Redusere snerring fra trafo?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Har DIY folket noen enkle gjennomførbare tiltak for å redusere snerring fra trafo i effekttrinn?
Jeg har to like forsterkere hvor den ene gir litt mer lyd fra seg enn ønskelig. Det er såpass lite at jeg aldri
hører det selv ved moderate og lavt volum, men det er et lite irritasjonsmoment åkke som.
Jeg tenker at det må gå ann å kapsle den inn på en eller annen måte. Det er svært god plass rundt trafoen, så
et lokk i en eller annen form måtte kunne gå ann...? Alle tips mottas med takk. Det står på en ujordet kurs. Det eneste jeg
har forsøkt er å snu støpsel, uten at det gjorde noen forskjell.
 
J

J.J

Gjest
Det eneste jeg har vært borti er noen viklinger som vibrerte litt.. og da la jeg på litt lakk der .. som var nok til å sette dem fast .. det hjalp for meg .. men om det er det som det er ditt problem vet jeg ikke ....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Nytter ikke å skjerme bort trafobrumming. Omvikling (neppe realistisk), innstøping i epoxy eller utskiftning?
Eller sette skiten i et annet rom (neppe heller realistisk)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
jan#jan skrev:
Det eneste jeg har vært borti er noen viklinger som vibrerte litt.. og da la jeg på litt lakk der .. som var nok til å sette dem fast .. det hjalp for meg .. men om det er det som det er ditt problem vet jeg ikke ....
Har klemt og kjent rundt på den. Virker som alt sitter dønn fast, ikke noe løst såvidt jeg kan se.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Er ingen spesialist,men er det kun ved normal drift,eller ved av/på slag også.

Har sjøl endelig fått rørforst som ikkje lager lyd i høgt ved av/på slag.

Kikket inni forst igår,og der var det rifa på nettbrønn,akkurat samme som eg har montert inn på min gamle fryseboks.(etter det forsvant alle ulyder i høgt når fryseren slo seg av og på.)

Men svak trafobrum ved øre inntil høgt er der som alltid med rørforst.

Kanskje du kun trenger ein rifa på nettbrønn,om det da ikkje er der fra før?

Mvh.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
DC inn/ut? Mekanisk og elektrisk skjerming?



Mvh. RS
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
R.S. skrev:
DC inn/ut? Mekanisk og elektrisk skjerming?



Mvh. RS
Mekanisk demping vil helt klart hjelpe. Løftet forsterkeren opp, og lyden ble redusert til et ikkeproblem. Kanskje et par fine steinplater under hver forsterker med sorbothane føtter under? Når det gjelder både AC og DC, er det fint lite jeg vil prøver meg på der. Hva mener du med elektrisk skjerming?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Polkagris skrev:
R.S. skrev:
DC inn/ut? Mekanisk og elektrisk skjerming?



Mvh. RS
Mekanisk demping vil helt klart hjelpe. Løftet forsterkeren opp, og lyden ble redusert til et ikkeproblem. Kanskje et par fine steinplater under hver forsterker med sorbothane føtter under? Når det gjelder både AC og DC, er det fint lite jeg vil prøver meg på der. Hva mener du med elektrisk skjerming?

Trafoer har kraftige støyfelt, dette kan føre til en "støyloop" der nettfrekvensen taes opp og forsterkes. En enkel skjerming kan redusere dette.
Nettledningen inn til trafo bør og avskjermes.


Ang. mekanisk avkobling; jeg har apparaturet stående på en treplate som igjen hviler på en ca. 2cm tykk bit av en "treningsmatte". Stein holder jeg meg unna.


Mvh. RS
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Her er forklaringen fra en som lager trafoer:
Det er normalt to hovedgrunner til at trafoen durer.

Hvis blikket i trafoen er kaldvalset orientert blikk (som det ofte er i vanlige ringkjerne nett-trafoer), og induksjonen legges tett opp mot metningsgrensen får man en relativt stor magnetostriksjon og det skaper ofte during, men ikke alltid, dersom ikke den andre grunnen (nedenfor) kommer i tillegg.
Den andre grunnen er hvis man har et urent nett. Dvs. et nett med en DC-komponent. Da vil det være en liten DC overlagret vekselspenningen og den vil kjøre trafoen mot metning i den ene halvperioden. Det kan oppstå dersom man f.eks har en "billig" lysdemper som ikke er helt balansert, eller en billig kaffevarmer eller hårføner etc. der man regulerer effekten ved å klippe den en halvperioden av spenningen. Det skaper alltid during med orientert blikk.

Begge disse problemene kan normalt i meget stor grad overkommes ved å lage transformatoren av uorientert blikk og legge induksjonen lavt. Trafoen blir da en del større, men den bør bli ganske stille.


Det er altså forskjell på trafoer. Ikke alle er like godt egnet til HiFi. I hvert fall ikke alltid.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Hei,
High Fidelity hadde en grei oppskrift på DC-blokkering i nr 5-92 side 8.
(Frihåndstegnet under)
Handleliste:
2 stk min. 2500 uf/16V
2 stk min. 100 nF / 630V
4 stk 1N4002 for pre/cd , (1N5404 for bruk til effektforsterkere)
1 stk VDR Siemens SIOV S14K250 eller tilsvarende
2 stk støyspole 6A

Plasseres mellom lysnett og trafo.
 

Vedlegg

Topp Bunn