Re-finere ht

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvor mye vil det koste å fjerne gammel finer og re-finere et pat ht på ca 100x20x50 cm?
Noen som kan utføre jobben?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er ganske store prisforskjeller på finér alt etter hva du ønsker.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sant. Jeg kan ingenting om dette.
Kan du/noen komme med noen priseksempler?
:)
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Ikke vanskeig få til dette. En skarp tapetkniv og en tlf til https://oslofiner.no
Kontaktlim fra feks casco el så klarer alle med 2 hender dette,trenger ikke eget verksted men kun ork og tid..Man kan lære noe i prosessen også.:) Trenger ikke fjerne gammel finer,puss det som stikker ut og evt sparkle det som ikke er jevn..
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du kan også ta kontakt med noen som driver restaurering av møbler - å refinere en høyttaler er som regel en veldig enkel jobb vs for eks en kommode. De vil nok også vurdere om en full refinering er det bedre eller om det holder å fikse fineren som er der.

For oss hobbyfolk er finering relativt enkelt dersom man benytter finer med papirbakside og lim, men da er det vanskelig å få hjørnene 100%.
Å arbeide med råfiner er vesentlig vanskeligere. En annen sak er at det i norge ikke er så mange som selger finer, så man må gjerne importere fra utlandet.
Ser at sløyd-detaljer faktisk har:
https://www.sloyd-detaljer.no/sorti...qk-kBz7BuFR8jbEOP-lXVL56M5RnMt2BoCE5AQAvD_BwE
(så får du ett hint av prisene)

Fra england:
http://www.thewoodveneerhub.co.uk

Fra usa:
https://www.veneersupplies.com/categories/Raw__Wood__Veneer/Wood__Veneer__A__-__G/
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Et eksempel på første gang jeg finerte mine cornwall for noen år siden. Brukte 1 dag på par nr 1 og 2 timer på par nr 2..
9CFCDF09-0406-4067-8850-0807768C079D.jpg

F1C36375-B571-42BB-81B3-037397BF638D.jpg
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hm, ser ut til at flere har større selvtillit på dette enn meg :)

Men gi meg en ca pris på hva det koster å

a) finere selv
b) få noen som virkelig kan dette til å gjøre jobben

La oss si en de "finere" tresorter (altså finere enn eik, valnøtt ol). Har feks alltid likt det som på engelsk kalles "yew".
Fyr løs, jeg må ta en avgjørelse ifm kjøp et par slitte ht som fortjener å reddes :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Oslo finerfabrikk selger ikke småkvanta ril privatpersoner lenger, så du kan glemme å ringe dit. Gjør som jorwed foreslår. Thomas har litt utvalg i finer, og er flink til å utføre jobben. Alternativt kan du kontakte et møbelsnekkeri å høre med de - både om å få utført jobb, eller kjøpe finer av de (om de har/kan skaffe),
TEK linket også til noen leverandører
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.900
Antall liker
11.285
Sted
Ytterst i havgapet...
Sveipfineren fra Sløyddetaljer er beregnet til å lage bokser og skrin i såkalt sveipteknikk. Den er altfor tjukk til HT's....
KRyss fingra for at OB-BB svinger innom. Dette er hans spesiale, - og noen andre her. Det er 25 år siden jeg sist la finer sjøl, så jeg har null peiling på dagens priser, - men jeg haddde ikke brugt kontaktlim. Vanlig PVA-lim og strykjern er teknikken..
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk for nyttige innspill, folkens! :)

Flere litt sprikende meninger her, og et tegn på at jeg bør få noen som kan dette ta jobben.

Får prøve en frekkis for å kalle på oppmerksomheten til OB-BB
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Jeg betalte 1550- for en rull med decoflex for ca 3 år siden. Dette var akuratt til et par cornwall.
Det var Oslo finer fabrikk som anbefalte meg å bruke kontaktlim pga papir på baksiden av finer. Brukte dette og en tapet rulle og fungerte helt etter boka. Hadde ingen grunn til å betvile kunnskpen til Oslo finer fabrikk ang bruk av lim..,Så lytte til folk med kunnskap kan gjøre ting enklere,og var det jeg gjorde.
Decodlex får man kjøpt mange steder ved et enkelt google søk og er ikke vanskelig å få til selv.
Om man får noen til å gjøre dette for en selv, så er jo det selvsagt enklere.. Men dette er ikke heksekunst å få til om man har en helg ledig..,
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vel lynol som er rette tynneren til kontaktlim.

Det anbefales å gjøre dette utendørs...

Johan-Kr
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Kort innom.
Har ikke full oversikt over svarene du har fått, men her er hva jeg ville ha gjort. Om sakene er verdifulle nok for deg og du eller noen andre har mot til å driste seg utpå. Litt arbeidssomt og ikke vanskeig i det hele tatt.

Hvis fineret sitter fast, er det ingen grunn til å fjerne det. I motsetning til teakmøblet jeg skrev om i tråden min, ville jeg her gått på med eksentersliper (korning 100-120) og sett om jeg fikk vekk det som erskjemmende. Om ikke, er det bare å gire ned og bruke 40- eller 60-korning og slipe vekk det som er nødvendig. Alternativt sparkle i med tokomponentsparkel og slipe jamnt.

Jeg hjelp OEN her inne med et par JBL-kasser for noen år siden. Om du kontakter ham eller går inn i tråden hans, finner du noen bilder av dette prosjektet og kan få et tips om hvor han skaffet arkene. Strykejernet var da min beste venn som ofte ellers. Det ble helt fint og fullt spiselig.

Hold oss oppdatert om hva du gjør - det er ikke så veldig mye GDS her inne. Noen av oss er sultne på hva andre driver med innen dette edle håndverket.

BB
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Jeg brukte casco kontaktlim og en dash med casco fortynner til contaktlim.
3FE36D9C-83AE-417A-BBFE-CACC378A6281.jpeg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.900
Antall liker
11.285
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet med kontaktlim til finer, er at kontaktlim hugger direkte, og er man da uøvd, og omså bare litt på skjeive, så er det kjørt. Med vanlig PVA hvitlim og strykejernet har man alle muligheter til å plassere og justere, før man "aktiverer" limet med strykjernet. Høyttalerne jeg bruker i dag ble finert med kontaktlim for en god del år siden, og jeg ser limkryp i skjøter og overganger..( man ser at limet nærmest har "lekket" litt ut og lager en mørk stripe i skjøtene)
 
Topp Bunn