Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å bli Rega venn igjen. En planar 3 med en ny type nd3 pickup er på vei. Denne skal på en Hegel H190v, så forhåpentligvis er dette en fullgod løsning uten noe kostbar ekstern riia løsning. En neo tt mk2 psu blir neste..
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    49
    Blir spennende å bli Rega venn igjen. En planar 3 med en ny type nd3 pickup er på vei. Denne skal på en Hegel H190v, så forhåpentligvis er dette en fullgod løsning uten noe kostbar ekstern riia løsning. En neo tt mk2 psu blir neste..
    Gratulerer, meget spennende produkter, ser frem til å høre om den komboen.
    H190 er min favoritt av de Hegel jeg har hørt, og selv om L&B skrev den nye var lik+riia(som jeg også siterte) er det visst noen andre forbedringer også iflg Bent H.
    Mest spent er jeg på de nye Rega MM pickupene, sikler litt på en selv😅
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, meget spennende produkter, ser frem til å høre om den komboen.
    H190 er min favoritt av de Hegel jeg har hørt, og selv om L&B skrev den nye var lik+riia(som jeg også siterte) er det visst noen andre forbedringer også iflg Bent H.
    Mest spent er jeg på de nye Rega MM pickupene, sikler litt på en selv😅
    Ja det blir spennende. Rega løsningen er et morsomt alternativ til streamingen, bare for å få en litt annen tilnærming til musikken. Kommer til å skrive litt kort om dette etterhvert. Desse nye Rega mm pickupene skal visst være veldig bra.
     

    haralddo

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    15
    Hei Rega venner, det er ca 14 år siden jeg postet i denne gruppa og 29 år siden jeg kjøpte mitt første rega anlegg. Jeg fikk tak i en 50 års jubileumsutgave av Planar 3, og kunne ikke være mer lykkelig. Den er i dag koblet mot en Marantz Stereo 70S og et par system audio aura 50, men jeg ønsker meg veldig ett par Rega ELA. Hvis noen har til salgs, hyl ut! Veldig fornøyd med platespillern som erstattet en Planar 1.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    14.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende å bli Rega venn igjen. En planar 3 med en ny type nd3 pickup er på vei. Denne skal på en Hegel H190v, så forhåpentligvis er dette en fullgod løsning uten noe kostbar ekstern riia løsning. En neo tt mk2 psu blir neste..
    Grattis!
    Dette blir spennende, jeg tror det kan være en bra kombinasjon for å spille musikk.
    Sikkert ikke det siste i oppløsning og raffinement, men tilsvarende morsomt i drivet i musikken og at det er gøy.
    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Grattis!
    Dette blir spennende, jeg tror det kan være en bra kombinasjon for å spille musikk.
    Sikkert ikke det siste i oppløsning og raffinement, men tilsvarende morsomt i drivet i musikken og at det er gøy.
    mvh
    Det blir spennende. Ja forventer ikke noe high end rigg. Men tror det blir futt&fart.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Bra med dype knebøy for hver LP-side også 😁😁😁👍
    Hehe🤣 Ja nå blir det noen påtvungede knebøys. Ønsker den flyttet til toppen av stereobenken faktisk. Men da må tv monteres på vegg først.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.008
    Antall liker
    66.759
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe🤣 Ja nå blir det noen påtvungede knebøys. Ønsker den flyttet til toppen av stereobenken faktisk. Men da må tv monteres på vegg først.
    Knærne kanskje. Jeg hadde latt meg imponere av rett rygg og knebøy 😆 Da hadde nok TV kommet på veggen raskt som f 😊
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Knærne kanskje. Jeg hadde latt meg imponere av rett rygg og knebøy 😆 Da hadde nok TV kommet på veggen raskt som f 😊
    Det ser kanskje litt bedre ut i tillegg til å være mere praktisk med platespiller oppå tv-benk. Så det blir.
     

    haralddo

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    15
    Jeg falt for Rega Aya i går. Så mye at når jeg kom hjem koblet jeg opp mine 29 år gamle Kyte, koblet bort System Audio og satte meg ned for å lytte. De har jo ingenting i bunn, men du verden. Det er noe med den Rega lyden.
     

    Vedlegg

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Beste mm pickup til en planar 3? utenom exact som jeg har nå. Den ortofon black tilpasset for rega er på ønskelisten.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Jeg falt for Rega Aya i går. Så mye at når jeg kom hjem koblet jeg opp mine 29 år gamle Kyte, koblet bort System Audio og satte meg ned for å lytte. De har jo ingenting i bunn, men du verden. Det er noe med den Rega lyden.
    Ser for meg en engasjerende høytaler der ja.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    14.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje @_RoDa_ kan si noe mer om effekten Groovetracer oppgraderingene gir? Mener han både testet det ut (som skribent) og brukte det på en av sine tidligere Rega spillere….
    Sorry tregt svar.
    Her er samlingen med greier på den P5en jeg hadde.
    Har i ettertid kjøpt en subplatter og acryl tallerken fra Groovetracer til Rega RP40.
    Sterkt anbefalt, gode produkter og god service! 👍


    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Dumt spørsmål her kanskje.. Er det noen som hjelper tallerken i gang i oppstart? Ser for meg at dette er potensielt en slitedel. Blir jo slått av og på bare for sidebytte av platen som spilles.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    14.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hjelper igang ved oppstart 👍
    Som ekte reganianer så stoppes den ikke før lytteøkten er ferdig, ikke for å bytte side. 😁
    Risikoen med at filtmatta følger med og røsker med seg stiften er en redsel vi må leve med 😅😅
    (Har byttet til ProJect Leather-it matte)

    mvh
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    105
    Antall liker
    248
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Jeg hjælper ikke pladetallerkenen igang ved opstart. Men jeg slukker først for NEO’en, når jeg er færdig med at høre aftenens plader. Jeg har ingen problemer med REGAs filtmåtte - den følger ikke med op, når jeg skifter plade “on the fly”.

    I øvrigt her en lille pudsig historie fra Danmark:
    REGA P3 50 Anniversary har indtil nu kostet 8.995 Dkr. her i Danmark. Nu er den åbenbart sat op til ca. 11.000 Dkr.
    Se her:

    1BEE23F9-1EE0-4596-A3E2-E00E238117B2.jpeg


    CDA64671-6062-48AF-B87F-377AF6C0FBB0.jpeg


    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Er litt platespiller newbie. Hvordan skifte side på platen uten å stoppe psu?😅
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    105
    Antall liker
    248
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.
    Jeg har nu haft min REGA P3 50 Anniversary i godt en måned. Jeg er yderst tilfreds med pladespilleren og føler stor ejerglæde - også fordi at det er denne 50 Anniversary model.
    Men … jeg synes, at REGA EXACT pickuppen ikke sidder lige i skabet. Den er efter min mening ikke helt lineær i frekvensgangen. Når jeg sammenligner REGA P3 50 Anniversary med EXACT pickuppen vs min Thorens TD 320 MK3 med Audio-Technica VM750SH pickuppen, oplever jeg, at sidstnævnte er meget mere naturlig i lyden. Jeg tror, at det er pickupperne, der gør den store forskel. Jeg føler, at EXACT’en er lidt ”nasal” i lyden.
    Jeg ønsker ikke at hæve REGA-armen med “spacers”, og vil derfor prøve følgende:

    EXACT pickuppen afmonteres og erstattes af denne pickup:

    FE0466D7-AE4F-4E4B-90B8-8AEDB666C3D2.png


    Herefter afmonteres nåleforparten (Ortofon 2M Red), og erstattes af denne nåleforpart:

    C5C62450-2631-4E22-8004-23DF153837C8.png


    Denne nåleforpart Ortofon OM30 har jeg tidligere haft stor glæde af på Thorens pladespillere og Technics Linear Tracking pladespillere.

    Endelig overvejer jeg at dæmpe pladeglastallerkenen på min REGA P3 med bitumen på undersiden. Jeg vil udskære en cirkel på 29 cm i diameter, og inde i centrum vil jeg udskære en cirkel i bitumen, så subplatteren stadig har fuld kontakt med pladeglastallerkenen.

    I må meget gerne komme med nogle inputs, om I synes at det er nogle gode idéer, eller om det er helt hen i vejret.
    Jeg er også meget modtagelig for andre forslag.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Hej alle.
    Jeg har nu haft min REGA P3 50 Anniversary i godt en måned. Jeg er yderst tilfreds med pladespilleren og føler stor ejerglæde - også fordi at det er denne 50 Anniversary model.
    Men … jeg synes, at REGA EXACT pickuppen ikke sidder lige i skabet. Den er efter min mening ikke helt lineær i frekvensgangen. Når jeg sammenligner REGA P3 50 Anniversary med EXACT pickuppen vs min Thorens TD 320 MK3 med Audio-Technica VM750SH pickuppen, oplever jeg, at sidstnævnte er meget mere naturlig i lyden. Jeg tror, at det er pickupperne, der gør den store forskel. Jeg føler, at EXACT’en er lidt ”nasal” i lyden.
    Jeg ønsker ikke at hæve REGA-armen med “spacers”, og vil derfor prøve følgende:

    EXACT pickuppen afmonteres og erstattes af denne pickup:

    Vis vedlegget 1031195

    Herefter afmonteres nåleforparten (Ortofon 2M Red), og erstattes af denne nåleforpart:

    Vis vedlegget 1031196

    Denne nåleforpart Ortofon OM30 har jeg tidligere haft stor glæde af på Thorens pladespillere og Technics Linear Tracking pladespillere.

    Endelig overvejer jeg at dæmpe pladeglastallerkenen på min REGA P3 med bitumen på undersiden. Jeg vil udskære en cirkel på 29 cm i diameter, og inde i centrum vil jeg udskære en cirkel i bitumen, så subplatteren stadig har fuld kontakt med pladeglastallerkenen.

    I må meget gerne komme med nogle inputs, om I synes at det er nogle gode idéer, eller om det er helt hen i vejret.
    Jeg er også meget modtagelig for andre forslag.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, annet en at jeg har samme spiller og er fornøyd slik som du. Opplever ikke desse problemene med min spiller her og exact pickup. Men har kun vært vant med streaming, og synes lyden av platespiller var mere naturlig rytmisk og dynamisk. Du som har hørt litt flere platespillere har nok er bedre grunnlag for å høre dette. Jeg tenkte å prøve en ny nd7 pickup fra rega når den er tilgjengelig for salg. Har lest at desse nye pickupene skal være bra.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    105
    Antall liker
    248
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej M.B.S.
    Tak for dit svar. God idé med den nye REGA nd7. Måske skulle jeg vente til den kommer?
    Jeg synes, at EXACT pickuppen lyder rigtig godt på mange plader, men der er nogle plader (med kvindestemmer), hvor jeg synes, at kvindestemmerne bliver lidt unaturlige. Måske skal den spilles mere til?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Hej M.B.S.
    Tak for dit svar. God idé med den nye REGA nd7. Måske skulle jeg vente til den kommer?
    Jeg synes, at EXACT pickuppen lyder rigtig godt på mange plader, men der er nogle plader (med kvindestemmer), hvor jeg synes, at kvindestemmerne bliver lidt unaturlige. Måske skal den spilles mere til?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Jeg vet ikke hvor mye min spiller er brukt, men lite i følge forrige eier. Mulig innspilling gjør susen. Har troen på desse nye pickupene til Rega. Er jo ikke så ofte dei lanserer slike ting, så det er sikkert bra saker. Jeg skal prøve å holde spilleren min 100% rega.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    105
    Antall liker
    248
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Ja, måske er det en god idé at holde pladespilleren 100% REGA, og derfor prøve en nd7. Hvad kommer den til at koste?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    105
    Antall liker
    248
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Jeg har selv nogle Ortofon OM30 nåleforparter, så en opgradering af min REGA P3 Anniversary fra REGA EXACT til Ortofon 2MR med OM30 nåleforsats kommer kun til at koste mig 749 Dkr. Så jeg tror, at jeg prøver denne løsning først, selv om løsningen nok ikke vinder en skønhedspris :).
    Hvis jeg indvilger i at bruge “spacers”, bliver pickup-mulighederne jo næsten ubegrænset. Er der nogle herinde, der har gode erfaringer med andre pickupper til REGA P3 eller P6 (samme arm)? Alle forslag er velkomne (y)

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    879
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å være åpen for andre merker en rega når det kommer til pickup, og tips settes pris på. Det kan se ut til at jeg bestiller meg en ortofon black. Så heller komme tilbake til Nd7 på et seinere tidspunkt evt..
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.598
    Antall liker
    23.412
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg viser til min post #5.106. Et svært godt trepunktsmontert og også rimeligere alternativ enn Ortofon 2MR Black.
    1718464908029.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn