Receiver til musikk? (5.1)

J

jahnmar

Gjest
Min Ayon Spirit blir nå hentet om en ukes tid, og jeg har nå tenkt og tre inn i surroundverden. (dette er muligens tabu på forumet ;))

Årsak: BD konserter i alle kanaler er noe jeg savner.

Surroundreceiver skal handles inn, og lurer på om det er mulig og få noe ordentlig til rundt 15k?

Kanskje en "rimelig" receiver + ekstern effekt?

Noen erfaringer med surrerundt lyd?
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
281
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Receiver til musikk?

Jeg har hatt mye. Sitter i dag med en receiver fra Yamaha. Ikke fordi den er best på musikk, men fordi multikanal er suveren på denne!

Har hatt mange forskjellige separate surroundprosessorer og effekttrinn. Det koster. Til musikk i to kanaler var Krell (pre/prosessor) den beste av de jeg har hatt - tror jeg. For ca 10 år siden hadde jeg en Sony pre/prosessor, tror den het TAE9000ES. Den var faktisk fenomenal! Både til stereo og multikanal.

Men som sagt er Yamaha veldig gode på prosessering. Det er et sikkert tips for film og multikanal.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Receiver til musikk?

jahnmar skrev:
Min Ayon Spirit blir nå hentet om en ukes tid, og jeg har nå tenkt og tre inn i surroundverden. (dette er muligens tabu på forumet ;))

Årsak: BD konserter i alle kanaler er noe jeg savner.

Surroundreceiver skal handles inn, og lurer på om det er mulig og få noe ordentlig til rundt 15k?

Kanskje en "rimelig" receiver + ekstern effekt?

Noen erfaringer med surrerundt lyd?

Tips.
Jeg gjør det sånn, da det ikke er lov til å linke:

Det ligger en T+A SR 1510 R surroundreciever 5x110W i 8 ohm
på side 5 på brukten, Kanskje denne kunne vært noe?
 
J

jahnmar

Gjest
Receiver til musikk?

Hadde faktisk Yamaha RX-V3900 eller ONKYO TX-NR3007 i tankene. De har jeg lest mye bra om. Er de så kraftige at ekstern effekt er unødvendig? Skal jo ikke brukes til øredøvende lyttevolum.

Høytalerne jeg har nå (skal muligens byttes ut) er foresten på 4ohm, er det noe og ha i tankene?

Ikke dum den T+A. Men hadde vært greit med alle nye HD formater også, når jeg først skal handle inn noe. Blir jo kanskje en film eller to også...
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
281
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Receiver til musikk?

Når du først skal gå denne veien, er det greit å kjøpe noe som tar alle formater. Hvis du kjøper f.eks en av de modellene du nevner brukt, tror jeg ikke du gjør mye feil. Blir det mismatch med høyttalere kan du prøve å koble effekttrinn til. Mye rimelig brukt for tiden :)

Du skal betale mye for separate komponenter, og tror ikke du merker stor forskjell på separat pre/prosessor på multikanal kontra receiver brukt som pre/prosessor...

Er du ikke opptatt av de siste formatene kan det lønne seg å handle brukt fra f.eks Audiogon. Der går pre/prosessorer som er noen år gamle ganske rimelig, da mange oppdaterer til de nye formatene. Og det er sikkert fornuftig - det at de bytter til nytt mener jeg. Arcam og Parasound har universal strømforsyning på sine preamper/prosessorer, slik at de tar både 115/60 og 230/50.

Kjøper du noe som ikke har auto-oppsett med målemikrofon er lydtrykksmåler et must. Men stort sett alle NYE har autokalibrering/romkorreksjon med mikrofon.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
281
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Receiver til musikk?

Men jeg må nevne at effekttrinnene som sitter i receiverne, også de dyre, ikke kan sammenlignes med kraftige separate effekttrinn. Å koble til separat effekttrinn til frontene anbefales, du merker stor forskjell. Receiveren kan drifte senter og surroundkanaler.

Det kan derfor være fornuftig å kjøpe en modell hakket ned på rangstigen av de du nevner, og heller bruke penger på effekttrinn. Det har vært noen IcePower og Hypex forsterkere til salgs i det siste. Mulig gunstig kjøp? Mye effekt for lite penger i alle fall, selv om mange - uten grunn! og kanskje uten å ha testet selv - ikke vil anbefale såkalte klasse d forsterkere.

Multikanal er utrolig gøy. Med kraftig sub blir det enda gøyere, men da med DSP slik at den kan integreres skikkelig med de andre høyttalerne!
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Receiver til musikk?

jahnmar skrev:
Hadde faktisk Yamaha RX-V3900 eller ONKYO TX-NR3007 i tankene. De har jeg lest mye bra om. Er de så kraftige at ekstern effekt er unødvendig? Skal jo ikke brukes til øredøvende lyttevolum.

Høytalerne jeg har nå (skal muligens byttes ut) er foresten på 4ohm, er det noe og ha i tankene?

Ikke dum den T+A. Men hadde vært greit med alle nye HD formater også, når jeg først skal handle inn noe. Blir jo kanskje en film eller to også...
Film med 5.1 dolby digital og Dts 5.1 og prologic II holder i massevis i en vanlig stue,
hvis ikke du har et dedikert filmrom.
Med den kvaliteten T+A innehar,
så kan det neppe bli feil og vil nok passe bra til både stereo og film.
Hvis man trenger mer effekt, så går det ann og kjøpe et effekt trinn etterhvert.

De andre merkene som blir nevnt kommer ikke oppimot T+A når det
gjelder lydkvalitet i ren stereo. Preampdelen er nok mye bedre i T+A.

(Kom forøvrig ikke å si at en preampdelen i en yamaha og marantz osv surround forsterker
holder like høy lydkvalitet som en ren pre av god kvalitet som feks bladelius, cj, audionote,
copland, ec, parasound osv osv (gjerne gammelt utstyr også)
Jeg har prøvd, mange ganger. Det er pisspreik)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Receiver til musikk?

For mange vil det være minst like fornuftig å investere i en meget god reciever med gode dac'er enn å kjøpe seg opp på det siste av formater. En blu-ray spiller som leverer lpcm/pcm til recieveren gjør at du kan kjøpe en reciever til "halv pris" som vil spille ringer rundt det meste av andre surround-recievere som er kliss nye. Se på forrige generasjon av det meste på markedet - ta et skritt opp, og et skritt vekk fra hd-formatene - dette vil bli bedre for de fleste..
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Receiver til musikk?

Et motsatt syn:
Hvis du er interessert i Lindberg Lyd og deres format bør du ta høyde for 6 kanaler, altså senter bak. Få orden på formatene og kanalene først, så kan du spe på med ekstra sluttrinn foran etter hvert.

Du vil bli meget fornøyd med 2L-formatet i 6 kanaler, men utvalget musikk er lite ennå.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
281
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Receiver til musikk?

FAB skrev:
(Kom forøvrig ikke å si at en preampdelen i en yamaha og marantz osv surround forsterker
holder like høy lydkvalitet som en ren pre av god kvalitet som feks bladelius, cj, audionote,
copland, ec, parasound osv osv (gjerne gammelt utstyr også)
Jeg har prøvd, mange ganger. Det er pisspreik)
Hvis det er mine synspunkter du refererer som pisspreik, vil jeg be deg om å lese hva jeg har skrevet.

Det jeg sier er at du merker ikke STOR forskjell på en separat surroundprosessor preamp, kontra en receiver brukt som pre uten at den separate koster skjorta. I multikanal. Jeg har IKKE sammenlignet en separat 2 kanals pre med preampdelen i en receiver.

Jeg har også prøvd mye rart, med komponenter i 2 kanaler og flere, både integrerte og separate. Jeg sier at det koster hvis du skal ha både i pose og sekk. Regner med at du er enig i dette pisspreiket...



Og god formiddag til deg også ;)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Receiver til musikk?

Peter skrev:
FAB skrev:
(Kom forøvrig ikke å si at en preampdelen i en yamaha og marantz osv surround forsterker
holder like høy lydkvalitet som en ren pre av god kvalitet som feks bladelius, cj, audionote,
copland, ec, parasound osv osv (gjerne gammelt utstyr også)
Jeg har prøvd, mange ganger. Det er pisspreik)
Hvis det er mine synspunkter du refererer som pisspreik, vil jeg be deg om å lese hva jeg har skrevet.

Det jeg sier er at du merker ikke STOR forskjell på en separat surroundprosessor preamp, kontra en receiver brukt som pre uten at den separate koster skjorta. I multikanal. Jeg har IKKE sammenlignet en separat 2 kanals pre med preampdelen i en receiver.

Jeg har også prøvd mye rart, med komponenter i 2 kanaler og flere, både integrerte og separate. Jeg sier at det koster hvis du skal ha både i pose og sekk. Regner med at du er enig i dette pisspreiket...



Og god formiddag til deg også ;)
Beklager, det var ikke sånn ment. Er enig i det du skriver.
Det var på et generelt grunnlag.
Hvis du ser så var ikke svaret rettet mot ditt innlegg.
Det var bare en pekepinn til jahnmar at surrerundt ting IKKE
er veien til rom, iallefall ikke hvis man skal skal ha god lyd i 2kanaler.
Og basert på egen erfaring, så er preampdelen i de fleste surr.receiverne,
drit dårlige, og kan ikke sammenlignes med en pure preamp av god kvalitet.
Det er finnes unntak. Vil tro at T+A er en av dem. Lexicon kanskje et annet.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
281
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Receiver til musikk?

Han spesifiserte vel i sitt første innlegg at det var surround han var ute etter, og spesielt ute etter erfaringer med receivere.

Da er det vel sympatisk å svare OT ;)

Enig er vi i alle fall.

Lykke til med anskaffelser til trådstarter!
 
J

jahnmar

Gjest
Receiver til musikk?

Ser det er mulig at trådtittelen min er noe utydelig. :p

Men det jeg jakter er som følgende; Surroundreceiver som er god på og gjengi musikk (Blu.
-Ray konserter) i alle kanaler.

Mulig det er helt idiotisk formulert, og at det er de samme receiverne som er best på "filmlyd".

Jeg har hvertfall lest flere steder at Onkyo er veldig god på "musikkdelen".

(som dere sikkert skjønner, er dette surrerundt greiene totalt nytt for meg ;))
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Dette forumet har en veldig stor prosentdel 2-kanals purister som nedvurderer multikanal i utgangspunktet. På AV-forum er forholdet annerledes, bortsett fra at der holder 14tissene til med sine spill-anlegg!

Du kan trøstig gå i gang med en (helst 6-kanals, og gjerne Onkyo, har lest mye bra om dem i det siste) og en Blu-ray spiller og få utrolig god lyd, a la Lindberg Lyds format.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Problemet er at stiller noen et spørsmål om multikanal her, så får de svar som om de hadde stilt et spørsmål om piercing på et golf-forum. Stereo puristene har egentlig ingenting å bidra med bortsett fra at de anser det hele som djevelens verk. Det pussige er at de som sitter på virkelig heftige multikanals annlegg ikke ytrer et kvekk i slike sammenhenger. De vil nok ikke skade anseelsen sin.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Du kan nok ha et vesentlig poeng der.
 

smellyman

Medlem
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
8
Antall liker
0
Torget vurderinger
11
Jeg har prøvd og eid mange ulike receivere av forskjellige fabrikata. Bla to fra Denon, Yamaha, Rotel og tre ulike Onkyo. Jeg er i samme situasjon som deg og vil ha surroundlyd for å kunne nyte gode konserter i flere kanaler (samt at det er moro med film og da:)) Legger også derfor stor vekt på hvordan de yter i stereo også, da mesteparten av tiden går med til å nyte musikk i to-kanaler.
Av de jeg har hatt i min eie, er det i mine ører Onkyo som peker seg ut som den klart beste musikkformidleren. Jeg har nå en andregenerasjon(Onkyo tx-sr875) som jeg har endt opp på. Har testet 906 + 807 også, men falt tilbake på 875. Regner med de nye 1007, 3007 og 5007 vil spille vel så bra.
Dette var mine "to cent" om saken, håper du får flere vettuge råd og:) Lykke til med valget.
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Jeg går fra 2 kanal til 6 kanal nå.

Densen B 420 cd spiller + Densen B 150 amp blir nå "erstattet" med en Onkyo 5007 (og muligens seperat sluttrinn til front).

Har i lengre tid brukt pc som mediasentral og det har blitt mye konsert-opptak. Musikken har tatt over fokus igjen og jeg håper at det blir mindre wow faktor og mer fokus på feeling / stemning musikerene (og eventuelt publikum) bidrar til.

Kan komme med en update når jeg har fått ampen i hus.
 
J

jahnmar

Gjest
Spennende! Har siklet litt på den modellen der ja. Men hvorfor har ikke den sunket i pris slik som de andre modellene til Onkyo?! ( hos Soundgarden)

Ett annet spørsmål; (Hvis man ser bort i fra flere tilkoblingsmuligheter og antall kanaler)
Er det bedre lyd-prosessorer, trafoer og kalibreringsmuligheter på toppmodellene, (hos "alle" produsenter) enn de "litt" rimeligere utgavene? Tenker da f.eks Onkyo TX-NR5007 til 20k, mot TX-NR807 til 9K?!

EDIT: For hvis det ikke er stor forskjell, er det vel like greit med en "rimelig" utgave så lenge man kobler på ekstern effekt?! (håper dere skjønner hva jeg mener ;))

EDITEDIT: Og hvis man brokobler f.eks frontkanalene som man har mulighet til med slike receivere, kan det da bli impedans "problemer"?
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har en eldre lexicon DC-2. Må si at jeg syns den gjør en bra jobb i stereo. Har ikke fått prøvd den opp mot allverdens forskjellige forsterkere og høyttalere pga lite tid til musikk :'( Men for min del så er valget enkelt, kjøper heller brukt fra øverste hylle enn nye budsjettgreier, for jeg har alltid hatt et strengt budsjett men på denne måten får man langt mere kvalitet for pengene.
Jeg har hatt den i noen år nå men jeg ga ikke mer enn 10% av nyprisen for den for fire år siden, da var den ca fem år gammel. Mangler noen av de nye standardene men du verden så god jobb den gjør surroundmessig både på DD, DTS og DPL. Har snust litt på oppgradering snart og det kommer nok til å bli en lexicon igjen.
Ingen tvil for min del; kjøp brukte kvalitetsprodukter fremfor nytt skrap ;D

A
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Surrirundt-forsterkere kan fungere veldig bra som forforsterkere. Sammen med en god effektforsterker kan man få i både pose og sekk.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Are E skrev:
Jeg har en eldre lexicon DC-2. Må si at jeg syns den gjør en bra jobb i stereo. Har ikke fått prøvd den opp mot allverdens forskjellige forsterkere og høyttalere pga lite tid til musikk :'( Men for min del så er valget enkelt, kjøper heller brukt fra øverste hylle enn nye budsjettgreier, for jeg har alltid hatt et strengt budsjett men på denne måten får man langt mere kvalitet for pengene.
Jeg har hatt den i noen år nå men jeg ga ikke mer enn 10% av nyprisen for den for fire år siden, da var den ca fem år gammel. Mangler noen av de nye standardene men du verden så god jobb den gjør surroundmessig både på DD, DTS og DPL. Har snust litt på oppgradering snart og det kommer nok til å bli en lexicon igjen.
Ingen tvil for min del; kjøp brukte kvalitetsprodukter fremfor nytt skrap ;D

A
Støttes! Vi er i samme båt der ...

En annen mulighet som jeg også kan anbefale er å skaffe seg en bra preamp med prosessor-inng,
sammen med en rimelig Surround-receiver med de nyeste formatene og en poweramp.
Eller en bra integrert forsterker med prosessor-inng + rimelig surround-receiver
med de nyeste formatene.

http://www.audiophile.no/handleguide/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-prosessorinngang

Slik at man kan unngå surrerundt fysaken, når man spiller musikk i 2kanaler stereo.

(Har kjørt og kjører på en måte et slik system selv. Men på den "nye" cj preampen så må jeg
improvisere litt og lage en slags bypass-ordning med noen brytere og litt kobling,
for den har ikke prosessorinng)

(Det ligger en Chapter Precis integrert med av-bypass (prosessorinng) på brukten nå. Ja takk)
 
Topp Bunn