Rega Planar 3 vs GyroDec?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Av nysgjerrighet bladde jeg litt i bruktannonsene i siste HiFiNews. Orbe med armbase kuttet for SME (uten arm): 1999£.

    Fant ikke noe annet fra Michell i dette nummeret, men det skulle være en fin indikator på hva man kan tenkes å få om man tenker ute av boksen.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Og prisforskjellen på en Michell Gyrodec opp mot Rega RP3 er....?
    Prisforskjellen er jo vesentlig. Dette er jo ikke for å sammenligne epler og epler på noen måte. Jeg tror jo jeg hadde blitt godt fornøyd med en P3 med god pu og riaa. Men så synes jeg jo en Gyro med SME hadde vært noe ganske annet å eie, men til en helt annen pris. Valgets kvaler...hva skal man gå for: fornuft eller følelser?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.364
    Synes absolutt Gyro'en er penest. Mer usikker på om jeg hadde trivdes med de messingloddene surrende rundt, i det lange løp.
    Tro det eller ei, men dette var faktisk grunnen til at Michell'en i sin tid forsvant fra oppsettet mitt. Trådstarter har vært innom eierglede, og der kan jeg følge han 100% Selv har jeg bikket et halvt hundre år, år må vel desverre innrømme at gull-øre perioden nok er slutt. Derfor blir det minst like viktig å ha noe man synes låter bra , men også ser bra ut i egne øyne. Hvis det er en gyro, skal du ha en gyro, men for de penge vi nå er oppe i, får du mye vintage som kanskje matcher lyd og ikke minst utseende. Custom plint, 12 toms ortofon, osv, osv.
    Steen
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Så er ikke sammenligningen litt merkelig? Enda mer merkelig når man snakker om Gyrodec med SME309 vs RP3 eller Planar 3....
    Nå er det ikke bare pris det er snakk om her, og trådstarter er i sin fulle rett når han setter premissene for tråden.
    Ingen grunn til å bråke med det synes jeg.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nettopp. Så er ikke sammenligningen litt merkelig? Enda mer merkelig når man snakker om Gyrodec med SME309 vs RP3 eller Planar 3....
    Akkurat dette er det jo trådstarter som drar opp. Ikke spesielt rart at det heies på den dyrere spilleren når han spør, er det vel? ???
    Nei, absolutt ikke uenig i det. Og ts avgjør selvsagt. Det han bør gjøre er jo å kjøpe platespiller med ørene og ikke øynene. De to spillerne er temmelig ulike i lydkarakteren så vi kan egentlig diskutere oss grønne. Jeg var vel egentlig litt sånn sjøl for en stund siden; Rega så litt stusselig ut (med stort unntak av Rega RP10) Lyden ble for meg mer avgjørende. De rimelige Rega som RP3 ser litt stusselig ut, men både RP6 og de nye Planar ser langt bedre ut. Jeg skjønte bare ikke hvorfor RP8 ikke var aktuell når Gyrodec sin pris er aktuell. Derav mitt forslag. Gyrodec spiller flott den, men mangler både drivet og dynamikken til en RP8.

    I steden for Gyrodec hadde jeg mye heller vurdert Avid.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Synes absolutt Gyro'en er penest. Mer usikker på om jeg hadde trivdes med de messingloddene surrende rundt, i det lange løp.
    Det er jo det kuleste med den. ;) Den med gulldetaljer og sotet akryl er superfin.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke sant? Og da diskuterer vi hvilke alternativer vi ville valgt med trådstarters budsjett. Det er forhåpentligvis akkurat det han er ute etter.

    Bare ikke gå helt overbord med fanboytendensene, så kan vi til og med være til hjelp om vi er heldige.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det han bør gjøre er jo å kjøpe platespiller med ørene og ikke øynene.
    Hvorfor ikke begge? Det ene utelukker ikke det andre. Det finnes så mye å velge mellom at du fint finner noe som tiltaler begge sanseorganene.

    De to spillerne er temmelig ulike i lydkarakteren så vi kan egentlig diskutere oss grønne.
    Javel? De er i alle fall ganske forskjellige, i det at Gyro er flytende/fjæropphengt.

    I steden for Gyrodec hadde jeg mye heller vurdert Avid.
    Ja, det er vel verdt en kikk. De har nok også lite til felles med Michell. (?) Av en eller annen grunn har aldri Avid-spillerne vekket noen interesse hos meg.
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp. Så er ikke sammenligningen litt merkelig? Enda mer merkelig når man snakker om Gyrodec med SME309 vs RP3 eller Planar 3....
    Akkurat dette er det jo trådstarter som drar opp. Ikke spesielt rart at det heies på den dyrere spilleren når han spør, er det vel? ???
    Nei, absolutt ikke uenig i det. Og ts avgjør selvsagt. Det han bør gjøre er jo å kjøpe platespiller med ørene og ikke øynene. De to spillerne er temmelig ulike i lydkarakteren så vi kan egentlig diskutere oss grønne. Jeg var vel egentlig litt sånn sjøl for en stund siden; Rega så litt stusselig ut (med stort unntak av Rega RP10) Lyden ble for meg mer avgjørende. De rimelige Rega som RP3 ser litt stusselig ut, men både RP6 og de nye Planar ser langt bedre ut. Jeg skjønte bare ikke hvorfor RP8 ikke var aktuell når Gyrodec sin pris er aktuell. Derav mitt forslag. Gyrodec spiller flott den, men mangler både drivet og dynamikken til en RP8.

    I steden for Gyrodec hadde jeg mye heller vurdert Avid.
    Er selvsagt enig med deg i dette. Jeg skal lytte på Gyro og andre alternativer før kjøp.
    Men jeg synes også det er vanskelig å gjøre en god, objektiv vurdering ved en prøvelytt i butikk. Oppsett er sjelden likt, da jeg må til forskjellige butikker som har ulik akustikk, høyttalere osv. I tillegg er det i hvert fall for min del slik at det kan ta tid før jeg blir kjent med komponenten, noe som gjør at jeg synes det er vanskelig å la en prøvelytt være det eneste avgjørende.
    Derfor er det nyttig å diskutere litt her, få ulike innspill, høre litt deres vurderinger av hvordan ulike spillere differensierer seg fra hverandre.
    Godt mulig jeg burde ta en nærmere titt på RP8 også...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror den godeste slettix har kontroll på prosessen, jeg. Vedder en øl på at han ender med å ta sitt eget velbegrunnede valg til slutt.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Disse trådene blir som regel slik at man går litt i skyttergravene og anbefaler hardt det man har selv. Jeg synes Rega er veldig bra og skulle jeg hatt en komplett spiller til under 10k så hadde nye Plannar 3 stått høyt på listen. Over det så er det mange andre spillere jeg ville vurdert. Det beste forslaget i denne tråden innenfor GyroDec budsjett er å kjøpe en WB Full Circle, men det er min mening. Det er jo det som er sjarmen med denne interessen, hver finner sin "lyd".
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jo, den gjør sikkert det, Impulse. Men ser du hva Slettix spiller på? Tipper en Planar 3-eller som ChrisAndre foreslår- RP8 er det beste valget der, ja..mtp VFM..Dog er det altså ingen av dem som på noen som helst måte gjør seg bort her..Med en H300 ville nok jeg valgt en RP8 her..
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Valgmulighetene er mange, det er fryktelig lett og gå seg vill, og som det allerede har blitt nevnt går
    vi eiere av de respektive merker og spillere fort i skyttergravene og forsvarer og promoterer "våre" valg
    med stor entusiasme.

    For min egen del har jeg falt ned på Nottingham Analogue, som den tilbyderen med de kvaliteter jeg ønsker meg av en platespiller.

    Når det gjelder de alternativer og spillere som har blitt nevnt så langt i tråden, gjør jeg gjerne mitt for å
    forenkle prosessen.
    Det er bare to virkelig gode spillere nevnt, og du har nevnt de selv:

    Wilson Benesch Full Circle

    Michell Gyro SE / GyroDec

    Resten er "also rans", når ikke på noen plan opp mot disse to.

    Kommer vel en storm av protester, men det får stå sin prøve. Noen ganger er det deilig og "cut the crap", skjære gjennom og si det som det er.

    / Morten
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Akkurat dette er det jo trådstarter som drar opp. Ikke spesielt rart at det heies på den dyrere spilleren når han spør, er det vel? ???
    Nei, absolutt ikke uenig i det. Og ts avgjør selvsagt. Det han bør gjøre er jo å kjøpe platespiller med ørene og ikke øynene. De to spillerne er temmelig ulike i lydkarakteren så vi kan egentlig diskutere oss grønne. Jeg var vel egentlig litt sånn sjøl for en stund siden; Rega så litt stusselig ut (med stort unntak av Rega RP10) Lyden ble for meg mer avgjørende. De rimelige Rega som RP3 ser litt stusselig ut, men både RP6 og de nye Planar ser langt bedre ut. Jeg skjønte bare ikke hvorfor RP8 ikke var aktuell når Gyrodec sin pris er aktuell. Derav mitt forslag. Gyrodec spiller flott den, men mangler både drivet og dynamikken til en RP8.

    I steden for Gyrodec hadde jeg mye heller vurdert Avid.
    Er selvsagt enig med deg i dette. Jeg skal lytte på Gyro og andre alternativer før kjøp.
    Men jeg synes også det er vanskelig å gjøre en god, objektiv vurdering ved en prøvelytt i butikk. Oppsett er sjelden likt, da jeg må til forskjellige butikker som har ulik akustikk, høyttalere osv. I tillegg er det i hvert fall for min del slik at det kan ta tid før jeg blir kjent med komponenten, noe som gjør at jeg synes det er vanskelig å la en prøvelytt være det eneste avgjørende.
    Derfor er det nyttig å diskutere litt her, få ulike innspill, høre litt deres vurderinger av hvordan ulike spillere differensierer seg fra hverandre.
    Godt mulig jeg burde ta en nærmere titt på RP8 også...
    Dersom du tar en tur til Oslo Hifi Center så har de Rega, Michell, Avid og Project. Gjør en avtale med de på forhånd slik at du får en så god demo som mulig.

    Så blir det en rar diskusjonsfom (igjen) her inne når medlemmer bruker ord som skyttergrav. Poenget er jo ikke på død og liv å foreslå spilleren man selv har kun fordi det er spilleren man selv har. Jeg foreslår de produktene jeg foreslår fordi jeg selv har vært gjennom en prosess. Og i den andre enden av prosessen landet feks jeg på RP10. De som har fulgt tråden jeg opprettet angående dette er kjent med hvordan jeg landet på RP10.

    Min mistanke er at flere her inne har hørt ett par rimelige Rega med en Rega pu og konkluderer med at "slik låter Rega".Alle som kjenner Rega godt skjønner det når medlemmer omtaler Rega til å låte "lett og tynt". Noe de så absolutt ikke gjør.

    Sett på en god pickup og ikke mange spillere låter særlig bedre enn feks Rega RP8, Rega P9 og Rega RP10. Da skal en i hvertfall veldig mye høyere i pris. Det er nå både min mening og mange respekterte testere mening.

    Testet ikke du nylig en Rega P9 med en god pickup, Impulse? Hva var det du konkluderte med etter denne lytteopplevelsen igjen?

    En Gyrodec med SME309 låter knall den (har ikke inngående erfaring, kun en god demo), men i det prissegmentet er du faktisk oppe i Rega RP10. Og DET er en vanvittig spillemaskin som er noe heeeelt annet enn feks en RP8;)

    Lykke til! Det er en gøy prosess du er inne i:)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Innebar prosessen Wilson Benesch eller Michell Gyro SE? Hvis ikke, hvordan er det du sier IKKE et forsvar av egen "prosess"? :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Joda, C.A. Jeg har testet en P9med en avsindig god, svært eksotisk pickup og utrolig godt riaatrinn og fått meget gode resultater. Litt av poenget med at jeg belyste netopp den prosessen, var netopp at Rega ikke behøver å låte lett og tynt. Mange gjør det, men da handler det heller om andre ting enn spilleren. Dårlig pickupmatch, for eksempel.Likeledes er jeg imponert over hvor bra den nye P3 er. Men jeg mener fremdeles at de beste platespillerne og armene fra UK lages i Sheffield, og at deres jubileumsutgave av Circle er en grensesprengende god spiller med kvaliteter som er helt unike. Eksempelvis et innsyn og en impulsvillighet de færreste matcher, nesten uansett pris.Likevel er det ting som går under radaren til mange. Mine råd og preferanser er basert på mine erfaringer, men hva folk til slutt ender opp med, er selvfølgelig helt og holdent deres sak. Det begynner snart å bli litt vel forutsigbart at hver gang noen ønsker råd om platespillere, er det foruroligende mange som reagerer som om Rega er det eneste som duger. Det er uhyre langt fra sannheten, og litt nyanseringsevne hadde vært kledelig.
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Det er slettes ikke att det kun er Rega som duger fordi det er veldig mange merker som spiller bra , problemet er bare att de fleste koster mye mer i tilsvarende lydkvalitet.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det som er litt rart her er at de som i denne tråden foreslår Rega blir umiddelbart litt vingeklippet og beskyldt for kun å "anbefale Rega"??? Men tråden handler jo nettopp om Rega/ Michell, gjør den ikke?

    I en tråd der det ikke spørres om Rega av en ts, får jeg kritikk for å foreslå Rega. Og her får en jaggu kritikk for å anbefale Rega i en tråd hvor trådstarter spør konkret om Rega P3 eller Gyrodec!?

    Men jeg registrerer samtidig de som så ofte liker å kritisere oss Rega-ister; i samme åndedrag temmelig ofte anbefaler de spillerne de selv har i sitt eget eie:rolleyes:

    WB er blitt foreslått i en tråd hvor trådstarter spør om blant annet Rega. Litt rart å få kritikk for å svare trådstarter på det han spør om...

    Mitt soleklare tips er uansett; er du villig til å betale litt for spilleren så bør Rega RP10 vurderes. Det kan fort bli den siste platespilleren du kjøper punktum:)

    Dersom trådstarter ser etter spiller til under 10k kr, kjøp den nye Rega Planar 3 med en god pickup. Feks en Ortofon 2M Black. Med en slik kombo er det nesten ikke mulig å ikke bli fornøyd.

    Her en fin side som samler mange omtaler av gode spillere:
    Turntables | TONEAudio MAGAZINE
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Om du er intrs i og slenge deg rundt og høre på forskjellige drivverk? så kan du få se/høre to her VPI/Nottingham. Ellers startet jeg med en RegaP3.24/psu Dynavector 20xl, det var mye vinylglede for pengene den gangen:)
    (send en pm så får vi til det)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.097
    Antall liker
    33.925
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Med samme pickup på begge spillere (Dynavector 10x5 som nevnt innledningsvis) så vil neppe prishoppet mellom Rega/Michell kunne forsvares lydmessig. Med en dyrere pickup vil nok Michell / SME kunne prestere bedre . Og Michell er uten tvil et stil-ikon og en velbygd spiller , med delelager inn i "evigheten".

    Vet ikke hvorfor du (trådstarter) nevner kun to spillere , men går at fra designet på Michell tiltaler deg. Som flere har vært inne på her har den nok flere skarpe konkurrenter lydmessig - og ikke minst hvis man følger med på bruktbørsen.

    Min anbefaling er -bruk tid , og prøv å høre på flest mulig oppsett , gjerne hjemme hos folk med erfaring............Vinyl kan være kilde til både god lyd og frustrasjon - så riktig matching mellom spiller / arm / pickup / riaa er et must. En bra matchet rigg i den rimeligere enden kan spille veldig underholdende , om enn ikke like oppløst og "perfekt" på alle parametere som det dyrere utstyret kan prestere.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Valgmulighetene er mange, det er fryktelig lett og gå seg vill, og som det allerede har blitt nevnt går
    vi eiere av de respektive merker og spillere fort i skyttergravene og forsvarer og promoterer "våre" valg
    med stor entusiasme.

    For min egen del har jeg falt ned på Nottingham Analogue, som den tilbyderen med de kvaliteter jeg ønsker meg av en platespiller.

    Når det gjelder de alternativer og spillere som har blitt nevnt så langt i tråden, gjør jeg gjerne mitt for å
    forenkle prosessen.
    Det er bare to virkelig gode spillere nevnt, og du har nevnt de selv:

    Wilson Benesch Full Circle

    Michell Gyro SE / GyroDec

    Resten er "also rans", når ikke på noen plan opp mot disse to.

    Kommer vel en storm av protester, men det får stå sin prøve. Noen ganger er det deilig og "cut the crap", skjære gjennom og si det som det er.

    / Morten
    Skal ikke protestere, siden du har hørt langt flere forskjellige spillere enn meg. Det er likevel litt overraskende at ikke Dr.Feickert Woodpecker "på noe plan" når opp til dine favoritter. Skulle vært interessant å vite hva du legger i dette. Kanskje av interesse for trådstarter også.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    For ordens skyld, CA.. les tråden! Har du ikke fått med deg at en av spillerne trådstarter ønsker seg, er netopp WB Circle?
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    For ordens skyld, CA.. les tråden! Har du ikke fått med deg at en av spillerne trådstarter ønsker seg, er netopp WB Circle?
    Joda, en Circle er absolutt innafor. Har hatt lyst på en slik siden jeg leste anmeldelsen av den i Audio en gang på slutten av 90-tallet faktisk. Hvem er forhandler av denne nå? På Wilson Benesch's hjemmeside står det Endpoint Audio, men ser ikke mye av WB på deres hjemmesider...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ChrisAndre, gidder du å gjenta hva du anbefaler?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jepp:
    best mulig lyd med minst mulig nonsense og bling har vært min anbefaling hele veien....Da skulle vi vel lande på Rega, da:rolleyes:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For ordens skyld, CA.. les tråden! Har du ikke fått med deg at en av spillerne trådstarter ønsker seg, er netopp WB Circle?
    Ja, så det nå:) Men så har heller ingen av oss som har foreslått Rega kritisert noen for å foreslå andre spillere enn Rega....
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    For ordens skyld, CA.. les tråden! Har du ikke fått med deg at en av spillerne trådstarter ønsker seg, er netopp WB Circle?
    Ja, så det nå:) Men så har heller ingen av oss som har foreslått Rega kritisert noen for å foreslå andre spillere enn Rega....
    Slapp av, det er helt uproblematisk å foreslå Rega eller noen av de andre merkene.
    Men i utgangspunktet har jeg tenkt det fornuftige er en rimelig Rega med god pu og riaa, mens det hadde vært mer gøy å gå for noe mer spesielt. I den kategorien har jeg tenkt mer på WB, Gyro, Feickert m.fl. De dyrere Regaene står ikke øverst på den lista, men jeg skal høre på de også, jeg lover :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    For ordens skyld, CA.. les tråden! Har du ikke fått med deg at en av spillerne trådstarter ønsker seg, er netopp WB Circle?
    Joda, en Circle er absolutt innafor. Har hatt lyst på en slik siden jeg leste anmeldelsen av den i Audio en gang på slutten av 90-tallet faktisk. Hvem er forhandler av denne nå? På Wilson Benesch's hjemmeside står det Endpoint Audio, men ser ikke mye av WB på deres hjemmesider...
    Endpoint har nylig overtatt (vi snakker noen få (2?) uker) agenturet, nå kan det endelig bli litt mer oppmerksomhet rundt WB. Som ett lite poeng, WB full Circle er inkl puén PLY, så i de fleste tilfeller uten PLY´n, er det en WB Circle.
    Litt inhabil her riktignok, som eier av en WB Circle m/WB Nanotube One ;)

    mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interessant tråd det her. Vurderer Rega selv, men ikke fordi jeg har skylapper for alle andre merker og mener at 'Ingen protest - Rega er best!'. Saken er vel heller at det later til å være en ganske bred konsensus om at Rega faktisk er et godt utgangspunkt hvor man får mye for pengene, og således er et ganske trygt kjøp for en glad og uvitende musikkelsker. Som jeg oppfatter at de fleste i tråden her også er ganske enig i, selv om det strides om hva som er best når prisen eskalerer.

    En annen ting som teller for min del, er at det også er flere som nevner Rega's rytmiske egenskaper og fraspark som en sterk side som går igjen oppover i modellhierarkiet, og at de presenterer musikken med mye innlevelse og engasjement.

    Som f.eks. her hvor Michael Fremer sammenligner WB og Rega:

    In the older review I compared the Full Circle to my sonic recollection of Rega’s then top of the line RP9 and I stand by that today but compared to the RP8 that I reviewed some time ago. The Rega was faster, more exciting with better “rhythm’n’pacing”, while the Circle 25 is richer, smoother and definitely more laid back and not as macrodynamically expressive or “punchy”.
    http://www.analogplanet.com/content/wilson-benesch%E2%80%99s-circle-25-turntable-and-act-25-tone-arm#HCbzpvHp7bXcCG6c.99
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Jeg tolker det som at Rega kanskje er litt mer skranglete, men allikevel kanskje den som byr på mest moro. :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg bruker selv en SME Model 20/2A. Men skulle jeg kjøpt nytt i dag, hadde jeg gått for Woodpecker. Byggekvalitet og materialvalg er førsteklasses, den er lett å sette opp riktig, og har en nøytral men likevel underholdende spillestil. I tillegg har den fin fleksibilitet mht valg av arm. Den vil også være lett å tilpasse til mange ulike oppsett pga nøytral karakter hvor lydbildet kan fintunes i mange retninger ved valg av pick up og arm. Den har også et utrolig flott design, som er tidløst og som legger til rette for eierglede. Gyro er fin å se å, men jeg føler at tiden har løpt litt fra designet (men det er jo en smakssak!). Og jeg tror det er mye lettere å være sikker på at Woodpecker er 100 prosent korrekt satt opp, enn en Gyro. Vet man med sikkerhet at alt er optimalt, er min erfaring at det er mye lettere å konsentrere seg om musikken og glemme det tekniske.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå er det vel ingen som har kritisert noen for å anbefale Rega i seg selv? Det ble kanskje kremtet en smule da det ble hevdet at armene deres kunne utkonkurrere SME med enkelte 'riktige' pickuper Praktisk talt alle fordeler kan matches i stykker. Vi snakker egentlig om at enkelte pickuper er 'feil', snarere enn 'riktige', når de gir 'bedre' resultater i en arm som tross alt er 'dårligere'. Men Rega har da vitterlig fått sin dose skryt, også av de som ville valgt annerledes! Jeg har eid RB300/på Systemdek IIX 900 og RB600/P25 (600 i ti år). Jeg har oppgradert min RB600 med godt resultat (Express machining). Jeg har hatt, og løst, støyproblemer forårsaket av det sære jordingsarrangementet på armen. Jeg har nå gått videre etter å ha solgt spilleren en P25 (ikke en 'budsjettmodell' som en eller annen avskrev den som, men jubileumsmodellen og nummer to i hierarkiet under P9 da den kom). Jeg har både før og etter hørt en drøss av Rega spillere og armer i et utall forskjellige omgivelser. Rega sine armer kommer dessverre ikke opp på nivå med min SME 312S i en eneste setting hvor jeg har hørt dem.

    Men. Jeg digger Rega. Synes det er strålende saker. Men her er det nesten sånn at bare det å snakke om noe annet ender med beskyldninger om hets mot Rega. Det blir litt 'morsomt'. Det er det jeg og en del andre reagerer på. Ikke anbefalingene av Rega i seg selv, men den grenseløse viljen til å sette dem opp mot, til og med over hva som helst annet.

    Forresten kan man, som jeg hinter om lenger opp i tråden, enkelt få tak på f.eks. Michell på det britiske bruktmarkedet. Til dem kan man få en brukt Regaarm, eller en Technoarm, eller en Origin Live, eller en drøss av andre muligheter. Gjerne brukt fra en forhandler også. Det trenger ikke bli stort dyrere enn en Rega, faktisk.

    Men med det samme: Legg merke til at jeg ikke har sagt noe om Michell vs. Rega. Av den enkle grunn at jeg ikke har hørt Gyro. Mener jeg hørte Fosses Orbe en gang i tiden, men det er fryktelig lenge siden i så fall.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Minner om at Rega RB2000 kan kjøpes løst og er helt der oppe blant de aller beste sier de som har erfaringer med high end armer. Tenkte bare å nevne det siden RB300 blir nevnt samtidig med dyre SME.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Minner om at Rega RB2000 kan kjøpes løst og er helt der oppe blant de aller beste sier de som har erfaringer med high end armer. Tenkte bare å nevne det siden RB300 blir nevnt samtidig med dyre SME.
    Sikkert en kjempegod arm lydmessig, men etter min erfaring er Rega-armene litt fiklete i forbindelse med bytte av pickup og da også gjerne behov for montering av spacers, avhengig av høyde på pickupen. Etter hva jeg forstår hadde du også litt plunder i den forbindelse, noe som endte med behov for annet motvektslodd for å få støvdekselet helt ned. Sikkert ikke så viktig og også avhengig av hvor ofte man bytter eller ønsker å prøve andre pickuper. Synes likevel dette er noe man bør ta med seg i vurderingen av ny spiller man kanskje skal leve med i mange år framover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.160
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Valgets kvaler...hva skal man gå for: fornuft eller følelser?
    Ikke uventet har denne tråden utviklet seg i omtrent samme retning som x-antall tråder med "tilsvarende" spørsmålsstilling.

    Tror jeg skal avstå fra å bidra i merke-diskusjonen, men kanskje heller komme med et par andre aspekter rundt valg, hvilket du (trådstarter) også konkret spør om her.

    For det første tror jeg du må ta stilling til hvor mye du egentlig vil legge i en spiller. Er du villig til å legge 40K i en spiller så vil du utvilsomt få en bedre løsning enn en til 10K. Såpass tror jeg alle som deltar i tråden kan enes om.

    Ønsket lydkarakteristikk og egenskap i forhold til dine preferanser - og matching mot øvrige komponenter? Mye vil her ligge på valg av PU og RIAA, men ulike drivverk (inkl. tonearm) påvirker også.

    Hvilke plasseringsbetingelser du kan tilby spilleren kan/vil være retningsgivende for valg.

    Designmessig, og rent estetisk er det temmelig stor forskjell på en Rega og en WB eller Gyro. Betyr visuelt liker/foretrekker den bedre enn... noe i det hele tatt? Enkelte tillegger ikke det elementet mye- eller avgjørende betydning. For egen del er jeg kanskje over snittet sær på akkurat det, og hadde aldri klart å leve med å sitte å "se" på roterende messinglodd, uansett om det lydmessig hadde vært det definitive best-buy på markedet.

    Mht kriteriet at enkelte løsninger er mer plug`n`play enn andre har du jo selv besvart - så det er/bør ikke være noe videre tema.

    Fornuft eller følelser.
    Hva dreier musikklytting seg om i hovedsak?
    Såfremt man ikke strictly er ute etter et spesifikasjonsbasert lydanalyseringssystem, men spille musikk, så dreier vel dette seg i all sin prakt om følelser. Så også mht utstyrsvalg. Om man ikke er helt uanfektet av det, så skal man jo like- og trives med anlegget også.
    Fornuft kommer kun inn som et begrensende element mht pris/kostnad = hva er godt nok/best egnet iht prislimit, og til en viss grad andres råd/anbefalinger.

    Jeg mener du skal ta brukbart hensyn til hva egen mage- og go`-følelse sier. Det ligger mye placebo i akkurat det.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Valgmulighetene er mange, det er fryktelig lett og gå seg vill, og som det allerede har blitt nevnt går
    vi eiere av de respektive merker og spillere fort i skyttergravene og forsvarer og promoterer "våre" valg
    med stor entusiasme.

    For min egen del har jeg falt ned på Nottingham Analogue, som den tilbyderen med de kvaliteter jeg ønsker meg av en platespiller.

    Når det gjelder de alternativer og spillere som har blitt nevnt så langt i tråden, gjør jeg gjerne mitt for å
    forenkle prosessen.
    Det er bare to virkelig gode spillere nevnt, og du har nevnt de selv:

    Wilson Benesch Full Circle

    Michell Gyro SE / GyroDec

    Resten er "also rans", når ikke på noen plan opp mot disse to.

    Kommer vel en storm av protester, men det får stå sin prøve. Noen ganger er det deilig og "cut the crap", skjære gjennom og si det som det er.

    / Morten
    Skal ikke protestere, siden du har hørt langt flere forskjellige spillere enn meg. Det er likevel litt overraskende at ikke Dr.Feickert Woodpecker "på noe plan" når opp til dine favoritter. Skulle vært interessant å vite hva du legger i dette. Kanskje av interesse for trådstarter også.
    Det ligger ikke noe annet i det Ketil, enn at det har vært en lang helg i Horten, det var ganske sent og jeg var sliten - at Woodpecker ble nevnt, hadde ganske enkelt
    forlatt hodet mitt.

    ShineySmileysGrin.jpg


    Jeg har hørt noe på Blackbird, det var sågar den Rudi og jeg satte opp i Horten på Audiophile.no-rommet.

    IMG_6526.jpg


    (Bemerk forøvrig 12tommers Jelco 750 :rolleyes: ) (Bemerk også messingloddene, noen har latt seg inspirere av GyroDec... )

    Blackbird er en forrykende god spiller, Woodpecker stod i et oppsett jeg hørte litt på i helga, her:

    IMG_6514.jpg


    Dette spilte veldig godt, med forsterkeri fra Air Tight, men gitt at det var for det meste, for meg, ukjente komponenter blir det
    vanskelig og si hva som var hva i lyden jeg hørte.
    Det hadde dog vært skøy og hatt denne spilleren til test, den var satt opp med en Jelco 750, - 9- eller 10-tommer, samt en ZYX
    R50 pickup, og det ER saker jeg kjenner til.

    Feickert-spillerne gir klart et inntrykk av fortrinlig byggekvalitet, så ja, Woodpecker burde nok vært inkludert i nattens utblåsning.

    ShineySmileysSaint.jpg


    / Morten
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Morten; tusen takk for viktig avklaring, for meg, og for flotte bilder.

    Messinglodd skjult under LP-plata går an. Ganske pent i grunnen, vel og merke når tallerken ikke roterer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn