Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Hei, hvordan vil en Rega Mira 3, med det integrerte riaa-trinnet, sammenlignes med det jeg har i dag. ny planar 3(med elys 2), NAD pp2, denon pma 860 og Dynavoice M65 høyttalere?

    Vil det være en betydelig oppgradering, eller noe i samma gata?
    Nå har jeg ikke testet det oppsettet selv, men det ville overaske meg hvis det blir en betydelig oppgradering. Tipper vi er mye nærmere en liten oppgradering. Ett tips kan være å kjøpe en brukt Denon PMA1510 og en ekstern riia for eksempel Rega Phono MM.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kentimeter: En helt annen klasse..Mer organisk, graver opp mer detaljer, litt mer helstøpt, om du vil. Om enn ikke like kraftig. Mira 3 er fortsatt et av de beste integrertkjøpene der ute, tross sin alder.. Bruk biwireterminalene på M65, sett på en Maia 3 i bånn, og la den drive basseksjonen deres, så blir det enda bedre. Disse høyttalerne har såpass mange elementer, så jo mer du kan gi dem, desto bedre er det.. Intern RIAA i Rega har ALLTID tatt rotta på Denon, så der har du lite å frykte. Topp den riggen med en Regadac:cool: Vil du ha det enda mer sammensydd, bytt ut Dynavoice med en RX-1 eller -5 fra Regas egne rekker. På 1eren kan du da komplettere med en 8" REL-sub..hvis du i det hele tatt savner noe som helst, that is...Det tviler jeg på. KISS og Less Is More gjelder fortsatt..
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Ja hvis du gjør alt det Auditor nevner her skal jeg begynne å bli enig att det kan nærme seg en betydelig oppgradering. Så topper du det hele med å bytte ut elys 2 med exact 2 så er det meste på plass. Ellers kan det hende att å kjøpe kraftigere forsterker med en gang kan være lurt.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Rega Mira 3 går vel for å være et av de gode bruktkjøpene.
    Det sitter dyre biter inni den forsterkeren..

    M
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Fin å bytte Brio 3 med, den...hint til hybelen..Det er vel også relativt begrenset hvor mye man skal legge i å forsterke de Dynavoicene, alll den tid at det altså er LANGT mer å hente ved å søke oversettere annet sted, samt å krympe dem. En Mira/Maia3-pakke er god nok til å skjule svakhetene Dynavoice har, men kan også være billig nok til at det lønner seg. Tåler oppgradering av oversetterne gjør de så definitivt...Var det meg som skulle ha Rega 3-pakke, besto den av 4 Exon 3 monos og Cursa 3, men det tar tross alt endel plass..Elys 2 er ellers en sterkt undervurdert pickup. Den holder i massevis her og blir bare bedre over tid.
    Du vet ikke om et par Celestion 3, vel?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Det oppgis ikke, men finn deg et lite sett for finmekanikk, så finner du størrelsen der.. Venter du inn en- as if I didn´t know? Er på vei nå for å hente de kabelklassikerne jeg nevnte her oppe. Tok bare noen få dager å få dem ned, og godt er det:rolleyes:
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Auditor: Ja da må jeg få sønnen til å sjekke på biltema. Tok å sendte e-post til duet og en lokal butikk og fikk faktisk samme pris på delene hos den lokale..Da handlet jeg "lokalt" fordi om det er 6 mil unna. God innstiling fra selger, og synes det er viktig at man tar vare på lokale butikker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Selvfølgelig! Støtte det lokale initiativ bør man gjøre...og så tar det så mye kortere tid. Skal du til Mosjøen da, eller?:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvilken størrelse på umbrako skurve for Rega pu?
    2,6mm er en ofte benyttet dimensjon. Skulle ikke forundre meg om Rega også har basert seg på det.
    OBS! Det er ingen ulempe å velge et ikke-magnetisk materiale.
    Vet at Elektronisk Bureau pleier å ha på lager - og jeg antar at disse er av et ikke-magnetisk materiale:
    TILBEHØR - ELEKTRONISK BUREAU

    Thomas på EB vet nok sikkert om de passer en Rega PU.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sundkoien: Fin å bytte Brio 3 med, den...hint til hybelen..Det er vel også relativt begrenset hvor mye man skal legge i å forsterke de Dynavoicene, alll den tid at det altså er LANGT mer å hente ved å søke oversettere annet sted, samt å krympe dem. En Mira/Maia3-pakke er god nok til å skjule svakhetene Dynavoice har, men kan også være billig nok til at det lønner seg. Tåler oppgradering av oversetterne gjør de så definitivt...Var det meg som skulle ha Rega 3-pakke, besto den av 4 Exon 3 monos og Cursa 3, men det tar tross alt endel plass..Du vet ikke om et par Celestion 3, vel?
    Leter etter Celestion 3 selv.. :)
    Har snart et par Celestion 15 til salgs.

    M
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: I sin tid studerte jeg i Mosjøen selv. Regner med du har alt oppe innen lørdag- og håper på en liten rapport. Begynner nok å falle på plass deretter..:cool: Gratulerer! Fikk forøvrig med AQ Turquoise 2 som bonus i pakka, jeg. Den og lillebror Jade ble mye brukt sammen med førstegenerasjons Regaelektronikk (og små Denons/NADs) da Klubben forhandlet merket.

    Sundkoien: Those are too big, unfortunately..Only the little Threes, please..Or an A Compact. Men si fra, du..Da kan det vel hende det blir Vintage Plus her- med C3 og Brio 3:cool: Begynner å nærme seg noe her mtp. en forbedret rekonstruksjon av anlegget vi snakket om i "Musikalitet og Spilleglede" for noen uker sia...Det anlegget hadde jeg Tara Labs Prism 11/ 4 m Omni i, og signalkabelen her lå i den ovennevnte pakke. Omni har jeg i daglig bruk i anlegg nr. 4:cool: Og 25 meter av den er trukket opp i bilstereoen. Min NAD 514 har røtter i 5440. Da mangler bare de to siste delene. Og et par decent stativer. Eventuelt kan man jo tenke aktivt for videre bruk av klassikerne, ettersom flere engelske/danske/finske produsenter nå har virkelig gode , aktive løsninger i porteføljen.

    Edit 090220: Spørs bare nå å overleve kastevindene utafor døra- det blåser så kraftig at jeg har måttet "fyre ned" systemet for noen dager..
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmm, etter at jeg fylte etter med 2-3 dråper av kjærringa sin symaskinolje så går moin Planar3 ugjevnt. Tørket av spindelen og brukte q-tips for å fjerne det som var nedi hullet og da spiller den gjevnere, men så kom det en svak skrapelyd (som om det var metall mot metall når den snurrer rundt). Så da blir det 1-2 dråper med den samme olja mens jeg venter på denne:
    https://www.ebay.com/itm/123741994701
    så får jeg håpe den passer bedre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Problemet ligger altså i feil viskositet på olje. Da bør du vente til den kommer før du bruker maskinen mer. Pass på at du får ut ALL olje som ikke skal være der før du fyller på ny. Eksakt burde forresten ha den originale også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    hmm, etter at jeg fylte etter med 2-3 dråper av kjærringa sin symaskinolje så går moin Planar3 ugjevnt.
    Som Auditor er inne på - olje er ikke olje. Det er ganske fine toleranser og riktig viskositet er viktig. Er oljen for tykk så er det rett og slett ikke "plass" til oljefilmen mellom lager og spindel. Det vil kunne gi to resultater, eller en kombinasjon av begge.
    a) Det blir for trangt rundt hele spindelen, noe som fører til for sakte og ujevn gange.
    b) Oljen vil kunne samle seg på den ene "halvdelen" av spindelen og "presser" den andre mot lageret på motsatt side.

    Uten reima på, så skall tallerken snurre lett, og uten ulyder "lenge".

    Når du skal rengjøre lageret så fjerner du først så mye olje og smuss du kan. Deretter kan du gjøre ytterligere rent med noe mer tyntflytende fettoppløsende stoff, tørke av og blåse helt rent med trykkluft på boks - gjerne med spilleren snudd opp/ned. Alternativt fungerer bremserens fint, da den er ganske flyktig og fordunster helt.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmm, etter at jeg fylte etter med 2-3 dråper av kjærringa sin symaskinolje så går moin Planar3 ugjevnt.
    Som Auditor er inne på - olje er ikke olje. Det er ganske fine toleranser og riktig viskositet er viktig. Er oljen for tykk så er det rett og slett ikke "plass" til oljefilmen mellom lager og spindel. Det vil kunne gi to resultater, eller en kombinasjon av begge.
    a) Det blir for trangt rundt hele spindelen, noe som fører til for sakte og ujevn gange.
    b) Oljen vil kunne samle seg på den ene "halvdelen" av spindelen og "presser" den andre mot lageret på motsatt side.

    Uten reima på, så skall tallerken snurre lett, og uten ulyder "lenge".

    Når du skal rengjøre lageret så fjerner du først så mye olje og smuss du kan. Deretter kan du gjøre ytterligere rent med noe mer tyntflytende fettoppløsende stoff, tørke av og blåse helt rent med trykkluft på boks - gjerne med spilleren snudd opp/ned. Alternativt fungerer bremserens fint, da den er ganske flyktig og fordunster helt.
    Ja, dette blir en heads up til alle andre også. Dette er symaskinolje, men viskositeten var nok litt tykk likevel.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmm, etter at jeg fylte etter med 2-3 dråper av kjærringa sin symaskinolje så går moin Planar3 ugjevnt. Tørket av spindelen og brukte q-tips for å fjerne det som var nedi hullet og da spiller den gjevnere, men så kom det en svak skrapelyd (som om det var metall mot metall når den snurrer rundt). Så da blir det 1-2 dråper med den samme olja mens jeg venter på denne:
    https://www.ebay.com/itm/123741994701
    så får jeg håpe den passer bedre.
    Takk for tips Tony. Herved bestilt.
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    ...husk å ta opp kula i bunn, m/ magnetisk skrutrekker, slik at du får renset ut all gammel olje med q-tipsen :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Det blir som om du skulle kjørt olje på bilen din med feil spesifikasjon. Er den for tynn går motoren i skjæring. Pga varmgang, feil smøreegenskaper og for lite bekyttelse i motoren. Som igjen lar delene få uholdbar slitasje. For tjukk olje havner ikke der den skal, hindrer bevegelse og tetter igjen der den skulle holdt åpent.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    Tony: Det blir som om du skulle kjørt olje på bilen din med feil spesifikasjon. Er den for tynn går motoren i skjæring. Pga varmgang, feil smøreegenskaper og for lite bekyttelse i motoren. Som igjen lar delene få uholdbar slitasje. For tjukk olje havner ikke der den skal, hindrer bevegelse og tetter igjen der den skulle holdt åpent.
    Feil! Tynn olje vil i alle tilfeller gi lavere temperatur og bedre smøreegenskaper så fremt lagerklaringer er innenfor. Tykk olje gir dårligere smøring og høyere mottrykk.

    -BB-
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nja - ikke helt korrekt det heller. Det er et par andre faktorer å ta hensyn til og som spiller inn:)
    Men, nå er vel en diskusjon rundt det litt OT her. Mht olje for bruk i lager på platespiller, så er det primært viskositet man bør ta hensyn til.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    ^ Nja - ikke helt korrekt det heller. Det er et par andre faktorer å ta hensyn til og som spiller inn:)
    Men, nå er vel en diskusjon rundt det litt OT her. Mht olje for bruk i lager på platespiller, så er det primært viskositet man bør ta hensyn til.
    Den diskusjonen tar jeg gjerne. Men ja, det er noen andre faktorer som spiller inn. Det er ikke alltid lurt å fylle på en lettflytende syntetolje i en eldre motor.

    -BB-
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Hvis du ikke har riktig viskositet og suspensjon på den (for) tynne olja, beskytter den ikke motoren. Fordi den ikke holder seg der den skal være lenge nok, brenner av ved for drøy temperaturøkning, ikke gir riktig tykkelse på filmen og medfører mekanisk slitasje/havari.. Er den FOR tjukk hindrer den bevegelse, flyter for tykt og tetter gallerier og annet. Feil viskositet på en platespiller medfører- i ytterste konsekvens og i tillegg til ovennevnte- at lagerkula kan ende som et "lager-egg" istedet. Gjør den det, får du samme effekt på spindel og relaterte deler som hvis lageret på hjula dine i bilen begynner å rumle. Det slår, bråker og gir ubalanse. Lagere skal ikke høres. Uhensiktsmessige belastninger og ubalanse går ut over mekanisk levetid og holdbarhet, ødelegger egenskaper og - i siste instans- selve maskinen. Det gjelder samtlige maskiner mennesket selv har skapt. Bevegelige metalldeler trenger enten oje eller smøring. Smøring er olje i suspensjon. Hvis den nødvendige avlastning for delene ikke er tilstede en gang og bestandig vil de ta skade, Så den avlastningens medium må være laget slik at det sikrer delene best mulig. Derfor er viskositeten alfa og omega, sammen med smøre- og temperaturegenskaper.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt nærmere Topic er at ikke all symaskinolje passer og at det kanskje er best med "original" olje fra Rega?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Det er derfor Rega bruker den viskositeten de har. Fordi den passer best i maskinene.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Det er derfor Rega bruker den viskositeten de har. Fordi den passer best i maskinene.
    Det stemmer nok, men det betyr ikke at de er de eneste som har den. Sikkert mange som har samme viskositet og til en lavere pris. Selv om jeg liker Rega-greiene mine så betyr ikke det at jeg må putte enda mer penger i lomma på Roy ;) Da kjøper jeg meg mer vinyl og mer/bedre cognag :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Samme viskositet finnes hos flere produsenter. Fakta er at formuleringen og egenskapene må stemme overens med Regas egne spesifikasjoner. Ellers ødelegger du maskinen din. Feil olje = samme utfall som rewiring av en Regaarm med uoriginal kabel: Null support og bortfall av garanti v/ skade som kan spores dertil.
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    BB: Hvis du ikke har riktig viskositet og suspensjon på den (for) tynne olja, beskytter den ikke motoren. Fordi den ikke holder seg der den skal være lenge nok, brenner av ved for drøy temperaturøkning, ikke gir riktig tykkelse på filmen og medfører mekanisk slitasje/havari.. Er den FOR tjukk hindrer den bevegelse, flyter for tykt og tetter gallerier og annet.
    Interesant hvis du kan forklare dette litt mer detaljert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt nærmere Topic er at ikke all symaskinolje passer og at det kanskje er best med "original" olje fra Rega?
    Jeg kjenner ikke konkret til spec for Rega lagerolje, men jeg vet av f.eks Thorens har benyttet minst 4 ulike spec´s på lagerolje til sine ulike modeller i perioden 1960 - 2000.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.845
    Antall liker
    50.864
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    BB: Hvis du ikke har riktig viskositet og suspensjon på den (for) tynne olja, beskytter den ikke motoren. Fordi den ikke holder seg der den skal være lenge nok, brenner av ved for drøy temperaturøkning, ikke gir riktig tykkelse på filmen og medfører mekanisk slitasje/havari.. Er den FOR tjukk hindrer den bevegelse, flyter for tykt og tetter gallerier og annet. Feil viskositet på en platespiller medfører- i ytterste konsekvens og i tillegg til ovennevnte- at lagerkula kan ende som et "lager-egg" istedet. Gjør den det, får du samme effekt på spindel og relaterte deler som hvis lageret på hjula dine i bilen begynner å rumle. Det slår, bråker og gir ubalanse. Lagere skal ikke høres. Uhensiktsmessige belastninger og ubalanse går ut over mekanisk levetid og holdbarhet, ødelegger egenskaper og - i siste instans- selve maskinen. Det gjelder samtlige maskiner mennesket selv har skapt. Bevegelige metalldeler trenger enten oje eller smøring. Smøring er olje i suspensjon. Hvis den nødvendige avlastning for delene ikke er tilstede en gang og bestandig vil de ta skade, Så den avlastningens medium må være laget slik at det sikrer delene best mulig. Derfor er viskositeten alfa og omega, sammen med smøre- og temperaturegenskaper.
    Vi snakker 33RPM her!
     

    Yang Dory

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2017
    Innlegg
    14
    Antall liker
    10
    Tony: Problemet ligger altså i feil viskositet på olje. Da bør du vente til den kommer før du bruker maskinen mer. Pass på at du får ut ALL olje som ikke skal være der før du fyller på ny. Eksakt burde forresten ha den originale også.
    Et lager som roteterer med maks 45 rpm (eller 46-47 for Rega) ;) kan bruke nærmest hva det skal være av olje. Symaskinolje, sykkelkjedeolje eller tynn motorolje. ...Eller den samme olja fra Rega eller hifi-butikken for 500,- for 5ml. Opp til den enkelte. :D
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Problemet ligger altså i feil viskositet på olje. Da bør du vente til den kommer før du bruker maskinen mer. Pass på at du får ut ALL olje som ikke skal være der før du fyller på ny. Eksakt burde forresten ha den originale også.
    Et lager som roteterer med maks 45 rpm (eller 46-47 for Rega) ;) kan bruke nærmest hva det skal være av olje. Symaskinolje, sykkelkjedeolje eller tynn motorolje. ...Eller den samme olja fra Rega eller hifi-butikken for 500,- for 5ml. Opp til den enkelte. :D
    Jeg testet kjæringa sin symaskinolje og etter det begynte den å gå ugjevnt. Så fjernet jeg mesteparten av den (uten å legge til annen olje) så fikk den betydelig mye gjevnere, men ønsker ikke slitasje så jeg venter på ny olje.
    Du har rett i at "hifi-olje" ikke er mer spesiell enn andre så lenge den holder samme kvalitet (les: viskositet).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi snakker 33RPM her!
    Jupp... men veldig interessant tema.

    Bare vent til vi begynner å diskutere mineral vs syntet... tro det eller ei... det finnes dem som mener mineral smører like effektiv som syntet.

    -BB-
    Jeg regner med at varmeutvilkingen på en vinylsnurrer er ganske beskjeden, men at en tyntflytende olje må til får å det til å gli med minst mulig motstand. Varmeavledning er vel ikke så viktig her?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    X

    X186841

    Gjest
    Først skjenker man ett glass sånn:
    IMG_0513.jpg


    Så noen få dråper slik til spilleren, ikke overdriv mengden.
    IMG_0517.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmm, 5W-30 har jeg da stående i garasjen.
    Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn