Diverse Refleksjon og tilbakeblikk på HFS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har egentlig noe endret seg dramatisk? All tilgjengelig verktøy kombinert med god elektronikk og rett dempet rom. iTunes har hatt EQ muligheter for hver låt så lenge jeg kan huske og før det var det analogt. Aktive høyttalere har vært på norske markedet i 30 år. Det diskuteres hardt på betydning av «små komponenter i elektronikken», men alle andre faktorer er det vel stor enighet om har betydning.
    Du er inne på et sentralt poeng. Teknologien og innsiktene har vært her i mange tiår allerede. Men HIFI-verdenen tar ett skritt videre én begravelse av gangen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du er inne på et sentralt poeng. Teknologien og innsiktene har vært her i mange tiår allerede. Men HIFI-verdenen tar ett skritt videre én begravelse av gangen.
    Hifi-nerder har vel alltid vært i fåtall. Greit å være han som plager naboene og ikke han som blir plaget. 🤨
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Har egentlig noe endret seg dramatisk? All tilgjengelig verktøy kombinert med god elektronikk og rett dempet rom. iTunes har hatt EQ muligheter for hver låt så lenge jeg kan huske og før det var det analogt. Aktive høyttalere har vært på norske markedet i 30 år. Det diskuteres hardt på betydning av «små komponenter i elektronikken», men alle andre faktorer er det vel stor enighet om har betydning.
    Dramatisk endring? Nei, det har vel bare vært evolusjon. Lyd og musikk er jo bare lyd og musikk.

    Tilgjengeligheten på de gode løsningene har eksplodert og blitt allemannseie, men kunnskapen har vel vært der.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dramatisk endring? Nei, det har vel bare vært evolusjon. Lyd og musikk er jo bare lyd og musikk.

    Tilgjengeligheten på de gode løsningene har eksplodert og blitt allemannseie, men kunnskapen har vel vært der.
    Audiolense er kanskje den største revolusjon for diyere? Roon integrer eq med brukervennlighet og streaming for hifi folket.
    Det er lite som endrer lyden kraftigere enn eq spaken, likevel er det viktig å ha et godt utgangspunkt. Det er kanskje dette punktet som ødelegger ryktet til diyere?
    Har hørt 15» til Snickers skal revolusjonere kraften til et bass element, men så langt dunker de fleste elementene som for 30 år siden?

    Tv/monitor fronten har hvertfall gått gjennom en revolusjon, ikke så lenge siden 21» monitor var 70cm dyp. 🤨 Så kanskje antall hfs brukere er det som er den største forskjellen her? ☺
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ja, før og etter Audiolense er et klart dele for min del. Får jo 15" til og dunke mer sivilisert.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Audiolense er kanskje den største revolusjon for diyere? Roon integrer eq med brukervennlighet og streaming for hifi folket.
    Det er lite som endrer lyden kraftigere enn eq spaken, likevel er det viktig å ha et godt utgangspunkt. Det er kanskje dette punktet som ødelegger ryktet til diyere?
    Har hørt 15» til Snickers skal revolusjonere kraften til et bass element, men så langt dunker de fleste elementene som for 30 år siden?

    Tv/monitor fronten har hvertfall gått gjennom en revolusjon, ikke så lenge siden 21» monitor var 70cm dyp. 🤨 Så kanskje antall hfs brukere er det som er den største forskjellen her? ☺
    Her tror jeg det er best noe ekte DIYere kommer på banen😊

    Personlig tror jeg REW, gode klasse D forsterkere og aktiv deling av en eller annen sort er en stor forskjell for DIYere.
    Sammen med deling av kunnskap på forumer og simuleringsverktøy. Har vel ikke blitt vanskeligere å bygge og frese ting heller?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her tror jeg det er best noe ekte DIYere kommer på banen😊

    Personlig tror jeg REW, gode klasse D forsterkere og aktiv deling av en eller annen sort er en stor forskjell for DIYere.
    Sammen med deling av kunnskap på forumer og simuleringsverktøy. Har vel ikke blitt vanskeligere å bygge og frese ting heller?
    Diy lages fortsatt stort sett med flate sider selvom frontene fra toten virkelig begynner å bli optimale og vakre. Vaskene til hornfolket blir ofte bestilt?

    Jeg syntes vi må takke hifi-folket/lytterne for topp kvalitet på streaming og for at vinyl og rør eksisterer idag. Teoretikerne på 90-tallet mente hardnakket at 16bit 44,1khz mp3 inneholdt nok informasjon til hva et øre kunne oppfatte, vinyl og rør var bare tull og tøys. Jeg selv ville ikke høre forskjell og var overbevist av teorien om at så lenge det var 16 bit 44,1 var det godt nok. Idag er jeg mer kritisk lytter og en 90-talls mp3 er grusomt.
    Hvordan mp3 diskusjon på hfs siden oppstart har vært hadde vært gøy å lest. Kanskje @Snickers-is kan holde et foredrag? ☺
     
    Sist redigert av en moderator:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.908
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, var for skralt. Han spilte selv på en som det var gjort på.
    Vil ikke vinkle det negativt, for personligheter som ham satt farger på forumet. Hadde sin sjarm uten tvil.
    Fikk du anledning til å høre EC’n hans? Den spilte/spiller forrykende bra.
    Her hos meg var han inne i, og moddet totalt fire sluttrinn. 😉😄
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker godt at "alle" skulle ha Audiolense i 2008-10. Ble for automatisk for mitt hode. Auto-EQ er fremdeles for automatisk for meg. Ikke lærerikt nok, kan jeg si det slik?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Fikk du anledning til å høre EC’n hans? Den spilte/spiller forrykende bra.
    Her hos meg var han inne i, og moddet totalt fire sluttrinn. 😉😄
    Jeg ble invitert til en sammenligning men det ble aldri noe av. Husker ikke hvor han bodde på den tiden, men det var ikke fristende å slepe den nyinnkjøpte 250'n min dit i fare for at jeg skulle bli overbevist. Hadet garanti..
    Han var i kontakt med Per A. også med forslag til forbedringer uten at idéene ble kjøpt der i gården.

    Hvordan har holdbarheten på modifikasjonene vært på de du har?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Som flere har nevnt så har målinger, akustikk, DSP og elektronikk med lav forvrengning blitt langt mer utbedt. Nå i senere tid har forståelsen for at "brute force" romkorreksjon ikke fungerer bra også begynt å komme.

    Det som derimot er overaskende for undertegnende er hvor lite fokus og forståelse det fremdeles er på høyttalerdirektivitet og hvordan høyttalere integreres i et rom. Ser man på høyttaleranbefalinger blir det svært sjelden nevnt noe om det.

    Og prisene på spesielt høyttalere er blitt hinsides hvor det ser ut til og ha blitt et kappløp om å selge til høyest mulig pris, til tross for at konstruksjonene er langt ifra imponerende teknisk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det som derimot er overaskende for undertegnende er hvor lite fokus og forståelse det fremdeles er på høyttalerdirektivitet og hvordan høyttalere integreres i et rom. Ser man på høyttaleranbefalinger blir det svært sjelden nevnt noe om det.

    Og prisene på spesielt høyttalere er blitt hinsides hvor det ser ut til og ha blitt et kappløp om å selge til høyest mulig pris, til tross for at konstruksjonene er langt ifra imponerende teknisk.
    Med unntak av Stereophile og tyske Stereoplay så er det høyst variable og i stor grad helt fravær av målinger av høyttalere. HiFi News har vel også noen målinger. Selv om de færreste har anekoiske rom tilgjengelig, så kan nærfeltsmålinger i kombinasjon med "in-room" målinger gi en god pekepin på hva høyttaleren gjengir. Å kommentere utfyllende om hvordan en høyttaler låter uten å ha et forhold til rombridraget blir litt som å kommentere hvordan en kjole sitter uten å fortelle noe om modellen som har den på. Så den er litt stram over midjen, for hvem da?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Med unntak av Stereophile og tyske Stereoplay så er det høyst variable og i stor grad helt fravær av målinger av høyttalere.
    Litt perspektiv:

    Eg har for tida forsvunne inn i eit svart hól der eg les gamle utgåver av L'Audiophile. Rett nok svært seint, for eg må konsultera Google Translate både ein, to og tre gonger for kvart avsnitt. Dei med kritisk legning spør seg sikkert kva eg då får ut av det.

    Uansett står det neppe noko der som de som har halde på med lydapparat 1960-talet ikkje kan, veit eller har forkasta. Fint, sånn er det i mitt fag også: Klassikarane kan vera både velskrivne og sentrale i faghistoria, men verda har gått framover og vi finn ikkje dei evige sanningane der.

    Mais ... poenget mitt er at den kombinasjonen av teknikk (komplett med grafar, teikningar, formlar og til ein viss grad målingar), DIY og systemfokus kan eg ikkje hugsa å ha sett nokon stad i den kulørte hifi-pressa. Det er vel stort sett Fidelity og Stereophile eg har lese, då. Derimot er det ganske lett finna det på forum som HFS, DIYaudio og ASR (kanskje PFM?). Her er det uorganisert, usystematisk, eit evig work-in-progress, ja: ufullendt: men likevel: Det er her.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi så (slik jeg husker det) slikt i den kulørte pressen omtrent helt til da danske High Fidelity gikk fra kunstnerisk komponentfokusert forsidefotografi til bladkioskvennlig "dame med hifikomponent", senere verre enn som så.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Diy lages fortsatt stort sett med flate sider selvom frontene fra toten virkelig begynner å bli optimale og vakre. Vaskene til hornfolket blir ofte bestilt?

    Jeg syntes vi må takke hifi-folket/lytterne for topp kvalitet på streaming og for at vinyl og rør eksisterer idag. Teoretikerne på 90-tallet mente hardnakket at 16bit 44,1khz mp3 inneholdt nok informasjon til hva et øre kunne oppfatte, vinyl og rør var bare tull og tøys. Jeg selv ville ikke høre forskjell og var overbevist av teorien om at så lenge det var 16 bit 44,1 var det godt nok. Idag er jeg mer kritisk lytter og en 90-talls mp3 er grusomt.
    Hvordan mp3 diskusjon på hfs siden oppstart har vært hadde vært gøy å lest. Kanskje @Snickers-is kan holde et foredrag? ☺
    En ting som ofte er et problem i de diskusjonene er at begge sider ofte hadde rett. Den teoretiske kapasiteten i en mp3 gjort rett og optimalt er ganske tett på hva som er mulig å skille fra master.

    Problemet er jo at det ikke ble gjort optimalt i praksis og at det snek seg inn artifakter som låt grusomt.

    Jeg har noen spor med mp3 som er mastret spesielt for mp3 og da klarer ikke jeg å høre forskjell hvertfall. "Mastered for ITunes" heter det. Så skal jeg være ydmyk nok til å innrømme at du kanskje hører forskjell på ditt optimale oppsett.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke for å ri kjepphester, men jeg regner med at det var internkabling som evt ble byttet... Jeg har nå drevet med elektronikk et helt liv, men bytte printbaner har jeg aldri hørt om... bortsett fra at man selvsagt kan forsterke printbaner ved å lodde oppå med ledningsstumper...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg har vært her siden 2002 (under annet undercover); noe er det med hfs. hva en «krangler om» endrer seg vel noe, men sitter igjen med en subjektiv følelse av at subjektiviteten nå er mer lenket til vitenskapen (objektiviteten). ikke bare anerkjennelsen av ny teknologi, men også mange gode tråder med stor opplysningsverdi har vel brakt oss dit. det er et momentum i «kranglingen», som vi alle erfarer. men det er alltid en rest av subjektivitet, erfaringer som den enkelt sitter inne med, og som er til hjelp. de som er borte er borte; noen savnes, men ingen ble henrettet (tvunget ut).

    over tid så blir en også klar over; jakten på den gode lyd er preget av moter i hva vi kler opp lydalteret med. mer enn jeg egentlig så for meg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det virker mer sannsynlig.. en 5mm bred bane er bare 0,17kvmm med 35 um laminat som er mest vanlig... ca 0,35 med 70u...
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Denne moden var til å forsterke printbaner, mener det var til strømforsyningen.
    Han sa ikke hvilke baner det var snakk om, men som du sier så var det å lodde på ledninger som et supplement til de eksisterende banene ja. Jeg fikk inntrykk av at hele forsterkeren hadde for tynne baner, men om han ville ta alt er jeg ikke sikker på. Garantien hadde garantert sagt adjø, så det ble ikke aktuelt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En ting som ofte er et problem i de diskusjonene er at begge sider ofte hadde rett. Den teoretiske kapasiteten i en mp3 gjort rett og optimalt er ganske tett på hva som er mulig å skille fra master.

    Problemet er jo at det ikke ble gjort optimalt i praksis og at det snek seg inn artifakter som låt grusomt.

    Jeg har noen spor med mp3 som er mastret spesielt for mp3 og da klarer ikke jeg å høre forskjell hvertfall. "Mastered for ITunes" heter det. Så skal jeg være ydmyk nok til å innrømme at du kanskje hører forskjell på ditt optimale oppsett.
    Dagens 320kbit mp3 er bra, sliter stort sett med å skille den fra flac i samme oppløsning. Jeg hadde Usher høyttalere med klasse d amper som låt mer analytisk, da var det lettere å skille.
    Dagens TIDAL er hørbart dårligere enn Qobuz, men det er antagelig pga mqa. Når wimp kom så låt det mye dårligere enn lokalt lagret musikk selvom de påstod det var 16 bit, 44,1 flac. Vet snart ikke hva som betyr noe, men Qobuz gjennom roon er noe jeg opplever som bra.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Artig tråd -
    Jeg synes de ulike "merkehypene" er litt artig å tenke tilbake på:
    • Kabler
      • AU24, Black Magic, FAT LMC, Argento, DIY sølvkabler, Nextgenplugger
    • Tveaks
      • Base platformer, Trisolator, kabelløftere
    • Digitalt
      • EMM Labs, DP DAC,
    • Forsterkere
      • ASR forsterkere, Burmester
    • Akustikk
      • Svanå HelmHolz, DIY Glavaklosser,
    Og sikkert mye annet.

    En ting er sikkert - det var mer magi og mye morro når man var litt sterkere i troen. Her fra 2006

    1.jpg


    3.jpg


    2.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ja troen var betydelig bedre før og jeg husker med skrekk tilbake på en av de første "messene" på Oslo hificenter. Hadde sittet å hørt på GT og gjennomført en demo på et anlegg. Kom tilbake litt senere på dagen i lykkerus for å høre mer på anlegget. Med nye og bedre kabler hørte jeg ennå bedre lyd. GT ropte ut i forsamlingen og pekte på meg, Han var her tidligere og kan bekrefte forskjellen. Jaja, mye bedre sa jeg. Jævla tosk tenker jeg nå (om meg selv da)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Artig tråd -
    Jeg synes de ulike "merkehypene" er litt artig å tenke tilbake på:
    • Kabler
      • AU24, Black Magic, FAT LMC, Argento, DIY sølvkabler, Nextgenplugger
    • Tveaks
      • Base platformer, Trisolator, kabelløftere
    • Digitalt
      • EMM Labs, DP DAC,
    • Forsterkere
      • ASR forsterkere, Burmester
    • Akustikk
      • Svanå HelmHolz, DIY Glavaklosser,
    Og sikkert mye annet.

    En ting er sikkert - det var mer magi og mye morro når man var litt sterkere i troen. Her fra 2006

    Vis vedlegget 921745

    Vis vedlegget 921746

    Vis vedlegget 921747
    Og Frode Steen modda Avantier 😊
    Noe av det på lista var absolutt ikke nedsnødd (ex: Svanå), mens annet definitivt var akkurat det 🤣. Good times! Og om 10 år snakker man nok med ispedd humor om dagens equalizere (les: DSP) på samme måte…

    Litt meningsløst DIY tweaking med underlag pågår fortsatt med stor glede her:
    IMG_8071.jpeg
    IMG_8072.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ang. dyp skam: Jeg lot meg vikle inn i linoljeteoriene. Fremtiden derimot har lyse utsikter med treffsikker høyttaler styring ( målemikrofon i ørene for individuell hørseljustering,, sonarscanning fra høyttaler av lytterom, printede mikroelektrostater for HF, integrert sub i parketten for taktil filmlyd osv…)
    Hvis ikke hele dataskiten kneler da, da har vi jo rør og vinyl. :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.908
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble invitert til en sammenligning men det ble aldri noe av. Husker ikke hvor han bodde på den tiden, men det var ikke fristende å slepe den nyinnkjøpte 250'n min dit i fare for at jeg skulle bli overbevist. Hadet garanti..
    Han var i kontakt med Per A. også med forslag til forbedringer uten at idéene ble kjøpt der i gården.

    Hvordan har holdbarheten på modifikasjonene vært på de du har?
    Joda, skjønner tankegangen. 🙂

    Jeg stilte opp som sjåfør en gang Reidar faktisk måtte til EC, noen biter i 250’n hans som måtte byttes, som han ikke hadde
    tilgang til. De fikset den mens vi var der, og det var en ganske frisk diskusjon mens de holdt på... 😅

    Han har vært inne i en Crown K2, en Meridian 588, en Doxa 70 Signature og en Doxa 70SE.

    I Doxaene var det nesten ikke noe innmat igjen når han var ferdig med de, men kjære allverden for et åpent lydbilde de tegnet
    etterpå!

    På Signature’n har venstre kanals printbane, med alt som satt på den, brent opp. Men det var det nok jeg som satte i gang, med en sleivete kortslutning for noen år siden. - så kanskje han burde forsterket printbanene i den ampen...?

    De øvrige tre fungerer utmerket, og har gjort det siden høyttalerne ble bygget.

    /Morten
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nostalgien kan også være bitter. Kan huske når jeg oppgraderte fra 0.5 kvadrat gammel lampeledning til ny 1.5 til mine Lowther Mau IV horn. Waste of money, ga ingenting ;)
    Ellers så er det HFS sin skyld at jeg fikk Altec syken, kort etter jeg flyttede til Norge i 2009. Er ikke helt frisk ennå.
     
    Sist redigert:

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Var fasinert av Roysens Tunge hifi og fulgte trådene fra sidelinjen de utviklet ofte mange kW varme de trådene.:)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Roysen var en fin fyr. Er vel den eneste som jeg har opplevd som super highend fra a til å. Tok ikke til takke med annenrangs uansett hvordan det låt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn