganske så overraskende å løfte på en Regaplint uten arm påmontert. Veier ikkeno.
    Jeg likte svært godt montasjen av motoren på P5 som tillater justering av avstand mellom drivaksel og subplatter.
    Den påmonterte rammen til P5 tror jeg har en viss demping på lyden, husker at jeg hørte på P5 uten rammen, men husker ikke hva jeg mente om det.
    Det er noe mer pent&pyntelig og dempet i lyden fra P5 enn fra RP3 og RP6. Jeg tror, jeg tror der altså, at det skyldes avstiverne som finnes på RPene.
    Jeg opplever RPene som tydeligere og kraftigere på anslag, og at de bedre tar vare på at det klinger ut. Mer lettbent, selv om de har minst like bra fundament. Der husker jeg P5 som litt mer dempet i anslag og litt for død når det klinger ut. Gir det mening?

    Jeg synes det var moro å leke med to drivreimer, jeg synes det var en fin ting å montere SRM Tech sitt justerebare motorlager og jeg synes Groovetracer motvekt med ny endestuss til armen ga noe jeg likte i lyden. Men det er ting jeg ikke kommer til å gjøre med RP40en, da den ikke kan settes tilbake til fabrikkstand.
    For meg, for meg der altså, er det annerledes med en P5. Den kan jeg leke litt mer med uten like dårlig samvittighet.

    mvh

    FullSizeRender (3).jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Det gjelder altså å vite HVA som gjør Rega til Rega, og så BEHOLDE det, ved å implementere varierende grad av Regisk purisme. Bra, du har skjønt! Det var vel det jeg trodde. Karakter er et nøkkelord her, og hvis en Rega skal låte som alle mulige andre, er den ikke lenger en Rega, annet enn i navn. Det er Rega som historisk har LEDET de andre- det gjør de også i 2020. Og det er nettopp den egenheten, særpreget og altså karakteren som gjør dem til det de er. Enkelte klarer ikke den "warts and all" tilnærminga vi som elsker Rega er så glade i- de bør imo søke spiller annet sted. Så svart-hvitt er det- nesten. Jeg har funnet ut at det i siste instans avhenger av foretrukket prinsipp. Foretrekker du direktedrevent, mellomhjul eller fullauto blir alt annet feil- for din del. Og så er spørsmålet: Fast eller flytende oppheng Husk: Det er kun tre virkelige ikoner igjen blant platespillerne: Rega, Linn og Technics står bak dem. Blant mellomhjulerne ender de aller fleste med en Lenco, så de havner vel som en grei nummer fire på min liste der.. Finn ut hvor du selv står, så blir resten av livet med LPer enkelt. Ellers, se innlegget mitt om vinyl og funksjonsnivå lenger her oppe.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bytt til Groovetracer eller Tangospinner subplatter med dualbelt pulley på de Rega som har plastikk subplatter. Det gjør underverker for lyd og stabilitet i hastighet. Slapp helt av. Denne oppgraderingen ødelegger IKKE Rega-lyden. Det er en grunn til at Rega har metall subplatter fra P6 og oppover;) Jeg hadde en Rega RP10 i ett par år og forskjellen i lyd på en RP10 og en RP3 er enorm. Nesten ikke gjenkjenbart! Derfor kan man diskutere i evig tid hva Rega-lyd er og ikke er. I såfall så MÅ man ha Rega i hele oppsettet; fra forsterker og helt ut til PU. Man ødelegger ingen ting med teeaks, men å gjøre store bytter som å sette på en annen arm eller tallerken i annet materiale gir ikke mening hos meg.

    La oss leke og eksperimentere med platespillere og oppsett, uten å lage så mange regler. Så Roda: din RP40 vil trives meget godt med en Tangospinner:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bytt til Groovetracer eller Tangospinner subplatter med dualbelt pulley på de Rega som har plastikk subplatter. Det gjør underverker for lyd og stabilitet i hastighet. Slapp helt av. Denne oppgraderingen ødelegger IKKE Rega-lyden. Det er en grunn til at Rega har metall subplatter fra P6 og oppover;) Jeg hadde en Rega RP10 i ett par år og forskjellen i lyd på en RP10 og en RP3 er enorm. Nesten ikke gjenkjenbart! Derfor kan man diskutere i evig tid hva Rega-lyd er og ikke er. I såfall så MÅ man ha Rega i hele oppsettet; fra forsterker og helt ut til PU. Man ødelegger ingen ting med teeaks, men å gjøre store bytter som å sette på en annen arm eller tallerken i annet materiale gir ikke mening hos meg.

    La oss leke og eksperimentere med platespillere og oppsett, uten å lage så mange regler. Så Roda: din RP40 vil trives meget godt med en Tangospinner:)
    Vi er ikke uenige. Jeg har en annen subplatter på min RP40, for meg er det en soleklar forbedring av spilleren.
    Like soleklar som det er soleklart at Auditor ikke synes det ;)

    Forresten har jeg en Groovetracer Reference - ingen over, ingen ved siden. 8)
    Tangospinner har laget en bra kopi, men mangler litt på nivået til Groovetracer :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kan godt være at Groovetracer er hakket vassere, men ble litt over budsjett når jeg ga 6000kr for spilleren:) Har du forresten forsøkt Ania på din RP40? Er veldig fornøyd med Exact og bytter den ikke ut før den er utslitt. Men er det noe forbedring opp til Ania. Leser så mye forskjellig at det er vanskelig å tolke. Tenkte å koble til med Rega Fono MC.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare moro med GT vs TS, vet begge er gode produkter.
    Har landet på at jeg liker Exact veldig godt og har ikke tanker om bytte før den er slitt ut.
    Jeg har MM-RIAA, og liker spillemåten, tror derfor det blir flere MM fremover også. :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hørte nettopp Nagaoka MP500 i en lettere modda RP6. Michell tungt lodd og Cardas internkabling.
    Det fikk meg jaggu til revurdere standpunktet mitt om å legge vinyl på hylla...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Legger du vinylen på hylla, kommer du garantert tilbake igjen;) Kan godt tenke meg at MP500 spiller godt. Jeg har hatt mange pu de siste åra, og MP110 tror jeg er en av mine favoritter, selv om den er en av de billigste jeg har hatt. Masse spilleglede og god oppløsning i kombinasjon ned veldig god bass. De er helt annerledes enn (imo) CD-aktige Ortofon’ene. Nå er min MP110 satt på Technics SL1210M5G, men siden MM gir meg så nye spilleglede PR krone så kan det godt hende at det blir en Nagaoka MP200 etter at Exact er utslitt. Kan hende. For Exact har alt jeg ønsker i en MM pu også:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa, ChrisAndre et al: Etter det jeg kunne skjønne her oppe, ble det spurt om standard P5 kontra standard RP40. I utgangspunktet. Puristspørsmål, om jeg noen gang har sett et. Da får man- og bør man få- puristiske svar:cool: Det gav jeg også. Hva man da foretrekker av signatur..vel..det er og blir et personlig valg. Her i huset beholdes slike maskiner så nære originalen som overhodet mulig. I alt annet enn evt. pickupvalg. Fordi det er slik jeg mener de bør være. Tilpasning skjer ved bruk av originaldeler sålenge det er mulig. Originalitet er ofte veien til lang holdbarhet også. Unntaket er maskiner som har tidsprøvde svakheter, men fortsatt også har folk som ønsker å holde liv i dem. Lenco, Sysdek, eldre Thorens++...Technicser er for min del den klareste Ortofonkandidaten som finnes, sammen med Regaer. Men merker som Nagaoka, Grado, Shure og AT har alle flere PUs som er blant mine absolutte favoritter. MP500. f.eks. gir en helt annen signatur på en Rega, men den funker gull der, den. Anlegget er et speil av sin eier. og spilleren den skal brukes på avgjør valget av pickupen og hva som bør gjøres med det angjeldende deck ellers. Evt. om det er noen vits i å jobbe videre med det. Ledestjerna er musikken, uansett. Men gjør man for mye for å prøve å forandre en sjel blir den til slutt borte.
     
    Sist redigert:

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei alle Rega venner.

    Jeg har hatt Rega P9 med Apheta en stund og nå satt opp med Lyra Delos.
    Det låter bra! Har ikke hatt vinyl som hovedfokus, men ønsker nå å fokusere litt på det fremover.
    Jeg har aldri gjort noe ordentlig kalibrering; spilleren er bare satt opp, armen med stift i nivå med plate, deretter satt trykk og så bias slik at arm ikke beveger seg ved senking eller heving. Thats it. Er det noe mer jeg burde gjøre for å sikre optimal innstilling?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Yasman: Ta med deg spilleren inn til Eksakt Hi-Fi, Oslo. Der kan de kalibrere den ordentlig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei alle Rega venner.

    Jeg har hatt Rega P9 med Apheta en stund og nå satt opp med Lyra Delos.
    Det låter bra! Har ikke hatt vinyl som hovedfokus, men ønsker nå å fokusere litt på det fremover.
    Jeg har aldri gjort noe ordentlig kalibrering; spilleren er bare satt opp, armen med stift i nivå med plate, deretter satt trykk og så bias slik at arm ikke beveger seg ved senking eller heving. Thats it. Er det noe mer jeg burde gjøre for å sikre optimal innstilling?
    Vet ikke helt hva du legger i ordet "kalibrering" her, men det er relativt enkelt å sette opp en P9 m/Rega arm selv. På langt nær nødvendig å reise til Oslo for å gjøre det.
    Men - du trenger litt nødvendig verktøy, som en nøyaktig stiftvekt, en protractor iht Rega radie/monteringsavstand og fortrinnsvis en testplate (for justering av antiskate). Et speil, eller en tolk for å kontrollere azimuth kan også være greit. Man må ikke ha en testplate for justering av antiskate, da man kommer langt med å bruke ørene også.
    Det finnes mye info på nett (også her på HFS) om hva/hvordan - i praksis.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa, ChrisAndre et al: Etter det jeg kunne skjønne her oppe, ble det spurt om standard P5 kontra standard RP40. I utgangspunktet. Puristspørsmål, om jeg noen gang har sett et. Da får man- og bør man få- puristiske svar:cool: Det gav jeg også.

    Anlegget er et speil av sin eier. Men gjør man for mye for å prøve å forandre en sjel blir den til slutt borte.
    Vel, da misforsto du spørsmålet. Jeg tenkte på forskjellene mellom spillerne med bakgrunn i min vurdering å skaffe meg en P5.
    Da er det for meg naturlig å spørre om hvor forskjellige de er "nakne". Har overhodet ikke noe med purisme å gjøre.
    Både en P5 og en RP40 og flere til er soleklare kandidater til oppgradering med ny subplatter.
    Det vet alle som har gjort det.

    Det er litt festlig at din definisjon av purisme når det gjelder Rega innebærer å skru løs armen, legge inn avstandsplater mellom plint og arm, montere en ikke-Rega PU og dermed forkaste Regas trepunktsfeste med garantert korrekte vinkler. :D

    Så får vi håpe vi alle tør å se oss i speilet og beholder sjelen ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Som jeg har sagt før: Det er varierende grader av purisme. Jeg holder den på drivverksnivå. Fordi Regaer- i standard utgave- er gode nok til å la en annen pickup skinne, samtidig som Regaens styrker framtrer med all mulig klarhet. Best of both worlds. Å forandre et slikt drivverk med tredjeparts deler vil- i min bok- for evig konstituere ei lateralgradering. Fordi drivverket blir forandret i en retning som endrer produsentens forutsetninger for det selvsamme drivverks håndtering av vinylen. Altså blir ikke drivverket slik produsenten- Rega selv- ønsker det. De har derfor laget helt kurante egne løsninger. Og tilrettelegger for brukerens ønsker uten at garantier, supportnett og egenart bortfaller. Rega og jeg tenker mao. likt.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega og jeg tenker mao. likt.
    Unnskyld frekkheten, men det vet du ingenting om ;)
    At du velger å tenke at en trykkstøpt plastklump er riktig å la følge med oppover når du bytter PU er IMO bortkastede penger.
    Hvis du lurer på hva Rega tenker så kan du se hva de selv gjør ;)
    Enda tydeligere, se på P5 --> RP6 --> Planar 6. Rega har gått fra plast, via plast med metallkopp til metall subplatter.

    Ja, en subplatter koster 3-4 tusen penger, men å velge og bruke enda flere tusen penger på PU før du bruker det på subplatter....... Jaja, det er vel å være purist det da. :rolleyes:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...Altså blir ikke drivverket slik produsenten- Rega selv- ønsker det. De har derfor laget helt kurante egne løsninger.
    Går ut fra at også Rega (som de aller fleste andre) tenker business gjennom alle ledd - dvs produsere så kosteffektivt som mulig, og ta ut max av hva markedet tåler innenfor de ulike segmentene.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.335
    Antall liker
    2.128
    Sted
    Nordland
    Hei, venner :)

    Jeg har kjøpt meg en brukt RB-808 tonearm. Knall tonearm, men armløfteren går for snart ned (er sikkert diskutert 1000 ganger før ;) ). Må den byttes, eller kan man fikse det på noen måte, med grease el. lignende?

    Fant denne på nettet, men er det en Rega?

    expl. arm-lift.PNG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn