Re: Kalkun

B

Back_Door

Gjest

Minner om at kunen er meget god varm også ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Driver å skal utvikle nye mattradisjoner til jula slik at jeg kan beholde dem når jeg er på filippinene i jula. Så idag er problemet å mekke en kalkun.

Har tenkt å lage en marinade av appelsin saft, olje. salt og pepper. Har ikke hvitløk så er det noe jeg har glemt i marinaden da? fikk appelsin marinade tipset på tvnorge sitt program jul rundt om i verden.

Kom gjerne med tips.
Du skal naturlivis innføre tradisjon med pinnekjøtt for takknemlige fillipinere. ;D

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
takk og lov at man kan slette sine seriøse innlegg når man blir bare møtt med fjas.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Få tak i en kalkun av god kvalitet dvs. såkalt frittgående (ikke prior).

Bland ca 10-15 liter vann med salt av god kvalitet, det skal være ca 2,5 dl pr 5L vann.
Her kan en også tilsette smaksstoffer, honning er meget anvendelig. (type: akasie).

Senk kalkunen i dette vannbadet og sørg for at dette holder en lav temperatur. (2-7 grader). Etter 8-12 timer tar du opp kalkunen av vannet og skyller god av, og tørker den med et håndkle (dette er viktig) Pepre og salte kakunen og smør den gjerne inn med litt fett også. Putt kalkunen i ei langpanne med litt forskjellig grønnsaker i bunnen, (løk .eks.) og litt væske (vann,vin eller kraft). Stuffing er tabu, da dette forstyrrer stekingen, lag stuffingen for seg selv om du må ha. Stek kalkunen på sånn ca 185 grader. Ta den ut når du tror den begynner å bli klar, stikk inn et termometer og skjekk temp. Når den viser 73 grader er kalkunen perfekt. La den hvile i minimum 15 min før du skjærer, så vannmolekylene får løyet. Bruk skarp kniv.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Takker så mye boffen Skal huske dette ved neste kalkun prosjekt. For et ekstra arbeid jeg hadde igår iforhold til denne oppskriften hehe.

T

Thomas1

Gjest

Kalkunen min vart godt steikt på venstre side, men ikkje heilt ferdigsteikt, trass i steiketermometer og allting.
Det hender at kalkunen vrir seg i ovnen. Det er særdeles viktig at den er dau når du setter den inn.. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest

Kan kan jo lage en østlig vri på Kalkunen også.

1. Ta 1 kg godt smør og bland in hakket røkt bacon, chilli, sitronskall, hakkede urter (timian, sitrongress, koriander etc.) la denne blandingen hvile en stund.

2. Løsne skallet rundt bustet på kalkunen slik at du kommer til. Legg så et 1-2 cm tykt lag med smør og krydderblaningen over hele siden og legg skinnet tilbake for å holde det hele på plass.

3. Fyll fuglen med ønsket fyll. f.eks. Hele sitroner i båter, grillet paprika og plommer.

4. Legg et godt lag med skivet sellerirot i bunnen av pannen slik at denne vil surre i baconsmøret og kalkunsaften når denn renner av etterhvert.

Trenger ikke mer tilbehør enn dette.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.635
Sted
Ville vakre Våler kalles det.
Torget vurderinger
39

Endelig en "tråd" jeg følger intresert med på  :D.......... skal kokkelere kalkun på søndag og har itte gjort'e før.

En av de som skal spise er allergisk mot hvitløk så jeg har blitt anbefalt og bare bruke  medisterdeig og ris samt salt og pepper "innvendig" evt  med noen eple "båter"og lage en fløtesaus ved siden av og steke potet "båter" og gulerøtter rundt kalkunene den siste timen inne i ovnen........... er det helt på tryne eller ?? her er gode råd viktige, kan jo liksom ikke la årets siste middag bli årets værste  :D.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
svisker inni er jo digg. Det gjorde jeg. Skal lage viltsaus når vi skal ha resten på nyttårsaften. Men ikke mix dem med appelsin som jeg gjorde. Angrer fortsatt. Men stekte potet båter skal jeg prøve ja. Må gjøre ting annerledes på måltid nummer 2 hehe.
Appelsin marinaden funket jo veldig bra. Men neste år bruker jeg ananas istedet hehe.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
foreslår herved,
syltede eller stuede gulerøtter av prima kvalitet.
grillet mais
potetstappe av type luxus = mye hvitløk og fløte. +kryddrer
rødkål med eplebiter.

og en ultragod vin.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.712
Sted
Holmestrand

Kalkunen min vart godt steikt på venstre side, men ikkje heilt ferdigsteikt, trass i steiketermometer og allting.

???
Pleier ofte å snu den et kvart tørn etter 15-20 min slik at den får god farge på alle sider. Når runden er fullført tas resten på ryggen. Steker 30 min/kg. Erfaringsmessig stemmer dette bra med termoteteret. Bruk ditt eget termomneter. De som sitter i når du kjøper spretter ut en eller annen gang i mellom flyveferdig og koks. I år stuffa jeg med rosiner, svisker, aprikos og valnøttkjerner som var blanda med 1-2 egg. Smelter smør (smør ja, ikke margarin eller noe annet søl) som tilsettes salt og pepper (av god kavlitet) som jeg smører med før stekingen starter. Dyret på 7 kg fikk 3,5 timer på 160-170 grader, og da spratt det fabrikkmonterte termometeret ut. Kunne nok ha klart seg med 15-20 min mindre, men alle de 25 som var tilstede skrøt uhemmet. Kan de ha løyet ? Næææ - tror jeg ikke. Dette må ha vært verdens beste kulkan!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.712
Sted
Holmestrand

Kan kan jo lage en østlig vri på Kalkunen også.

1. Ta 1 kg godt smør og bland in hakket røkt bacon, chilli, sitronskall, hakkede urter (timian, sitrongress, koriander etc.) la denne blandingen hvile en stund.

2. Løsne skallet rundt bustet på kalkunen slik at du kommer til. Legg så et 1-2 cm tykt lag med smør og krydderblaningen over hele siden og legg skinnet tilbake for å holde det hele på plass.

3. Fyll fuglen med ønsket fyll. f.eks. Hele sitroner i båter, grillet paprika og plommer.

4. Legg et godt lag med skivet sellerirot i bunnen av pannen slik at denne vil surre i baconsmøret og kalkunsaften når denn renner av etterhvert.

Trenger ikke mer tilbehør enn dette.
Denne tror jeg på! Ser glimrende ut, og vil prøvd ved neste forsøk! :)

Topp Bunn