Rask flagging av rasisme i "Ambulansesaken"

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Jeg håper og tror at ikke Ambulansesaken dreier seg om rasisme. Det ville vært en fatal tilbaketur for samfunnet i sin helhet og ikke minst for ambulansetjenesten.

Jeg velger å tro at de to suspenderte ambulansefolkene handlet slik de gjorde av andre grunner og har heller ingen grunn til å tro annet. Uansett gjorde de en feilvurdering av situasjonen som må ryddes opp i.

Uavhengig av grunn reagerer jeg sterkt på den svært raske flaggingen av rasisme som grunn for det som skjedde. Det er forhåndsdømming fra folk og media som ingen er tjent med. Det virker på meg som at nå fikk man en sjanse til å rope "rasisme" høylydt. Bare fordi det var en farget man som var skadet. Det tror jeg kunvar en tilfeldighet.

Men hva vet jeg, bortsett fra å ikke vite hva som egentlig skjedde og hvorfor. Alle har krav på en rettferdig behandling, selv ambulanse personalet i dette tilfellet og ikke offentlig lynsjing på bakgrunn av hva man tror skjedde.

La oss vente på forklaringen fra Ambulanstjenesten og Politiet i denne saken før klubben bankes i bordet.

Inntil da slipp ambulansen frem, det kan stå om livet på uskyldige mennesker som ikke har noe med denne saken å gjøre.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
525
Sted
Bergen
Bra sagt, bortsett fra siste linje; slipp alltid ambulansen frem.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er helt oppgitt over denne saken, fra første øyeblikk da det viste seg at Ali var farget ble det skreket opp om rasisme, uten at man kjente til detaljene, og selv om flere og flere detaljer er kommet fram som viser det motsatte så er det rasismefokuset som dominerer hele saken.

Mannen som slo ned Ali var svart, takk og pris må man nesten si, for hadde han vært hvit, ja hva hadde man da skreket: rasisme.
Og det har jo ellers vært lite fokus på mannen som slo helt umotivert, man kan jo nærmest ledes til å tro at det var ambulansesjåførene som slo Ali ned og.

Det man nå vet er altså:

Sjåførene fikk advarsel om at en person med dette navnet stod på en liste over voldelige personer som man skulle være forsiktig med, selvsagt skal man tenke på egen sikkerhet, og det er da ikke så rart at de i utgangspunktet var litt skeptisk. Dessverre for Ali gjaldt dette en person med nesten likt navn til ham selv.

Ali begynte ufrivillig å tisse på seg, han blir løftet opp, i forvirringen og for å unngå å grise seg til drar han ned buksen og tisser så på skoene til en av ambulansepersonalet og på bilen.
Dette oppfatter personalet som en provokasjon fra hans side og de tror han er ruset og blir sinte.

Det man nå opplever er at med media ( Dagbladet først og fremst) i spissen kjøres det en rein hatkampanje mot ambulansesjåførene, og ikke bare dem, alle ambulansesjåførene rammes, man kan lese om aksjoner hvor man prøver å hindre ambulansene i å komme frem, drosjer legger seg i feil fil for å skremme, det hagler med ukvemsord og sjikane. Det er nesten ikke til å tro, de som skal hjelpe alvorlig syke hindres i å gjøre jobben sin som hevn for dette.

I Sverige må ambulansene ha beskyttelse når de skal inn i en del av innvandrergettoene, vi er i ferd med å få samme tilstander her ser det ut til.

Tror neppe at Ali setter særlig pris på at andre mennesker hindres i å få hjelp for å hedre ham og hevne det han har vært utsatt for, idiotien har tydeligvis ingen grenser, de som snakker om at de utsettes for rasisme kan nok i mange tilfeller gå i seg selv og se om det kanskje kan være helt andre grunner enn hudfargen deres som er grunn til måten de blir behandlet på.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
525
Sted
Bergen
Jeg leste nettopp at ambulanser får problemer å komme frem i trafikken og blir utsatt for sjikane. Taxier sprerrer for dem! Helt vilt.

Taxiløyvet/kjøreseddel må taes fra dem med slik oppførsel. Tullinger som setter liv og helse i fare.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
OKA skrev:
Jeg leste nettopp at ambulanser får problemer å komme frem i trafikken og blir utsatt for sjikane. Taxier sprerrer for dem! Helt vilt.

Taxiløyvet/kjøreseddel må taes fra dem med slik oppførsel. Tullinger som setter liv og helse i fare.
Har du bodd i Oslo noen gang så vet du at taxisjåfører er synonymt med tullinger som setter liv og helse i fare :) Vel, nok om det. Hvem vet om ambulansepersonelets atferd var begrunnet i rasisme eller ikke? Antageligvis kun de selv. Uansett så forlot de et hardt skadet menneske, etter først å ha skjelt ham ut og kalt ham et svin. At ambulansepersonell generellt blir hetset grunnet denne episoden er jo veldig trist. De to ambulansepersonellet i denne saken synes jeg fortjener det de måtte tåle. Til og med politiet fikk med seg at atferden til Ali kunne skyldes hodeskaden. Ambulansepersonell som kaller et menneske for svin fordi han mister kontrollen over kroppsfunksjonene på grunn av en hodeskade, vel DE kaller jeg for ... vel om ikke svin så i alle fall uskikket i jobben. Jobber selv i en nærliggende bransje og har møtt pasienter med temmelig varierende atferd. Å bli pisset litt på må man tåle.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg driter i om det handler om rasisme eller ikke.
har ingen forutsetning for å spekulere i om ambulansehorene var rasister.

men slik inkompetanse, dårlig oppførsel og generell dumhet som det disse to ambulanseidiotene samt deres sjefer har oppvist, må straffes. og det hardt.

pressen gjør en utmerket jobb i denne saken.
om privatfolk og politikere vil følge opp i tillegg så er det helt glimrende.
og hvis noen skulle finne det for godt å ty til fysisk avstraffelse, så, tja, jeg klandrer dem ikke.

enkelte folk er faktisk så dumme at de kun forstår et språk: juling.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var da faen så raske dere var med å kalle dette 'hevnaksjoner' fra taxisjåførene.

Alle vet jo at nesten alle som kjører taxi i Oslo er ulovlige innvandrere. De låner både sertifikatet og kjøreseddelen av fetter'n sin. At de av og til glemmer seg og kjører på feil side av veien, skyldes ganske enkelt at de har en fetter i London også.

'Fingeren' er en helt dagligdags hilsen i Oslo. Den bråker dessuten mindre enn hornet.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Joaquin skrev:

men slik inkompetanse, dårlig oppførsel og generell dumhet som det disse to ambulanseidiotene samt deres sjefer har oppvist, må straffes. og det hardt.

og hvis noen skulle finne det for godt å ty til fysisk avstraffelse, så, tja, jeg klandrer dem ikke.

Hei,

Det var da et veldig krast innlegg, er du en person som har nulltoleranse mot eksempelvis feil avgjørelelser etc?.
Det er nå ikke meg bekjent vanlig i arbeidslivet at man "sparker" eller straffeforfølger personell for en feil avgjørelse.
Å kalle dem for horer er jo direkte usakelig, men muliges gjør du det kun for å provosere.
For min del så er jeg helt enig i det som komponenten skriver.
Det må også være et tankekors for mange at mye av den blinde volden med mye sterkere midler en det som var vanlig tidligere blir utført av personer fra andre kulturer en oss, og de er over reprensentert.
Dette er jo også tilfelle nå, men har blitt lite gjenstand siden fokus har mer blitt på hva man skal gjøre når skaden har skjedd og ellers lite på forebygging for å forhindre skade i utgangspunktet.

Mvh
Geir

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Joaquin skrev:

Fysisk avstraffelse av hvem, ambulansepersonell generelt, de to det gjelder, deres familie eller hvem tenker du på?
Skal jeg reise ut på sykehjemmet som behandlet min bestemor såpass dårlig av hun til slutt døde av følgeskader og banke opp personalet? Eller de som ikke forhindret at min andre bestemor fikk infeksjon da hun lå på samme sykehjem og til slutt døde grunnet det?

Skal alle andre som ikke er blitt behandlet bra av helsepersonell gjøre det samme, banke opp noen
som hevn kanskje?
Leste av svigerfaren til Ali var glad for at gjerningsmannen var tatt, ellers ville det somaliske miljøet kunne ha "tatt ham" og at de to fra ambulansen får trusler hjemme, er det virkelig slik du vil ha det, hva med den dagen du gjør en feil på jobben, er det greit at noen truer eller hevner seg fysisk på deg da?

Zomby, ikke gjør deg dummere enn du er, hvilken grunn kan man ha for å hindre ambulanser i å komme frem, annet enn komplett idioti og ekstremt og uforståelig hat mot alle? Dette er noe media er skyld i fordi de hauser opp saken utelukkende som rasisme.
De som hindrer ambulansene i å komme frem vet at de hevner seg på helt feile folk, dette er en bevisst ond handling, det kan man ikke nødvendigvis si om ambulansefolkene, det var mest sannsynlig først og fremst en misforståelse og grov feilvurdering.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje noen er i sand til å skjønne en fleip.

Kanksje noen til og med er i stand til å skjønne at spørsmålet om rasisme er legitimt og velbegrunnet. Jeg har ikke på noe tidspunkt påstått at denne episoden var forårsaket av rasisme. Jeg har spurt, og jeg har lett forgjeves etter alternative og troverdige forklaringer. Det betyr ikke at disse ikke kan finnes.

Å klandre pressen for å hausse opp stemningen er helt urimelig. Pressen har håndtert denne saken forbilledlig.

Den aggressive motstanden enhver antydning om rasisme som mulig grunn har møtt tyder på en heller svak evne til kollektiv selvransakelse. Det er et alvorlig problem for ethvert samfunn.

At enkelte protesterer mot behandlingen Ali fikk ved å sette andre alvorlig skadde pasienters liv i fare, er selvfølgelig helt uakseptabelt.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Komponenten skrev:
Joaquin skrev:

Fysisk avstraffelse av hvem, ambulansepersonell generelt, de to det gjelder, deres familie eller hvem tenker du på?
Skal jeg reise ut på sykehjemmet som behandlet min bestemor såpass dårlig av hun til slutt døde av følgeskader og banke opp personalet? Eller de som ikke forhindret at min andre bestemor fikk infeksjon da hun lå på samme sykehjem og til slutt døde grunnet det?

Skal alle andre som ikke er blitt behandlet bra av helsepersonell gjøre det samme, banke opp noen
som hevn kanskje?
Leste av svigerfaren til Ali var glad for at gjerningsmannen var tatt, ellers ville det somaliske miljøet kunne ha "tatt ham" og at de to fra ambulansen får trusler hjemme, er det virkelig slik du vil ha det, hva med den dagen du gjør en feil på jobben, er det greit at noen truer eller hevner seg fysisk på deg da?
en feil? Er man ambulansesjåfør så er det vel en del av jobben at man tar med seg de osm er skadet i stede for å la dem ligge igjen, fordi man har tisset på seg, hvis ikke de skjønner at man er relativt hardt skadet når man ikke har kontroll på kroppen skulle de kansje aldri hatt en slik jobb i utgangspunktet, eller ikke kansje disse skulle aldri hatt en slik jobb i det hele tatt.

her kan man jo lese hvorfor de la ham ligggende igjen, lurer på hvor mange har latt ligge på dette viset tidligere ?
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195322

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det er for øvrig et medisinsk kjent fenomen at ferske hodeskadet bl.a ytrer seg ved uprovosert aggresjon. M.a.o. burde det vært med i den kliniske vurderingen foretatt på stedet, i stedet for å benytte det MOT pasienten.
På den annen side skal ambulansepersonellet håndtere ekstremt vanskelige saker hele døgnet, under sterkt tidspress, jeg har stor forståelse for feilvurderinger fra tid til annen. Verre er det at Ullevål Sykehus ikke legger seg flate etter hendelsen. Sjåførene kan tilgis basert i deres ekstreme arbeidssituasjon, feilfrie mennesker finnes ikke.

Honkey

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Helt enig med J.Finvaag her. Dersom ambulanse personellet ikke er istand til å se en skadet mann og hjelpe ham så lurer jeg på hva gjør de i jobben. Der må da finnes en del bra VTA jobber for slike. Selv om jeg helst ikke ville jobbet med dem selv da :)

Men altså alle kan gjøre feil som honkey shateau påpeker.

Men der er en hel del bra ambulanse personell ute i det store landet og at denne hendelsen skal ramme alle dem er bare galt og uforståelig. De har en vanskelig og hard arbeidsdag som det er med tanke på alt de opplever av problematiske ting om ikke vanlige folk skal gjøre livet deres verre også.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er rimelig sikker på at ambulansepersonell til stadighet opplever voldelige personer med og uten skader som prøver å gå løs på dem. Selvsagt er jeg i likhet med alle andre enig i at dette var en tragisk feilvurdering, det jeg mener er å hause opp saken fra medias side er når dagbladet slår stort opp at ambulansepersonalet ikke angrer. Selvsagt angrer man noe slikt, det de sannsynligvis mente å si var vel at de følte at de handlet riktig ut i fra sånn som de oppfattet situasjonen der og da.

En annen ting man jo reagerer på er at en del av de som er så flinke til å snakke om stigmatisering i andre tilfeller er de første til å stigmatisere i dette. Og nå skal altså alle ambulanseførere få svi fordi det to stykker har gjort, og ikke nok med det, alle de uskyldige som trenger hjelp likeså. Snakk om å være inkonsekvent, her er det snakk om å møte seg selv i døren så det smeller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Komponenten skrev:
[...]det jeg mener er å hause opp saken fra medias side er når dagbladet slår stort opp at ambulansepersonalet ikke angrer. Selvsagt angrer man noe slikt, det de sannsynligvis mente å si var vel at de følte at de handlet riktig ut i fra sånn som de oppfattet situasjonen der og da.[...]
Ja huff! Det er åpenbart pressens plikt å feilsitere intervjuobjektet når han sier noe så aldeles idiotisk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Komponenten skrev:
[...]det jeg mener er å hause opp saken fra medias side er når dagbladet slår stort opp at ambulansepersonalet ikke angrer. Selvsagt angrer man noe slikt, det de sannsynligvis mente å si var vel at de følte at de handlet riktig ut i fra sånn som de oppfattet situasjonen der og da.[...]
Ja huff! Det er åpenbart pressens plikt å feilsitere intervjuobjektet når han sier noe så aldeles idiotisk.
Vel, du ser jo konsekvensene nå i alle fall. Opphausingen fører til at om du tryner i trappen i kveld og havner i ambulanse risikerer du å oppleve akkurat det samme som Ali, du kommer kanskje ikke til sykehus i tide og denne gang er det i alle fall 100 % sikkert en bevisst ond og totalt evneveik handling. De som raser og demonstrerer nå er minst like dumme som de de demonsterer imot, mer faktisk, for disse vet så utmerket godt hva de gjør, det er hevn, på helt tilfeldige, kanskje til og med noen de selv kjenner kan jo bli blant ofrene her.

Når afrikanske menn tidligere i år gjentatte ganger var innvolvert i alvorlige voldtektssaker mot tilfeldige norske kvinner var det viktigste for mange å hindre at de andre med samme bakgrunn skulle bli stigmatisert og mistenkeliggjort. Det var ikke da bare ett enkelt tilfelle, det var mange, likevel måtte man for all del ikke se noe mønster. At mennene var svarte og kvinnene hvite var aldri bakgrunn for spekulasjoner om rasistiske motiver, men kom igjen når fargene er motsatt, da er det ramaskrik, hver gang.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Honkey-Chateau skrev:
Sjåførene kan tilgis basert i deres ekstreme arbeidssituasjon.

Honkey
Sorry - uenig. Mulig at Ali og pårørende ønsker å tilgi, det får jo være opp til dem. Men vi kan altså ikke ha ambulansepersonell som kaller pasienter med en alvorlig hodeskade for svin for så å fordufte uten å hjelpe. Hard dag på jobben eller ikke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig med toriamos. Jeg har også en jobb hvor jeg kan oppleve betydelige mengder dritt (både billedlig og i ordets rette betydning) fra klientellet. Det fritar meg ikke fra ansvaret for mine vurderinger i potensielt livstruende situasjoner. Så snart jeg ikke lenger er i stand til å levere på dette, slutter jeg. Det skulle bare mangle.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har dere i det hele tatt erfaring med helsevesenet? Hvor mange er ikke utsatt for alt fra slurv, feilbehandling, regelrett tjenesteforsømmelse og lignende som aldri kommer frem? Mange gamle som er på pleiehjem tør ikke å klage på dårlig behandling fordi de er redd for å bli utsatt for hevn, dette har jeg faktisk selv sett eksempler på, man skal ikke komme her og fortelle personalet hvordan en pasient skal behandles, da risikerer man rein sabotasje og at et stakkars hjelpeløst menneske blir forsømt fordi man føler at familien legger seg opp i behandlingen. Det kom jo frem i en reportasje for noen år siden hvordan en stakkars gammel dame ble mishandlet og forsømt den siste tiden av sitt liv av personalt, helt bevisst og systematisk, det er nok mye som foregår som aldri kommer frem.

Det er selvsagt bra at slikt tas fatt i og at det kommer ut når overgrep skjer. Listen over andre som har vært utsatt for dårlig oppførsel, forsømmelse og arroganse fra ambulansepersonell er lang den, men det er langt i fra like interessant å belyse slikt når offeret er en helt vanlig nordmann. Det er det jeg reagerer på, de som med en gang kan si at dette var rasisme, og ikke vanlig tjenesteforsømmelse som faktisk kan ramme oss alle.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Var ikkje på staden, og veit ikkje anna om kva som hende enn det som har vore i media. Såleis er det lite nøyaktige opplysningar om korleis hendingane var. Men den opplagde feilvurderinga til ambulansepersonellet kan ikkje unnskyldast. At politiet ikkje kunne presse ambulansen til å gjere jobben sin, skjønar eg ikkje, men som sagt, eg var ikkje der, og veit ingenting om korleis orda forlaup.
Om ting er rasistisk motivert, vert spekulasjonar. Men når ein opplever systematiske konsekvensar i ulike samanhengar (til dømes ved å få negative og svært like reaksjonar om ein snakkar til folk med "uvanleg" hudfarge eller dialekt), vil ein ganske sikkert rasjonalisere sine haldningar ovanfor denne gruppa . Såleis har eg klare formeiningar om fotballentusiastar, franskmenn, venstrehendte, new-age-tilhengjarar, Jehovas vitner, nyfrelste, venstefolk, fiskarar og bønder. Men sjølv om eg såleis kan vere diskriminerande, er dette ikkje rasistisk motivert, det berre liknar litt...
Om folk har avvikande auge- hår- og hudfarge, og kler seg annleis enn meg, tykkjer eg det både er ok og til tider interessant. Og eg skjønar ikkje vitsen med å diskriminere folk eine og åleine av dette. Verre er det om dei luktar vondt (kvitlauk er ikkje vondt, har eg forstått etter å ha brukt mykje kvitlauk sjølv. Men elevane mine er ikkje alltid einig i den vurderinga. Sjølv om eg har same hudfarge som fleirtalet av dei)
Eg tykkjer det er ekkelt om folk tissar på seg og andre. Men som femogtjueåring stelte min gamle bestefar den siste tida, då han ikkje greidde å gå på do sjølv. Folk som jobbar i helsevesenet jobbar med slike problemstillingar, og eg vil påstå at kvensomhelst skjønar at når nokon ligg på bakken med spasmar og store blødningar frå hovudet, treng dei øyeblikkeleg hjelp. Såleis skal det litt av ein historie til før eg godtek og forstår at ambulansemannskap bannar og stikk av frå ein skada person.
Elles tykkjer eg at folk som sparkar ball, må vise omsyn, og iallfall ikkje gå til angrep på folk som seier i frå.
Skal tru kva vurderingar folk i hovudstaden må gjere for tida?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Fotballspillere skal man alltid passe seg for, det er jo noe alle vet...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Zomby_Woof skrev:
Enig med toriamos. Jeg har også en jobb hvor jeg kan oppleve betydelige mengder dritt (både billedlig og i ordets rette betydning) fra klientellet. Det fritar meg ikke fra ansvaret for mine vurderinger i potensielt livstruende situasjoner. Så snart jeg ikke lenger er i stand til å levere på dette, slutter jeg. Det skulle bare mangle.
Nå må vi søke å skille snørr og barter her.
1. Det er definitivt et menneskelig trekk å feile.
2. Den som hevder at en aldri har begått feil på jobben, har ikke jobbet, evt har ekstremt dårlig selvinnsikt.
3. Det er HELDIGVIS ikke ofte at feil på jobben får såpass store konsekvenser som i denne saken. (Jfr trafikken. Undertegnede gjør feil bak rattet i trafikken ustanselig, det har hittil (bank i bordet!!!) ikke ført til alvorlige hendelser. Og til tross for min kunnskap om manglende perfeksjonisme akter jeg ikke slutte å kjøre helt enda)
4. Når feil begås er det skal det finnes et system som har til oppgave å analysere og forbedre rutinene, slik at farene for tilsvarende feil begrenses ytterligere i fremtiden

Ergo står jeg på at dersom personlige feil begås, må man se etter hva som ble gjort feil, og sanksjonere deretter. Å henge ambulansepersonellet utelukkende med base i aktors (i dette tilfelle VG's journalister) fremstilling er temmelig søkt. Dersom man kan ved uhildet undersøkelse dokumentere at personellet bevisst og med overlegg brøt med regelverket, må de bære det personlige ansvaret dette medfører. Så får arbeidsgiver og evt rettsapparatet ta seg av oppfølgingen av dette. Dersom de ikke brøt med etablerte rutiner, kan man heller ikke tillegge enkeltpersonene ansvaret; da må om nødvendig rutinene endres. Det ser tydeligvis ut til at folket ikke klarer å slutte med å rope etter mere blod!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Zomby_Woof skrev:
2. Den som hevder at en aldri har begått feil på jobben, har ikke jobbet, evt har ekstremt dårlig selvinnsikt.
3. Det er HELDIGVIS ikke ofte at feil på jobben får såpass store konsekvenser som i denne saken. (Jfr trafikken. Undertegnede gjør feil bak rattet i trafikken ustanselig, det har hittil (bank i bordet!!!) ikke ført til alvorlige hendelser. Og til tross for min kunnskap om manglende perfeksjonisme akter jeg ikke slutte å kjøre helt enda)
4. Når feil begås er det skal det finnes et system som har til oppgave å analysere og forbedre rutinene, slik at farene for tilsvarende feil begrenses ytterligere i fremtiden

Ergo står jeg på at dersom personlige feil begås, må man se etter hva som ble gjort feil, og sanksjonere deretter. Å henge ambulansepersonellet utelukkende med base i aktors (i dette tilfelle VG's journalister) fremstilling er temmelig søkt. Dersom man kan ved uhildet undersøkelse dokumentere at personellet bevisst og med overlegg brøt med regelverket, må de bære det personlige ansvaret dette medfører. Så får arbeidsgiver og evt rettsapparatet ta seg av oppfølgingen av dette. Dersom de ikke brøt med etablerte rutiner, kan man heller ikke tillegge enkeltpersonene ansvaret; da må om nødvendig rutinene endres. Det ser tydeligvis ut til at folket ikke klarer å slutte med å rope etter mere blod!

Honkey
Kankje ikke så viktig i den store sammenhengen, men et lite lyspunkt er også et lyspunkt:
Helt enig med deg her kjære.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Komponenten skrev:
Zomby_Woof skrev:
Komponenten skrev:
Vel, du ser jo konsekvensene nå i alle fall. Opphausingen fører til at om du tryner i trappen i kveld og havner i ambulanse risikerer du å oppleve akkurat det samme som Ali, du kommer kanskje ikke til sykehus i tide og denne gang er det i alle fall 100 % sikkert en bevisst ond og totalt evneveik handling. De som raser og demonstrerer nå er minst like dumme som de de demonsterer imot, mer faktisk, for disse vet så utmerket godt hva de gjør, det er hevn, på helt tilfeldige, kanskje til og med noen de selv kjenner kan jo bli blant ofrene her.

Når afrikanske menn tidligere i år gjentatte ganger var innvolvert i alvorlige voldtektssaker mot tilfeldige norske kvinner var det viktigste for mange å hindre at de andre med samme bakgrunn skulle bli stigmatisert og mistenkeliggjort. Det var ikke da bare ett enkelt tilfelle, det var mange, likevel måtte man for all del ikke se noe mønster. At mennene var svarte og kvinnene hvite var aldri bakgrunn for spekulasjoner om rasistiske motiver, men kom igjen når fargene er motsatt, da er det ramaskrik, hver gang.
Når dette først nevnes har jeg alltid reagert på at det er ulike regler for hva en etnisk nordmann kan si og gjøre og hva innvandrerer kan si og gjøre. Det syntes jeg er dypt diskrimenerende og i seg selv en fremprovoserende grunn for mye skjult rasisme her til lands.

Vi kunne blitt kvitt styggedommen (les. rasismen) med et helt annet utgangspunkt for debattering av dette temaet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg formulerte meg upresist og klønete her.

Feilvurderinger både kan og må tillates. Problemet her ser ut til å være at ambulansepersonellet unnlot å foreta en vurdering. Det ser ut til at de lot seg vippe av pinnen av å få litt urinsøl på seg. Litt urinsøl, mine damer og herrer, er en bagatell i denne sammenhengen. At man så i sinne overlater en potensielt livstruende skadd pasient til seg selv, er ikke en feilvurdering. Det er et symptom på holdningene de har til yrket sitt. Det er et symptom på at de vurderer eget ubehag som viktigere enn den oppdraget de er satt til å utføre. Dette kan tillates i mange yrker, men ikke i et yrke hvor liv og død er den vanlige konsekvensen av yrkesutførelsen.

Tro meg. Jeg gjør mye rart på jobben, men jeg setter ikke eget ubehag over andres liv og død.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg formulerte meg upresist og klønete her.

Feilvurderinger både kan og må tillates. Problemet her ser ut til å være at ambulansepersonellet unnlot å foreta en vurdering. Det ser ut til at de lot seg vippe av pinnen av å få litt urinsøl på seg. Litt urinsøl, mine damer og herrer, er en bagatell i denne sammenhengen. At man så i sinne overlater en potensielt livstruende skadd pasient til seg selv, er ikke en feilvurdering. Det er et symptom på holdningene de har til yrket sitt. Det er et symptom på at de vurderer eget ubehag som viktigere enn den oppdraget de er satt til å utføre. Dette kan tillates i mange yrker, men ikke i et yrke hvor liv og død er den vanlige konsekvensen av yrkesutførelsen.

Tro meg. Jeg gjør mye rart på jobben, men jeg setter ikke eget ubehag over andres liv og død.

Du overser jo en viktig ting her, nemlig det at ambulansepersonalet hadde fått beskjed i forkant om at pasienten var potensielt voldelig. Når han så tisser på dem på en måte som de oppfatter som en bevisst og provoserende handling vil dette oppfattes som noe helt annet en at noen er uheldige fordi de ikke har kontroll.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Overser ikke du at politiet på stedet ivaretok ambulansepersonellets sikkerhet?

De var ikke i fare. Det er ingen rimelighet i påstanden om at de følte at de var i fare.

Hvis det skulle vise seg å være en bevisst provokasjon, hadde det vært en sak for retten å vurdere i ettertid. Det grunnleggende her er at de forlot pasienten uten å forvisse seg om at han ikke hadde alvorlige skader. Det er fullstendig utillatelig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Overser ikke du at politiet på stedet ivaretok ambulansepersonellets sikkerhet?

De var ikke i fare. Det er ingen rimelighet i påstanden om at de følte at de var i fare.

Hvis det skulle vise seg å være en bevisst provokasjon, hadde det vært en sak for retten å vurdere i ettertid. Det grunnleggende her er at de forlot pasienten uten å forvisse seg om at han ikke hadde alvorlige skader. Det er fullstendig utillatelig.
Ja selvsagt er jeg enig i at de slurvet alvorlig ved å ikke undersøke ham skikkelig. Men jeg kan til en viss grad forstå at det kan koke litt over når man i utgangspunktet tror man står overfor en drittsekk, for så å få det "bevist" ved at han tisser på dem. Lett å si for alle andre hvordan man ville reagert i en slik situasjon, men det vil i alle fall bare bli hypotetisk, vrikeligheten har en tendens til å ikke være like rosenrød.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I mitt tilfelle er ikke sammenligningen hypotetisk. Evnen til å tåle slike situasjoner grunnleggende for skikketheten til enkelte yrker. Det er faktisk så enkelt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
I mitt tilfelle er ikke sammenligningen hypotetisk. Evnen til å tåle slike situasjoner grunnleggende for skikketheten til enkelte yrker. Det er faktisk så enkelt.
Klart helsepersonell må tåle å oppleve både å få andres tiss, spy, blod osv.på seg når de behandler pasienter. Men jeg tror vel fremdeles at de fleste vil reagere med sinne om noen ser ut til å bevisst tisse på dem.
Ville du funnet deg i det om du var i jobb, at noen spyttet eller tisset på deg med vilje?

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
Zomby_Woof skrev:
Klart helsepersonell må tåle å oppleve både å få andres tiss, spy, blod osv.på seg når de behandler pasienter. Men jeg tror vel fremdeles at de fleste vil reagere med sinne om noen ser ut til å bevisst tisse på dem.
Ville du funnet deg i det om du var i jobb, at noen spyttet eller tisset på deg med vilje?
I et slik yrke må en heve seg over egen indignasjon og alltid fokusere på folks vel og ve - en kan ikke være selektiv ovenfor passasjerer som ambulansesjåfør utover å gjøre en viss bedømmelse av skadens omfang, og i denne saken var det tydelig at forulykkede trengte assistanse.

Såpass inkompetente mennesker som disse bør skaffe seg eller bli tvunget ut i et annet yrke, aller helst bør personen bli forflyttet til en mer egnet stilling og da er ikke militæret plassen.

Mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Komponenten skrev:
Zomby_Woof skrev:
hvorfor iallverden vrir du det til at mannen tisset på dem med vilje ? Og prøver å forsvare ambulanse folkene med å få deres passient til å virke som en drittsekk? Er det da slik at helse persjonell bare kan la dem de "ikke liker" ligge igjen for å dø av den grunn?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Komponenten skrev:
Zomby_Woof skrev:
Naturligvis vil jeg ikke finne meg i det. Jeg vil derimot velge en reaksjonsform som ikke setter vedkommendes liv i fare. Hvor vanskelig kan det være å skille rett og galt i denne saken?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Zomby_Woof skrev:
Naturligvis vil jeg ikke finne meg i det. Jeg vil derimot velge en reaksjonsform som ikke setter vedkommendes liv i fare. Hvor vanskelig kan det være å skille rett og galt i denne saken?
Ganske vanskelig. Vi forutsetter at VG taler den eneste, fulle og hele sannhet for det første. For det andre forutsetter vi at ambulansepersonellet bevisst har brutt med rutinene.
Om de var klar over at de hadde å gjøre med en pasient med hodeskader, da bør det overveies å straffeforfølge dem. Dersom de grunnet utenforliggende omstendigheter som f.eks. for dårlig grunnutdannelse ikke visste eksakt hvor feil de agerte, kan vi da laste dem? Eller skal vi se litt på Ullevål sykehus som er det organet som forsvarer det som har hendt? For det er viktig å begripe at hendelsen i seg selv kunne gitt et potensielt katastrofalt resultat, uten at vi dermed ukritisk skal gå i strupen på de to angjeldende personer på stedet. Ullevål må faktisk redegjøre for hvordan dette kunne hende, og agere deretter! Muligens trenger ambulansepersonellet bedre utdannelse?

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
Poenget, Honkey, er at de hadde plikt til å forsikre seg om at pasienten ikke hadde livstruende hodeskader før de dro. Hvis de dro uten å vite, som du antyder, er tjenesteforsømmelsen et faktum. Hadde de visst og likevel dratt, ville saken naturligvis vært enda verre. Med det antallet vitner som var til stede i parken er det god grunn til å stole på at en samlet presse gir et godt bilde av hendelsesforløpet. Eksperter som har uttalt seg i ettertid forsterker dette bildet.

Det skal dessuten være snakk om erfarne folk, ikke sommervikarer på sin første utrykning.

Skal man trekke fram organisatoriske faktorer, vil jeg heller se etter manglende ledelse. Hvis slike ting har skjedd gjentatte ganger, snakker vi om ukultur som ledelsen burde tatt tak i for lenge siden. Hvis det er slik fritar heller ikke det den enkelte fra ansvar.

P.S. Jeg vet jeg legger an en hard og uforsonlig linje her. Men dette er viktig og krevende arbeid som ikke alle og enhver kan eller bør ha.

Jan-Helge

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
638
La meg si det slik:

Pressens fremstilling av saken er (som vanlig) satt på spissen og i mine øyne litt skjevt fremstilt, tror mange der ute sitter med inntrykk av ambulansetjenesten som den store stygge ulven og det alt handler om, heller enn den uprovoserte volden.

Nå skal jeg legge til at jeg ikke synes de to ambulansekarene løste saken bra, for å si det mildt så håndterte dem det skremmende dårlig. For all del, hvordan de taklet det bør det bli satt fokus på, men dette er tatt fullstendig ut av sin sammenheng.

Det er rart med det, men sier man "din jævla idiot!" til en nordmann, ja da er det ikke så ille... Prøv det samme til en farget og rasiststempelet er der med en gang. Forsvarer på ingen måte ambulansefolkene her, dem brukte feil språkbruk og kunne spart seg sine kommentarer som ingen pasient skulle måtte høre uansett rase, det er dermed ikke sakt at det var rasistisk motivert likevell.

Akkurat det, språkbruken samt litt manglende oppfølging av pasient, er det jeg synes ambulansefolkene gjorde værst og skal ta kritikk for. Vil si at den oppførselen samt oppfølging av pasienten (de sjekket han ikke grundig nok) er det værste ambulansefolkene gjorde, synes det er værre enn at dem reelt forlot pasienten (noe andre kanskje også kunne kommet til å gjøre samme enn hvor mye de brydde seg og hvor snille og lite rassistiske dem var)... selv hadde ikke jeg bekymret meg så mye for noen som stod på bena, jeg hadde trodd det skulle løse seg og gå bra, og akkurat der feilvurderte ambulansefolkene også... Ambulansetjenesten som helhet bør ta lærdom av denne saken.

Jeg ville prioritert det slik:

Det mest ille var voldsbruken, dernest språkbruken til ambulansetjenesten og at dem sjekket pasienten for dårlig. At dem så forlot pasienten ser jeg ikke tross hvor tragisk det hente med Ali i koma etc. ikke var så ille, å forlate han var bare rett og slett en feilvurdering mange nok kunne ha foretatt (han stod tross alt på bena).

Synes saken blir for aggresivt tatt ut av propposjoner av journalister som vil skrive glohete nyheter som selger og engasjerer, litt for mye da dette rammer en hel yrkesgruppe. Husk på at to andre sjåfører kunne håndtert alt annerledes, det handler slik mer om person enn yrke...

Men fra min side, det virkelig ille var voldsmannen som nær er glemt da de store stygge ulvene (ambulansefolkene) skal fremstå ille, for ikke å snakke om at rasisme-spørsmålet skal belyses og det har bredd seg til hele det offentlige der fremmedkulturelle diskrimineres... Alt blåses slik opp og tas ut av sin sammenheng, det ville vært en veldig liten sak om det var meg (en etnisk nordmann) dette hendte...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Han som slo har foreløpig fått to uker varetekt. Det er neppe noe hett tema å diskutere.

Topp Bunn