RBK lærer ikke...

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Store bedrifter burde hatt en kommunikasjonsrådgiver... Det er merkelig hvor klønete man kan håndtere en personalsak når man har Ola By Riise friskt i minne. Den største tabben Rosenborg har gjort var etter min mening å sparke Ola By.
Det er vel ingen andre klubber i Europa som sparker trenere som vinner serien, kvaler til CL og slår ut storlag som Valencia i CL. Forresten, det var ikke helt riktig, Trond Sollied fikk vel sparken fra Olympiacos med samme bakgrunn.... og han er på vei inn i brakka på Lerkendal. Utrolig...

T

tjn

Gjest
Så lenge man ikke innser det faktum at det faktisk også er andre som driver med det samme, og som overraskende nok for trønderne også er kabable til å vinne noe så vil man ha slike situasjoner i all fremtid.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg har tro på at Trond Sollied kan bli den treneren RBK trenger. Han har trent dette laget tidligere, og de har vel knapt gjort det bedre enn da. Nå håper jeg bare han kommer...

Det er naturligvis litt vanskelig å stå på utsiden og forstå hva som skjer i klubben, og pressen forstår det tydeligvis ikke. Nå har jeg tilfeldigvis hatt litt innsyn i hva som skjer fra innsiden, og det forklarer bedre hvorfor folk som By Rise og Tørum måtte gå. Det handler mer om forholdet mellom trener og spillere enn om resultater.

Jeg vil si at den største tabben de har gjort er å ta for lett på treneransettelsene etter at Hareide ga seg. Først ble det assistenten, så ble det assistentens assistent, før de fant en ny kandidat, som ikke taklet presset, så ble det assistenten igjen, og nå blir det assistentens assistent igjen. Med Sollied vil de få en som har stor audoritet, lang internasjonal erfaring, resultater å vise til, og som kjenner kjubben fra innsiden, og ikke minst som kan "godfot-teorien" i blinde.

Som vi så i går; spillerstallen RBK nå rår over er kanskje den beste norsk klubbfotball noen sinne har sett. Kunsten er å skape et lag som er bedre enn summen av enkeltspillere. Dette maktet Tørum bare unntaksvis. Får håpe Sollied er mannen.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg har tro på at Trond Sollied kan bli den treneren RBK trenger. Han har trent dette laget tidligere, og de har vel knapt gjort det bedre enn da. Nå håper jeg bare han kommer...

Det er naturligvis litt vanskelig å stå på utsiden og forstå hva som skjer i klubben, og pressen forstår det tydeligvis ikke. Nå har jeg tilfeldigvis hatt litt innsyn i hva som skjer fra innsiden, og det forklarer bedre hvorfor folk som By Rise og Tørum måtte gå. Det handler mer om forholdet mellom trener og spillere enn om resultater.

Jeg vil si at den største tabben de har gjort er å ta for lett på treneransettelsene etter at Hareide ga seg. Først ble det assistenten, så ble det assistentens assistent, før de fant en ny kandidat, som ikke taklet presset, så ble det assistenten igjen, og nå blir det assistentens assistent igjen. Med Sollied vil de få en som har stor audoritet, lang internasjonal erfaring, resultater å vise til, og som kjenner kjubben fra innsiden, og ikke minst som kan "godfot-teorien" i blinde.

Som vi så i går; spillerstallen RBK nå rår over er kanskje den beste norsk klubbfotball noen sinne har sett. Kunsten er å skape et lag som er bedre enn summen av enkeltspillere. Dette maktet Tørum bare unntaksvis. Får håpe Sollied er mannen.
RBKs formel for fotball var ferdig innøvde trekk. Vekk med individualister, artister og personligheter. Her var det robotfotballen som ble dyrket. Hente inn folk som er flink til et par ting og som er lydig nok til å holde seg til mønsteret i enhver situasjon. Dette forutsetter at man mar en diktatorisk trener og en sterk mann til å skrike fra sidelinjen. Men fotballen har utviklet seg mye siden Eggen. Og RBKs sentimentale drømmer om å gjennta denne formelen er flau. Jeg har tro på et TS kan bli en grei trener for RBK, han har sikkert utviklet seg endel fra den gamle tiden selv. Men RBKs svakhet er ikke på trenersiden i dag men eller på Lerkendal. Huset er fult av gamle gubber som alle vil ha makt og innflytelse på spillet. Litt som Brann for 5-6 år siden.

Tørum var en god trener. Og han finner seg helt sikket raskt en ny jobb i tippeligaen hvis han ønsker. Nok av bunnlag som trenger en oppfrisking.

Men feil mann fikk sparken i dag.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Tja, er selv RBK og Liverpool suporter.

Generelt er det nok alt for mange sterke pesonligheter i fotball klubbenes ledelse
og det med kommunikasjonsrådgiver er ingen dum ide tror det kunne
ha spart mange sure forhold og unødvendige oppsigelser.

RBK har ikke prestert på bortebane i år, er det et spiller problem
eller et leder problem?. Hvordan kan et lag prestere det de greide mot vanlencia for så og tape mot et bunnlag kampen etter? svaret må ligge i motivasjon.

Jeg liker KT, men fakta er at RBK har nesten tapt alle bortekamper i år med KT som
trener. Han har ikke greid og snu trenden, noe jeg beklager sterkt.
Men problemet ligger nok ikke bare i KT, mye ligger nok i forsvarekka også som begynner og gå ut på dato og i ledelsen som ikke har greid og handle rette spillere. I år var det ille, men tru til neste år uten Koppinen og Dorsin!
Nå trenger vi ikke bare en ny forsvarsrekke men ny trener i tillegg.

Jeg håper TS kommer, men jeg frykter at han og Eggen kommer til og brake sammen. Trond har tempramang og er enda mindre tålerang enn KT.

Mvh,
Terje

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Forstår godt at RB vil ha Trond Sollied, men jeg tror han kommer til å ta over landslaget når Åge gir seg. Så kanskje de burde se seg om etter en annen trener?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
BT skrev:
Det kan godt tenkes du har rett.
Men ser man på resultater utad så gjorde ikke Ola By mye galt. Om en annen bedrift med omsetning i hundremillionersklassen hadde hatt en daglig leder/direktør som leverte resultater, så hadde det vært mye viktigere enn noen problemer med personkjemi. Løsningen da hadde nok vært å gjøre andre endringer i personalet.
Men så er jo RBK et sportslag og ikke en bedrift... Eller...?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
RBKs formel for fotball var ferdig innøvde trekk. Vekk med individualister, artister og personligheter. Her var det robotfotballen som ble dyrket. Hente inn folk som er flink til et par ting og som er lydig nok til å holde seg til mønsteret i enhver situasjon. Dette forutsetter at man mar en diktatorisk trener og en sterk mann til å skrike fra sidelinjen. Men fotballen har utviklet seg mye siden Eggen. Og RBKs sentimentale drømmer om å gjennta denne formelen er flau. Jeg har tro på et TS kan bli en grei trener for RBK, han har sikkert utviklet seg endel fra den gamle tiden selv. Men RBKs svakhet er ikke på trenersiden i dag men eller på Lerkendal. Huset er fult av gamle gubber som alle vil ha makt og innflytelse på spillet. Litt som Brann for 5-6 år siden.

Tørum var en god trener. Og han finner seg helt sikket raskt en ny jobb i tippeligaen hvis han ønsker. Nok av bunnlag som trenger en oppfrisking.

Men feil mann fikk sparken i dag.
;D

Skal vi se, hvilke typer var det RBK kjøpte under Eggen? Mini, brødrene Berg, Bjørneby, Leo, Dahlum, Rushfelt, Kent Bergersen, Skammelsrud, Hoftun, Carew... Joda, ingen individualister eller personligheter å spore der, bare roboter.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
ja, det kan synes som om RBK i det siste har slitt med de samme problemene som Brann hadde i en mannsalder. Med sterke personligheter i styret, som er der mer for sine tidligere prestasjoner på banen enn for organisatoriske lederegenskaper, så blir det fort til at trenerens autoritet blir undergravd. Det gir igjen rom for enkeltspillere til å utnytte situasjonen til sin fordel. I stedet for å kvitte seg med profilerte spillere som ikke er i stand til å underordne seg klubben som en organisasjon, så kvitter man seg heller med treneren. Mange som ikke kjente til det interne miljøet i Brann var sjokkert over hvordan klubben kunne selge Rønningen og i stedet satse på Opdal. Både de som kjente til miljøet og historien har vist hvor viktig og riktig det valget var.

O

omholt

Gjest
I ettertid kan det se ut som sparkingen av Ola By var feil, men hadde god forståelse når det skjedde. Selv om de tok seriegullet, var det ikke vanskelig å se at de var på vei ned spillemessig. Det gode kollektivet var på vei bort og Rosenborg måtte gjøre noe. Hovedproblemet har ligget i valg av trenere etter Hareide. At Høgmo skulle bli en så stor skuffelse, var en overraskelse og vanskelig å forutse, men valgene etterpå har vært dårlige.

Rosenborg var heldige i fjor høst under Tørum. De spilte ikke spesielt godt, men kom inn i en flytsone og hadde mye selvtillit. Samhandlingen fra Eggen tiden var ikke til å kjenne igjen. Synes faktisk de burde ha kvittet seg med Tørum etter sesongen i fjor, men det var vel vanskelig med de resultatene.

Spillerstallen Rosenborg har i dag er etter min mening kanskje bedre enn den var under Eggen. Får de en god trener, kommer de tilbake.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det at RBK har en større fokus på trenere enn de fleste skyldes jo deres tradisjon med at treneren skal detaljstyre hvert minste trekk som skjer på banen. Under Eggen kunne en spiller på kjeft fordi han spilte en ball til feil person selv om denne scoret som resultat av pasningen, bare fordi det ikke var Eggen som hadde pønsket det ut på forhånd. Men en slik kultur er det ikke rart at treneren blir klandret for alt som ikke er perfekt.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
belia skrev:
Det er vel ingen andre klubber i Europa som sparker trenere som vinner serien, kvaler til CL og slår ut storlag som Valencia i CL. Forresten, det var ikke helt riktig, Trond Sollied fikk vel sparken fra Olympiacos med samme bakgrunn.... og han er på vei inn i brakka på Lerkendal. Utrolig...
Fabio Cappello i Real Madrid.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Eggen er blitt geniforklart, men få har bemerket spillerstallen. Etter min oppfatning var Skammelsrud, Berg og Strand den beste midtbanetrioen på norske baner de siste 20-årene og en nøkkelfaktor for RBKs suksess på 90-tallet. Fyll på med spisser som Brattbakk, Johnsen, Rushfeldt, Carew, Iversen og med solide midtstoppere som Hoftun og Bragstad, kunne det neppe bli dårlig. RBK har ikke maktet generasjonsskiftet etter disse spillerne.

O

omholt

Gjest
Flere av de spillerne ble først og fremst gode fordi de spilte under Eggen. Flere middelmådige spillere blomstret enormt i Rosenborgs kollektiv. Men nå skal jeg på Stadion og se Brann-Hamburg. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Eggen bygget et lag etter sitt eget hode. Han kjøpte inn spillere til helt bestemte oppgaver og fintrente dem til disse. Når så eggens hode forsvant var det ingen som viste hva spillerene skulle brukes til lengre, og det hele gikk i ball på Lerkendal.

Kanskje en kloning av Eggen eller preservering av hans hode til glede og nytte for nye generasjoner Lerkendølinger er eneste utvei.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Holmium skrev:
belia skrev:
Kanskje noen skulle sjekket om Fabio kunne trives i brakka?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
belia skrev:
Holmium skrev:
belia skrev:
Kanskje noen skulle sjekket om Fabio kunne trives i brakka?
;D Kunne vært skøy det.

Kanskje endelig en som hadde fått Nils Arne til å holde kjeft.
Kan ikke være lett å være trener med Eggen hengende over skulderen hele tiden. Nettopp derfor kan det nok være sunt å få inn en som Sollied, Hareide el som mest sannsynlig vil kjøre sine løp og ikke godta Eggens og andre "utenforståendes" innblanding.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Det var ivertfall morsomt å se Rosenborg spille en bra fotballkamp igjen,og jeg tror muligens de har gjort en tabbe med å sparke Tørum.Jeg har sansen for trenere som har smilet på lur,og som kanskje har forstått at fotball er en gjeng overbetalte tullinger som løper rundt etter en rund lærkule.Trond Sollid ser igrunnen ut til å ta fotball altfor alvorlig og da blir det etter min erfaring lite spilleglede og underholdning.
Men det er mulig de gutta som springer rundt på banen i Trondheim trenger å bli kjeftet huden full og få trusler om å få kappet av føttene for ikke å ta de rette løpene(som vel Eggen sr. truet Mini med ? ) ,for det kan da se ut som det er et holdningsproblem blant spillerene når de dasser rundt som forvirret maur i seriekamper for så å prestere å spille uavgjort mot Chelsea(flaks ) og slå Valencia!! ? Tror de burde hatt alvorsprater med spillere og sparket noen av de istedet for trenere.

Håper Tørum fortsetter som trener og han må gjerne komme til Ålesund ! :)

Mini tror jeg kunne blitt en bra trener !

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.348
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
belia skrev:
BT skrev:
Det kan godt tenkes du har rett.
Men ser man på resultater utad så gjorde ikke Ola By mye galt. Om en annen bedrift med omsetning i hundremillionersklassen hadde hatt en daglig leder/direktør som leverte resultater, så hadde det vært mye viktigere enn noen problemer med personkjemi. Løsningen da hadde nok vært å gjøre andre endringer i personalet.
Men så er jo RBK et sportslag og ikke en bedrift... Eller...?
Ola By som trener? Nei, takk! Tror han gjør en bedre jobb for Adressa.................
Og at RBK er der de er i dag, er jo som i så mange tilfeller før, IKKE et resultat av hva trenerne presterer, men fordi det er for mange uten peiling på fotball som sitter i posisjoner med for mye makt i div klubber.............

mvh
Proffen

R

Roysen

Gjest
For meg kan det virke som det er et akseptert faktum at arbeidsmiljøloven ikke gjelder for fotball klubber. Jeg tror nemlig at alle disse trenger oppsigelsene er litt tynt fundamentert i denne loven - for å si det litt forsiktig.

Mvh
Roysen

Topp Bunn