Forsterkere Rega Elex-R vs Xindak XA6950 MKII vs annet?

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Hei,
Har et par XTZ 99.36 på anlegg nr. 2 som skal benyttes til TV-lyd og i tillegg musikk. Trenger derfor en ok integrert forsterker, men har ikke hørt noen av disse og det blir langt for meg å reise for å lytte, så håpet noen har litt input.
Har sett på Rega og Xindak. De modellene jeg har sett på har dårlig med funksjoner som streaming etc., men fra tips og hva jeg kan lese meg frem til gir de mest lyd for pengene.
99.36'ene er relativt tungdrevne, så er redd Rega'en skal miste litt kontrollen ved høyere volum.

Noen tips her? Evt. andre modeller som bør opp til vurdering i samme prisklasse(helst under 10k.). Demo, brukt etc. gjør ingenting, bare det er i god stand og fruen ikke får hakeslepp når jeg plasserer forsterkeren i TV-benken.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
I den prisklassen har jeg veldig gode erfaringer med brukt Exposure.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
I den prisklassen har jeg veldig gode erfaringer med brukt Exposure.
Takk for tips. Noen spesielle modeller man bør være på utkikk etter evt. ? Fant ikke noe annet enn forforsterker sånn umiddelbart.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Thogew: De svenskene er både store og tungdrevne. Så jeg ville sett etter en annen svenske der - Bladelius Thor 3- for den driften. Masse musikalitet og krefter, topp detaljering og nettoppp den nøytraliteten XTZ trenger. Det har Elex også, men her tror jeg du har rett- den blir for liten. Exposures strømforsyninger er bitte små, og en nøkkel for dem er LETTDREVEN HØYTTALER. Det er ikke XTZ. Synd, for musikalsk sett er både Rega og Exposure eksepsjonelt gode. Kineseren er stor nok, men leverer i min verden smør på flesk. Prøver å være EC OG Bladelius, men faller imo rett igjennom. Morsom i ei uke, deretter irriterende varm. Bladelius kombinerer det de andre svenskene trenger, og en pen Thor 3 er heller ikke dyr ift hva du får. Finner du den, fås den med DAC og RIAA - kalt Novitas- , og kan fort vise seg å rundspille hovedforsterkeren din..uansett hvilken det er😈 Den kombinerer det beste fra Rega, Exposure, Audiolab og Doxa med Hegelsk presisjon og egne krefter. Kinderegg! Den mindre TYR er også kapabel til jobben. Men ikke like kraftfull, raffinert, nøytral.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Thogew: Hvis det viser seg vanskelig, er det en annen mulighet: Da kan du krympe størrelsen på høyttalerne, gå etter aktive alternativer og istedet gi dem for eksempel en Bladelius IDUN forforsterker, lik den jeg har i opplag.
For eksempel AE AE1 Active, Dynaudio Xeo eller de farlig fremtidssikre KEF LSX 2. .TVn blir uansett aldri den samme igjen❤
 
Sist redigert:

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Thogew: De svenskene er både store og tungdrevne. Så jeg ville sett etter en annen svenske der - Bladelius Thor 3- for den driften. Masse musikalitet og krefter, topp detaljering og nettoppp den nøytraliteten XTZ trenger. Det har Elex også, men her tror jeg du har rett- den blir for liten. Exposures strømforsyninger er bitte små, og en nøkkel for dem er LETTDREVEN HØYTTALER. Det er ikke XTZ. Synd, for musikalsk sett er både Rega og Exposure eksepsjonelt gode. Kineseren er stor nok, men leverer i min verden smør på flesk. Prøver å være EC OG Bladelius, men faller imo rett igjennom. Morsom i ei uke, deretter irriterende varm. Bladelius kombinerer det de andre svenskene trenger, og en pen Thor 3 er heller ikke dyr ift hva du får. Finner du den, fås den med DAC og RIAA - kalt Novitas- , og kan fort vise seg å rundspille hovedforsterkeren din..uansett hvilken det er😈 Den kombinerer det beste fra Rega, Exposure, Audiolab og Doxa med Hegelsk presisjon og egne krefter. Kinderegg! Den mindre TYR er også kapabel til jobben. Men ikke like kraftfull, raffinert, nøytral.
Takk for tips! Så absolutt spennende ut, men redd det blir ganske langt over budsjettet, selv om jeg skulle være heldig å komme over en brukt.
Det er ikke et anlegg det skal spilles mye høyt på, men samtidig kjedelig om forsterker fort mister kontroll de gangene man ønsker å gjøre det, så høres ut som jeg bør legge fra meg Rega. Evt. håpe det kommer en god bruktpris på en av de større modellene.

Skal sies at jeg heller mer mot varm lyd enn nøytral i mange tilfeller, da jeg fort blir lyttetrett når diskanten blir for skarp. Litt ekstra "kropp" i musikken som noen kaller det er for meg bare en fordel, men om det blir for overdrevent er det selvfølgelig heller ikke noe pluss. Det er kanskje problemet med Xindak'en?

Jeg synes for eksempel også Pylon'ene jeg har kan bli litt for "harde" i toppen på mer rocka musikk.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Kjent stil den der Bladelius-onaneringen og anbefale ting til 3 gangen av hva som er ønsket.
Powernode har det du søker, med streaming og HDMI til tv. Innefor budsjett også🙈
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Støtter StefanR både på det med Bladelius-onaneringen til Auditor og anbefalingen av Bluesound.
Ellers ligger det noen brukte Creek på Finn - godt alternativ til Rega, Exposure, oa. britiske
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Nad C368, fantastisk til prisen med masse funksjoner og utvidelseskort. Burde være godt innenfor budsjettet brukt også.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Men blir ikke Powernode altfor liten for XTZ'ene? Samboeren hadde nok blitt meget happy og selvfølgelig kjekt med de funksjonene den har, men kvaliteten på musikken er det som står i fokus.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Det ligger en Xindak på Finn i Stavanger til en ok pris. Tung, stor og spiller bra.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Det ligger en Xindak på Finn i Stavanger til en ok pris. Tung, stor og spiller bra.
Ja, så den. Malaaudio har også en god pris på demomodell. Hadde en knapp på denne, men virker som det er veldig delte meninger, så ble litt usikker.

Nad C368 ser også ut til å være et godt alternativ.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Høyttalerne har 87dB/w. Xindak kan gi mye sus i bånddiskantene, her må man også ha en god sikringskurs når man skrur forsterker på (ingen softstart).
Du kommer langt med moderat effekt på disse høyttalerne.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Lurer på om jeg skal gi C368 et forsøk. Nærmeste HifiKlubb hadde en god pris på demomodell også, så blir det totalt skivebom får jeg forhåpentligvis solgt den uten å tape altfor mye.
Takk for mange gode tips!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror det er et fornuftig valg.
Har et par 99.36flr selv stående. De har godt av endel krefter spesielt litt sånn "lastuavhengig". Noe kraftig klasse D har passet disse meget bra.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Vurderte NAD selv før jeg endte med Denon, men la det på is siden omtaler ga meg inntrykk av at lyden kunne være litt klinisk og uengasjerende. Denon vi jeg si er det motsatte. Har ligget flere PMA 1600NE (som jeg har selv) ute brukt i det siste, rundt 10k.

Ville ikke tatt betenkningstid på å kjøpe den om igjen, om man ikke trenger subwooferutganger. :)
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Vurderte NAD selv før jeg endte med Denon, men la det på is siden omtaler ga meg inntrykk av at lyden kunne være litt klinisk og uengasjerende. Denon vi jeg si er det motsatte. Har ligget flere PMA 1600NE (som jeg har selv) ute brukt i det siste, rundt 10k.

Ville ikke tatt betenkningstid på å kjøpe den om igjen, om man ikke trenger subwooferutganger. :)
Nå ble valget vanskelig igjen. De testene jeg så indikerte ikke det du beskriver nå, men spørs vel igjen hva det er testet på.

Rotel A14 har jeg også tilbud på i samme prisområde, men en fordel med NAD'en er at den senere kan matches med et tilsvarende effekttrinn og brokoble om det skulle være behov for litt mer krefter.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Hei. Både Rega Elex og Xindak er gode forsterkere. Har hatt begge og har for tiden Rega. Xindaken går i klasse A og har rør på inngangen. Mener også den hadde usb inngang(som ikke imponerte) forsterkeren er imidlertid veldig bra og leverer godt med krefter. Den er tung og avgir en del varme. Innvendig er den flott bygd opp med et ryddig design.
Mvh. Morten
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå ble valget vanskelig igjen. De testene jeg så indikerte ikke det du beskriver nå, men spørs vel igjen hva det er testet på.

Rotel A14 har jeg også tilbud på i samme prisområde, men en fordel med NAD'en er at den senere kan matches med et tilsvarende effekttrinn og brokoble om det skulle være behov for litt mer krefter.
Husker ikke modellbetegnelsene, men jeg vurderte to integrerte fra NAD i 10-20 tusen kroners klasse den gangen for to-tre år siden, og det var hva jeg leste ut av testene den gangen iallfall. :)

Rotel er sikkert også fint, og NAD er jo god kvalitet det også. Det blir sikkert bra samme hva du velger.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Lurer på om jeg skal gi C368 et forsøk. Nærmeste HifiKlubb hadde en god pris på demomodell også, så blir det totalt skivebom får jeg forhåpentligvis solgt den uten å tape altfor mye.
Takk for mange gode tips!
Kjøp på nett og hent i butikk så får du pengene tilbake hvis du returnerer og slipper å tape dine surt oppsparte midler på et dårlig salg på brukten.....
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Lurer på om jeg skal gi C368 et forsøk. Nærmeste HifiKlubb hadde en god pris på demomodell også, så blir det totalt skivebom får jeg forhåpentligvis solgt den uten å tape altfor mye.
Takk for mange gode tips!
De har vel uansett pengene tilbake ved kjøp i butikk også, 30 dager full retur ihvertfall. Er du ikke fornøyd så er det bare å returnere.
Tenker dette blir bra.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Thogew; Det er problemet med kineseren, ja..marsipanlyd kalles det her. Overdrevent søt, maskert, overfokusert på bass. En liten engelskmann som KEF LSX2 unngår det problemet, til fordel for en gnistrende mellomtone med ekstremt bra sammenheng. Og ei lita avrulling i toppen for å unngå lyttetretthet. Samtidig er bassen også godt tilstede, så overrasket, det blir du👍 Sjekk dem ut😊 Og undervurder aldri størrelsen deres😈🎶 Disse er KAPABLE.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Gikk for C368, henter den etterpå. Har angreretten som dere sier hvis det skulle bli helt skivebom.
Blir artig å prøve! Aldri testet noe annet enn receiver og effekttrinn kombinasjon, så blir spennende å se hvordan dette låter i forhold. Må nok en tur innom kinorommet for å sammenligne på Pylon'ene også :)


Takk igjen for tips og erfaringer!
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Thogew: Den vil ta ut mye bra på dem begge, men er litt hard i toppen. Dog, rundspiller kineseren👍
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Gikk for C368, henter den etterpå. Har angreretten som dere sier hvis det skulle bli helt skivebom.
Blir artig å prøve! Aldri testet noe annet enn receiver og effekttrinn kombinasjon, så blir spennende å se hvordan dette låter i forhold. Må nok en tur innom kinorommet for å sammenligne på Pylon'ene også :)


Takk igjen for tips og erfaringer!
Bluesound og HDMI kort får man igjennom MDC kort til denne, har kjørt en C368 selv i flere år med et par høyttalere med 90dB/w følsomhet og en forferdelig impedanse dip, denne forsterkeren var en av få som har kommet seg igjennom dette uten å kollapse fullstendig med forvrengning i toppen.
Testet med både Musical Fidelity til irundt 50-60K, Denon til 30K, PA-amper med 2KW effekt etc. og det har kun vært klasse D som har klart å hamle opp med disse høyttalerne pga. impedanse dippen for å få en ren og detaljert lyd. Bånddiskantene vil man nok få en crisp og luftig oppfattelse av fremover. :)
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Bluesound og HDMI kort får man igjennom MDC kort til denne, har kjørt en C368 selv i flere år med et par høyttalere med 90dB/w følsomhet og en forferdelig impedanse dip, denne forsterkeren var en av få som har kommet seg igjennom dette uten å kollapse fullstendig med forvrengning i toppen.
Testet med både Musical Fidelity til irundt 50-60K, Denon til 30K, PA-amper med 2KW effekt etc. og det har kun vært klasse D som har klart å hamle opp med disse høyttalerne pga. impedanse dippen for å få en ren og detaljert lyd. Bånddiskantene vil man nok få en crisp og luftig oppfattelse av fremover. :)
Høres bra ut :)
Har en Raspberry PI med optisk lydutgang og HiFiBerry, så tenkte benytte den i første omgang for musikkstreaming.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om du skulle ombestemme deg, så ligger det en Cayin 252B på Finn.no
Kan absolutt anbefale den, massevis av krefter og «varm» lyd.
Har en selv, i ferieboligen til mine foreldre.
De er sjelden å finne på bruktmarkedet, vil anta at det er pga god lyd, mye krefter og valuta for pengene.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kjent stil den der Bladelius-onaneringen og anbefale ting til 3 gangen av hva som er ønsket.
Jeg rett og slett gremmes over det der. Skal det aldri ta slutt? Er Auditor fredet? Det mangler ikke på rapporteringer og innspill til sjefene på bruket her.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.945
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg rett og slett gremmes over det der. Skal det aldri ta slutt? Er Auditor fredet? Det mangler ikke på rapporteringer og innspill til sjefene på bruket her.
Skjønner ikke hvorfor du og flere lar dere provosere..... bla videre. Mye rart som skrives - og menes av folk rundt om på forumet.
Hvem går det utover at du (og andre ) ergrer seg? Jo, deg (dere) selv ;)
Bla videre og nyt sommeren :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Skjønner ikke hvorfor du og flere lar dere provosere..... bla videre. Mye rart som skrives - og menes av folk rundt om på forumet.
Hvem går det utover at du (og andre ) ergrer seg? Jo, deg (dere) selv ;)
Bla videre og nyt sommeren :)
Joda. Vet det. Og burde vite bedre. Nå irriterer akkurat den karen spesielt, men det er generelt en uting at folk foreslår komponenter og løsninger som er langt utenfor oppgitt budsjett. Det er liksom ikke «hvis du kunne strukket deg med en tusenlapp til», men det dobbelte og tredobbelte. Hallo, liksom. Men når man sitter på et standard fasitsvar, er det jo ikke så nøye hva spørsmålet er.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.945
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Joda. Vet det. Og burde vite bedre. Nå irriterer akkurat den karen spesielt, men det er generelt en uting at folk foreslår komponenter og løsninger som er langt utenfor oppgitt budsjett. Det er liksom ikke «hvis du kunne strukket deg med en tusenlapp til», men det dobbelte og tredobbelte. Hallo, liksom. Men når man sitter på et standard fasitsvar, er det jo ikke så nøye hva spørsmålet er.
Ser den med at noen ikke holder seg til gitte rammer gitt av trådstartere. Skjer både her og der.
Hva som gjør det? Ja, si det....
Men nå skal vi ikke bruke mer plass i denne tråden ang dette temaet. Men greit å få frisket opp dette med å lese åpningsinnlegg og besvare dem så godt en kan - ja igjen, ut i fra gitte rammer.

Skulle til å komme med noen erfaringer og råd, men ser trådstarter thogew har tatt valget og jeg håper blir fornøyd med valget sitt.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Rakk å teste bittelitt i går og førsteinntrykket var meget bra! Overrasket over hvor god kontroll den hadde på XTZ'ene og synes ikke det manglet på detaljer! Det at den kan være litt hard i toppen var absolutt ikke noe jeg kjente igjen, men nå er XTZ'ene også relativt tilbakelent der.

En urelatert utfordringen nå er at samboeren syntes XTZ'ene var for store likevel, så med mindre hun kan overtales må jeg nok på jakt etter noe mindre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Thogew: Noe mindre innen høyttalere kan - som jeg sa- være veldig lurt. Ta lærdom av henne…hu veit hva hu gjør👍 Med den forsterkeren kan du få ganske så mye ut av for eksempel Dali Epicon 2 , til femten tusen.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Thogew: Noe mindre innen høyttalere kan - som jeg sa- være veldig lurt. Ta lærdom av henne…hu veit hva hu gjør👍 Med den forsterkeren kan du få ganske så mye ut av for eksempel Dali Epicon 2 , til femten tusen.
Har du hørt denne komboen du anbefaler?
Og hvor finner du Dali Epicon 2 til 15 tusen?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjøpe en Epicon og brokoble Naden for mono-oppsett?
LOL. Tror faktisk ikke man finner en Epicon 2 til prisen Auditor nevner. Kanskje 1 brukt en.

Håper starter av denne tråden koser seg med musikk noen dager nå før han evnt selger XTZ som han har. Tror det blir vanskelig å bytte de ut og få noe like bra til samme pris.
 
P

parafinoksen

Gjest
LOL. Tror faktisk ikke man finner en Epicon 2 til prisen Auditor nevner. Kanskje 1 brukt en.

Håper starter av denne tråden koser seg med musikk noen dager nå før han evnt selger XTZ som han har. Tror det blir vanskelig å bytte de ut og få noe like bra til samme pris.
Er faktisk et par i Spania til 1200 eurodaler. Så da er det bare å hive seg på første SAS-fly og handle i vei.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Rakk å teste bittelitt i går og førsteinntrykket var meget bra! Overrasket over hvor god kontroll den hadde på XTZ'ene og synes ikke det manglet på detaljer! Det at den kan være litt hard i toppen var absolutt ikke noe jeg kjente igjen, men nå er XTZ'ene også relativt tilbakelent der.

En urelatert utfordringen nå er at samboeren syntes XTZ'ene var for store likevel, så med mindre hun kan overtales må jeg nok på jakt etter noe mindre.
Lydmessig er jeg fortsatt veldig fornøyd, men det er noen ting med denne som gjør det vanskelig å anbefale den om noen andre skulle spørre.
Hvis jeg skrur opp godt på låter med mye bass kutter lyden uten videre. Må da dempe lyden langt ned før den så kommer tilbake.
Jeg har også koblet den til Bluetooth på telefonen og hver gang forsterker skrus på kobler den automatisk til, uavhengig om jeg har valgt bluetooth som kilde. Betyr ikke noe lydmessig, men litt irriterende når det er flere i huset som benytter den.
Det er også feilmerking på fjernkontrollen, så for å velge Bluetooth må jeg trykke et annet kildevalg. Fikk bare til svar av Hifiklubben at sånn var det på den de hadde i butikken også.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Lydmessig er jeg fortsatt veldig fornøyd, men det er noen ting med denne som gjør det vanskelig å anbefale den om noen andre skulle spørre.
Hvis jeg skrur opp godt på låter med mye bass kutter lyden uten videre. Må da dempe lyden langt ned før den så kommer tilbake.
Jeg har også koblet den til Bluetooth på telefonen og hver gang forsterker skrus på kobler den automatisk til, uavhengig om jeg har valgt bluetooth som kilde. Betyr ikke noe lydmessig, men litt irriterende når det er flere i huset som benytter den.
Det er også feilmerking på fjernkontrollen, så for å velge Bluetooth må jeg trykke et annet kildevalg. Fikk bare til svar av Hifiklubben at sånn var det på den de hadde i butikken også.
Tror jeg ville vurdert å heve kjøpet med de feilene. Ikke minst med tanke på videresalg senere. Men det er meg.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hvis jeg skrur opp godt på låter med mye bass kutter lyden uten videre. Må da dempe lyden langt ned før den så kommer tilbake.
Noen andre må gjerne korrigere meg, men det aner meg at forsterkeren går tom for strøm ved høyt volum, rett og slett. Spesifikasjonene viser at den yter 2x80 W ved 8 ohm OG 4 ohm. Skulle den vært såkalt strømsterk, burde det stått 2x80 W i 8 ohm og f.eks. 2x120 W i 4 ohm, så når du drar på og musikken har mye bass, trekker høyttalerne mer strøm enn forsterkeren klarer å gi.
 
Topp Bunn