Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jada Jada da men,....



    Lengre ned i artikkelen...

    NAF frykter for ladekapasiteten
    NAF mener det høye elbilsalget nå må få følger for utbyggingen av ladeinfrasturktur:

    - Nå brenner det under føttene på politikere. Norsk elbilpolitikk er en suksess, men ladeinfrastrukturen langs veiene henger ikke med i utviklingen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

    - NAF har beregnet at det mangler nærmere 500 hurtigladere, flesteparten av dem langs hovedårene Oslo-Kristiansand og Oslo-Trondheim. Dette greier ikke markedet løse alene, sier hun.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo fake news med høyt Tesla salg, går man litt tilbake ser man at det spekuleres i lave salgstall grunnet dårlige produkter.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Ja, akkurat. Så da får man slutte å late som om elbil er det eneste rette for alle.
    Men nå selges det elbiler på bygda også.
    Elbil er i ferd med å bli det rette for de fleste.


    Bl.a.
    Norge, men denne gangen bidrar distriktene virkelig med å dra lasset. Det er definitivt slutt på tiden da elbil kun var et storbyfenomen, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
    Hun viser til bedre ladenettverk i Distrikts-Norge og større tilgang på biler med lang rekkevidde, bagasjeplass og hengerfeste som årsaker til utviklingen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pickup på dildo-drivstoff er helt klart et alternativene når rokken min (VW Amarok) skal pensjoneres.

    Spørsmålet er imidlertid - er dette noe som er mulig å kjøre på klasse B/BE sertifikat, og hva får en i så tilfelle som nyttelast/hengervekt?
    F150 Lightning er jeg ganske sikker på blir kun klasse C1, siden egenvekten på denne er 3 tonn.

    Dette med egenvekt og nyttelast er problematisk både for elbiler og hybrider.

    En Volvo XC90 hybrid har ei nyttelast på 383kg. Det er pinlig dårlig for en så svær bil.

    En Polaris 6x6 ATV har nyttelast på så vidt over 400 kg - dvs mer enn droget av en SUV...

    Johan-Kr
    En elektrisk pickup høres veldig fornuftig ut med hensyn til egenvekt og nyttelast. Med elmotorer og batteri er det mye tungt tradisjonelt drivverk som forsvinner, aksler med differ, mellomaksler, reduksjonskasse, gearkasse og en tung V8 eller V6, eksosanlegg, bensintank på 100 liter o.l. alt dette erstattes med 2 eller flere elmotorer, batteripakke og styringselektronikk.
    I tillegg er det en endring i regelverket som gir oss muligheten for å kjøre elektriske varebiler på førerkortklasse B opptil 4250 kilo.

    • Det er innført en nasjonal unntaksregel for vektbegrensningene i førerkortklasse B, for kjøretøy med alternativt drivstoff. Kjøretøy i denne kategorien har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel heller journalister som kaller registrering for salg, bilene er jo solgt og bestillt for evigheter siden.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Merkeligste er at mach e ligger på andre plass, den er jo direkte stygg. Tesla er selvsagt heller ikke spesielt vakker, og spesielt ikke y, men det er et godt stykke ned til machen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    • Det er innført en nasjonal unntaksregel for vektbegrensningene i førerkortklasse B, for kjøretøy med alternativt drivstoff. Kjøretøy i denne kategorien har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg.
    leaseplan er litt i forkant, tror jeg. Det har ikke kommet noen endringer i forskriften, men det har vært ute et høringsforslag.
    4. Kjøretøy, registrert i Norge eller i annen EØS-stat, som bruker alternative drivstoff som angitt i direktiv 96/53/EF artikkel 2, med en tillatt totalvekt over 3 500 kg men ikke over 4 250 kg, til transport av varer uten tilhenger. Dette forutsetter at førerkortinnehaveren fikk utstedt et EØS-førerkort for klasse B for minst to år siden, at vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstravekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i et kjøretøy av samme dimensjoner, som er utstyrt med en konvensjonell forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt. Dokumentasjon på vilkårene knyttet til kjøretøyet må foreligge på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring. For norskregistrerte kjøretøy skal vilkårene dokumenteres med en vognkortmerknad.
    Det blir mao et punkt om at en ikke kan trekke tilhenger.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    leaseplan er litt i forkant, tror jeg. Det har ikke kommet noen endringer i forskriften, men det har vært ute et høringsforslag.

    Det blir mao et punkt om at en ikke kan trekke tilhenger.

    Johan-Kr
    Men hva synes du om resten av innlegget? Det er mye tungt drivverk som blir overflødig når man konstruerer en elektrisk pickup med 4wd.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Antar at batteriene på ca en F-150 vil veie bortimot ett tonn med dagens teknologi. Får mye motor og drivverk for det. Bensintank ca 80 kg.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men hva synes du om resten av innlegget? Det er mye tungt drivverk som blir overflødig når man konstruerer en elektrisk pickup med 4wd.
    Mye tungt som faller ut, ja, men f.eks. den største F150 lightning har ca 800kg med batterier, så det blir mye ekstravekt, okke som.

    Jeg oppdaga forøvrig at endringa er tatt inn i forskriften. Bilen må registreres som N2.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er utrolig at bare 72% av nybilsalget er elbil, vil tro andelen er vesentlig høyere et år frem i tid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror dere om den "nye" Tesla S ? Etter hva jeg forstår; helt nytt interiør med langt bedre seter, oppdatert infotainment og enda bedre bakseteplass grunnet noe endret plassering av forsetene. Over 650km rekkevidde, noe endringer på batteri og også aerodynamikk etter det jeg klarer å lese meg til.

    Er dette det beste valget totalt sett pr akkurat nå for en familie på 4 der ungdommene begynner å bli lange i beina, man har krav til både stor bagasjeplass og høy komfort for alle, samt rekkevidde nok til å kunne kjøre 50 mil pluss uten å MÅTTE lade?

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvis setehøyden i baksetene er lik som på forrige generasjon er det verdt å sjekke det ut med ungdommen da den er noe lav.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvis setehøyden i baksetene er lik som på forrige generasjon er det verdt å sjekke det ut med ungdommen da den er noe lav.
    Ungdommen er mellom 170-180 cm så det tenker jeg skal gå fint om benlengden er god. Jeg oppfatter at den er det, men har aldri sittet i en selv.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det ble en omorgansering eller noe. Det var nylig en "first impression" av denne nye SUVen i en norsk blekke eller nettsted men finner det ikke i farten....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Audi A9 for 2024....

     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Liker visst ikke bratte nedoverbakker. Fra Motor


    Stadig flere nye Mustanger bråstopper i bakkene
    Ford Mustang Mach-E er Norges mest populære bil, men mange kjøpere fortviler over at elbilen bråstopper i bratte bakker. En Mach-E- forteller om en svært ubehagelig opplevelse for ham og kona da bilen plutselig bråbremset i nedoverbakken og alle alarmer ble aktivert. Den nye bilen måtte hentes av bilberger.
    Er ikke noen mustang heller. De har også tatt fyr i nedoverbakke, da batteriene lades. Ikke rart når en skal lade en stor batteripakke! Det sies at elbiler er mindre brannfalig 🙂 Tar det fyr så, blir det umulig å slokke. Er uønsket på noen campingplasser, Det er enkelte som har forstått det. Lithium laderne trekker mere strøm enn for AGM og blybatterier. Merket det når jeg gikk over til Lithium forbruks batterier,
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor i allverden skal lading av litium batterier trekke mer strøm enn tilsvarende blybatterier? Er det vesentlig lavere virkningsgrad på laderen eller er det stråling fra 5G?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Blybatterier skal normalt/ideelt lades med 1/5 av amperetimetallet. Ladesystemer begrenser dette. De kan lades hardere men dette vil kunne få negativ effekt på batterikapasitet mm. Lion etc tar all den ladestrømmen de kan få og derfor må ladingen reguleres men de lades raskere og hardere enn blybatterier.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke noen mustang heller. De har også tatt fyr i nedoverbakke, da batteriene lades. Ikke rart når en skal lade en stor batteripakke! Det sies at elbiler er mindre brannfalig 🙂 Tar det fyr så, blir det umulig å slokke. Er uønsket på noen campingplasser, Det er enkelte som har forstått det. Lithium laderne trekker mere strøm enn for AGM og blybatterier. Merket det når jeg gikk over til Lithium forbruks batterier,
    Tror du må lese deg opp litt bedre før du konkluderer....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Er ikke noen mustang heller. De har også tatt fyr i nedoverbakke, da batteriene lades. Ikke rart når en skal lade en stor batteripakke! Det sies at elbiler er mindre brannfalig 🙂 Tar det fyr så, blir det umulig å slokke. Er uønsket på noen campingplasser, Det er enkelte som har forstått det. Lithium laderne trekker mere strøm enn for AGM og blybatterier. Merket det når jeg gikk over til Lithium forbruks batterier,
    Kan du vise til en eneste episode der Mustang Mach-E har tatt fyr?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Elbiler er fremtiden. Like greit å innse det først som sist. For 10 år siden fantes det knapt en eneste elbil på norske veier. Man kunne kjøre 10 mil forutsatt at varmeapparatet var av. I dag er 50-60 mil i ferd med å bli den nye standarden og man lader 300km på et kvarter. Elbilene kommer til å miste fordelene, men bensin og diesel vil også bli langt dyrere enn i dag. Har nå hatt min Polestar i 1 år og etter en liten tur på Volvo for en oppdatering kort tid etter kjøp har bilen vært 100% feilfri og en drøm å kjøre. Når jeg setter meg i BMW`en føles det som å sette seg inn i en gammel tid. Alt føles tyngre og mer gammeldags. Det er en 2018-modell...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Når bensinmotoren kobles inn på min hybrid, er det som om bilen fremstår 10 år eldre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    En Tesla model 3 har negativ nyttelast med 5 voksne personer i bilen. Dvs at det kan være forbudt å kjøre den med det antall personer den er registrert for.
    Har sett en del påstander om dårlig/negativ nyttelast på elbiler, det virker å være basert på en sak på motor.no men alle bilene jeg sjekket på, inkludert min egen, så var talllene i tabellen til Motor feil. Om jeg søker på en tilfeldig Model 3 (fant et bildet på nettet med regnr) så sier Vegvesen.no 456 kg nyttelast. Det virker som om Motor har glemt at føreren av bilen er inkludert i egenvekten til bilen eller noe i den retning. Det er i alle fall eneste rimelige forklaring jeg finner på at alle tallene i tabellen ser ut til å være feil utfra hva jeg sjekket.

    Her er saken på motor.no


    Basert på denne har min Tesla Model S en nyttelast på 329 kilo. I Vognkortet mitt står det 408 kilo. Differansen tilsvarer "tilfeldigvis" den personen på 79 kilo motor.no regner med, men som altså kjører bilen og ikke teller som nyttelast.
     
    Sist redigert:

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Elbiler er fremtiden. Like greit å innse det først som sist. For 10 år siden fantes det knapt en eneste elbil på norske veier. Man kunne kjøre 10 mil forutsatt at varmeapparatet var av. I dag er 50-60 mil i ferd med å bli den nye standarden og man lader 300km på et kvarter. Elbilene kommer til å miste fordelene, men bensin og diesel vil også bli langt dyrere enn i dag. Har nå hatt min Polestar i 1 år og etter en liten tur på Volvo for en oppdatering kort tid etter kjøp har bilen vært 100% feilfri og en drøm å kjøre. Når jeg setter meg i BMW`en føles det som å sette seg inn i en gammel tid. Alt føles tyngre og mer gammeldags. Det er en 2018-modell...
    Diesel og bensin blir nok dyrere ja men hva tror du skjer med strømprisen ?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Elbiler er fremtiden. Like greit å innse det først som sist. For 10 år siden fantes det knapt en eneste elbil på norske veier. Man kunne kjøre 10 mil forutsatt at varmeapparatet var av. I dag er 50-60 mil i ferd med å bli den nye standarden og man lader 300km på et kvarter. Elbilene kommer til å miste fordelene, men bensin og diesel vil også bli langt dyrere enn i dag. Har nå hatt min Polestar i 1 år og etter en liten tur på Volvo for en oppdatering kort tid etter kjøp har bilen vært 100% feilfri og en drøm å kjøre. Når jeg setter meg i BMW`en føles det som å sette seg inn i en gammel tid. Alt føles tyngre og mer gammeldags. Det er en 2018-modell...
    Jeg tror faktisk min 21 år gamle Audi vil overleve mine foreldres 6mnd gamle Polestar. Gammeldags ja. Men gratis bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn