Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hentet meg en ny Polestar 2 tidligere i uka, og må si jeg er imponert over bilen hva gjelder komfort, kjøreegenskaper og infotainment. Og: den er lynrask! Bra med plass i den også. Var dog ikke forberedt på energiforbruket som jeg synes var skuffende høyt. Kjørte 18-19 mil i vanlig E39-fart, kun et par forbikjøringer. Temperatur 8-9 grader, så varmeapparat og stereoanlegg gikk kontinuerlig. Da jeg startet var batteriet 94% (420km), da jeg var fremme viste den 29%(130km).
    Jeg antar at for å oppnå lovet rekkevidde må man ha temp på 20+ og hastighet 60-70km/t. Det er forsåvidt ikke så viktig for meg da jeg har anskaffet den primært for kortkjøring. Min BMW 540iXdrive er nok langkjøringsbil for en stund til. Er fornøyd med førsteinntrykket av Polestar, dette virker som fremtiden.
    Dette stemmer overens med EQCen. Den kjører 35 mil+ uten at jeg tenker på strømoptimalisering i disse dager. Tidligere på høsten kjørte den oppmot 38 mil. Det virker som at bilene er ganske like mht teknolog, batterier osv. Det eneste er at EQCen har en korrekt prognose på rekkevidden basert på kjøreforholdene.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    30 og 32? Mine Nokian piggfrie på vår Polestar 2 har jeg lagt på 50 psi. Jeg ligger mellom 20 og 24 kW/100. Rekorden er 16.2 på vei ned fra fjellet. Best forbruk får jeg uten re-gen. Den bruker mer energi på fremdrift vs hva den re-genererer.

    -BB-
    Beklager forvirringen i mitt innlegg men forskjellige måleenheter her. Skulle være 3.0 og 3.2 bar.. = ca 43 og 47 psi...Jeg kjører på 19" Viking Contact 7dekk men kan kanskje øke trykket enda litt. Uten reg-gen. må du jo bruke bremsene mere og da re-gen. også bilen. Jeg har ikke merket noe forskjell på disse innstillingene men har blitt vant med en-pedal kjøring ved by-kjøring og mye start/stopp, men skruer dette gjerne av ved kjøring på motorvei kombinert med bruk av aktiv cruise control.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Uten re-gen må man bruke bremsene en del mer men det har dem bare godt av mener jeg. Her er en grei re-gen vs non re-gen test:


    Og enig, i bykjøring er det nok en klar fordel med re-gen men jeg liker ikke helt følelsen av at bilen sitter ”fast“ i limet.

    -BB-
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har vi bestilt Polestar også, blir spennende :) Kommer antageligvis i januar.

    En ting jeg tenkte på, vi bestilte med vinterdekk også - antar at det er det som står på bilen når vi skal hente :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Told U so... eller deromkring. Hva skal en gjøre med alt skrotet...?

    Tesla driver ikke med reklame sies det... De trenger ikke da alle fan-boyene gjør det for dem. Du skal lete en stund for å finne en artikler om el-biler generelt uten at fan-boyen har satt et bilde av Tesla'n på toppen. Hva med å være litt mer balansert ?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Tesla driver ikke med reklame sies det... De trenger ikke da alle fan-boyene gjør det for dem. Du skal lete en stund for å finne en artikler om el-biler generelt uten at fan-boyen har satt et bilde av Tesla'n på toppen. Hva med å være litt mer balansert ?
    Altså, når wayahead begynner å poste Tesla reklame vet jeg ikke lenger hva jeg skal tro og mene. Verdensbildet krakkelerer
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Volvo har solgt for dyre biler i alle år. V70 f.eks kostet 100 000kr mer enn konkurrentene. Ingen har solgt så mange dyre biler i Norge som Volvo....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm det er visse som sliter med sterk dyslexi herrja.... Jeg gjentar, skjønner du ingenting så ikke ring.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    All den tid folk betaler 450k for en ID3 så finnes det nok betalingsvilje til den der også.

    Det der må da være en rip-off av de som på død og liv skal være tidlig ute?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    peugeot e 2008 prøvekjørt over et par dager:
    Sammenlignet med Mazda er den omtrent samme størrelse, jeg forventet den til å være større. Muligens litt større i baksete, men det er minimalt. Jeg likte interiøret i Mazda'en bedre og fant meg mere tilrette der, men dette er jo en smakssak. 132 HK er ikke mye, men e2008 virker litt sprekere enn MX30 med sine 148 (merkelig nok). Med 320 km rekkevidde er den såvidt utenfor den verste rekkevidde angsten, i motsetning til Mazda med 200. Savner å kunne justere regenerasjonen og rattet krever litt tilvenning. Savner også head up display. Bilen er utrolig stillegående og god å kjøre. Ryggekameraet ble hele tiden dekket av vann og skitt, så den løsningen var ikke optimal. Lyden i MX30 er langt bedre! Gleder meg til begge lager rene elbiler, bygget som elbiler fra bunnen!
    1607327465188.png
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Ofte kommenteres design og løsninger på el-biler. Grillen er et tema.
    Hvorfor kopierer så mange bilprodusenter av el-biler designen på grillen på Aston Martin V-8 Vantage?
    Aston Martin V-8 Vantage med 375 hk.:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Ofte kommenteres design og løsninger på el-biler. Grillen er et tema.
    Hvorfor kopierer så mange bilprodusenter av el-biler designen på grillen på Aston Martin V-8 Vantage?
    Aston Martin V-8 Vantage med 375 hk.:
    Fordi det er en helt fantastisk vakker bil?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Koselig🙂 De fleste landa jo nesten på oppgitt rekkevidde.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    Mini og E-up eneste som gikk lengre enn oppgitt, altså kun europeiske biler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante er om de allerede neste år kommer med faststoffbatterier. Det har de jobbet med en stund og uttrykt at det er det sammen med hydrogen de virkelig tror på.
    I utgangspunktet ville jeg tro det er for tidlig, men vi får se. Mercedes har så smått begynt med faststoffbatterier i lastebiler, men virker ikke ut som de har knekt koden tilstrekkelig og teknologien der fremstår som umoden.

    De første som kommer med faststoffbatterier hvor både størrelse, effekt og pris er løst vil få et stort forsprang.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det er poenget mitt, det er vanskelig å trekke noen konklusjon ut fra kontinentet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.645
    Sted
    Liten by
    Er det noen her som har prøvekjørt og/eller har sammenlignet KIA e-Niro og Hyundai Kona?
    Er det noen forskjeller, bortsett fra størrelsen?
    Og hva er brukererfaringene dine?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn