RBN's tumleplass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    ijustpop

    Gjest
    RBN's tomleplass



    Ser ut som et herlig sted å høre på musikk, RBN. Kan jeg spørre om hva du hører på?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    RBN's tomleplass

    kjoenik skrev:
    Hei RBN, kjekk lesning på en lørdags kveld!
    Flott hall også!
    Tegnet huset selv?
    Hei Kjoenik
    Takk for det.
    Hallen er et tilbygg på på et murhus, opprinnelig tomannsbolig fra 1947. Jeg brukte en arkitekt jeg kjenner, men han fikk strenge retningslinjer før han begynte. Visste vel hvordan vi ville ha det. Rettet så opp hans tegninger og fikk det til slutt sånn vi hadde forestilt oss det. Under byggingen ble det også gjort endel justeringer. Jeg har fordelen av at samboeren har problemer med å kunne se hvordan ting skal bli utifra tegninger og derfor har vel jeg egentlig fått styre materialvalg, farger, fliser etc.
    Før vi dro igang prosjektet ble vi enige om at jeg skulle få rommet over garasjen til min personlige sutrebu, også kallt lydrom. I dag angrer hun på at jeg har det største rommet i huset. :) :D ;D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    RBN's tomleplass

    Wergeland skrev:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?

    Ser ut som et herlig sted å høre på musikk, RBN. Kan jeg spørre om hva du hører på?
    [/quote]

    Jeg synes iallfall det er et herlig sted. Her kan jeg bestemme selv hvordan jeg vil ha det og musikken kan spilles på full rulle nårsomhelst på døgnet.

    Hva hører jeg på?
    Dette er et vanskelig spørsmål. Egentlig er jeg altetende, men har problemer med klassisk, opera, country og svenstoppar (ok å danse til). Pink Floyd har forresten alltid vært med så de er vel kanskje "favoritter".

    Hva jeg spiller kommer ofte ann på humør og hvor tankene tar meg under en lyttesesjon. Liker å grave litt i platebunken.
    Av norske artister liker jeg Kristin Asbjørnsen, Mari Boine, Kari Bremnes, Jan Garbarek m.fl. Hvis jeg er i dette litt meditative lyttehjørnet slenger jeg også gjerne på Lorreena McKennitt, Maire Brennan, Sarah McLachlan, David Sylvian, Dead Can Dance.
    Andre dager kan det bli PJ Harvey, Tom Waits, Kaizers Orchestra, Portishead, Nick Cave, Grant Lee Buffalo.
    Kan også like Metallica, Alice in Chains, Nirvana.
    Hører også på jazz og blues.
    Må jo innrømme at jeg kjøper mye fra Kirkelig Kuturverksted, ECM og andre med godlyd.
    Som du ser er spennet stort. Håper dette ga deg en indikasjon
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Litt kveldsbilder....


    De som trodde Krell lyste blått......

    Lysene på kW 500 lyser først rødt noen sekunder mens den klargjøres og deretter orange i ca 40 minutter. Da er den optimal og føttene får blåfargen som vist over. Tror kanskje jeg skal gjøre noe med dette.

    Kommer tilbake med noen flere bilder av selve rommet senere.
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    RBN's tomleplass

    RBN skrev:
    Før vi dro igang prosjektet ble vi enige om at jeg skulle få rommet over garasjen til min personlige sutrebu, også kallt lydrom. I dag angrer hun på at jeg har det største rommet i huset. :) :D ;D
    Hehe, jeg drømmer om en vakker dag å ta innesvingen på madammen min på samme måte ;D
    Et eget rom med en slik størrelse er drømmen ja.

    Blir spennende å se resten av rommet!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.784
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du fått tak i det gulvteppet, RBN? Er det, eller bare likner det på noe av samme kunstner som du har på CD-oppbevaringen?
    (Har jernteppe på kunstnerens navn, men husker at Erling Neby har en stor samling av samme.)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Litt mer utfyllende så er Victor Vasarely en ungarsk født fransk abstrakt maler. I tillegg regnes han som grunnleggeren av retningen og metoden Op Art etter Optical Art og blir regnet som en av de viktigste kunstnerne i det 20. århundre.

    Teppet er kjøpt på Skeidar for noen år siden. På salg med 70 % avslag....
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Legger til noen flere bilder fra lytterommet.
    Velkommen inn


    Det skal inn bilder på veggen over sofaen og det skal også henges opp bilder over kommodene. Siden det er murvegger vil jeg ikke sette i spiker før disse er valgt. Dette vil nok bli positivt for akustikken.


    Så snur vi oss litt


    Her er cd samlingen. Den ligger i skuffene mens de seneste innkjøpte og de som rullerer mest for tiden får lov å stå oppe på kommodene. Synes dette ble en bra løsning.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    fantastisk! furterom. kunne ønske jeg kunne furte regelmessig i noget som ligner
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takker 65finger, AnteValente og emotikon for "godord".

    Furting og sutring har plutselig blitt noe positivt !!

    kjoenik skrev:
    RBN skrev:
    Før vi dro igang prosjektet ble vi enige om at jeg skulle få rommet over garasjen til min personlige sutrebu, også kallt lydrom. I dag angrer hun på at jeg har det største rommet i huset. :) :D ;D
    Hehe, jeg drømmer om en vakker dag å ta innesvingen på madammen min på samme måte ;D
    Et eget rom med en slik størrelse er drømmen ja.

    Blir spennende å se resten av rommet!
    Send pm når byggingen starter så kan vi bytte til du blir ferdig. Forandring fryder ;)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Knallbra!!

    Har du noen vitale mål på rommet også?
    Jeg har nemlig muligheten til å bygge rom på toppen av garasjen min... hehe
    Er redd for lav takhøyde...... ::)

    Mvh
    Rolf
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    RBN skrev:
    Takker 65finger, AnteValente og emotikon for "godord".

    Furting og sutring har plutselig blitt noe positivt !!

    kjoenik skrev:
    RBN skrev:
    Før vi dro igang prosjektet ble vi enige om at jeg skulle få rommet over garasjen til min personlige sutrebu, også kallt lydrom. I dag angrer hun på at jeg har det største rommet i huset. :) :D ;D
    Hehe, jeg drømmer om en vakker dag å ta innesvingen på madammen min på samme måte ;D
    Et eget rom med en slik størrelse er drømmen ja.

    Blir spennende å se resten av rommet!
    Send pm når byggingen starter så kan vi bytte til du blir ferdig. Forandring fryder ;)
    Vel, spørs om hadde taklet klimaet i denne klimabelastede byen... ;D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    RoDa skrev:
    Knallbra!!

    Har du noen vitale mål på rommet også?
    Jeg har nemlig muligheten til å bygge rom på toppen av garasjen min... hehe
    Er redd for lav takhøyde...... ::)

    Mvh
    Rolf
    Da har jeg vært oppe og målt litt.
    Rommet er 6,4 x 6,5 m. Så å si kvadratisk.
    Vegg bak høyttalere, frontvegg, begynner med høyde på 1,2 meter. Jeg hadde et ønske om at denne veggen skulle være 1,7 m, men da hadde vi overskredet reglene om tomteutnyttelse. Bakvegg er 1,76 m i høyde. Hvis jeg husker riktig er takvinkel 22 grader.
    Høyde opp til tak på det høyeste er 2,48 m og her er det en limtre drager som går gjennom hele rommet. Den stikker 16 cm ned og bryter vel opp litt lyd.
    Senter på limtre drager til bakvegg er 2,35 m og stolen er nå bak denne.

    Har flyttet litt på høyttalerne i forhold til bildene. Dro de lengre ut fra frontvegg og enda lenger fra hverandre. Stolen ble flyttet bakover. Fikk en kansellering i bassen da denne stod lenger ut på gulvet. Nå rocker det igjen og lydbildet er stort, detaljert og luftig med stålkontroll.
    Høyttalerne har spilt kontinuerlig siden lille juleaften og bør være innspilt nå.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Kan du skrive litt om hvordan du opplever MF Kw?

    Byggekvalitet, fordeler, ulemper, matching osv?

    Takk på forhånd og gratulerer med et flott oppsett.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei Mute og beklager lang reaksjonstid
    Skal prøve å svare så godt jeg kan på dette.
    Da jeg begynte å se etter ny forsterker ønsket jeg en integrert forsterker med nok krefter til å kunne drive det meste som finnes av høyttalere i et minimalistisk anlegg med få men gode komponenter. Målet var å få en kjeller dyp, rask, dynamisk bass, men ønsket en litt røraktig spillestil i mellomtone og diskant. Har tidligere levd med Infinity låvedører med Radford rør monoblokker på diskant/mellomtone og GAS transistor i bunn. Krell forforsterker og Micromega drivverk og dac. NLE ble brukt for å dempe bassforsterkeren. Dette spilte veldig bra men ble komplisert og voldsomt. Hadde deretter Consonance 300B forsterker på 18 + 18 W og Gallo Solo. Meget bra kombinasjon. Da det nye rommet var ferdig satt jeg derimot med 18+18 W og Von Schweikert VR4 Gen 3 høyttalere. Trengte altså mye mer krefter.
    Prøvde noen varianter jeg fikk låne med rør forforsterker og transistor sluttrinn og hybrid sluttrinn. Ble ikke overbevist.
    Så dukket det opp en kW 500 til salgs på sentralen. Dette var en forsterker jeg hadde hatt i bakhodet lenge men syntes det ble for dyrt å kjøpe nytt. Nå var muligheten der og jeg slo til.
    Hvordan opplever jeg så denne forsterkeren?
    Jeg er utrolig fornøyd og føler at mine ønsker har blitt innfridd. Det første som slo meg er hvor rent den spiller. Ikke noe sus eller andre artefakter. Har byttet strømkabel og følte da at et lite slør forsvant. Det neste som slo meg var hvor rask den er, musikken fikk et helt annet driv og så var det dynamikken. Både mikro og makro dynamikken er utrolig bra.
    Jeg føler ingen spesiell farging av lyden med noen form for egenlyd. Den er myk i spillestilen i mellomtone og diskant uten at det blir typisk rør. Virker på meg som den har en veldig nøytral spillestil men med en musikalsk glød som jeg setter stor pris på. Dette kommer frem veldig godt når man prøver kabler, komponenter og dippedutter. Det er ikke problem å høre at det blir forskjell i lyden, tolkningen av det jeg hører kan det derimot være verre med ???
    En av kjepphestene til MF er jo headroom og det er det i massevis. Uansett hva jeg har satt på av musikk og uansett hvor høyt jeg har spilt, har spillestilen vært den samme og alt gjengitt med den største selvfølgelighet helt til mine ører ikke har orker mer.
    Synes også at gjengivelse av rom er i ypperste klasse. Jeg hører store tredimensjonale rom med sort bakgrunn hvis innspillingen tillater det, men det kan også bli veldig intimt og tørt hvis innspillingen har som mål å gjengi denne atmosfæren. Perspektivet oppfattes altså som meget bra. Jeg er vel litt perspektiv freak og er veldig glad i å ha instrumentene fordelt i et stort tredimensjonalt rom. Herlig.
    Som du skjønner er jeg kjempefornøyd og har ingen negative ting å si om den. Den har spilt best av det som har vært her i huset.
    Fordelen med forsterkeren er etter min menig at den er integrert med pre out og en ok phono del som tar både med mm og mc. Dette at den er integrert kan jo også være en bakdel hvis man vil endre lydsignatur og tweake med kabler etc.
    Når det gjelder matching så har den fungert veldig bra med alt jeg har satt inn. Virker som den er veldig nøytral og grei å ha med å gjøre.
    Byggekvaliteten virker meget bra og komponentene er ikke valgt fra nederste hylle. Har løftet på lokket og tatt en titt. Sanken på utganger, alps pot bla.
    Håper dette var klargjørende. Kanskje ikke den helt objektive beskrivelse, men slik blir det vel. Lever lykkelig med denne og kan sterkt anbefale den. Vurderer også å sende den til England for oppgradering. Vi får se……….
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Du oppsummerer ganske greit det jeg har lest rundt om. Tviler derfor ikke på at det virkelig er slik en MF kan oppleves og da med tanke på KW. Har sett det lå en til salgs i Danmark for ca 30"nok og en demo brukt i Norge til 45". Tviler ikke på at dette er gode forsterkere. Samtidig er jeg ens med filosofien til MF om at headroom er essensielt og at man kommer ikke unna at ressurser alltid er greit å ha.

    En annen forsterker jeg ser på er ASR Exclusive. Riktig nok ikke samme krutt, men dog strømsterk. Slik jeg forstår det er dette nesten rør-magi fra transistorløsninger.

    Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive om dine opplevelser. Må få gratulere med flotte høyttalere.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Mute skrev:
    Du oppsummerer ganske greit det jeg har lest rundt om. Tviler derfor ikke på at det virkelig er slik en MF kan oppleves og da med tanke på KW. Har sett det lå en til salgs i Danmark for ca 30"nok og en demo brukt i Norge til 45". Tviler ikke på at dette er gode forsterkere. Samtidig er jeg ens med filosofien til MF om at headroom er essensielt og at man kommer ikke unna at ressurser alltid er greit å ha.

    En annen forsterker jeg ser på er ASR Exclusive. Riktig nok ikke samme krutt, men dog strømsterk. Slik jeg forstår det er dette nesten rør-magi fra transistorløsninger.

    Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive om dine opplevelser. Må få gratulere med flotte høyttalere.
    Ser vi har litt av samme tankegang med tanke på forsterkere. Øverst på listen min stod vel ASR Emitter II Exclusive med batteri på forforsterkerdel. Har hørt denne på et meget oppegående anlegg og det jeg hørte var meget lovende. Vi får se hva fremtiden bringer. Det er jo ikke akkurat gratis selv om man snakker om value for money osv.....
     
    M

    musicus

    Gjest
    Flott rom og oppsett, skal bli spennende å fölge dette videre..

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Siden dette er min lille tumleplass føler jeg at det ikke behøver å handle om utstyr og synsing hele tiden.
    Måtte på jobb på lørdag og søndag. Lørdagen ble litt annerledes. Hadde besøk av servicetekniker fra England og dessuten måtte jeg passe på denne gjengen



    Er ikke hver dag det lukter parfyme og vi har damebesøk her



    Det var Ram-Zet som var på besøk for å ta bilder til sitt nye album som kommer i løpet av sommeren. De er ikke et danseband for de som måtte lure.



    Herlig gjeng og fint med en litt annerledes dag på jobb. Beklager dårlig bildekvalitet men det er grenser for hva en mobiltelefon kan få til i dette miljøet........
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Er det både ny kilde og forsterker på vei inn i dette anlegget?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Mere, mere, mere, mere!!!!!
    Du må snarest legge ut nye flotte bilder og lytteinntrykk
    Ellers røper jeg det selv. Så det så!


    PS takker for noen korte lydinntrykk i går :). Dette går vel rette veien dette.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Her har det vært noen ser jeg. En høflig Wergeland og Trondmeg med trusler.
    Jo, det er nye ting på gang. Det eneste som er beholdt av det gamle er høyttalerne.
    Har jo selvsagt kjøpt saker med laaaaaaaaaaaang innspillingstid, så bilder og inntrykk kommer når det låter slik det skal.
    Vil da starte med to uker utpakkingsbilder og deretter to uker med gjettekonkurranse per enhet. Gjeeesp.
    Kanskje i havn før jul?
    Neida, om ikke lenge får jeg vel dra frem kameraet og dokumentere litt. Lyden er iallfall vesentlig bedre.

    Mvh
    RBN
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det var ingen trussel. Da ville den sett slik ut:

    "lEGg uT bILdeR oG BEskRiVelsE aV aNlegGet nÅ eLLeR sÅ sIEr jEg dET tIL aLlE!"


    Og så stemmer vi i:
    Venter på bilder, venter på bilder, bilder av vil ikke si det likevel!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hmmmmm, fint at du har tatt lykkepillen din i dag også
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Da er en lang tid med vurderinger, svettetokter, angst og usikkerhet over.
    Bytte og oppgraderinger er over for for denne gang.
    Tenkte å fortelle litt om "reisen" her i tråden.
    På bildet synes en bit av hagen slik den ser ut nå. I flere tråder har jordspyd vært et tema, så da drar man vel til ........
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg trodde det var utendørs høyttalerstativ jeg. Så feil kan man ta. Bilder av resten av anlegget blir bra. Lyden virker hvertfall bra. Maken til perspektiv....
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    Hei
    Da er en lang tid med vurderinger, svettetokter, angst og usikkerhet over.
    Bytte og oppgraderinger er over for for denne gang.
    Tenkte å fortelle litt om "reisen" her i tråden.
    På bildet synes en bit av hagen slik den ser ut nå. I flere tråder har jordspyd vært et tema, så da drar man vel til ........

    NÅR skulle du fortelle om "reisen"?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Da er det på tide å fortelle litt om siste oppgraderinger her i huset. Trodde jeg var i mål, men så kom Oblivion med nye kabler, Energetic. Gikk lenge og tenkte at jeg ikke skulle prøve dem, men nysgjerrigheten ble for stor. Husket hvor mye Coherence kablene løftet lytteopplevelsen, så det kunne vel ikke være store forskjellen trodde jeg. Som kjent er det ikke forskjell på kabler i følge noen medlemmer her på sentralen.
    Overraskelsen var stor når jeg satte inn signalkabel. Hele lydbildet endret seg og det ble mer av det samme når høyttalerkablene ble byttet. På et senere tidspunkt ble strømkablene påmontert ”klosser”. Med fare for at jeg blir sett på som enda en skrulling vil jeg påstå at klossene tilførte enda mer ro og separasjon. Ikke mye, men mange bekker små…..

    Jeg har sakset noe jeg skrev i en annen tråd da kablene var nye i oppsettet. Har kopiert teksten og setter den inn her. Er lat av legning :D:
    ”Jeg har selv byttet i mitt anlegg. Trodde jeg var i mål med kabler når jeg byttet til Coherence, men de nye er vesentlig bedre på alle parametre. Signalkabelen i sølv er vanvittig bra og åpner opp lydbildet helt fantastisk. Bassen går også dypere med en definisjon lengst ned jeg ikke har hørt før. Dybde, bredde og holografi er vesentlig bedre. Det ble også bedre klang og enda mer støy/slør forsvant.
    Byttet så høyttalerkabelen som er en sølvbelagt kobberkabel med et tverrsnitt på 8 kvmm, hvis opplysningene jeg har fått stemmer. Den forsterket bare de inntrykkene jeg hadde fått av signalkabelen. Den første plata jeg spilte måtte jeg sjekke om innspillingen var i q-sound. Det skjedde mye med plasseringen i lydbildet. Det skjedde også andre ting med lyden slik at jeg måtte finne ny plassering til høyttalerne. De kom lenger ut i rommet og nærmere sidevegg.
    For de av dere som er på jakt etter gode kabler, kan disse anbefales på det sterkeste.”

    Nå har det skjedd mange endringer etter at nye kabler ble innkjøpt. Det har ikke vært i mine tanker å bytte kabler eller ”tune” med andre kabler. Da jeg har testet nye komponenter har ikke kablene vært brems på noen måte. Virker som om de slipper gjennom signalet uten å tilføre eller trekke fra noe. Disse blir her leeenge. Kjempefornøyd.
    Legger ved noen bilder som ble tatt for en stund tilbake. Regner med at kablene vil dukke på flere bilder etter hvert.
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Etter at forsterkeren kom i hus har jeg hatt noen cd spillere på besøk. Kilden, selv om den er modifisert, har noen år på nakken og skal man tro hva som blir skrevet har det de siste årene vært en rivende utvikling.
    Jeg fant ut at spilleren var meget bra og slo meg egentlig til ro med den, helt til en Bow Technology ZZ-Eight kom innom på en snarvisitt. Bow WOW. Dette var saker. Organisk, med en stålkontroll og veldig forførende analog lyd. Litt mørk, men allikevel et vell av detaljer. Som sagt var dette nærmest en lynvisitt, men det var noe med lyden som satte seg godt inn i margen. Har senere fått hørt den i et par andre oppsett og må si den spiller meget bra.
    Etter den korte testen bestemte jeg meg for å lete etter ny kilde. Hva skal man så velge? Harddisk basert avspilling, vanlig cd spiller eller multispiller med blue ray. Vanskelig, men bestemte meg for å bevege meg inn i litt fremtidsrettet tankegang. Bruktmarkedet blomstret, samt gode tilbud både fra forhandlere i Sverige og Norge, men til slutt satt jeg igjen med tre alternativer. To stykker, som det er skrevet lovord om i bøtter og spann både her hjemme og i utlandet, samt en liten outsider som var helt fersk. Det ble en av disse tre og har ikke angret et sekund.
    Denne gangen tenkte jeg å oppføre meg med en viss dannelse og gi beskjed om at det ikke ble noen handel med dem jeg hadde vært i kontakt med angående kjøp. Da plutselig ble alt snudd på hodet. Jeg fikk et tilbud om en sak som jeg har sett på, lest om og tidvis siklet etter siden den kom. Prisen har derimot gjort at den ble tidlig avskrevet som uoppnåelig. Egentlig med en gang jeg første gang leste om den i 2003/2004. Nå hadde jeg plutselig en mulighet hvor innbytte kunne inngå i handelen. Det ble søvnløse netter, gransking av bankkontoer, svettetokter og mentalt ”fraværende” i lange perioder. Det var jo egentlig bare signalkilde jeg var ute etter. Dessuten så liker jeg å bytte en komponent av gangen og tweake ut det aller siste før jeg bytter noe annet. Dette ble jo bare helt feil.
    Søren heller, en forståelsesfull samboer slipper meg løs en søndag tidlig i juni og jeg er klar for en over fem timer lang biltur nordover. Fint vær og sola skinner, bortsett fra Alvdal hvor det var frost og snøvær. Det er ett merkelig land vi bor i.

    Før det kommer bilder vil jeg forsøke å beskrive hva jeg er ute etter rent lydmessig.
    Jeg har alltid hatt forholdsvis store rom å spille i og er derfor forferdelig glad i lydbilder som strekker seg godt ut i bredde og dybde. Fullfrekvens må det være uten at lydbildet faller fra hverandre eller bassen henger. Har tidligere hatt kombinasjoner med rør på m/t og transistor til bass, eier av 300B forsterker i noen år og selvsagt rent transistor basert utstyr. Av høyttalere har jeg hatt Infinity dipoler fra gamle RS serien, Gallo Solo, Von Schweikert VR4 (gen. 2 og 3) og vanlige kassehøyttalere.
    Jeg ønsker nå å oppnå en lyd som gir det beste av både transistor og rør. Hørt den før? Myk gjengivelse med utstrakt frekvensgang. Jeg ønsker et vell av detaljer som er integrert i lydbildet på en naturlig måte og det må ikke minst spille organisk musikk som fenger. Faktoren” å være til stede” bør være høy, uansett om det er studio eller live innspillinger. Det må også kunne spille eldre og dårlige opptak på en fengende måte. Tror oppløsning er stikkordet her. Vi får se.
    I tillegg vil jeg ha et minimalistisk anlegg. Jeg vil heller bruke pengene på få, men veldig gode komponenter. Synes det gir bedre uttelling. Dessuten må rommet og akustikken adresseres. Kan ikke få fremhevet viktigheten av akustikk og rom integrasjon sterkt nok.

    Har du ikke sovnet enda er det kanskje på plass med et bilde. Begynner med et detalj bilde, så kan den som vil gjette. Takk for at du gidder å lese dette forresten.
     

    Vedlegg

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    ådusøtetid :eek:

    dm*8

    * = 3, 7 eller 8

    EDIT: du kom meg i forkjøpet John ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tydeligvis gått glipp av en artig tråd med flotte bilder.
    Bare kjør på med mer.

    mvh
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Har du ike annet en det flatklemte fengselsgittere å fremvise eller? ::)

    Ellers var det jo litt artig at min gode gamle Bow kunne gi inspirasjon til litt investering

    KJØR PÅ
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fine bilder av flott utstyr RBN. På tide å avsløre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn