Rega m.fl VTA justerings "løsning" ?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mener dere at dere faktisk justerer VTA hver gang platene som spilles har en annen tykkelse enn forrige? Å justere VTA når en PU med annen høyde enn den forrige monteres er vel ikke så slitsomt?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.850
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kanskje ikke helt, men godt på vei og seriøst MYE bedre enn og ha kun en "innstilling".
Hvilke praksis bruker du ved avspilling på Linn spillerne?
a) Justerer armhøyden
b) Gir f... og spiller slik armen står
c) "Shimmer" med tynnere matte over/under
d) Tykkere matte

Har du testet effekten av den tynne korkmatta i kombinasjon med (under/over) Linn filtmatta?

Ser nødvendigheten av korrekt VTA, men "orker" ikke en praksis med å justere om arm for 3de hver plate:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har hatt tilgong på nokre spelarar der armhøgda lett kan justerast, m.a. ein ET 2 der du gjer dette i fart. Ikkje tvil om at det har tydeleg påverknad av lyden. Men det varierte. Lite på Denon 103, men veldig mykje på VdH MC 10, som var to av pickupane eg brukte mykje den tida.
Technics SL 1000 kan også justerast "i fart".
Ein annan veldig tydeleg spelar er Kenwood KD 07. Her justerast armen også i fart, men når du er ferdig, strammast han. Og det verkar skikkeleg inn på lyden, det også....

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.369
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Kanskje ikke helt, men godt på vei og seriøst MYE bedre enn og ha kun en "innstilling".
Hvilke praksis bruker du ved avspilling på Linn spillerne?
a) Justerer armhøyden
b) Gir f... og spiller slik armen står
c) "Shimmer" med tynnere matte over/under
d) Tykkere matte

Har du testet effekten av den tynne korkmatta i kombinasjon med (under/over) Linn filtmatta?

Ser nødvendigheten av korrekt VTA, men "orker" ikke en praksis med å justere om arm for 3de hver plate:)

........ og da burde jo denne platematten være midt i blinken for deg. ;)

Jeg forsøker alltid og ha så optimale avspillingsforhold som mulig være seg det er en Linn spiller eller andre.
Hvis jeg setter meg ned for og lytte på en ny plate så kan du være sikker på at jeg sjekker oppsett for maksimalt utbytte av platen ja. Når jeg har fått en ny plate i hus så er det jo litt av gleden og opplevelsen det og optimalisere slik at resultatet blir så godt som mulig. Har nylig hatt stor glede av og sette opp og finjustere den gamle Kenwood'en jeg bruker sammen med korkmatten......... det og få et så godt resultat ut av en spiller som mange her på HFS har dømt nedenom og hjem lydmessig er særdeles tilfredstillende........ men det beviser jo egentlig ikke at jeg er så fantastisk flink til og sette opp spillere, men mer at de som dømmer disse spillerne nedenom og hjem bare er noen skravlebøtter som ikke har peiling på hva de driver med........ den to-delte korkmatten er dog en ting mange burde ha for og hjelpe til med og optimailsere avspillings prosessen.

Vedr pris....... ser at den koster 65-66 pund i UK.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oi. Vel, for å gidde det måtte jeg hatt en EKSTREMT lettvint måte å justere VTA på, i fart. For øyeblikket får det være bra med vannrett headshell på "vanlige", tynne plater og dermed ørlittegrann negativ VTA på tykke plater.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen
Det er sånne problemstillinger som dette som får meg til å revurdere hele avgjørelsen om å starte opp med vinyl. Justere armvinkel for hver plate? Hva faen, liksom...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slapp av gutter og spill plater :cool:

Skjønner prinsippet med å ha riktig justert VTA, men her i gården nytes musikkene enten det er en anelse positiv, perfekt eller en anelse negativ VTA (alt etter tykkelsen på platene)
Til finlytting er det jo knall med riktig vinkel. Hos meg løses det ved å bruke orginalmatte eller ingenting.
Opplever tildels store forskjeller, så en slik matte Rudi viser oss her, er ikke det dummeste en kan investere i innen vinylasylverdenen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er sånne problemstillinger som dette som får meg til å revurdere hele avgjørelsen om å starte opp med vinyl. Justere armvinkel for hver plate? Hva faen, liksom...
Ta det med ro. jeg tipper at et overveldende flertall av de som eier en platespiller aldri har justert vta en eneste gang, og kanskje ikke heller nåletrykk eller anti-skating. ;)

Noe bør man jo selvsagt være i stand til, men det er helt uproblematisk å kose seg med vinylspilling uten å justere noe som helst etter at spilleren først er satt opp.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.369
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
En platespiller er IKKE en mp3 spiller, den trenger litt TLC........

Men dette handler altså om noe som kan gjøre hverdagen enklere for de som måtte ønske og optimalisere så godt som mulig på en enkel måte UTEN og drive med justeringer......... men for enkelte er det antagligvis for mye og ta den øverste matten av/på. ...... så igjen er mp3 nok det beste alternativ for enkelte ;).

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.144
Det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg haka. :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det ingen som har konstruert en arm/spiller med automatisk, mekanisk justering av VTA?

Ellers synes jeg vta-justering vha. en stor dreieskrue (evt. ikke under armbasen) og et bittelite vater på headshellet er nok til å gjøre det ganske enkelt. Dette høres for meg mer elegant ut enn å drive å ta matter av og på. Det er jo ikke alle som ønske å ha noen matte på tallerkenen i det hele tatt heller, forøvrig.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Som sagt, det er ikkje alle pickupar som er så forbaska kritiske på vta, men det skadar ikkje å ha det på stell. Tippar det er mest å hente på dei finare nåleslipingane.
Nokre armar er også lettare å ha med og gjere enn andre når det gjeld justering.

Z

Zomby_Woof

Gjest
VTA/SRA-justering i forhold til forskjellig tykkelse på skivene er litt i overkant av hva jeg gidder, mildt sagt.

Jeg målte for moro min '80-talls Hendrix/Are you experienced til 1,3mm og min nye 200g KC/Lizard til 2mm (med forbehold om kjipt plastikk skyvelære). Det gir altså en differanse på 0,7mm. Fordelt på en armlengde på 9" eller mer er det ikke akkurat svære greier. Hvor tykk er forresten den ekstra matta som kan tas av og på? For å kompensere korrekt for differansen mellom tynne og tykke skiver bør den altså være 0,7mm eller deromkring (regner med at det er noe variasjoner om man tar for seg flere titler).

For å være helt ærlig er jeg langt mer bekymret for variasjoner i vinkel på kutterhodene fra utgivelse til utgivelse. Dette er i praksis umulig å komme til bunns i uten å lytte seg fram til korrekt VTA/SRA for hver enkelt plate, og så ta notater (om man ikke klarer å huske alt, da). Det finnes jo ingen pålitelige kilder for informasjon om avvik i produksjon.

Jeg har justert VTA en gang og blitt ferdig med det. Vinyl låter godt nok i lange baner uten å gå videre fra det punktet.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
VTA/SRA-justering i forhold til forskjellig tykkelse på skivene er litt i overkant av hva jeg gidder, mildt sagt.

For å være helt ærlig er jeg langt mer bekymret for variasjoner i vinkel på kutterhodene fra utgivelse til utgivelse. Dette er i praksis umulig å komme til bunns i uten å lytte seg fram til korrekt VTA/SRA for hver enkelt plate, og så ta notater (om man ikke klarer å huske alt, da). Det finnes jo ingen pålitelige kilder for informasjon om avvik i produksjon.

Jeg har justert VTA en gang og blitt ferdig med det. Vinyl låter godt nok i lange baner uten å gå videre fra det punktet.
Jeg deler også dette synet. Det vil uansett være en kompromiss og som du sier er det absolutt ingen garantier på at skjærehodet som er brukt under produksjoner på diverse utgivelser er justert 100% korrekt i forhold til VTA.
Det er vel litt i disse banene Rega tenker, selv om jeg synes deres påstander er for drøye.
Jeg setter min Rega opp med korrekt VTA til den tykkelsen av det jeg har flest plater av i samlingen og sover helt fint om natten selv om jeg skulle finne på å avspille en 200g skive innimellom. For alt jeg vet er ikke 200g produsert riktig engang.
Å justere VTA for hver plate type blir for Hi-Fi "nevrose" for min del.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Forøvrig er jeg enig i at Rega har en litt klossete ordning for VTA/SRA-justering. Jeg har forresten sett at det tilbys spacere til trepunktsfestene som er splittet. Da slipper man i det minste å trekke armkablene gjennom plintet for å sette inn/ta ut/bytte spacere.

En annen liten apropos: Hvorfor ikke legge denne justeringsmiligheten ved lageret for tallerkenen? Det skulle være enklere å gjøre det justerbart her uten å måtte kompromisse på stivhet, i og med at det gjerne er massevis av gods her.

http://www.ebay.co.uk/itm/Isokineti..._HomeAudioHiFi_Turntables&hash=item43be573235

Sist redigert av en moderator:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen

Men dette handler altså om noe som kan gjøre hverdagen enklere for de som måtte ønske og optimalisere så godt som mulig på en enkel måte UTEN og drive med justeringer......... men for enkelte er det antagligvis for mye og ta den øverste matten av/på. ...... så igjen er mp3 nok det beste alternativ for enkelte ;).
Er det nærtagende av meg hvis jeg syns dette innlegget hadde en litt nedlatende tone? Eller er det bare jeg som er teit, og heller burde holde meg til mp3? :)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Er det nærtagende av meg hvis jeg syns dette innlegget hadde en litt nedlatende tone? Eller er det bare jeg som er teit, og heller burde holde meg til mp3? :)
Slett ikke. ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

tipper NEI og JA ;)

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg synes fremfor alt at rudi skal ha kudos for det han gjør,selv om ingen akkurat sier noe annet. Det går jo an å ta dette som hva det er ment å være til alle/oss entusiaster på forumet, nemlig et godt tips.

Så kan man gjøre som man lyster selv!?

Selv om det ikke er sikkert at jeg kommer til å kjøpe denne matten, ikke vet jeg i skrivende stund, så er jeg glad for å få vite at dette er et alternativ.
Det er hørbar forskjell på noen pu jeg har , bare ved å heve eller senke armen med så lite som 0,2 millimeter.
Når man har funnet sweetspot'en på VTA/SRA på nevnte type pu, er det klart at denne matten har stor betydning.
Om man kan justere VTA on the fly, eller 'bare' vatre headshellet eller armrøret 'kjapt' inn ved endring av tykkelse på platene, så er jo dette laangt mere tungvint en matten det er snakk om, som jo er poenget i utgangspunktet.

Mvh

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen

tipper NEI og JA ;)
Mora di er teit, og hører på mp3. :)

Topp Bunn