Rega planar 3 bruktkjøp med problem

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Kjøpt en brukt rp3, og den får knapt beveget tallerkenen når jeg slår den på. Virker ok når ikke glassplata ligger på. Delen som kommer opp fra motor er veldig løs og bevegelig iforhold til min gamle rp1. Den stikker også mye lenger opp. Å reima ligger helt i toppen på hjulet? Noe galt her eller en easyfix? Se bilde
31DD738F-88C5-45E4-9738-5F4DE87B1600.jpeg
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Hei,

det skal ligge en kule nede i lageret-bare ta av undertallerken og sjekk.
Hvis den mangler vil det gå dårlig rund, og tallerkenen være for lav.

Helt vanlig kulelagerkule kan brukes, dimensjon finner man på nettet (og sykkelbutikker har gjerne slikt liggende).
Man får også hyper-duper-spesialkuler og olje, men originalt er det en helt vanlig kulelagerkule.

Olje som normalt sett blir brukt er girolje - finnes også info på nettet

Nå vet jeg ikke hvor gammel spilleren er, men motoren hang originalt i strikk, og var ikke limt fast med tape som nyere modeller.
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Er fra 90 tallet, kulen er der å fint oljet. Ser ut som reima muligens er litt slakk. Det virker som den kan henge i strikk ja. Den er veldig bevegelig iforhold til min rp1. Men plast tallerken snurrer den greit ser det ut som.Er en orto 2m blu pickup. Alt skal være justert på hifiklubben her ref forrige eier. Har sjekket og pickup ser korrekt ut etter min mal. Justert nålvekt til 1,8. og arm står på litt under 2 oppe og nede. Etter hva jeg leser skal det også være korrekt. Men arm bare fyker av plata.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Er problemet at motoren subber i tallerken? At den er løs er slik det skal være pga. strikkfeste.
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
446
Antall liker
856
Sted
Pocket Valley
Kan også være så enkelt som lite olje, med mer olje vil sannsynligvis også sub platter også komme litt høyere.

Fra Rega:

We use mineral EP80 gearbox oil for Hubs and Mineral 20W50 Motor Oil for the Motors
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Er problemet at motoren subber i tallerken? At den er løs er slik det skal være pga. strikkfeste.
Nei der er akkurat litt klaring, men den sliter med å få glasstalerkenen opp i rett fart, i tillegg kommer det en liten klirre lyd når den snurrer rundt. bytter jeg til den lette plast tallerkenen fra Rp1, ser det til å bli både rett fart å helt stilt
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.395
Antall liker
1.520
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nei der er akkurat litt klaring, men den sliter med å få glasstalerkenen opp i rett fart, i tillegg kommer det en liten klirre lyd når den snurrer rundt. bytter jeg til den lette plast tallerkenen fra Rp1, ser det til å bli både rett fart å helt stilt
Hvis strikken er skitten eller støvete så røv å skyll strikket i lunket vann og la den bli tørr.
Ett nytt strikk koster ikke all verden (selv om det må være sinnsykt bra fortjeneste på de).
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Gjor det enkelt her å returnerte den til selger, da den ikke helt var etter forventningene.
Blir ny Rp3 nå, så da for en heller bruke fritiden på å høre på musikk, isteden for å skru å skifte deler:)
 
Topp Bunn