Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg leste for et par dager siden at nå var det like dyrt å lade hjemme som på en hurtigladestasjon. Da er det ikke mye å spare på drivstoffkostnaden i forhold til en dieselbil.
    VI har jo en villedende reklame gående på TV om Nissan Leaf der det sies "You don't have to pay for petrol, think of all the money you save!". Det stemmer jo at man ikke behøver betale for bensin så de har jo for så vidt sitt på det tørre. :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ser i min Tibber app at prisen for strøm hos meg (midt-Norge) vært 68 øre i snitt for de siste 30 dagene.

    Hvis man regner inntil 2.5 kWh forbruk pr mil (stor bil og ladetap) så er det ikke så helt galt.

    Hvis man regner 0.7 eller mer på mila ved bykjøring og 15 kroner literen er man fortsatt langt unna elbilen i kost. Mest sannsynlig er forbruket og literkostnaden høyere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inkluderer det nettleie? Men ja, prisen i nord er en del lavere enn lenger sør, og vi får jo heller ikke tro det blir normalprisen
    Dog har jeg 40 sekker ved i garasjen og en svært effektiv peis. 😀
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Har fjernvarme rett i gølvet og relativt lav strømpris, jevn fin temperatur hele døgnet og hele året er et gode jeg ikke er villig til å bytte med ved. Det er heldigvis ikke så dårlig stillt med økonomien. Ellers så er det lenge siden jeg har sett bensinpris under 17 kroner, så foreløpig er det definitivt rimeligere med elbil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Har fjernvarme rett i gølvet og relativt lav strømpris, jevn fin temperatur hele døgnet og hele året er et gode jeg ikke er villig til å bytte med ved. Det er heldigvis ikke så dårlig stillt med økonomien. Ellers så er det lenge siden jeg har sett bensinpris under 17 kroner, så foreløpig er det definitivt rimeligere med elbil.
    SIst jeg fylte betalte jeg 15,75. Senest for 2 dager siden så jeg pris rundt 15 kr. Det blir litt som med strøm - fyll når du kan, ikke når du må.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Nå må enkelt El-Bilister slutte å stele strøm! De får faen betale det det koster å ha bil ! Det er enkelte som bare plugger seg inn ulovlig både forskriftmessig og økonomisk!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis alle personbiler i Norge hadde vært elbiler så ville de tatt 4% av strømforbruket i Norge. Med andre ord så betyr elbilene svært lite for strømforbruket i Norge. Og jeg forstår godt at de som tviholder på sin fossilbil argumenter for at det er fornuftig med diesel eller bensin. Men jeg sier bare, prøv en elbil og bli overbevist. Alt annet føles håpløst gammeldags og tullete.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå må enkelt El-Bilister slutte å stele strøm! De får faen betale det det koster å ha bil ! Det er enkelte som bare plugger seg inn ulovlig både forskriftmessig og økonomisk!
    Hva er risikoen ved å ikke ha b-type jordfeilbryter? Eller omformulert, hvor stor er risikoen for dc fra bil til nett?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis alle personbiler i Norge hadde vært elbiler så ville de tatt 4% av strømforbruket i Norge. Med andre ord så betyr elbilene svært lite for strømforbruket i Norge. Og jeg forstår godt at de som tviholder på sin fossilbil argumenter for at det er fornuftig med diesel eller bensin. Men jeg sier bare, prøv en elbil og bli overbevist. Alt annet føles håpløst gammeldags og tullete.
    Elbil/eiere av i dag er rene snyltedyr. Like greit å slå de først som sist. Fellesskapets utgifter for å holde disse el.trallene i gang faller nok mest på oss som faen aldri vil ha noen el.tralle! Et av de siste årene sponset staten snylterne med 19mrd i subsidierte avgifter, ved kjøp alene - tillegg. Go Figure.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbil/eiere av i dag er rene snyltedyr. Like greit å slå de først som sist. Fellesskapets utgifter for å holde disse el.trallene i gang faller nok mest på oss som faen aldri vil ha noen el.tralle! Et av de siste årene sponset staten snylterne med 19mrd i subsidierte avgifter, ved kjøp alene - tillegg. Go Figure.
    Føler meg ikke som et snyltedyr, snarere tvert i mot. Men kjør gjerne fossilbil til du dør. :) De som rir prinsipper taper big time.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alle elbileiere er pr dd snyltedyr uansett hva vi andre gjør, serru....

    Hvilke prinsipper...??
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    SIst jeg fylte betalte jeg 15,75. Senest for 2 dager siden så jeg pris rundt 15 kr. Det blir litt som med strøm - fyll når du kan, ikke når du må.
    Sikkert, men den er mye oftere 17-18 i Trondheim enn 15,og det var egentlig poenget. Men heldigvis slipper jeg å være bensinjeger. Er lite som er så trasig som det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Hva er risikoen ved å ikke ha b-type jordfeilbryter? Eller omformulert, hvor stor er risikoen for dc fra bil til nett?
    Vanlig jordfeilbryter slår ikke ut, og shuko kontakt skal ikke sikres høyere enn 10A. Det er ikke bare DLE folka som har sett oppbrente kontakter ved denne type belastning, Har også sett det selv ved utbytting. Ikke kom å fortell at elbilene ikke bruker strøm. Ved hurtilading så får man strømtopper ved oppstart. Det er påbutdt med overspenningsvern når en har elbil lading, og godkjent skikkelig jord elektrode. Ellers er det større brannfare. Hvis man ser bort fra moderne franske biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er vel grovt forenklet å si at vanlig jordfeilbryter ikke slår ut da det forutsetter glatt dc jordfeilstrøm for at den skal gå i metning.

    Belastningen kan man jo stille selv, ingen grunn til å lade med mer enn 10 ampere.

    red. Jeg anbefaler ikke annet enn å følge forskriftene men etterlyser litt risikoforståelse.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Sikkert, men den er mye oftere 17-18 i Trondheim enn 15,og det var egentlig poenget. Men heldigvis slipper jeg å være bensinjeger. Er lite som er så trasig som det.
    Ja, normalen er 18+, men man fyller jo når det er billig. Jeg fylte på Røros (ikke full tank) for 3 uker siden på vei hjem fra Praha. Har enda halv tank. I og med at jeg ikke skal på langtur på en stund regner jeg ikke med å fylle bensin før neste år. Med mindre det blir billig bensin et sted - da topper jeg nok opp tanken.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Riktignok annonsørinnhold men dette ser jo ikke verst ut?

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er vel grovt forenklet å si at vanlig jordfeilbryter ikke slår ut da det forutsetter glatt dc jordfeilstrøm for at den skal gå i metning.

    Belastningen kan man jo stille selv, ingen grunn til å lade med mer enn 10 ampere.

    red. Jeg anbefaler ikke annet enn å følge forskriftene men etterlyser litt risikoforståelse.
    Hos meg ble lader installert før kravet om DC vern kom. Har fulgt med på diverse elbil fora i minst 8 år og har ikke hørt om ett eneste tilfelle der jordfeilbrytere mm er satt ut av spill. Dessuten, huset er fra 1989. Kun et fåtall kurser sikret med jordfeil bryter - går veldig fint det og :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det går fint til det ikke gjør det lenger. Oppgrader sikringsskapet og få overspenningsvern på kjøpet, det har jeg gjort.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I følge informerte kilder som jeg dessverre ikke husker referansen til nå har Merc laget en ny diesel som er så ren at den renser luften. Er vel bare å kjøre nok piss i katalysatoren og noko attåt.

    Det samme hevder Toyota i sine nyeste reklamesnutter.

    If so, bye nye battery…
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    I følge informerte kilder som jeg dessverre ikke husker referansen til nå har Merc laget en ny diesel som er så ren at den renser luften. Er vel bare å kjøre nok piss i katalysatoren og noko attåt.

    Det samme hevder Toyota i sine nyeste reklamesnutter.

    If so, bye nye battery…
    Hva så? SAAB hadde samme budskap sent på 70-tallet...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    I følge informerte kilder som jeg dessverre ikke husker referansen til nå har Merc laget en ny diesel som er så ren at den renser luften. Er vel bare å kjøre nok piss i katalysatoren og noko attåt.

    Det samme hevder Toyota i sine nyeste reklamesnutter.

    If so, bye nye battery…
    Syns å erindre å ha lest noe om dette selv, og at det gjaldt i særlig forurensete byer hvor luften etter sigende var renere når den slapp ut igjen etter å ha blitt filtrert i luftfilter og katalysator. Høres nesten for godt ut til å være sant...?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Syns å erindre å ha lest noe om dette selv, og at det gjaldt i særlig forurensete byer hvor luften etter sigende var renere når den slapp ut igjen etter å ha blitt filtrert i luftfilter og katalysator. Høres nesten for godt ut til å være sant...?
    Spørsmålet er hvordan man definerer "ren luft"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Volvo hevder st deres Euro 6 også har renere utslipp enn hva de suger inn. Formodentlig byluft.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man tester det i Bangkok eller en annen ekstremt forurenset by, er det sikkert mulig å få slike resultater.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn