B
Back_Door
Gjest
Re: Kalkun
Minner om at kunen er meget god varm også
Minner om at kunen er meget god varm også
|
Du skal naturlivis innføre tradisjon med pinnekjøtt for takknemlige fillipinere. ;DDriver å skal utvikle nye mattradisjoner til jula slik at jeg kan beholde dem når jeg er på filippinene i jula. Så idag er problemet å mekke en kalkun.
Har tenkt å lage en marinade av appelsin saft, olje. salt og pepper. Har ikke hvitløk så er det noe jeg har glemt i marinaden da? fikk appelsin marinade tipset på tvnorge sitt program jul rundt om i verden.
Kom gjerne med tips.
Det hender at kalkunen vrir seg i ovnen. Det er særdeles viktig at den er dau når du setter den inn..Kalkunen min vart godt steikt på venstre side, men ikkje heilt ferdigsteikt, trass i steiketermometer og allting.
Pleier ofte å snu den et kvart tørn etter 15-20 min slik at den får god farge på alle sider. Når runden er fullført tas resten på ryggen. Steker 30 min/kg. Erfaringsmessig stemmer dette bra med termoteteret. Bruk ditt eget termomneter. De som sitter i når du kjøper spretter ut en eller annen gang i mellom flyveferdig og koks. I år stuffa jeg med rosiner, svisker, aprikos og valnøttkjerner som var blanda med 1-2 egg. Smelter smør (smør ja, ikke margarin eller noe annet søl) som tilsettes salt og pepper (av god kavlitet) som jeg smører med før stekingen starter. Dyret på 7 kg fikk 3,5 timer på 160-170 grader, og da spratt det fabrikkmonterte termometeret ut. Kunne nok ha klart seg med 15-20 min mindre, men alle de 25 som var tilstede skrøt uhemmet. Kan de ha løyet ? Næææ - tror jeg ikke. Dette må ha vært verdens beste kulkan!Kalkunen min vart godt steikt på venstre side, men ikkje heilt ferdigsteikt, trass i steiketermometer og allting.
???
Denne tror jeg på! Ser glimrende ut, og vil prøvd ved neste forsøk!Kan kan jo lage en østlig vri på Kalkunen også.
1. Ta 1 kg godt smør og bland in hakket røkt bacon, chilli, sitronskall, hakkede urter (timian, sitrongress, koriander etc.) la denne blandingen hvile en stund.
2. Løsne skallet rundt bustet på kalkunen slik at du kommer til. Legg så et 1-2 cm tykt lag med smør og krydderblaningen over hele siden og legg skinnet tilbake for å holde det hele på plass.
3. Fyll fuglen med ønsket fyll. f.eks. Hele sitroner i båter, grillet paprika og plommer.
4. Legg et godt lag med skivet sellerirot i bunnen av pannen slik at denne vil surre i baconsmøret og kalkunsaften når denn renner av etterhvert.
Trenger ikke mer tilbehør enn dette.