Dette blir ganske spesifikt rettet mot Rega, med sine begrensninger og muligheter. Det er jo det tråden handler om.
Når det gjelder akkurat den spilleren så har jeg en del erfaring. Jeg eide en P25 i omtrent 10 år (forrige jubileumsmodell, forresten). Den var umodifisert første halvdel av sitt opphold hos meg, så fikk den etterhvert Express machining motvektslodd, Shearaudio akryltallerken og Acromat. Jeg kan ikke skjønne annet enn av det ble en bedre spiller av det. Så, da jeg solgte den fulgte alle originaldeler med til ny eier. Aner ikke om det noen gang ble gjort, men som sagt kunne den vært tilbakestilt til original stand på en halvtime. I tillegg har jeg jobbet litt til og fra i en hififorretning som solgte en god del spillere i klassen. Regaspillere har kommet og gått, både der og i omgangskretsen. Det har blitt mange plater etterhvert, over lang tid, og på mange modeller.
Det eneste som ikke kunne føres tilbake til original stand var signalkablene som jeg hadde kortet ned en smule, men ellers ikke gjort noe annet med.
Litt av greia med Rega er at de på en måte ikke er i konkurranse med andre enn seg selv. De er distinkt annerledes enn andre spillere i prisklassen, og enten liker du dem bedre eller så gjør du ikke det. Jeg liker dem mye bedre enn f.eks. Pro-Ject.
Men det betyr ikke at det ikke er rom for forbedringer som ivaretar de gode egenskapene og bygger videre på dem, samtidig som de rydder litt opp i det spilleren har av svakheter.
Det er på mange måter større konkurranse mellom produsentene av ettermarkedsdingser enn det er mellom Rega.... og, ehh.... Rega.
Ta f.eks. subplatter. Hvor mye dyrere ville spilleren blitt ved å erstatte støpt plast med dreid aluminium? Rega gjør det selv, men da kun på de dyrere modellene. Ettermarkedsleverandørene gjør det til en betalbar oppgradering for eiere av de rimeligere.
Eller motvektsloddene. Rega skriver side opp og side ned om lett og stivt. 250 hadde en gjenget endestump av nylon eller noe? 300 og opp har stål og loddet festet med O-ringer i klem. Ingen av disse løsningene er spesielt stive, og heller ikke avkoblet på en kontrollert måte. Ettermarkedet, ført an av Origin Live har i en årrekke flommet over av alternativer som faktisk er stive.
Eller tallerken? Fra syntetisk harpiks (tidligere MDF) til enkelt glass til dobbelt limt og dempet glass til aluminiumsoksid. Det er forskjeller, og det er åpenbart kostbart å velge den mer forseggjorte varianten, for Rega, som for kundene. Også her leveres det alternativer, om enn mest i form av akryl i forskjellige varianter (jeg liker dem bedre, og anbefaler alle eiere av Rega å prøve en).
Men det er som sagt med utgangspunkt i hva jeg opplever som en bedre musikkformidler.