Diverse Refleksjon og tilbakeblikk på HFS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Jeg satt og tenkte på hva som engasjerer på HiFiSentralen for tiden og kom frem til at det er mye konkrete problemstillinger og mange som er fornøyde med anleggene sine.
    Mulig jeg husker feil, men kan ikke huske en tid det var så lite frustrasjon og så mange fornøyde brukere her. Hva dette skyldes kan man jo tenke over.


    En ting som alltid har fascinert meg er de ulike trendene og epokene som har vært. Mye moro og gode minner. Jeg kan nevne noen og så håper dere flere vil dele sine..


    -Bladene "Lyd og Bilde" og "Audio" og senere "Fidelity" satte dagsorden på hva som diskutertes. Ofte fikk utgivelsene sin egen tråd og det oppstod mange tråder utifra produkter og temaer som ble presentert i magasinene. Kavalkader og priser ble diskutert og satte en trend på hva som brukerene eide.

    -LC Audio. Det danske firmaet som solgte oppgraderinger for utgangstrinn i cdspillere og egne forsterkere med både ren klasse A og AB til en betalbar penge.

    -Linoljeperioden: linolje hindrer statisk elektrisitet og en jo mer linolje en kunne ha inni produktene sine jo mindre hiss fikk man i lydbildet.

    -Apekiste-kampen: det ble fremsatt påstand om at alle bokshøyttalere var en feilkonstruksjon. Kun åpne høyttalere kunne spille musikk.

    -High-fidelity referansecdene. Det fantes tråder om CDene som fulgte med High Fidelity magasinet. Å som jeg savner de... Kunne det være noe for Stereopluss å ta opp igjen? Lage spillelister på Spotify for eksempel?

    -NRK sendte programmet HiFi-delirium

    Det var noen minner herfra. Håper flere har lyst til å dele selv om de eldste traverene kanskje ikke frekventerer her så mye lenger🤔

    Vi får se:)

    FA4CAE84-393C-442C-B981-6C7405C2B300.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Grunnen til så mye tilfredshet her inne nå tror jeg kommer av at det går opp for flere og flere, at ikke alle er ute etter samme type lyd. Det er ingen fasit
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    -Apekiste-kampen: det ble fremsatt påstand om at alle bokshøyttalere var en feilkonstruksjon. Kun åpne høyttalere kunne spille musikk.
    Right! 😂

    Nå har «vi» jo begynt med platespillere igjen. Jeg synes det er moro med hallelujastemningen over disse jitterbefengte gamle direktedrivverkene, og generelt er jo grammofoner kjempegøy, for de (og platene) gjør så mye gale. Noe skal man jo kaste penger etter…

    En grunn til tilfredsheten kan være at testosteronnivået og dermed kranglevorenheten til gamlegjengen har dalt. Det er ikke så viktig at noen tar feil på internett lenger.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til så mye tilfredshet her inne nå. tror jeg kommer av at det begynner å gå opp for flere og flere at ikke alle er ute etter samme type lyd. Det er ingen fasit
    Så du tror at generell bevissthet fører til mindre båstankegang? Makan😃

    Hvor var du og hva var du opptatt av i begynnelsen av 2000?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Right! 😂

    Nå har «vi» jo begynt med platespillere igjen. Jeg synes det er moro med hallelujastemningen over disse jitterbefengte gamle direktedrivverkene, og generelt er jo grammofoner kjempegøy, for de (og platene) gjør så mye gale. Noe skal man jo kaste penger etter…

    En grunn til tilfredsheten kan være at testosteronnivået og dermed kranglevorenheten til gamlegjengen har dalt. Det er ikke så viktig at noen tar feil på internett lenger.
    Har vi synderen for apekistepåstanden der kanskje?😅

    Hvilket årstall var det du gikk over til åpne høyttalere?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok Peter Aczel (rip) som har skylda. :) Monkey coffin. De låter overordnet likt fordi spredningskarakteristikken er overordnet lik.

    Dipolene mine var ferdige til jul i 2009. Delefiltere i DSP på fjortende året her, gitt! Høyttalerne er også sære/sjeldne til åpne høyttalere å være, med minst mulig/ingen baffel for spredning mest mulig lik en teoretisk dipol. (Hvite er de også.)
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Kan jo også være at det som i fordums tid var etablerte knallharde sannheter, nå er blitt stappet inn i kategorien hifi-myter. 🤔

    Det meste av informasjon er nå kun noen tastetrykk unna for de fleste, god lyd er oppnåelig uten å måtte pantsette huset og tilgangen til musikk er enklere for de aller fleste i uendelige sjangere.
    Hi-fi begrepet er kanskje fortynnet for mange, og da i tillegg gjerne også destilert for den harde kjerne. -Det er jo noen tema her inne som blir litt opphetet.....:rolleyes:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    70-tallet: Husker jeg stod ved postkassen i min hjemby og ventet på at postbudet leverte månedens utgave av High Fidelity. Noen ganger var det kun en produkttest, type Sanyo kassettspiller eller annet uspennende, men alt gikk ned på høykant. Det var det vi hadde.

    Internett har betydd mye. Redaksjoner erstattes av forbrukerdrevne forum. Varer og kunnskap utveksles globalt med et tastetrykk.

    Verden går fremover 😊
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan grunnen til at så mange tilsynelatende er mer fornøyde være at vi har opplevd et paradigmeskifte fra begrenset tilgang på informasjon før internett og en tid med mange seiglivete myter, til en informasjonsflyt og mye reell kunnskap ute blant mange av brukerne?

    Edit: ^det han sa.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som husker eksempel på trender som enten har blitt helt borte eller som har bidratt til veien hit?😊


    For meg er forsidebildet på magasinet jeg valgte betegnende på en kommende trend om klasse D. Husker jeg leste om forsterkerkort/moduler fra Bang Olufsen i High Fidelity. I dag spiller jeg på klasse D rund baut selv om jeg har en forkjærlighet for store tunge amper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    En klar trend er at vi dinosaurer klart kommer mer og mer i bakgrunnen for yngre krefter som bidrar med langt mer teknisk kompetanse på digitalt, målinger, avspillingsmedier etc. etc. På godt og vondt, ikke all utvikling er automatisk fremskritt - det handler om å ta vare på "gammel" kunnskap (det som er av verdi da) og kombinere det med det beste av ny. Ikke lett, forandring er skummelt, og nye løver brøler som kjent høyt...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Internett er en kilde til mye god informsjon, men det mangler dessverre heller ikke på desinformasjon og regelrett svada… det er vel ikke akkurat blitt færre myter,- kanskje heller det motsatte…
    Det kan hende, men det er også mye lettere å bedrive effektiv kildekritikk når man har internett til å sjekke påstander og eventuell myter. Før var det mest blader, bekjente, og forhandlere man hadde å rådføre seg med. Føler at f.eks. kabler som en viktig komponent har gått fra å være en "sannhet", til å bli et litt alternativt syn for noen få.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kan hende, men det er også mye lettere å bedrive effektiv kildekritikk når man har internett til å sjekke påstander og eventuell myter. Før var det mest blader, bekjente, og forhandlere man hadde å rådføre seg med. Føler at f.eks. kabler som en viktig komponent har gått fra å være en "sannhet", til å bli et litt alternativt syn for noen få.
    At de tier betyr ikke at de har blitt få. Handelen med slikt tilbehør lever som aldri før og ser forsåvidt intet stort intellektuelt hopp som følge av informasjonsflommen - hverken blant de rettroende eller de alternative som du kanskje vil kalle dem.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Var det noen som skrelte plasten av kondensatorene for bedre lyd?
    Ja, men kun på forsterkeren i bilen, for moro skyld men da følte jeg at jeg var ordentlig audiofil!
    På 70 tallet var der jo mange interessante ting. Plutselig måtte man hive pluss og minus kablene fra hverandre for bedre lyd, det var jo lampeledning mange brukte. Audioscan kataloget blev lest 100 ganger men så kom AudioNord tror jeg det het, med Nad 3080 forsterker og 7080 receiver. En butikk åpnet i min lille by og han hadde JBL L26 og 110 samt Pioneer receivere, i en litt større by hadde de Tandberg, TR2080 og 440A, en helt absurd uoppnåelig drøm. Det var vel ikke så mye musikk jeg var interessert i, det var elektronikken så jeg kunne imponere kompiserne, hadde dog aldrig råd til det men drømmen var der jo.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    At de tier betyr ikke at de har blitt få. Handelen med slikt tilbehør lever som aldri før og ser forsåvidt intet stort intellektuelt hopp som følge av informasjonsflommen - hverken blant de rettroende eller de alternative som du kanskje vil kalle dem.
    Det er noe jeg føler, som sagt. ;P

    Og det er jo sånn at folk fortsatt trenger kabler for å koble ting sammen med, men jeg synes å merke at det har skiftet litt fra at kabler er noe som er alfa og omega for resultatet, til noe man handler litt mer pragmatisk og uten så mye overtro.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Eg opplever “utstyrsfetisjen”, særleg på elektronikk, å vera mindre no enn då eg oppdaga forumet for 14 (?) år sidan. På hi sida, meir høfleg respekt for dei som liker elektronikk og mekanikk med særpreg.

    Mindre subjektiv, esoterisk lyrikk, og jamt over mindre tru på magiske eigenskapar.

    Meir mangfald av løysingar, og meir DIY.

    Saknar òg fleire deltakarar, kanskje særleg @Vidar P, som eg såg på som ein slags guru då eg rota meg inn her.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er noe jeg føler, som sagt. ;P

    Og det er jo sånn at folk fortsatt trenger kabler for å koble ting sammen med, men jeg synes å merke at det har skiftet litt fra at kabler er noe som er alfa og omega for resultatet, til noe man handler litt mer pragmatisk og uten så mye overtro.
    Ja, du har rett i at det tar mindre plass på hfs og det er jo hfs som er temaet. :) Men du tar feil om du tror hfs tar pulsen på hifi-norge, som kanskje også viser at kildekritikk heller ikke har blitt lettere.

    Temaene på hfs har alltid vært styrt av bikkjene som gneldrer høyest og flokken som dilter logrende etter. Antiplast og linoljeperioden ble anført av Københavns store sønn og mange kastet seg på. Fortsatt finnes produkter basert på hans filosofi i handelen og veletablerte produsenter som Gryphon har også bindinger til hans filosofi.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, du har rett i at det tar mindre plass på hfs og det er jo hfs som er temaet. :) Men du tar feil om du tror hfs tar pulsen på hifi-norge, som kanskje også viser at kildekritikk heller ikke har blitt lettere.

    Temaene på hfs har alltid vært styrt av bikkjene som gneldrer høyest og flokken som dilter logrende etter. Antiplast og linoljeperioden ble anført av Københavns store sønn og mange kastet seg på. Fortsatt finnes produkter basert på hans filosofi i handelen og veletablerte produsenter som Gryphon har også bindinger til hans filosofi.
    Det er kanskje lett å tenke at HFS er representativt for den norske hifi-interessen, ja. Kanskje vanskelig å vite helt sikkert hvor sterkt kabler står i dagens miljø uten å hente inn salgstall fra forhandlere. :)

    Var aldri på linoljekjøret selv, men det er kanskje sånne ting som preger hobbyen litt, at ting som ikke høres direkte usannsynlig ut for lekfolk får fotfeste? Og det var vel ikke sånn at alt som kom fra Duelund var bare tull heller? Ser ut som komponentene med hans navn på er ganske populære blant litt mer hardcore DIY'ere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje vanskelig å vite helt sikkert hvor sterkt kabler står i dagens miljø uten å hente inn salgstall fra forhandlere. :)
    Fikk nylig litt innsikt i hvor stor interessen for slike ting faktisk er. Ble litt overrasket. 😁
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Det kan hende, men det er også mye lettere å bedrive effektiv kildekritikk når man har internett til å sjekke påstander og eventuell myter. Før var det mest blader, bekjente, og forhandlere man hadde å rådføre seg med. Føler at f.eks. kabler som en viktig komponent har gått fra å være en "sannhet", til å bli et litt alternativt syn for noen få.
    Internett er en kilde til mye god informsjon, men det mangler dessverre heller ikke på desinformasjon og regelrett svada… det er vel ikke akkurat blitt færre myter,- kanskje heller det motsatte…
    Jeg kan ikke si om det er blitt flere myter eller ikke, men jeg husker jeg var frustrert over at holdepunktene var så få og hvis man ville finne ut av ting var det kun en person jeg kunne bruke.

    Synet er kanskje ikke så ulikt som før fordi preferansen for lyd ikke har endret seg, men innsikten og tryggheten er en helt annen. Vet jo ikke om dette er representativt for andre, men tror nok mange har et godt totalbilde på hvordan målet skal nås.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    En klar trend er at vi dinosaurer klart kommer mer og mer i bakgrunnen for yngre krefter som bidrar med langt mer teknisk kompetanse på digitalt, målinger, avspillingsmedier etc. etc. På godt og vondt, ikke all utvikling er automatisk fremskritt - det handler om å ta vare på "gammel" kunnskap (det som er av verdi da) og kombinere det med det beste av ny. Ikke lett, forandring er skummelt, og nye løver brøler som kjent høyt...
    Det har du nok rett i. Samtidig har elementer som aktiv deling, membranareal og headroom fått skikkelig fotfeste her. Selv blant flere av de nye løvene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Før eller siden måtte det jo begynne å sive inn.... godt hjulpet av surrerundt gutta som generelt har vært mye flinkere til både rom- og kapasitetsbetraktninger enn hififolket. Et verdifult tilskudd til sentralen og som sådan kanskje en trend det også.

    Etter hvert som folk besøker fler og fler større anlegg hvor headroom, membranareal og generell kapasitet gjelder så må jo dette få større fokus, men igjen selvsagt avhengig av folks ambisjonsnivå. Ikke alle som vil/kan/ønsker å ta det så langt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.017
    Antall liker
    4.361
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Årsaken til stoisk ro kan jo bero på en gammel, blasert og ikke en så lite bortskjemt menighet som ikke lar seg så lett imponere over rautende danske salgsmenn, glansede brosjyrer og new-bling wrappings lenger. (Altså vi som har gjort alle feil og tror vi har lært av det).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg husker mitt gamle innlegg "tråd for pønkere og trådløs ungdom" fra 2016. Den gang slo jeg et slag for HI-FI og en revitalisering av begrepet. Jeg hevdet at krefter på HFS promoterte LO-FI.

    Den gang skrev jeg:

    "For å skille hifi fra lofi, trenger man et sett med objektive kriterier, slik at man kan skille synsing fra fakta, det subjektive fra det objektive (...) Lofi-lauget har fått trolle uforstyrret på hifi-sentralen i mer enn et tiår. De har blitt så husvant at de møter objektivitet i hifi-spørsmål med påstander om at motparten bedriver trolling. Vi pønkere og rotløse ungdom må ta hifi-begrepet tilbake. Troll sprekker når de kommer ut i lyset".

    Har det skjedd så mye i de 7 årene siden 2016? Er "pønkerens" provoserende kommunikasjon mindre provoserende i dag enn før?

    Audio Science Review ble etablert i 2016, men var lite kjent den gang. Timingen for etablering av ASR viste seg å være svært god, for det viste seg at det var en stor, oppdemmet etterspørsel etter "objektive kriterier, slik at man kan skille synsing fra fakta, det subjektive fra det objektive".

    Jeg tror internett og bølgen av lett tilgjengelig informasjon og gode målinger har bidratt til et skifte i fokus. Det er ikke lenger like lett å overbevises om at meget dyr elektronikk gjør lyden bedre. Men mange kjøper likevel meget dyr elektronikk fordi de liker design og merkevare. Jeg tror mange har blitt mer klar over hedonismens side av HIFI som interesse og hobby, og at de kjøper HIFI for å få mye annet enn objektive spesifikasjoner ut av de kronene man betaler for nytelsen.

    Mens det har blitt mindre interessant å diskutere elektronikk - fordi elektronikken har vært godt nok i mange tiår allerede og ifølge objektive målinger ikke trenger å koste hundretusener - våger jeg påstanden om at LO-FI fortsatt preger diskusjoner om høyttalere. På samme måten som det finnes målestandarder for elektronikk, finnes det målestandarder for høyttalere. Jeg tror det fortsatt er knyttet mystikk til høyttalere, på samme måten som det tidligere eksisterte myter om kabler, elektronikk og avspillingsmedier.

    I 2016 brukte jeg uttrykket "de myndige mullahene" på HFS. Finnes det fortsatt slike?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Før eller siden måtte det jo begynne å sive inn.... godt hjulpet av surrerundt gutta som generelt har vært mye flinkere til både rom- og kapasitetsbetraktninger enn hififolket. Et verdifult tilskudd til sentralen og som sådan kanskje en trend det også.

    Etter hvert som folk besøker fler og fler større anlegg hvor headroom, membranareal og generell kapasitet gjelder så må jo dette få større fokus, men igjen selvsagt avhengig av folks ambisjonsnivå. Ikke alle som vil/kan/ønsker å ta det så langt.
    Det var nok helt klart en trend da AV-forum fikk problemer med gammelt innhold etter en oppgradering. Det forumet har aldri blitt det samme igjen og surrerundtgutta har bidratt her heldigvis.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    Jeg husker mitt gamle innlegg "tråd for pønkere og trådløs ungdom" fra 2016. Den gang slo jeg et slag for HI-FI og en revitalisering av begrepet. Jeg hevdet at krefter på HFS promoterte LO-FI.

    Den gang skrev jeg:

    "For å skille hifi fra lofi, trenger man et sett med objektive kriterier, slik at man kan skille synsing fra fakta, det subjektive fra det objektive (...) Lofi-lauget har fått trolle uforstyrret på hifi-sentralen i mer enn et tiår. De har blitt så husvant at de møter objektivitet i hifi-spørsmål med påstander om at motparten bedriver trolling. Vi pønkere og rotløse ungdom må ta hifi-begrepet tilbake. Troll sprekker når de kommer ut i lyset".

    Har det skjedd så mye i de 7 årene siden 2016? Er "pønkerens" provoserende kommunikasjon mindre provoserende i dag enn før?

    Audio Science Review ble etablert i 2016, men var lite kjent den gang. Timingen for etablering av ASR viste seg å være svært god, for det viste seg at det var en stor, oppdemmet etterspørsel etter "objektive kriterier, slik at man kan skille synsing fra fakta, det subjektive fra det objektive".

    Jeg tror internett og bølgen av lett tilgjengelig informasjon og gode målinger har bidratt til et skifte i fokus. Det er ikke lenger like lett å overbevises om at meget dyr elektronikk gjør lyden bedre. Men mange kjøper likevel meget dyr elektronikk fordi de liker design og merkevare. Jeg tror mange har blitt mer klar over hedonismens side av HIFI som interesse og hobby, og at de kjøper HIFI for å få mye annet enn objektive spesifikasjoner ut av de kronene man betaler for nytelsen.

    Mens det har blitt mindre interessant å diskutere elektronikk - fordi elektronikken har vært godt nok i mange tiår allerede og ifølge objektive målinger ikke trenger å koste hundretusener - våger jeg påstanden om at LO-FI fortsatt preger diskusjoner om høyttalere. På samme måten som det finnes målestandarder for elektronikk, finnes det målestandarder for høyttalere. Jeg tror det fortsatt er knyttet mystikk til høyttalere, på samme måten som det tidligere eksisterte myter om kabler, elektronikk og avspillingsmedier.

    I 2016 brukte jeg uttrykket "de myndige mullahene" på HFS. Finnes det fortsatt slike?
    Som i musikksmak så er det nok noen generasjonsforskjeller innen Hi-Fi også og når ulik alder, bakgrunn og erfaring skal diskutere under samme tak er det nok lett at "ungdommen" ser på gamlekara som avleggs.

    Det har vært flere bølger med nye "padawans" som har lest Harman-konsernets forskning og sett lyset. Det var tydelig et stort marked for det og tenker at ASR nok mer var et symptom på det enn god timing. På HFS merket man at det roet seg her fordi de som var interessert fikk tømt seg og møtt guruene sine direkte.

    Jeg tror REW har vært en av de viktigste revolusjonene for god lyd. Akustikkmålinger som før var forbeholdt proffene ble allemannseie. Det førte til en trend av akustikkpadawans som spredte det glade budskap over alt. (Jeg var en av de) Husker da det faktisk var konsensus i målemafian at en frekvensrepons fortalte ALT om kvaliteten på lyden. Det var som å diskutere mot en vegg:LOL:

    Mullahene eller Mastere finnes nok de og de er nok de samme. Skal litt til å bli en master, men de deltar sjelden på "Forskjeller og testmetodikk". De har viktigere ting fore:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn