Rega RP40. Oppgradere til mc pickup?

M

mikweb

Gjest
Takk for tipset:)
Jeg forstår deg slik at du mener det ikke er store oppgraderingen med en ortofon black.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mikweb: Lydmessig er det det, men akkurat den skal holdes DØNN puristisk original, imo. Pga uhyre begrenset antall. Kun fem hundre worldwide. Eneste jeg ville gjort med den er å bytte den røde silikonreima til Whitebelt. Det er innafor, da både reim og pickup slites over tid. Rega kan nok forresten lage både silikonreim og Elys 40 igjen på bestilling , men det er jeg ikke sikker på. De delene ble tross alt laget spesielt til hver og en av de fem hundre RP40ene. Som også de håndtunede TT PSUene. Egentlig er det like lurt å ha en ekstra "standard-Rega" som hovedmaskin hvis du har en RP40...Såpass sjeldne er de, og såpass vil de øke i verdi med tiden at det kan forsvares. Så: Ta vare på den. Gleder meg til å se hva Rega kommer opp med for å feire 50- i 2023..:cool:

Sist redigert:
M

mikweb

Gjest
Skjønner:)
Skjønner at spilleren kanskje ikke vil tape seg i verdi på sikt.Da blir vel oppfølgingsspørsmålet mitt. Hvis jeg skulle vurdere å selge spilleren. Hva tror prisen på en Rega RP40 vil være i dag?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner mer eller mindre de som mener at denne kan bli et samlerobjekt og dermed burde holdes original. Selv tviler jeg, og tror det var en litt oppgradert RP3 (?) til en god pris, og den er laget for å brukes. Er det virkelig laget bare 500? ...OK. Hva så? ;)

Ingen kan fortelle deg hva du SKAL og ikke skal gjøre med spilleren din. Hadde det vært meg, hadde jeg oppgradert av hjertens lyst, og er ikke i tvil om at det er plenty av pickuper i 3-4000 kroners-klassen som slår Elys ned i støvlene. ....Noe er selvsagt smak og behag, men uansett....

MEN: Det at denne kan bli interessant for samlere (Finnes egentlig Rega-samlere?) gjør jo bare at oppgradering er enda mer interessant. Er det sånn at det er platematta, pickupen og remma som er spesielt på RP40? Da er det jo i så fall bare logisk å legge matta og reima i lufttette poser og ta vare på pickupen på et trygt sted for å bevare dem, og kjøpe White Belt, Acromat (e.l) og pickuper av hjertens lyst. Da er alle hensyn tatt. Dette må jo være bedre for samlerverdien enn å bruke de spesielle delene?

Som du skjønner er jeg skeptisk til spillerens samlerverdi og museale kvaliteter, men synes det et en god platespiller som ga mye kvalitet for pengene, med høy bruksverdi. Spill plater på den og gjør akkurat som du vil. Det er DIN spiller!

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Enig med Dazed her. Bytt ut Elys til for eksempel Ortofon black , Audio Technica AT 150sa eller Dynavector 10x5 så løftes lyd kvaliteten ett par hakk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.917
Sted
Sølvbyen
Stiller meg også tvilende til at RP40 vil øke særlig mye i verdi med tiden, og skjønner ikke helt denne stadige insisteringen på at det er helligbrøde å oppdatere den p.g.a. begrenset antall. Man kjøper vel platespiller først og fremst for å bruke den, og få den best mulige lyden man kan ut av den? Dessuten er det vel svært få oppgraderinger som ikke er reversible.

Skulle man snakke om samleverdi, så hadde man kjøpt ett eksemplar helt nytt, og ikke åpnet boksen. New in box tror jeg saken hadde vært annerledes.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.288
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
.....og fremdeles låter det bra med Groovetracer Reference subplatter på min RP40 med Edwards Audio Little Belter som drivrem. Original subplatter og den røde strikken ligger trygt forvart. 8) ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skjønner at spilleren kanskje ikke vil tape seg i verdi på sikt.Da blir vel oppfølgingsspørsmålet mitt. Hvis jeg skulle vurdere å selge spilleren. Hva tror prisen på en Rega RP40 vil være i dag?
Jeg ville tro at drøyt halve veil. nyprisen er det som gjelder her også. Hvis du er fornøyd med spilleren, så gjør slik du hadde planlagt og kjøp en ny, litt finere, pickup og kos deg med den.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.288
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
MEN: Det at denne kan bli interessant for samlere (Finnes egentlig Rega-samlere?) gjør jo bare at oppgradering er enda mer interessant. Er det sånn at det er platematta, pickupen og remma som er spesielt på RP40? Da er det jo i så fall bare logisk å legge matta og reima i lufttette poser og ta vare på pickupen på et trygt sted for å bevare dem, og kjøpe White Belt, Acromat (e.l) og pickuper av hjertens lyst. Da er alle hensyn tatt. Dette må jo være bedre for samlerverdien enn å bruke de spesielle delene?
Mye kosmetisk, spesiell logo på spiller, PSU.
Drivrem som er bra, måler bra også.
Rød matte som kan kjøpes fra Rega uansett.
Hvit Elys, som jo er litt spesiell.
Etter sigende er PSU spesielt bra justert til motor.

Drivrem og Elys i poser + oppgraderinger som kan reverseres = den mulige samleverdien beholdes. ;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.288
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg ville tro at drøyt halve veil. nyprisen er det som gjelder her også. Hvis du er fornøyd med spilleren, så gjør slik du hadde planlagt og kjøp en ny, litt finere, pickup og kos deg med den.
Nypris 7500,-
Kan ut fra annonser se ut som de går for rundt 5000,-
Men de kan jo ha blitt solgt billigere også.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nettopp.

Ikke noe problem å modifisere, så lenge man tar vare på originaldelene og ikke ødelegger noe. ...hvis man er bekymret for det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Oppgradere/modifisere eller ikke, det ser ut til å bero på om man ser på platene eller stereoanlegget som den interessante kunstformen.

Jeg hadde glatt gått løs på en Rega igjen, akkurat som jeg gjorde da jeg hadde en. Ikke er det snakk om irreversible greier heller. Praktisk talt alt av ettermarkedsdingser erstatter tilsvarende originaldeler, og byttes like lett tilbake om man ikke liker resultatet. Det er knapt så man trenger verktøy.

Det eneste jeg ville (kunne) gjort som ikke er reversibelt er å løfte jord fra skjerm i venstre kanal, og erstattet den med en separat leder.

Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det er problemet. Den som aldri har klart å la en Rega være som den konstruksjonsmessig er fra produsenten gjennom hele komponentens liv, vil aldri kunne skjønne Limited Edition-utgavene deres ordentlig heller. Disse originalene blir færre og færre, Prisen for en original- i visse kretser- ryker da i været. NIB er EN mulighet, men en RP40 ble altså laget for å feire merket. Og alt det står for. Med andre ord: En maskin for den som elsker Regaer for det de er - nettopp fordi de er Regaer og låter som Regaer.. Helst, altså for puristen. Men sett gjerne på en 2M Black, du, Mikweb. For å spare Elysen noen år til..Sålenge du altså tar godt vare på E40. PS: Jeg tar gjerne puriststempel akkurat når det gjelder denne her..

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel? Så får man eksperimentere selv, finne ut om man er en av disse 'puristene', og eventuelt returnere alt til originaltilstand hvis det viser seg å være tilfelle eller vil selge spilleren til en.

Men om man liker platene sine, så vil man stort sett ende opp med å mene at en modifisert Rega er en bedre Rega.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er problemet. Den som aldri har klart å la en Rega være som den er fra produsenten gjennom hele komponentens liv, vil aldri kunne skjønne Limited Edition-utgavene deres heller. Disse originalene blir færre og færre, Prisen for en original- i visse kretser- ryker da i været. NIB er EN mulighet, men en RP40 ble altså laget for å feire merket. Og alt det står for. Med andre ord: En maskin for den som elsker Regaer for det de er - nettopp fordi de er Regaer. Helst, altså for puristen.
Bah.

A

ANM

Gjest
Klart man ikke skal modde en jubileumsutgave/limited om man har en smule vett. Kan man ikke bare kjøpe en bedre spiller om man ikke er fornøyd?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Klart men ikke skal bruke en jubileumsspiller. All verdi ligger i at den ar autentisk og original, til enhver tid. Vil du spille platene dine, så får du værsågod å skaffe deg en platespiller i tillegg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er ikke snakk om noen superspesial i millionklassen, dette. Det er en litt påkostet RP3, men hver enkelt gjør som han vil. De aller fleste av (alle?) disse ble kjøpt fordi de var et OK valg i prisklassen for å spille musikk med, antar jeg. Ikke som samlerobjekter.

Jeg har nesten lyst til å kjøpe en og modifisere den til det ugjenkjennelige nå, bare på trass. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Husk at det samme gjelder Beatles-utgavene til Pro-Ject også, og alle "limited"-utgavene derfra.

...Eller gjelder det bare Rega? Mistenker nesten det.

A

ANM

Gjest
Det er ikke snakk om noen superspesial i millionklassen, dette. Det er en litt påkostet RP3, men hver enkelt gjør som han vil. De aller fleste av (alle?) disse ble kjøpt fordi de var et OK valg i prisklassen for å spille musikk med, antar jeg. Ikke som samlerobjekter.

Jeg har nesten lyst til å kjøpe en og modifisere den til det ugjenkjennelige nå, bare på trass. ;)
Selvsagt gjør man som man vil. Den monetære verdien er irrelevant. Dette er jo et forum for meningsutveksling, jeg er uenig i ditt Bah! Sikkert derfor du ikke får fine ting, sjefen din vet du plukker det i stykker.

Klart det ikke er en opphoret RP3, da hadde ikke denne tråden eksistert.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt er det lov å være uenige.

Synes jeg kjøper meg mye ting og tang, jeg.

Jo, det er i utgangspunktet en RP3 med litt annen farge og noen oppgraderinger samt inkludert TTPSU. Samme plinth, arm, etc... Det var billigere å kjøpe den enn å kjøpe en RP3 og en ttpsu separat.

Elys 40 er såvidt jeg forstår en "blueprinted" Elys 2. Altså en Elys 2, men fra de beste i batchen, i hvitt i stedet for blått hus.

Artig, men ingen helligbrøde å modde litt, når den uansett kan settes tilbake til original stand.

Uansett var det vel bare snakk om å bytte pickup nå, og kjøper man en spiller for å bruke den, må man bytte pickup etter en stund.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Jeg regner med at du later som du ikke forstår meg, men bare for å presisere:

Det er ikke likegyldig hvem som signerer på modifikasjonen. Om Joe Blow Særping hadde gjort disse modifikasjonen på en RP3 hadde det fortsatt vært en RP3, muligens en verdiløs RP3. Om gamla Gandy har signert av på modifikasjonen og kaller RP3en en RP40 er det en RP40 og ikke en RP3. For deg og meg betyr det kanskje ingenting, men for de som har sansen for Rega kan det bety noe. Når en av Regas største fanboys, Auditor, sier at det er helligebrøde bør man høre etter om man er opptatt av gjensalgsverdien. Han representerer jo potensielt målgruppen for slike produkter.

Det er nå slik jeg ser det.

M

mikweb

Gjest
Artig å 'høre på' dere:)
For min egen del, er det å spille musikk med best mulig lyd som er det essensielle. Jeg har endt opp med en rega fordi den virker enkel, god og ukomplisert. Ønsker best mulig lyd, derfor vurderte jeg en ortofon 2m black til 'en god pris' på torget. Jeg mistet det kjøpet pga treghet og usikkerhet, så nå får jeg vente til en annen 'god' pick up dukker opp (som ikke koster skjorta). Så skrik ut den som vil hvis det dukker opp gode alternativer til en vettug pris.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg regner med at du later som du ikke forstår meg, men bare for å presisere:

Det er ikke likegyldig hvem som signerer på modifikasjonen. Om Joe Blow Særping hadde gjort disse modifikasjonen på en RP3 hadde det fortsatt vært en RP3, muligens en verdiløs RP3. Om gamla Gandy har signert av på modifikasjonen og kaller RP3en en RP40 er det en RP40 og ikke en RP3. For deg og meg betyr det kanskje ingenting, men for de som har sansen for Rega kan det bety noe. Når en av Regas største fanboys, Auditor, sier at det er helligebrøde bør man høre etter om man er opptatt av gjensalgsverdien. Han representerer jo potensielt målgruppen for slike produkter.

Det er nå slik jeg ser det.
Anta at jeg er stokk dum. ;)

Jeg antar at så fundamentalistisk Rega-fandom er ekstremt sjeldent. Kanskje enestående. De fleste bryr seg sannsynligvis bare marginalt om annet enn at spilleren var god til prisen.

Uansett, hvis man først har tatt den ut av esken, må jo annenhåndsverdien bare være høyere hvis de delene som er spesifikke for jubileumsmodellen har vært byttet ut og oppbevart trygt, og så montert igjen før et evt. salg.

Jeg sa ikke at det er en rp3. Jeg sa at RP40 er basert på og teknisk sett så å si dentisk med en RP3 med ttpsu. Det er en annen diskusjon selvsagt, men er vel min begrunnelse for å synes at det ikke er noen dødssynd å tukle med en RP40.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det er nok mer en fix idè denne helligbrøden er jeg redd.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mikweb: Vel...2M Black er ikke sjelden i Norge...:rolleyes:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Det kan umulig skille mange kronene på en standard RP40 og en som har vært modifisert en gang i tiden, vil tippe på mellom 0 og en tusen lapp. Små penger, mot å få en spiller som spiller som man ønsker isteden for å måtte selge fordi den spiller for dårlig. Har selv oppgradert flere Rega med godt resultat og kost meg i mange år med god lyd. Og isteden for å måtte selge pga for dårlig lyd kunne jeg tune spilleren i ønsket retning både morsomt og lærerikt også behøver det ikke bli så fryktelig dyrt. Kan ikke se noe galt i å løfte en for eksempel P3 til P7 lyd.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Magien med nesten alle de aktuelle modifikasjonene er fortsatt at de er 100% reversible.....

Og som om en limitert Rega skulle være noe investeringsobjekt....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og ja. Til trådens opprinnelige tema. Kjør på! Ortofon, Audio Technica eller kanskje til og med en Lyra, om du liker litt friskhet. Om du ønsker det hele i retning av det varmere, så er Dynavector flotte saker. I den grad MC representerer et problem med en sunn og frisk Rega, så ligger det nok heller i match med RIAA-trinnet.

Med mindre den limiterte Rega-pickupen er noe helt annet enn alt de har levert tidligere (med mulig unntak av Apheta i forskjellige versjoner som jeg ikke har hørt), så kan den fint ligge i en eske og pådra seg samlerverdi i stedet for å brukes opp.

Mine 2c, og ganske så subjektivt.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.288
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Litt fakta på en søndagskveld.
Det var 3000 stk Rega produserte av RP40, så det er noen av dem i omløp der ute.

Elys40 høres ikke ut som en helt annen pickup enn Elys2.
Til trådstarter så vil jeg melde at Exact kan veldig godt være et alternativ til andre merker.
Hadde en P5 med Ortofon Rondo Blue som gikk gjennom en Rotel Michi, men synes ikke det låt mindre morsomt med en Exact på en RP6 gjennom en Heed Questar MM, tvert imot.
(Dessuten slipper du jobb med å sette opp pickup, Regas tre skruer fikser det. I tillegg slipper du å skru løs treskruene til armen for å montere skiver for å heve armen, og risikere at "gjengene" i sponplata/plinth ødelegges)

Angående modding så er det greit at eieren av en gammel original bil liker å kjøre med det lille sportsrattet og 16tommersfelgene. Så lenge han tar vare på det originale rattet og de originale 13tommerne sånn at ny eier kan gjøre den original igjen. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spesielle og unike biler kan jeg forsåvidt se greia med, selv om jeg er 'sånn passe' interessert.

De fleste veteranbilister jeg har møtt og hørt på er ganske nøkterne om hva de holder på med, man hører sjelden 'veldig god å kjøre, utrolig komfortabel, driftsikker, drivstofføkonomisk, og billige deler'. Sportsbilister snakker sjelden om bagasjeplass og langbeinte baksetepassasjerer som koser seg på tur. Ting holdes originalt fordi det er originalt, og bevisst og villet på bekostning av funksjon. Mange av entusiastene holder seg med bruksbil ved siden av, uten å skjemmes for det, og uten å bortforklare det.

Men med hifi? Da er det på et merkelig vis noe annet, og på en måte jeg rett og slett ikke skjønner.

• Liker
Reaksjoner: Sst

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
11
Spesielle og unike biler kan jeg forsåvidt se greia med, selv om jeg er 'sånn passe' interessert.

De fleste veteranbilister jeg har møtt og hørt på er ganske nøkterne om hva de holder på med, man hører sjelden 'veldig god å kjøre, utrolig komfortabel, driftsikker, drivstofføkonomisk, og billige deler'. Sportsbilister snakker sjelden om bagasjeplass og langbeinte baksetepassasjerer som koser seg på tur. Ting holdes originalt fordi det er originalt, og bevisst og villet på bekostning av funksjon. Mange av entusiastene holder seg med bruksbil ved siden av, uten å skjemmes for det, og uten å bortforklare det.

Men med hifi? Da er det på et merkelig vis noe annet, og på en måte jeg rett og slett ikke skjønner.
Merkelig, men slik du beskriver det syns jeg det virker like naturlig å beholde f.eks en platespiller original, eller nærmest mulig. Selv skulle jeg likt å hatt en original LP12. Har hørt flere som mener Linn har fjernet seg fra den opprinnelige godlyden og mer i retning CD med alle oppgraderingene i årenes løp. Sikkert ikke riktig, men nevner det likevel, selv om jeg sikkert får høre at jeg bare kommer med svada av ekspertene her inne. Eller pissprat som noen foretrekker å kalle det.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje, men da har den lille distinksjonen mellom de to gruppene og ikke minst bruksområdene blitt borte.

Det er jo helt greit på mange måter, gitt at man holder seg med en original limitert greie som tas fram når man skal kose seg med hifi, men ellers spiller plater på en spiller som gjør musikkgjengivelse bedre. Men jeg hører altså sjelden at hifientusiaster snakker om 'quirks', særegenheter og begrenset ytelse som noe bra, eller som noe man rett og slett gi blaffen i fordi det er et minne om en svunnen tid, da menn var menn og så videre. Argumentene går nesten uten variasjon i et eller annet unikt fordelaktig ved ytelsen som er viktigere enn 'alt' annet som måtte finne på å være bedre med moderne eller mer kostbare saker.

Selv ikke mine mest kystkulturentusiastiske slektninger ville hevde at de hadde fått mer ut av lofotfisket med en fembøring enn en moderne sjark. Men de bygde to av dem, og en drøss andre varianter og størrelser. Det gjorde de altså som et bidrag til å vedlikeholde kulturarven, og uten noe annet argument enn det. De er uten å mukke enige i at plast, diesel og ekkolodd slår klinka granbord, seil og årer hver dag som helst og på alle objektive kriterier. Jeg har prøvd å krysse med en Listerbåt i Oslofjorden (bygd av min bestefar). Jeg er ingen seiler, men hadde nok hatt objektivt sett betraktelig bedre resultater med en moderne seilbåt. Ingen hadde krangla på det.

Men med hifi. Trådstarter har en spiller, og vil ha mest mulig musikk ut av den. Det er sunt og fornuftig i mine øyne. Spilleren (om den modifiseres) kan tilbakestilles til original på en drøy halvtime når det måtte ønskes. Jeg ville neppe gjort det med mindre jeg hadde råd til å sitte med dobbelt og ønsket en egen spiller for nostalgiske avstikkere i blant. Litt som når man nileser yr.no for å finne ut om veteranbilen kan svinge seg trygt på gamle mossevei en søndag formiddag.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
11
Du forutsetter at ting stadig blir bedre med tiden, noe som vel også er riktig i de aller fleste tilfeller. Men det finnes kanskje også noen unntak der utviklingen ikke er så selvfølgelig. Hva er det f.eks med lyden til gamle Garrard, Thorens og Lenco som gjør at mange fortsatt foretrekker dem foran andre? Jeg har aldri hørt Rega, men kanskje er det også noe med disse som gjør dem til udødelige klassikere og derfor verdt å ta vare på, helst i original form. Og bare en faktaopplysning til slutt. Skroget til en plastsjark av i dag er langt mindre solid bygget enn en tilsvarende for 20 år siden. Bare spør de som har greie på slikt. Men nok OT.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette blir ganske spesifikt rettet mot Rega, med sine begrensninger og muligheter. Det er jo det tråden handler om.

Når det gjelder akkurat den spilleren så har jeg en del erfaring. Jeg eide en P25 i omtrent 10 år (forrige jubileumsmodell, forresten). Den var umodifisert første halvdel av sitt opphold hos meg, så fikk den etterhvert Express machining motvektslodd, Shearaudio akryltallerken og Acromat. Jeg kan ikke skjønne annet enn av det ble en bedre spiller av det. Så, da jeg solgte den fulgte alle originaldeler med til ny eier. Aner ikke om det noen gang ble gjort, men som sagt kunne den vært tilbakestilt til original stand på en halvtime. I tillegg har jeg jobbet litt til og fra i en hififorretning som solgte en god del spillere i klassen. Regaspillere har kommet og gått, både der og i omgangskretsen. Det har blitt mange plater etterhvert, over lang tid, og på mange modeller.

Det eneste som ikke kunne føres tilbake til original stand var signalkablene som jeg hadde kortet ned en smule, men ellers ikke gjort noe annet med.

Litt av greia med Rega er at de på en måte ikke er i konkurranse med andre enn seg selv. De er distinkt annerledes enn andre spillere i prisklassen, og enten liker du dem bedre eller så gjør du ikke det. Jeg liker dem mye bedre enn f.eks. Pro-Ject.

Men det betyr ikke at det ikke er rom for forbedringer som ivaretar de gode egenskapene og bygger videre på dem, samtidig som de rydder litt opp i det spilleren har av svakheter.

Det er på mange måter større konkurranse mellom produsentene av ettermarkedsdingser enn det er mellom Rega.... og, ehh.... Rega.

Ta f.eks. subplatter. Hvor mye dyrere ville spilleren blitt ved å erstatte støpt plast med dreid aluminium? Rega gjør det selv, men da kun på de dyrere modellene. Ettermarkedsleverandørene gjør det til en betalbar oppgradering for eiere av de rimeligere.

Eller motvektsloddene. Rega skriver side opp og side ned om lett og stivt. 250 hadde en gjenget endestump av nylon eller noe? 300 og opp har stål og loddet festet med O-ringer i klem. Ingen av disse løsningene er spesielt stive, og heller ikke avkoblet på en kontrollert måte. Ettermarkedet, ført an av Origin Live har i en årrekke flommet over av alternativer som faktisk er stive.

Eller tallerken? Fra syntetisk harpiks (tidligere MDF) til enkelt glass til dobbelt limt og dempet glass til aluminiumsoksid. Det er forskjeller, og det er åpenbart kostbart å velge den mer forseggjorte varianten, for Rega, som for kundene. Også her leveres det alternativer, om enn mest i form av akryl i forskjellige varianter (jeg liker dem bedre, og anbefaler alle eiere av Rega å prøve en).

Men det er som sagt med utgangspunkt i hva jeg opplever som en bedre musikkformidler.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Bra innlegg Zomby.
Jeg er helt enig i at endringer som er reversible er 100% innafor, så får det være opp til den enkelte lytter å bedømme om de forskjellige endringene representerer en oppgradering eller ikke.
Jeg kjøper argumentet med at de dyrere rega modellene har mer forseggjorte deler.

Men, så er det en gang sånn at det som umiddelbart høres ut som en oppgradering, kan på lengre tids lytting faktisk vise seg å være det motsatte. Ikke alltid at f.eks mer detaljer og opplevd gjennomsiktighet tar deg nærmere musikken. Og det må være poenget her.
Jeg har ihvertfall flere ganger opplevd at dingser/komponenter som ved førsteinntrykk er veldig imponerende, men etter noen timer kommer lyttetretthet og irritasjon. Originale Regaer serverer i det minste ikke sistnevnte :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
11
Bra innlegg Zomby.
Jeg er helt enig i at endringer som er reversible er 100% innafor, så får det være opp til den enkelte lytter å bedømme om de forskjellige endringene representerer en oppgradering eller ikke.
Jeg kjøper argumentet med at de dyrere rega modellene har mer forseggjorte deler.

Men, så er det en gang sånn at det som umiddelbart høres ut som en oppgradering, kan på lengre tids lytting faktisk vise seg å være det motsatte. Ikke alltid at f.eks mer detaljer og opplevd gjennomsiktighet tar deg nærmere musikken. Og det må være poenget her.
Jeg har ihvertfall flere ganger opplevd at dingser/komponenter som ved førsteinntrykk er veldig imponerende, men etter noen timer kommer lyttetretthet og irritasjon. Originale Regaer serverer i det minste ikke sistnevnte :)
Dette er langt på vei min erfaring også, etter å ha prøvd en rekke "oppgraderinger" bare de seneste åra. Tror vi lurer oss selv ofte.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Bra innlegg Zomby.

Dette er langt på vei min erfaring også, etter å ha prøvd en rekke "oppgraderinger" bare de seneste åra. Tror vi lurer oss selv ofte.
Har lurt meg selv i 42 år, og kommer nok mest sannsynlig til å fortsette med det noen år til, men forhåpentligvis i litt mindre skala etterhvert som årene går :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt enig med dere i at man skal være varsom med å ta for gitt at førsteinntrykket er riktig når man endrer på noe i anlegget. Annerledes er slett ikke alltid bedre, og så videre. Men det er jo bare å bytte tilbake, for å teste, og for å bruke. Men det er altså påfallende hvis man for eksempel ser på ebay, hvor mye ettermarkedsdingser som selges nytt, og hvor lite som selges brukt. Greit nok at det neppe er noe lukrativt marked for det, men ingen verdens ting for øyeblikket og heller ikke det jeg kan huske. Min opplevelse var entydig, testene jeg har lest gjennom årene har vært entydige, knapt en gang kost/ nytte har det vært stilt spørsmålstegn ved.

Annet enn dette puristiske renhetsperspektivet, da. Men det får jo nesten et kosherkjøkken til å virke rotete og tilfeldig sammenlignet med et nattlig kjøeskapsraid etter cheeseburgere.

Topp Bunn