Rega Planar 3 - verdi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.292
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "Lo-fi" var i ifm de Planar 3 jeg har prøvd, og som du foreslo jeg skulle prøve. Det betød jo ikke at jeg mente at alt fra Rega var lo-fi. Kan du ikke lese?:rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK. Rega og deres Profet Roy Gandy er Veien, sannheten, lyset og livet. Greit. Move on. ;)

    Saken her var vel at det var litt lett å gå seg vill i alle modellbetegnelsene gjennom tidene. Ikke noe annet.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    OK. Rega og deres Profet Roy Gandy er Veien, sannheten, lyset og livet. Greit. Move on. ;)

    Saken her var vel at det var litt lett å gå seg vill i alle modellbetegnelsene gjennom tidene. Ikke noe annet.
    Hei,det ligger en veldig grei oversikt over produkter og når de ble lansert på Rega sine hjemmesider,http://www.rega.co.uk/rega-heritage.html
    Fin plass for å få oversikt.

    Morten
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.282
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Allerede linket til i #33, men ikke bra nok i flg Auditor´n:(
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^ dette er viten som KUN kan formidles per pm, da alt annet blir perler for svin plus dette med boksen da.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Milde måne!

    Og ellers. Har Rega blitt ubetinget bedre i de siste generasjonene? Jeg synes det blir mer og mer plastikkaktig på armene. Rett nok er armrøret fra den nye armen penere, rundere i overgangene, og sikkert stivere rundt lagerhuset, Men armbasene? Tungsetenloddet er borte, og så videre. Her er det spart.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Nordland

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres sketchy ut. Kjøp noe i god stand, eller noe nytt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres sketchy ut. Kjøp noe i god stand, eller noe nytt.
    Pysa ;) hehehe
    En spiller med knekt subplatter og død motor. Hva kan sånn uforsiktighet ha gjort med lager og arm? Ripete lokk og manglende drivrem, samt halvfungerende armløft?

    Om jeg hadde fått den gratis, hadde jeg nok prøvd å få skikk på den, men til 1000 spenn og med minst et par tusen i omkostninger for å komme opp og gå igjen? Tror ikke det, altså. For det finnes mange brukte spillere til 3000,-

    Du har dessuten glemt å regne med ny pickup, så der går det en tusenlapp eller to også.
     

    martinlan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.12.2014
    Innlegg
    92
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Det har ikke blitt noe handel ennå, men jeg setter pris på innspill underveis i tråden her. Jeg syns også at det kan være vanskelig å holde tritt med alle modelle, alt som skjer osv., og tenker at man først og fremst må prøve (og ikke minst lytte!) seg frem. En venninne av meg kjøpte en brukt Planar 3 til kjæresten sin som vi prøvespilte hjemme hos meg før hun ga den bort. Vesentlig bedre lydkvalitet i mine ører enn min egen RP1, derav tanken om oppgradering. Tror hun ga 3.500 eller deromkring for den.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Martinian: Se tipset om Ny Planar 3 2016....Der har du platespiller i årevis.

    Gunner: Det er en annen sak om du ikke gidder å prøve å få dem til, som sagt. Enda så enkelt som det er. Leseferdighetene og forståelsen min er det allers absolutt null i veien med, takk..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Martinian: Se tipset om Ny Planar 3 2016....Der har du platespiller i årevis.

    Gunner: Det er en annen sak om du ikke gidder å prøve å få dem til, som sagt. Enda så enkelt som det er. Leseferdighetene og forståelsen min er det allers absolutt null i veien med, takk..
    Ok, vet att jag inte borde, men jag bara må. Du stavar konsekvent namnet till martinlan fel, så läsefärdigheterna kan väl diskuteras. Gränsar till arrogant.

    Men, det finns en enkel lösning att undgå detta. Använd citat-knappen. Namnet blir automatiskt rättstavat och vi andra klarar följa med på vad och vem du svarar. Stångar väl huvudet i väggen, igen, men gör ett nytt försök.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.292
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gunner: Det er en annen sak om du ikke gidder å prøve å få dem til, som sagt. Enda så enkelt som det er. Leseferdighetene og forståelsen min er det allers absolutt null i veien med, takk..
    Kjære deg, jeg presiserte flere ganger at det var snakk om hundgamle Planar 3, og da med rimelige PU, som jeg prøvde. Og i all beskjedenhet, så er det langt under det nivået jeg bedriver hifi, og dermed karakterisert som "lo-fi" i min bok. Jeg ville ikke tråkke Rega-folket på tærne, ikke minst siden jeg visste at Rega hadde gode saker ift pris. At du leste det dithen at jeg mente at (all) Rega er lo-fi, avslørte din manglende evne til å lese, eller vilje til å lese og tolke korrekt, er kanskje riktigere å si. Fortsatt i min bok! ;)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    814
    Antall liker
    430
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Pickering solgte vi helt fram til 1988 i Audioscan. Picupene vi solgte mest av til P3 var Dynavector. DV17 var da toppmodellen. Rega P3 med DV23RS el DV17 Låt bedre enn de fleste i de dager, selv i prisklasser 4-5 ganger hva Rega kombinasjonen kostet. Vi sammenlignet de ofte direkte med verk som hadde Ortofon MC2000 og 3000 montert.

    Mvh
    Jarl
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    814
    Antall liker
    430
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    30 år er ingen alder på en basic snurre. Rens lageret,ny olje og reim, så god som ny. Normal bruk på en snurre sliter ikke ut lageret, ei heller armlager. Såfremt den ikke er utsatt for fysisk vold. Dette er fakta.

    Mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    30 år er ingen alder på en basic snurre. Rens lageret,ny olje og reim, så god som ny. Normal bruk på en snurre sliter ikke ut lageret, ei heller armlager. Såfremt den ikke er utsatt for fysisk vold. Dette er fakta.

    Mvh
    Selvsagt kan en jevnlig vedlikeholdt, velholdt platespiller være god etter 30 år, men alderen påvirker bruktprisen. Dette er fakta.

    ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå startet vel denne diskusjonen med en spiller som ikke har vært godt tatt vare på....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Avsporingen, ja. Men er ikke den siste avsporingen til enhver tid diskusjonen? :D
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Nordland
    Høres sketchy ut. Kjøp noe i god stand, eller noe nytt.
    Pysa ;) hehehe
    En spiller med knekt subplatter og død motor. Hva kan sånn uforsiktighet ha gjort med lager og arm? Ripete lokk og manglende drivrem, samt halvfungerende armløft?

    Om jeg hadde fått den gratis, hadde jeg nok prøvd å få skikk på den, men til 1000 spenn og med minst et par tusen i omkostninger for å komme opp og gå igjen? Tror ikke det, altså. For det finnes mange brukte spillere til 3000,-

    Du har dessuten glemt å regne med ny pickup, så der går det en tusenlapp eller to også.
    Hadde ikke glemt av PU, tok den bare ikke med siden jeg ikke visste hva Martinlan ønsker seg. P3 tilbudet var jo kun med en Rega Carbon til 500 spenn, mens en Exact feks. koster 4000,-
    Tipper spilleren er pakket ned, uten å sikker glasstallerkenen, da er havariet et faktum så snart man snur på eska.. Trenger ikke være så ille.
    Er enig i at 1000 spenn er for dyrt, derfor foreslo jeg å by 500,- Og det går å sette opp regnestykket enda billigere:

    500.- Spiller (vrakpant)
    800.- Ny 230v motor
    250,- Rega Original Subplatter
    100.- Silicone rem
    1500 ,- Nagaoka MP-110 PU eller en dyrere, pent brukt til halv pris?
    0,- heve senke arm (400,-). Går kanskje å smøtre opp???
    3150,- Totalpris med PU:rolleyes:
     

    martinlan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.12.2014
    Innlegg
    92
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    I dag ble det handel! Ikke den jeg opprinnelig kikket på, men en annen. Denne fremstod som mer velholdt og var atpåtil langt hyggeligere priset.
    Klar over at det kanskje blir en liten avsporing jf. tittelen på tråden, men hva tenker forsamlingen om pickup til denne? Per i dag er det montert en Ortofon Super OM 10. Jeg syns det låter temmelig fint, men det er sikkert mer å gå på :)
     

    martinlan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.12.2014
    Innlegg
    92
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Hmm, det kommer nok litt an på. Skal ikke handle med det første, men moro å orientere seg litt i markedet. Med dette som alt annet er jeg vel på jakt etter skjæringspunktet mellom pris og verdi for pengene - når flater kurven ut og man må ut med latterlig mye mer for en minimal forskjell?

    Et spm i denne anledning er også om jeg bør legge pengene i ny RIAA eller pickup? Har per i dag en Rega Fono Mini.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.392
    Antall liker
    2.617
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg ville ha brukt en to til tre tusen i en pu, men mulig jeg ville ha oppgradert Riaa først.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.889
    Antall liker
    17.525
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    I dag ble det handel! Ikke den jeg opprinnelig kikket på, men en annen. Denne fremstod som mer velholdt og var atpåtil langt hyggeligere priset.
    Klar over at det kanskje blir en liten avsporing jf. tittelen på tråden, men hva tenker forsamlingen om pickup til denne? Per i dag er det montert en Ortofon Super OM 10. Jeg syns det låter temmelig fint, men det er sikkert mer å gå på :)
    Kjøpte du den i Asker? Har du hentet den?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Nordland
    I dag ble det handel! Ikke den jeg opprinnelig kikket på, men en annen. Denne fremstod som mer velholdt og var atpåtil langt hyggeligere priset.
    Klar over at det kanskje blir en liten avsporing jf. tittelen på tråden, men hva tenker forsamlingen om pickup til denne? Per i dag er det montert en Ortofon Super OM 10. Jeg syns det låter temmelig fint, men det er sikkert mer å gå på :)
    Grattis ;)
    Planar 3?
    Hva betalte du?
    Legg ut et bilde ;)
     

    martinlan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.12.2014
    Innlegg
    92
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Ja, det var spilleren i Asker. Betalte 2500,-
    Dessverre later dette til å ha vært en dum avgjørelse; motoren røk etter å ha spilt 2-3 plater og selger frasier seg (enn så lenge) alt ansvar. Føler meg skuffet og lurt; det var bursdagspengene mine jeg brukte for å kjøpe den og jeg har ikke råd til å bytte motoren nå :(
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.282
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Slikt er ordentlig kjedelig og leit:(.

    Jeg vet ikke om en Rega motor får noen symptomer på at noe er på gang før den legger av - dvs, noe selger da burde kjenne til.
    Om ikke, og om spilleren under test hos selger fungerte lytefritt og uten indikasjoner på feil - og som du sier fungerte fint hjemme hos deg ved avspilling av noen plater, er jeg redd for at selger ikke har annet enn et evt. moralsk ansvar.

    Det er dessverre alltid en risiko ved å kjøpe eldre brukt utstyr.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjedelig.


    Hvordan "røk"? Har den bare sluttet å snurre? Kan det være noe annet enn selve motoren? Bryteren? Strømforsyningen? Dårlig kontakt et sted? Pluggen til strømforsyningen/veggvorta som sitter løst?
     

    martinlan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.12.2014
    Innlegg
    92
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Kjedelig.

    Hvordan "røk"? Har den bare sluttet å snurre? Kan det være noe annet enn selve motoren? Bryteren? Strømforsyningen? Dårlig kontakt et sted? Pluggen til strømforsyningen/veggvorta som sitter løst?
    Den røk i den forstand at drevet later til å ha løsnet. Det lar seg bevege nokså mye frem og tilbake i den lille åpningen det står opp av. Jeg burde naturligvis ha undersøkt dette da jeg hentet spilleren, men alt så ut til å være i orden da (vi startet spilleren og alt så ut til å være OK).
    Det er et slags liv i det når jeg skrur på motoren nå, jeg kan kjenne at drevet vibrerer, men det roterer ikke.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Remskiva later til å kunne byttes separat, så hvis den har løsnet fra akselen, lar det seg kanskje gjøre å feste den igjen? Ser den ut til å ha vært limt på, eller sitter den med en settskrue?

    Hvis remskiva fremdeles er fast i akselen og det likevel går an å bevege den sideveis, er enten motoren løs, eller så har akselen/lagrene løsnet i selve motoren, og det høres veldig rart ut.

    Ny motor/24V "oppgradering" er jo tilgjengelig, men koster jo fort 70% av det du betalte for spilleren.

    Ny remskive derimot, koster en hundrelapp.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    814
    Antall liker
    430
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Har vært borti dette før, bare å lime på nytt med Loctite egnet til formålet. Kan være litt aber med å få av reimhjulet, men det er bare å lirke til det kommer

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn